MacBook Pro: 5400 RPM of 7200 RPM (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LouisCasper    posted on 16-08-2009 14:00
Ik ben van plan binnenkort een MacBook Pro 15" aan te schaffen met 3,06 Ghz en 4 Gb Ram. Alleen nou zit ik te twijfelen of ik de 5400 RPM 500 GB Harde schijf moet nemen, of de 7200 RPM 500 GB Harde schijf. Ik wil deze Mac gaan gebruiken om te produceren met Logic 9, heb ik daarvoor een snellere harde schijf nodig of kan ik beter die 40 euro in m'n zak houden en een hogere batterijduur houden? (Ik ga deze computer ook regelmatig zonder netsnoer gebruiken). Graag hoor ik wat jullie zouden doen.
http://www.louiscasper.com

What do you think about MacBook Pro: 5400 RPM of 7200 RPM ??

Vote :   

Lawrenz    posted on 16-08-2009 14:22
Het verschil tussen 5400 en 7200 RPM merk je alleen als ie veel van de harde schijf moet lezen. In het geval van produceren van elektronische muziek zal het enige wat ie moet lezen de projectbestanden met nootgegevens zijn, en samples van drumhits etc. Grote wavebestanden zal niet zo vaak voorkomen dat ie die moet lezen, behalve als je tracks gaat bouncen. Ik zeg, hou het lekker bij 5400 RPM. Enne, 4 GB RAM is tegenwoordig standaard he in de 15" MBP Winking my eye
Mixt-Ape    posted on 16-08-2009 14:25
Ik zeg: 7200! Het verschil is maar 40 euro, en al je je harde schijf eens doorzoekt zal hij het veel sneller doen dan een 5400 schijf!
Lawrenz    posted on 16-08-2009 14:26
Poster: Mixt-Ape
Ik zeg: 7200! Het verschil is maar 40 euro, en al je je harde schijf eens doorzoekt zal hij het veel sneller doen dan een 5400 schijf!
 En ik vind hem nu al super snel! Oftewel, veel verschil zal je niet merken, ik ben hartstikke tevreden met de 5400 RPM hdd in m'n MBP.
User edit by Lawrenz on 16-08-2009 @ 14:27:16 (4%)
Bouncy    posted on 16-08-2009 15:01
Poster: Lawrenz
En ik vind hem nu al super snel! Oftewel, veel verschil zal je niet merken, ik ben hartstikke tevreden met de 5400 RPM hdd in m'n MBP.

Geen verschil merken? nja, jij hebt wss een iets nieuwere macbook dan ik..
Ik heb een mid2007 witte macbook (13,3") en ik had er een 5400rpm schijf in zitten... Nu heb ik er een WD 7200rpm FF-CLASS 320 gig schijf in zitten zegmaar EN OF dat ik het verschil merkte! Als je op start krijg je toch dat apple logo met zo'n rondraaiding er onder? met m'n 5400rpm schijf moest dat ding 18 keer ronddraaien... met m'n nieuwe schijfke nog maar 3,5... das toch wel een verbetering. Ik merk nu aan bijna alles dat er een snellere schijf in zit (exporteren/inporteren van muziek in programma's als ableton, logic of video in iMovie).
En batterijduur? niet echt op gelet, hij gaat met deze schijf (7200rpm) 5 uur mee, lang zat...
Lawrenz    posted on 16-08-2009 15:04
Poster: Bouncy

Geen verschil merken? nja, jij hebt wss een iets nieuwere macbook dan ik..
 Klopt, 15" 2,66 Ghz model, en aangezien de TS ook een nieuwe Macbook gaat kopen zal hij hetzelfde ervaren. Happy, laughing
TranceXX    posted on 16-08-2009 15:09

Yep een 7200 exemplaar leest en schrijft?veel sneller dan een 5400 model.
User edit by TranceXX on 16-08-2009 @ 15:10:06 (19%)
Mixt-Ape    posted on 16-08-2009 15:11

En ik heb een nieuwe MBP met 7200! Het verschil is wel degelijk aanwezig! Het is niet omdat jij 5400 snel vindt dat het niet sneller kan...
Lawrenz    posted on 16-08-2009 15:14

En ik heb een nieuwe MBP met 7200! Het verschil is wel degelijk aanwezig! Het is niet omdat jij 5400 snel vindt dat het niet sneller kan...
 Nee dat weet ik, maar omdat Look aangeeft veel mobiel te willen werken, denk ik dat een 5400 praktischer is. Hoe veel wave bestanden van 150 mb per spoor zal hij laden? Hij gaat elektronische muziek produceren, dat houdt in met plugins en MIDI noten werken. Kijk, ging ie mobiel opnames maken van bandjes waarbij je wave files krijgt van 150 mb per spoor dan zou ik zeggen, neem die 7200. Maar bij het produceren van house of trance of weet ik veel wat voor elektronische stijl in Logic (of in elk ander programma) kom je, behalve als je tracks gaat bouncen, echt niet veel van die grote wave files tegen.
User edit by Lawrenz on 16-08-2009 @ 15:21:18 (11%)
aurelienvdv    posted on 16-08-2009 15:32
is het niet zo dat een SSD gelijkstaat met 15.000 RPM? of alleszinds veel sneller toch
Lawrenz    posted on 16-08-2009 15:34
Poster: aurelienvdv
is het niet zo dat een SSD gelijkstaat met 15.000 RPM? of alleszinds veel sneller toch
 SSD is nog v??l sneller en ook veel duurder Winking my eye Als je echt een snelle Macbook wilt moet je een SSD nemen!
Sebasz    posted on 16-08-2009 15:34
Als je toch zoveel extra uitgeeft voor de processor waar je al niet veel van merkt, kan die 40 euro ook nog wel erbij voor een snellere harderschijf. Niks is zo irritant als lang wachten tot iets is geladen.
En geloof mij, dat verschil tussen 5400 rpm en 7200rpm merk je echt wel.

't Is ook niet voor niets dat budget laptops met 5400rpm uitgerust worden en de wat hogere klasse standaard met 7200rpm.

Jij vind hem supersnel, misschien omdat je altijd 5400 rpm gewend bent? Geloof mij, als die kerel iets wil zoeken of laden op zijn laptop blaast ie jou er uit :P

Btw, mocht je echt een speedfreak zijn, kijk dan eens naar een SSD schijf

Poster: aurelienvdv

Wel sneller nog :P

Btw, wat ik ook niet snap, je geeft veel geld uit aan een laptop in het hogere segment. Daar ben je al veel geld aan kwijt. Maar dan wil je ook nog eens 40 euro besparen op iets wat je jaren lang gebruikt?
Da's een beetje onzin.

Vooral als ik zie dat je voor een 3,06 GHz processor hebt gekozen, terwijl dat amper verschil maakt bij jouw taken vergelen met een 2,66 GHz processor.
Wat dat betreft merk je meer verschil met een snellere hardeschijf dan een snellere processor.

Maargoed. 't Is jouw keuze, maar vergeet niet dat zo'n ding meerdere jaren meegaat (althans, da's de bedoeling) en dat als je iets duurs koopt het wel fatsoenlijk moet zijn. Anders krijg je er later spijt van en is het zonde van je geld.
User edit by Sebasz on 16-08-2009 @ 15:39:59 (100%)
Lawrenz    posted on 16-08-2009 15:36
Poster: Sebasz't Is ook niet voor niets dat budget laptops met 5400rpm uitgerust worden en de wat hogere klasse standaard met 7200rpm.

Als je dat zegt zeg je dus dat de Macbook een budget laptop is? Die wordt namelijk standaard met 5400 RPM geleverd.Tuurlijk is er verschil, en die 40 euro zal idd niet veel schelen, maar 1 hij heeft al een enorm snelle processor, en 2, zie dat verhaal over Logic en laadtijden/lezen van mij hierboven.
Sebasz    posted on 16-08-2009 15:44

Als je dat zegt zeg je dus dat de Macbook een budget laptop is? Die wordt namelijk standaard met 5400 RPM geleverd.Tuurlijk is er verschil, en die 40 euro zal idd niet veel schelen, maar 1 hij heeft al een enorm snelle processor, en 2, zie dat verhaal over Logic en laadtijden/lezen van mij hierboven.

De macbook pro is geen budget laptop, maar de handelswijze van apple is puur afzetterij. Mensen die enigszins wat van computers begrijpen weten dat een 7200rpm zeker wel veel verschil maakt en daar dus voor zullen kiezen.
Met als gevolg dat apple op veel laptops 40 euro meer winst maakt (zou me niks verbazen als ze de 7200rpm schijven voor evenveel inkopen als de 5400)

Dat trucje gebruikt eigenlijk bijna elke laptopbouwer waarbij je iets aan de configuratie kan aanpassen. Bij Dell is precies hetzelfde.

Maar bij standaardlaptops zoals Toshiba (welke je niet zo kan aanpassen online) worden de mid en buget lijn uitgerust met een 5400rpm schijf, en de duurdere modellen met een 7200.
En waarom ook niet? 5400rpm voor een laptop schijf is IMO echt gierig van de fabrikanten. Binnekort hebben we zelfs 10000rpm schijven voor in laptops, en we hebben zelfs al SSD.

5400rpm is zoo 1999 Cool

Even snel edit over je processor opmerking. Dat maakt dus zo goed als niks uit. Een hele snelle processor kom alleen maar van pas bij taken zoals games of grote programmeer projecten compilen (bijv. veel c++ code omzetten naar een uitvoerbaar bestand)
User edit by Sebasz on 16-08-2009 @ 15:46:26 (25%)
Esmee    posted on 16-08-2009 15:48
ik zou lekker een 7200 nemen, als je toch een snelle pc neemt, zou ik alles erop en eraan nemen. Anders krijg je misschien later spijt dat je dat er toch niet bij hebt genomen en dat zou vervelend zijn.
5 uur batterij is toch wel lang zat? of was je van plan nog langer zonder net stroom te werken?
zo ja zou je beiden kunnen nemen toch?

edit:
ik zie net bij op apple.com dat er zelfs standaard al een 7 uur batterij in zit...
dat is denk ik wel lang genoeg toch?
zou ik lekker voor die schijf gaan.
User edit by Esmee on 16-08-2009 @ 15:50:35 (48%)
Lawrenz    posted on 16-08-2009 15:51
Weet je, ik heb het gezegd, er zit verschil in. Tuurlijk zal het sneller zijn. Alleen niemand lijkt dat wavefile argument van mij gelezen te hebben. Hij wilt mobiel werken: 7200 RPM neemt meer stroom af dan 5400 RPM. Hij wilt gaan produceren (ik neem aan elektronische muziek): dus veel VSTi's, kleine drumsamples en MIDI gegevens. Grote wave files komen niet tot weinig aan bod in dat segment van het produceren, dus zal er weinig van de harde schijf gelezen worden tijdens het produceren. D??rom zeg ik, hou die 40 euro in je pocket, blijf mobiel langer bezig, en kies voor die 5400 RPM hdd.?

Poster:?Esmee
edit:
ik zie net bij op apple.com dat er zelfs standaard al een 7 uur batterij in zit...dat is denk ik wel lang genoeg toch?zou ik lekker voor die schijf gaan.

Die 7 uur durende batterij is bij het gebruik van een 5400 RPM met weinig programma's draaiend (muziekje luisteren en browsen op het internet denk ik). Zet ie er een 7200 RPM schijf in en gaat ie produceren, heeft ie nog maar drie of vier keer zo weinig batterij. Als ik Logic alleen al een leeg project laat starten haalt ie al 1 of 2 uur van de batterijduur af!
User edit by Lawrenz on 16-08-2009 @ 15:57:15 (100%)
Sebasz    posted on 16-08-2009 16:15
Als de accu zo'n big issue is kan hij net zo goed de goedkoopste variant nemen want daar zit minder ram en een minder hoog geclockte processor in.

Maargoed ik zou zelf voor de 7200 rpm gaan. Voor dat uurtje in de trein ofzo is het handig dat op de accu kan werken.
Bij mijn vorige laptop welke ik veel mee op pad nam heb ik bijna nooit zonder stroomadapter gebruikt. En ik ben op veel verschillende plaatsen geweest met dat ding Cool

Daarbij wil je denk ik ook niet met een dure laptop in de trein wil werken. Voor je het weet wordt hij uit je handen gegritst door een paar finnen en kun je dag zeggen tegen je 1600+ eurootjes
User edit by Sebasz on 16-08-2009 @ 16:16:18 (2%)
NielsR    posted on 20-08-2009 13:42
Poster: Sebasz
Binnekort hebben we zelfs 10000rpm schijven voor in laptops.

Technisch onmogelijk, 7200 rpm is het maximum omdat boven deze snelheid de harde schijf niet meer stabiel is. SSD is de toekomst dat weet iedereen nu onderhand wel.

Maar ik zou nu voor de 7200rpm gaan, want er waren problemen dat de macbook pro met 500gb en 7200rpm ineens vastliep en dienst weigerde, na even wachten was dit dan weer vanzelf opgelost zonder reboot. Maar apple is nu met een patch gekomen dus nu zou ik zeker voor de 7200rpm gaan. Link
Xtremer    posted on 20-08-2009 14:28
Heb totaal geen klachten over me 5400 RPM HDD. Gaat snel genoeg, tenzij je het nodig vind natuurlijk. Ik merk zelf geen vertraging ofzo...
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Mforge    posted on 20-08-2009 14:29
idd, ik zou de batterijduur die als spec op de apple site staat aangegeven niet te serieus nemen,
zonder netspanning met de nodige apparatuur aan je laptop is hij zo leeg.....
haal er idd maar zeker een paar uur af...
NielsR    posted on 20-08-2009 16:43
Poster: Mforge
idd, ik zou de batterijduur die als spec op de apple site staat aangegeven niet te serieus nemen,
zonder netspanning met de nodige apparatuur aan je laptop is hij zo leeg.....
haal er idd maar zeker een paar uur af...

Is zo met elke fabrikant, ze meten altijd op de allerlaagste energiestand en dan snap je soms nog niet hoe ze er aan komen. Maar als je een paar proggies hebt opstaan en nog wat usb appaaten die ook energie nodig hebben is het verhaaltje snel uit idd :D. Maar voor mails te checken of even te browsen kan je wel even toekomen met de batterij van de macbook pro.
zalo    posted on 20-08-2009 19:33
neem maar 5400 toeren per minuut. Tenzij je er eitjes wil bakken op je laptop. 7200 wordt VERSCHRIKKELIJK heet bij permanent gebruik. ik geef maar advies. Want wij hebben 7200 rpm schijven in de server steken (veel omringende afkoel plaats) en die worden steeds HEET.
@NeilsR: HD van boven de 7200 rpm is perfect haalbaar zelfs tot 15000 (en miss 20000 maar daar ben ik niet zeker van)
Bouncy    posted on 20-08-2009 21:28
ok, effe de waarheid nu:

Ik heb geen apple certified 7200rpm schijf, ik heb zelf de Western Digital Scorpio schijf (dacht ik). Mijn ervaringen zijn alleen maar positiever geworden, accu tijd... geen last van (misschien 5 minuten) laadtijd: supersnel (opstarten in 6 seconden ofzo) Warmte? geen last van!

En over de accu's in de nieuwe macbook pro's... SUPER accu's... die claime tijden kloppen aardig hoor (k heb het ooit eens getest, staan veel artiekels over op internet..)
User edit by Bouncy on 20-08-2009 @ 21:29:54 (59%)
zalo    posted on 20-08-2009 21:30
hoe meer toeren hoe meer stroom dat het vraagt (motortje moet sneller draaien), meer toeren meer wrijving meer warmte.
Bouncy    posted on 20-08-2009 22:07
Poster: zalo
hoe meer toeren hoe meer stroom dat het vraagt (motortje moet sneller draaien), meer toeren meer wrijving meer warmte.

Dat is de theorie... en theorie klopt in de praktijk nooit helemaal... mijn post is MIJN ervaring. PUNT.
Snaad    posted on 20-08-2009 22:16
Poster: zalo

Hang je er andere koeling in:D

220 Users online: 170 Guests (50 Unknown)
Pages generated today : 31.494
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.925.039