Denon DN-X1500 mixer,1ste indruk (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 08-08-2009 03:15
Zoals je in m'n dj-booth gallery kan zien, heb ik een bijna volledige andere en kompletere booth gekocht, en 1 van die booth update's is m'n mixer, de Denon DN-X1500.? Ben geen frequent gebruiker van denon dj-gear, ken het merk van gebruik als high end gear thuis en hun eerste dj TT op marmeren voet. 2 verschillende muziek werelden, want bij high-end heb je weinig keuze knopjes, op hun dj gear des te meer.
Ik ga geen vergelijking geven tegenover mixers die ik zelf nooit heb gebruikt, maar mijn persoonlijke indruk van deze mixer en of hij voor mij een goede prijs/kwaliteit score heeft.
Dit is een persoonlijke review en wil daarom niet zeggen dat andere hun mening niet erkend en gerespecteerd wordt !

Toen ik een tijdje geleden besloot om m'n mixer te vervangen voor een betere kwaliteits mixer, en na veel ge-search'd en vragen gesteld, ben ik na de vele positieve reacties die ik ge-reply'd werd, door andere djr leden, heb ik deze denon DN-X1500 in okkazie aangeschaft voor een luttele 300,00 euro, net uit garantie, maar wel helemaal opnieuw gereinigd en nagekeken.
Thuis aangekomen, direct aangesloten en ff blind getest, geblind, omdat zeer vele dj's denon nogal ingewikkeld vinden, qua gebruik-gemak, en blind gebruik leek me een eerlijk persoonlijk antwoord hierop.

Eenmaal alles aangesloten en de mixer aangezet, viel me meteen op, hoe mooi deze is, ook zonder lichtjes optisch mooie mixer. Maar laat dat nu even bijzaak zijn voor deze review !
Wat me wel meteen opviel, was dat de faderschuiven erg kort zijn, een stuk korter dan op al m'n vorige mixers, maar na enkele oefenbeurtjes merk je het niet meer. Ook de verschillende sectie's zoals sampler staan mooi en overzichtelijk bijeen en zijn makkelijk werkbaar, uiteraard zullen andere vinden dat sommige knoppen beter op andere plaats hadden gestaan, maar overzichtelijk staan ze wel. Net als de kwaliteits Penny+Gilles faders voelen de knoppen robuust en precies aan, en reageren ze onmiddellijk op commando's van de gebruiker, alleen vond ik dat je dat door je HP niet perfect kon waarnemen, omdat de PFL echt belabberd klonk door mijn HP, en laat ik nu net een zeer geroemde Sennheiser HD25 hebben, die roemheid te danken heeft aan o.a. z'n zeer zuivere geluidskwaliteit. Twijfelde daardoor, of het lag aan m'n HP, m'n staat van de naald of aan de mixer, maar na wat heen en weer ge-switch van naald en HP, kwam ik uit op een slecht resultaat van de mixer, en dat vond ik alles behalve kunnen, maar dit probleem loste zich snel op na lezen van de manual en een review van winston, namelijk dat je bij deze mixer 2 instellingen hebt, de fabrieks-instelling en custom-instelling? , wwz dat je bij deze mixer zowat alles kan instellen naar eigen smaak, gevoel en gehoor, en dus ook de HP, die heeft voorbeluistering-instelling, waardoor je het beste uit je HP kan uithalen, en dit vind ik niet echt een overbodige luxe. Dit charmeerde mij wel, al moet ik zeggen dat er ook functie's zijn die mij persoonlijk totaal overbodig lijken, waarom ? Omdat ik deze niet gebruik, maar indien je deze mogelijkheden wel benut, mag je er vanop aan dat al deze mogelijkheden wel degelijk werken voor professioneel gebruik, heb deze functie's dan ook even getoetst aan de werkelijkheid, en bleef aangenaam verrast, ik wist wel dat ik een kwaliteits product in handen had, maar het is in Be en Nl niet de meest verkochte mixer, daarom altijd wat moeilijk checken. Wat ik wel uitvoerig getest heb, is de FX-sectie, omdat dit toch een belangrijk gegeven is op een professionele mixer. Nu zal ik de fx op de mixer in de nabije toekomst nog weinig gebruiken omdat ik ook een EFX-500 heb aangeschaft, die toch wel wat meer mogelijkheden heeft dan deze op de mixer. Maar als de effecten op een mixer de enige beschikbare zijn ben je zeker niet beperkt in mogelijkheden, alleen heb ik wel 1 puntje van kritiek, er is bij deze sectie 1 knopje te weinig, bij de instellingen,.. je gebruikt de mode knop om je effect in te stellen en voor het tempo of beat in te stellen. Je draait aan de mode knop voor het effecttype in te stellen en dan duw je op diezelfde knop op het tempo of break in te stellen, en hier kan je je toch snel vergissen, als je blindelings werkt of als je vergeet van de knop in te duwen, hier was het beter geweest dat m'n dit mogelijk maakte door 2 aparte knoppen, zodat blindelings gebruik geen probleem vormt, en vergissingen tot een minimum beperkt wordt. Verder is deze mixer zeer robuust uitgevoerd en zijn alle aansluitingen achteraan goed bereikbaar, alsook de diversiteit aan aansluit-functie's, zoals digitaal, send-return en usb voor downloaden? van de firmware zijn niet te versmaden extra's. Over de sampler-sectie ga ik later op terugkomen als ik een beter vergelijk heb met andere mixers met sampler, want daarover heb ik nog te weinig input.

Je zal na het lezen van deze korte review al tot de conclusie gekomen zijn, dat ik deze mixer een knap stukje techniek vind, en zeer zeker het overwegen waard om aan te schaffen, ook als alternatief van de veel geprezen Pioneer DJM-800. Maar alleen wie zeer goed gekend is met enkel Pioneer, zal het wat moeilijk hebben om de aparte en voor hen ingewikkelde instellingen, maar als je de Pio's niet machtig bent, zal het gebruik van de DN-X1500 helemaal geen kwelling of wereldvreemd zijn, zoals ook door mij op voorhand gevreesd, in tegendeel vind ik.
Een andere belangrijke troef is de aankoopprijs, nieuw en okkazie, het kost na ff zoeken minder dan vele bagger-mixers, en in 2de hands al helemaal te vinden voor een zeer leuke prijs.
Ik weet dat er betere zijn, maar die betere zullen toch zwaar uit de hoek moeten komen om hun prijs te kunnen rechtvaardigen, en deze mixer daarmee te kunnen verdringen.

Ik herhaal graag, dat deze review gebaseerd is door persoonlijke ondervindingen, en geenzins een algemeen gebruikersoordeel vertegenwoordigen.
Ik hoop dat eventuele geinteresseerde kopers en niet kopers hiermee toch enigzins geholpen zijn.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

What do you think about Denon DN-X1500 mixer,1ste indruk ??

Vote :   

Tekhead    posted on 14-08-2009 19:48
van die bits heb ik geen kaas gegeten, maar ik vond de denon toch ook beter klinken.
neutje    posted on 14-08-2009 21:29
goede review Cool, veel mensen zullen er blij mee zijn, die twijfelen om deze mixer aan het schaffen.
Tekhead    posted on 14-08-2009 22:33
het blijft goed doen, leuke respons te krijgen,thx
Reind    posted on 15-08-2009 22:26
Poster: Victor

Met dit verschil dat de X1500 veel beter klinkt en veel langer goed blijft klinken als je in het rood komt. Waar de DJM-600 op een gegeven moment gemeen klinkt gaat de X1500 nog een lekker stukje door. Bovendien was de X1500 nog wat goedkoper dan de DJM-600 ook, dus dat is ook mooi meegenomen.

Een X1500 beter klinken? Ooit wel eens goed geluisterd naar de EQ van de X1500 wanneer deze uit de doos komt... die is namelijk alles behalve goed te noemen. Dat kan je als gebruiker welliswaar aanpassen maar hoeveel mensen bezitten de kennis om dat goed te kunnen doen? Ik had er zelf notabene nog de nodige moeite mee en dat terwijl er prima vergelijkings materiaal naast stond in de vorm van een Ecler mixer welke op dat vlak prima presteerd.

De X1500 is een leuke mixer voor het geld wat er NU voor betaald moet worden maar in zijn beginjaren was de mixer veel te duur.
Victor    posted on 15-08-2009 22:54
Ik had het niet over de eq maar over de geluidskwaliteit bij normaal en in het rood uitsturen. De 1500 klinkt dan gewoon beter dan een DJM-600. Het gebruik van de eq is toch niet doorlopend mag ik hopen.
Over de prijs kan je lang discussieren, maar de 1500 was goedkoper dan een DJM-600 en eigenlijk op alle punten beter.
Tekhead    posted on 16-08-2009 00:33
Poster: Reind

Een X1500 beter klinken? Ooit wel eens goed geluisterd naar de EQ van de X1500 wanneer deze uit de doos komt... die is namelijk alles behalve goed te noemen. Dat kan je als gebruiker welliswaar aanpassen maar hoeveel mensen bezitten de kennis om dat goed te kunnen doen? Ik had er zelf notabene nog de nodige moeite mee en dat terwijl er prima vergelijkings materiaal naast stond in de vorm van een Ecler mixer welke op dat vlak prima presteerd.

De X1500 is een leuke mixer voor het geld wat er NU voor betaald moet worden maar in zijn beginjaren was de mixer veel te duur.

dat instellen is heel simpel als je tenminste de moeite doet om de gebruiksaanwijzing te lezen !!
Tekhead    posted on 16-08-2009 00:34
Poster: santiagojwz
paar cue knopjes van mij zijn brak/reageren erg slecht. enig idee hoe ik dit kan vervangen? of zal er iets schoon gemaakt moeten worden?

hoogst waarschijnlijk schoonmaken
Reind    posted on 16-08-2009 01:14
Poster: Tekhead

dat instellen is heel simpel als je tenminste de moeite doet om de gebruiksaanwijzing te lezen !!

Dat instellen mag dan wel heel simpel gaan, probeer jij maar eens op je oren alleen een EQ zo in te stellen zodat ie overeen komt met die van een Ecler, Xone of nieuwerwetse DJM... dat is namelijk bijna niet te doen.

En daarnaast is het NIET de taak van een gebruiker om een apparaat van een juiste EQ setting te voorzien maar moet een fabrikant dat doen. 99 van de 100 mensen is namelijk niet in staat om dat goed te doen met alleen zijn oren als instrument en in combinatie met een paar digitale hulpmiddelen om de boel te analyseren welke een fabrikant gewoon voor handen heeft is dat prima te doen binnen niet al teveel tijd.

Ik heb op mijn EVO wel eens geprobeerd X-over settings, curves en de hele zooi aan te passen maar uiteindelijk resulteerde het altijd weer in een factory reset, een goede EQ instelling maken is namelijk verdomd moeilijk als eindgebruiker.

Ik had het niet over de eq maar over de geluidskwaliteit bij normaal en in het rood uitsturen. De 1500 klinkt dan gewoon beter dan een DJM-600. Het gebruik van de eq is toch niet doorlopend mag ik hopen.
Over de prijs kan je lang discussieren, maar de 1500 was goedkoper dan een DJM-600 en eigenlijk op alle punten beter.

Nadeel van de Denon is alleen dat ie nou niet bepaald stil te noemen is, digitale achtergrond geluiden zijn geen uitzondering bij het apparaat... zelfs niet met de laatste firmware (net even gecheckt met de laatste firmware) en het op alle punten beter durf ik ook nog wel te betwisten, gebruiksvriendelijkheid, effect unit e.d. zijn zaken waarop de X1500 het toch echt niet gaat winnen. De mixers ontlopen elkaar niet veel en onder de streep zal de X1500 er best wat gunstiger uitkomen maar dat mag ook niet vreemd gevonden worden voor een mixer welke zo even uit het blote hoofd ruim 3 jaar later werd gereleased.

Zoals ik al eerder aanhaalde koop je voor het huidige bedrag een hele leuke mixer maar het is geen wonder apparaat zoals een DJM-800, DN-X1700, Ecler EVO4/5 e.d. aangezien de X1500 inmiddels toch alweer behoorlijk verouderd is qua techniek ten opzichte van de nieuwere FX mixers.
User edit by Reind on 16-08-2009 @ 01:22:57 (100%)
Victor    posted on 16-08-2009 11:54
Klopt, er zit wat digitale rotzooi op de uitgang. Overigens bij normaal gebruik niet te horen (wel als je echt gaat luisteren, bijvoorbeeld met een koptelefoon). En inderdaad is de DJM-600 nog net iets makkelijker met zijn effecten. De DJM-600 kan echt door iedere halve zool worden bediend, voor de X1500 is het handig als je de lagere school hebt afgemaakt, zeg maarCool.Alleen is het onvoorstelbaar hoe snel de DJM-600 in het veld heeft plaatsgemaakt voor (meestal) een DJM-800. Ik zie ze echt nergens meer.
Adrien1989    posted on 17-08-2009 01:10
De DJM-600 kan echt door iedere halve zool worden bediend, voor de X1500 is het handig als je de lagere school hebt afgemaakt, zeg maarCool.

Goede verwoording Happy, laughing.

Het is echt ongelovelijk hoe mensen zeuren over gebruiksvriendelijkheid. De meesten mensen hebben toch wel een IQ boven de 40 en ik kan echt niet inzien hoe het ooit bestaat dat iemand zo'n apparaat niet kan gebruiken zonder logisch na te denken, geld ook voor 99% van de cd-spelers, Denons die zgn. moeilijk zijn. Eerder het idee dat de mensen die het schrijven moeilijk zijn.
User edit by Adrien1989 on 17-08-2009 @ 01:34:15 (1%)
Dolivieira    posted on 17-08-2009 01:33
Je moet ook zo zien dat de DJM 600 ook de eerste was in dat formaat. toen die tijd hij komt al uit 1998. Hij is gedateert en het geluid is ook niet je van het. Schel klonkt die altijd. Je moet er ook een geode Eqlizer tusen?platsen nom dat een beetje weg te halen.?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Tekhead    posted on 17-08-2009 01:54
Poster: Adrien1989

Goede verwoording Happy, laughing.

Het is echt ongelovelijk hoe mensen zeuren over gebruiksvriendelijkheid. De meesten mensen hebben toch wel een IQ boven de 40 en ik kan echt niet inzien hoe het ooit bestaat dat iemand zo'n apparaat niet kan gebruiken zonder logisch na te denken, geld ook voor 99% van de cd-spelers, Denons die zgn. moeilijk zijn. Eerder het idee dat de mensen die het schrijven moeilijk zijn.
 Is te vergelijken met de mobieltjes, de nokia fans vinden alleen de nokia's gebruiksvriendelijk, terwijl ik al jaren sony/ericsson heb, en dit menu nog vele gemakkelijker vind.
Adrien1989    posted on 17-08-2009 01:59
Sja, zo gaat het inderdaad wel helaas, erg kortzichtig.
Tekhead    posted on 17-08-2009 02:07
ach, je kan als fabrikant niet iedereen tevreden stellen.

This is an old Topic

No new postings for 5.747 days.
 Post CommentThat would be 191.6 months
or a whopping 15.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

153 Users online: 30 Guests (123 Unknown)
Pages generated today : 27.028
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.699.980