Denon DN-X1500 mixer,1ste indruk (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 08-08-2009 03:15
Zoals je in m'n dj-booth gallery kan zien, heb ik een bijna volledige andere en kompletere booth gekocht, en 1 van die booth update's is m'n mixer, de Denon DN-X1500.? Ben geen frequent gebruiker van denon dj-gear, ken het merk van gebruik als high end gear thuis en hun eerste dj TT op marmeren voet. 2 verschillende muziek werelden, want bij high-end heb je weinig keuze knopjes, op hun dj gear des te meer.
Ik ga geen vergelijking geven tegenover mixers die ik zelf nooit heb gebruikt, maar mijn persoonlijke indruk van deze mixer en of hij voor mij een goede prijs/kwaliteit score heeft.
Dit is een persoonlijke review en wil daarom niet zeggen dat andere hun mening niet erkend en gerespecteerd wordt !

Toen ik een tijdje geleden besloot om m'n mixer te vervangen voor een betere kwaliteits mixer, en na veel ge-search'd en vragen gesteld, ben ik na de vele positieve reacties die ik ge-reply'd werd, door andere djr leden, heb ik deze denon DN-X1500 in okkazie aangeschaft voor een luttele 300,00 euro, net uit garantie, maar wel helemaal opnieuw gereinigd en nagekeken.
Thuis aangekomen, direct aangesloten en ff blind getest, geblind, omdat zeer vele dj's denon nogal ingewikkeld vinden, qua gebruik-gemak, en blind gebruik leek me een eerlijk persoonlijk antwoord hierop.

Eenmaal alles aangesloten en de mixer aangezet, viel me meteen op, hoe mooi deze is, ook zonder lichtjes optisch mooie mixer. Maar laat dat nu even bijzaak zijn voor deze review !
Wat me wel meteen opviel, was dat de faderschuiven erg kort zijn, een stuk korter dan op al m'n vorige mixers, maar na enkele oefenbeurtjes merk je het niet meer. Ook de verschillende sectie's zoals sampler staan mooi en overzichtelijk bijeen en zijn makkelijk werkbaar, uiteraard zullen andere vinden dat sommige knoppen beter op andere plaats hadden gestaan, maar overzichtelijk staan ze wel. Net als de kwaliteits Penny+Gilles faders voelen de knoppen robuust en precies aan, en reageren ze onmiddellijk op commando's van de gebruiker, alleen vond ik dat je dat door je HP niet perfect kon waarnemen, omdat de PFL echt belabberd klonk door mijn HP, en laat ik nu net een zeer geroemde Sennheiser HD25 hebben, die roemheid te danken heeft aan o.a. z'n zeer zuivere geluidskwaliteit. Twijfelde daardoor, of het lag aan m'n HP, m'n staat van de naald of aan de mixer, maar na wat heen en weer ge-switch van naald en HP, kwam ik uit op een slecht resultaat van de mixer, en dat vond ik alles behalve kunnen, maar dit probleem loste zich snel op na lezen van de manual en een review van winston, namelijk dat je bij deze mixer 2 instellingen hebt, de fabrieks-instelling en custom-instelling? , wwz dat je bij deze mixer zowat alles kan instellen naar eigen smaak, gevoel en gehoor, en dus ook de HP, die heeft voorbeluistering-instelling, waardoor je het beste uit je HP kan uithalen, en dit vind ik niet echt een overbodige luxe. Dit charmeerde mij wel, al moet ik zeggen dat er ook functie's zijn die mij persoonlijk totaal overbodig lijken, waarom ? Omdat ik deze niet gebruik, maar indien je deze mogelijkheden wel benut, mag je er vanop aan dat al deze mogelijkheden wel degelijk werken voor professioneel gebruik, heb deze functie's dan ook even getoetst aan de werkelijkheid, en bleef aangenaam verrast, ik wist wel dat ik een kwaliteits product in handen had, maar het is in Be en Nl niet de meest verkochte mixer, daarom altijd wat moeilijk checken. Wat ik wel uitvoerig getest heb, is de FX-sectie, omdat dit toch een belangrijk gegeven is op een professionele mixer. Nu zal ik de fx op de mixer in de nabije toekomst nog weinig gebruiken omdat ik ook een EFX-500 heb aangeschaft, die toch wel wat meer mogelijkheden heeft dan deze op de mixer. Maar als de effecten op een mixer de enige beschikbare zijn ben je zeker niet beperkt in mogelijkheden, alleen heb ik wel 1 puntje van kritiek, er is bij deze sectie 1 knopje te weinig, bij de instellingen,.. je gebruikt de mode knop om je effect in te stellen en voor het tempo of beat in te stellen. Je draait aan de mode knop voor het effecttype in te stellen en dan duw je op diezelfde knop op het tempo of break in te stellen, en hier kan je je toch snel vergissen, als je blindelings werkt of als je vergeet van de knop in te duwen, hier was het beter geweest dat m'n dit mogelijk maakte door 2 aparte knoppen, zodat blindelings gebruik geen probleem vormt, en vergissingen tot een minimum beperkt wordt. Verder is deze mixer zeer robuust uitgevoerd en zijn alle aansluitingen achteraan goed bereikbaar, alsook de diversiteit aan aansluit-functie's, zoals digitaal, send-return en usb voor downloaden? van de firmware zijn niet te versmaden extra's. Over de sampler-sectie ga ik later op terugkomen als ik een beter vergelijk heb met andere mixers met sampler, want daarover heb ik nog te weinig input.

Je zal na het lezen van deze korte review al tot de conclusie gekomen zijn, dat ik deze mixer een knap stukje techniek vind, en zeer zeker het overwegen waard om aan te schaffen, ook als alternatief van de veel geprezen Pioneer DJM-800. Maar alleen wie zeer goed gekend is met enkel Pioneer, zal het wat moeilijk hebben om de aparte en voor hen ingewikkelde instellingen, maar als je de Pio's niet machtig bent, zal het gebruik van de DN-X1500 helemaal geen kwelling of wereldvreemd zijn, zoals ook door mij op voorhand gevreesd, in tegendeel vind ik.
Een andere belangrijke troef is de aankoopprijs, nieuw en okkazie, het kost na ff zoeken minder dan vele bagger-mixers, en in 2de hands al helemaal te vinden voor een zeer leuke prijs.
Ik weet dat er betere zijn, maar die betere zullen toch zwaar uit de hoek moeten komen om hun prijs te kunnen rechtvaardigen, en deze mixer daarmee te kunnen verdringen.

Ik herhaal graag, dat deze review gebaseerd is door persoonlijke ondervindingen, en geenzins een algemeen gebruikersoordeel vertegenwoordigen.
Ik hoop dat eventuele geinteresseerde kopers en niet kopers hiermee toch enigzins geholpen zijn.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

What do you think about Denon DN-X1500 mixer,1ste indruk ??

Vote :   

Dolivieira    posted on 08-08-2009 10:16
Nette persoonlijke review.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Tekhead    posted on 08-08-2009 12:30
blij dat te horen ! THX
Adrien1989    posted on 08-08-2009 13:31
Meer mensen zouden hun ervaringen op een dergelijke manier moeten posten Happy, laughing, een appart deel hiervoor op het forum zou niet mis zijn.
Dolivieira    posted on 08-08-2009 13:37
Moet je anders Lead of W.i.M effe een PM of een Topic report sturen wat ze er van vinden. Hun zijn hier de baas. Maaar staan altijd open voor sugesties,?denk ik.?
Tekhead    posted on 08-08-2009 13:43
@adrien: thx u2. Ben ook voorstander van een apart deel.

Ga lead effe pm'en en vragen of hij tevreden is met mijn review ?
Dolivieira    posted on 08-08-2009 13:50
Als?je een goede aanbeveling heb om de site beter te maken waarom niet. Je zou bvoorbeeld persoonlijke reviews?in de gearbase bij de desbetrefende Merk en model onder een bepaalde kopje kunnen rangschikken
User edit by Dolivieira on 08-08-2009 @ 13:50:46 (3%)
Reind    posted on 08-08-2009 14:08
Er zitten alleen een 2tal fouten in je review,

Net als de kwaliteits Penny+Gilles faders

Het gaat hier niet om faders maar om 1 crossfader die van Penny&Giles is en in de nieuwe modellen zit zelfs helemaal geen Penny&Giles meer maar een voor Denon gemodificeerde ProXFader.

omdat de PFL echt belabberd klonk door mijn HP

Niet alleen door je headphone, fabrieksaf is er nogal wat aan te merken op de EQ settings van de X1500 welke welliswaar aangepast kunnen worden door de gebruiker echter uit de doos klinkt alles A-muziekaal bij de X1500.

Daarnaast hoor ik niets over de digitale achtergrond geluiden (bliepjes, plopjes klikjes) die de X1500 produceert wanneer de mixer stil hoort te zijn, kan zijn dat het gefixt is in een firmware update maar dat zal waarschijnlijk niet meer ingehouden hebben dan de treshold op de faders omhoog gooien.

Ik vond de X1500 vergelijkbaar met een DJM-600, mag men echter wel in het achterhoofd houden dat de Denon een jaar of 4 later gereleased is en dat dat dus eigenlijk beter had gemoeten.

Voor de prijs die er nu voor neergeteld moet worden is het een leuke mixer maar als men DJM-800 bedragen uit wil gaan geven moet men niet naar deze mixer kijken maar naar de X1700 want die zit toch wel een behoorlijke peut beter in elkaar dan de X1500.
User edit by Reind on 08-08-2009 @ 14:09:40 (1%)
TranceXX    posted on 08-08-2009 14:21
nice review.CoolZet er nog een foto bij dat is aangenamer om te zien.
santiagojwz    posted on 08-08-2009 14:36
paar cue knopjes van mij zijn brak/reageren erg slecht. enig idee hoe ik dit kan vervangen? of zal er iets schoon gemaakt moeten worden?
Dolivieira    posted on 08-08-2009 14:39
Poster: santiagojwz
paar cue knopjes van mij zijn brak/reageren erg slecht. enig idee hoe ik dit kan vervangen? of zal er iets schoon gemaakt moeten worden?

Wat voor cue knopjes? Van DN1500X
User edit by Dolivieira on 08-08-2009 @ 14:40:31 (7%)
Dolivieira    posted on 08-08-2009 16:19
Poster: Reind
Er zitten alleen een 2tal fouten in je review,

Het gaat hier niet om faders maar om 1 crossfader die van Penny&Giles is en in de nieuwe modellen zit zelfs helemaal geen Penny&Giles meer maar een voor Denon gemodificeerde ProXFader.

Niet alleen door je headphone, fabrieksaf is er nogal wat aan te merken op de EQ settings van de X1500 welke welliswaar aangepast kunnen worden door de gebruiker echter uit de doos klinkt alles A-muziekaal bij de X1500.

Daarnaast hoor ik niets over de digitale achtergrond geluiden (bliepjes, plopjes klikjes) die de X1500 produceert wanneer de mixer stil hoort te zijn, kan zijn dat het gefixt is in een firmware update maar dat zal waarschijnlijk niet meer ingehouden hebben dan de treshold op de faders omhoog gooien.

Ik vond de X1500 vergelijkbaar met een DJM-600, mag men echter wel in het achterhoofd houden dat de Denon een jaar of 4 later gereleased is en dat dat dus eigenlijk beter had gemoeten.

Voor de prijs die er nu voor neergeteld moet worden is het een leuke mixer maar als men DJM-800 bedragen uit wil gaan geven moet men niet naar deze mixer kijken maar naar de X1700 want die zit toch wel een behoorlijke peut beter in elkaar dan de X1500.

Jij schijft regelmatig reviews. Voor jou is het een routine.?Niet hatelijk bedoelt hoor. Mijn complimenten ik zou het niet zo goed kunnen, zoals jij dat doet. Maar ik vind het zeker niet slecht wat Tek heb gemaakt. ?
User edit by Dolivieira on 08-08-2009 @ 16:20:45 (2%)
DiVario    posted on 08-08-2009 16:43
Mooie review.

Ik heb deze mixer ook, de silver editie.
Ik ben er eigenlijk wel tevreden over Winking my eye
Practise makes perfect!
Tekhead    posted on 08-08-2009 20:09
@reind
Idd, met je opmerking ivm de penny+gilles heb je gelijk, het is idd enkel de crossfader, en in de laatste uitvoering is hij idd vervangen. En ik heb geen last van achtergrond geluidjes, als hij stil hoort te zijn is hij ook stil, punt, heb idd wel de laatste firmware geinstalleerd.
Vergeet niet, dat dit een persoonlijke opinie is !!!!! mijn review.

En wil je aub je pro pioneer voorkeur voor jezelf houden, daarvoor heb ik de review niet gemaakt, en zoals djdolivieira ook schrijft (waarvoor mijn dank), ik ben niet gewoon van reviews te schrijven, en deze heeft mij behoorlijk wat tijd gekost, gelukkig weten sommige dit wel te waarderen ! En als we over kwaliteit gaan lullen gooi die pio's maar eens open, en kijk eens hoeveel plastiek erin zit.
User edit by Tekhead on 08-08-2009 @ 20:11:48 (10%)
TranceXX    posted on 08-08-2009 21:02
Poster: Tekhead
@reind
Idd, met je opmerking ivm de penny+gilles heb je gelijk, het is idd enkel de crossfader, en in de laatste uitvoering is hij idd vervangen. En ik heb geen last van achtergrond geluidjes, als hij stil hoort te zijn is hij ook stil, punt, heb idd wel de laatste firmware geinstalleerd.

En wil je aub je pro pioneer voorkeur voor jezelf houden, daarvoor heb ik de review niet gemaakt, en zoals djdolivieira ook schrijft (waarvoor mijn dank), ik ben niet gewoon van reviews te schrijven, en deze heeft mij behoorlijk wat tijd gekost, gelukkig weten sommige dit wel te waarderen ! En als we over kwaliteit gaan lullen gooi die pio's maar eens open, en kijk eens hoeveel plastiek erin zit.

Plastiek zit overal in zelfs in de duurste.Cool
Dolivieira    posted on 08-08-2009 21:32
Das waar Maar dat is met Rodec en Dateq. overal zit kuststof in verwerkt.
User edit by Dolivieira on 08-08-2009 @ 21:33:31 (100%)
santiagojwz    posted on 08-08-2009 21:38
Poster: djdolivieira

Wat voor cue knopjes? Van DN1500X

ja om te previewen door je HP, die boven je kanaal Winking my eye. vind niks gek dat ze op de X1700 het idee hebben ?'gejat' van de DJM's.
Boyd    posted on 08-08-2009 21:41
Poster: djdolivieira
Das waar Maar dat is met Rodec en Dateq. overal zit kuststof in verwerkt.

Ik denk niet dat er iemand op woII metalen eq knoppen zit te wachten.

Anyway, zeer nette review. Paar verbeterpuntjes van Reind, maar die doet niks andersCool
Tekhead    posted on 09-08-2009 01:14
Poster: santiagojwz

ja om te previewen door je HP, die boven je kanaal Winking my eye. vind niks gek dat ze op de X1700 het idee hebben ?'gejat' van de DJM's.

All?, hier gaan we weer, blijkbaar is elk knopje, schuif of functie op iedere mixer, gelijk van welk merk ook, "gejat" van Pioneer.
weet eigenlijk niet goed welke knopjes je bedoelt ? Die 2 witte boven je kanaal fader ? Metalen knopjes zijn moeilijk te verlichten van binnenuit !!
@ TranceXX : Bij dergelijk prijzige mixers mag het niet zijn dat bvb de metalen contactpinnen van de HP ingang, binnenin behuisd is in een plastiek hulsel, breek af na een klein jaar intensief gebruik, dat bedoel ik.

@Boydgrift: Thx voor de positieve reactie, en ben het idd eens dat Reind ook een punt had. No hard feelings !
Reind    posted on 09-08-2009 01:28
Poster: Tekhead
@reind

Dat is een review altijd, zelfs wanneer ik ze schrijf Winking my eye

Doe is ff rustig zeg, ik ben alles behalve pro pioneer en een beetje relatieveren kan echt geen kwaad. Plastic troep zit er niet meer in de DJM's tegenwoordig dus dergelijke opmerkingen hebben weinig voeten in aarde... misschien moet je ze dan toch eens echt open gaan halen en kijken wat er in zit.

Maarja schijnbaar word het aanstippen van FOUTE info al ervaren als tegen de scheentjes schoppen dus ik zal me er niet meer mee bemoeien.
Tekhead    posted on 09-08-2009 01:36
Neen Reind, dat aanstippen van foute info is geen scheentjes schoppen, bij mij in elk geval niet, en als je mijn reply goed hebt gelezen geef ik ook toe dat je daarin gelijk hebt. Je bekijkt het teveel als of iedereen dezelfde ervaring heeft met reviews schrijven als jij. Je vermeld alleen de negatieve of foute puntjes, een beetje algemeene indruk was ook welkom geweest. No Hard Feelings Reind
Mixt-Ape    posted on 09-08-2009 09:34
Goede review. Ik heb deze mixer eigenlijk nog niet grondig getest, maar ik had niks anders dan kwaliteit verwacht van Denon. Bedankt Tekhead!?
Victor    posted on 09-08-2009 20:57
Poster: Reind

Met dit verschil dat de X1500 veel beter klinkt en veel langer goed blijft klinken als je in het rood komt. Waar de DJM-600 op een gegeven moment gemeen klinkt gaat de X1500 nog een lekker stukje door. Bovendien was de X1500 nog wat goedkoper dan de DJM-600 ook, dus dat is ook mooi meegenomen.

Ook de betere crossfader en de mogelijkheid om van alles en nog wat in te stellen (al is dat blijkbaar niet voor iedereen even eenvoudig) zijn?nog?voordelen. De DJM-600 is weer iets eenvoudiger in de bediening, hoewel je voor de X1500 ook echt niet een aparte studie hoeft te volgen.

Met de nieuwe DN-X1700 of met de Pioneer DJM-800 mag je de 1500 natuurlijk niet vergelijken, vanwege het prijsverschil.

De DJM-600 was een erg leuke mixer toen hij net uit was. Veel dj's wilden zijn tekortkomingen wel vergeven (of hoorden gewoon niet hoe het ding klonk). Nu zou ik er liever niet meer mee willen werken.
Dolivieira    posted on 09-08-2009 21:46
Gister nog mee gedraait met de DJM600 en geen problemen mee, je moet gewoon je afstelling goed in de gaten houden.
User edit by Dolivieira on 09-08-2009 @ 21:47:08 (5%)
Tekhead    posted on 10-08-2009 02:09
ik vandaag ook, en merkte en hoorde de verschillen die Victor hierboven opnoemt, toch duidelijk.
Dolivieira    posted on 10-08-2009 10:04
Tuurlijk is die DJM600 agressiefer in zijn geluid. Hij is ook maar 20bit of 16bit ik weet het?niet meer. Maar in ieder geval minder kwa geluid dan de DJM700/800 en DN1500X
User edit by Dolivieira on 10-08-2009 @ 10:05:00 (1%)

141 Users online: 19 Guests (122 Unknown)
Pages generated today : 34.521
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.707.473