Het nieuws onlangs nog gevolgd ivm
Opus
Je kunt inderdaad niet zien aan de buitenkant hoe de CD is. Bij de ergste bagger CD's kun je direct na opname al tikjes horen. Bij andere kunnen na enige tijd bitjes wegvallen doordat de data-laag deze verliest door licht, warmte, buigen, vallen etc.
Hoe dunner de laag, des te minder beschermt zijn je kostbare bitjes. Een krasje op het lees-kant, daar weet de foutcorrectie wel weg mee... Beschadigingen op en aan de data-laag zijn onherroepelijk, dus hoe dikker die verpakt zit (minder licht er doorheen komt), hoe veiliger hij volgens mij zijn data opslaat.
De goedkoope rommel laat ik meestal links liggen, TDK heeft eigen fabrieken en produceerd goede discs, Verbatim is top (maar duur), Nashua is ok en zo kan ik er nog wel een paar goede opnoemen.
Maar ieder merk kan een batch produceren die minder is van kwaliteit, ook de duurste merken, dus naam wil nog niet altijd garant staan voor dezelfde discs, de meeste merken hebben meerdere fabrieken in verschillende landen.
Phillips komt er bij mij in ieder geval zeker NIET meer in. Ik heb een keer tijdens een demonstratie een disc uit elkaar getrokken. Hij kwam uit de CDJ-1000 waar hij een hele dag in had gezeten, bij het beetpakken trok ik met mijn duim de HELE datalaag eraf. De andere 2 discs (TDK) waren wel warm, maar bleven in ieder geval heel.