Allround DJ (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArTy    posted on 28-07-2009 17:47
Hej Forumleden,

Ik ben nu al een tijdje actief in het allround draaien in de locale discotheek, en ook een beetje in de regio. Ik vind het erg leuk om te doen maar ik vind het nogsteeds erg moeilijk om nummers van vverschillende genres te combineren, dit komt mede doordat ik niet echt bekend ben met sommige stijlen (zoals reggeaton/bubbling/hip-hop). Ik blijf vaak een beetje in de house hangen en later in de avond begint het een beetje op apres-ski te lijken, het smijten met nummers van verschillende stijlen.

Nu wil ik toch proberen om gewoon alle muziek leuk aan elkaar te mixen en ben ik op zoek naar tips van dj's die hier ervaring in hebben en die weten hoe je in een club (allround/top40)?moet draaien.

Ook zou het handig zijn als mensen nummers noemen (bijvoorbeeld dus rap/raageaton/bubbling) die het eigenlijk altijd wel goed doen. House muziek is geen probleem en daarvoor heb ik ook geen tips nodig.

Ik zoek dus mensen als tomazos die me een beetje willen uitleggen/helpen hoe je een avondje leuk kan vullen met verschillende stijlen muziek.

What do you think about Allround DJ ??

Vote :   

Dj_Fantasy    posted on 28-07-2009 17:59
Het beste wat je kunt doen, is het houden bij de muziek die jij het liefste hoort.Hoor jij graag House, maar geen reggeaton, draai dan simpel weg geen reggeaton.Je zult merken dat het mixen dan een stuk makkelijker gaat omdat je de nummers al zogoed als kent.
Wat apres ski draaien later in de avond is ook wel soms leuk hoorWinking my eye vooral na een paar pilsjes.
dj2dj.nl
Julemac    posted on 28-07-2009 18:17
Ja maar in een algemene kroeg of iets moet je gewoon allerlei stijlen draaien.
Dus misschien moet hij ook van de baas wat reggeaton en bubbeling draaien.
Wat het hier altijd in breda goed doet zijn nummers als R.Kelly - burn it up
DMX - party up in here, Fatman Scoop - lose control
Ook Don Omar - dale en? Wish N Yandell - rakatta ( ik vind het n beetje kansloos :p maar
mensen gaan er nog steeds op los)
Ook Partycrasher van chuckie doet t nog goed
Snoey    posted on 28-07-2009 18:36
Probeer vrienden te maken met mensen die wel van de muziek houden die jij niet leuk vind. Ik ben zelf enorme fan van house en trance. Helaas vul je daar niet een hele avond mee. Gelukkig bestaan er al goede verzamel cd's die je collectie (vooral veel oudere platen) flink varierend aanvullen. Ik heb zelf een hekel aan Nederlandstalig en rnb/reggaeton liggen mij ook niet zo. Ik ken wel mensen die die muziek helemaal geweldig vinden en sturen mij dan ook regelmatig nieuwe tracks die goed aanslaan.?
Verder vind een goede vriend van mij reggaeton helemaal de bom, dus die stuurt mij ook regelmatig de nummers die erg populair zijn of worden.?

Ga ook eens bij andere allround dj's kijken hoe die draaien. Schrijf de platen op die het leuk doen bij het publiek en zorg dat je ze ook hebt.

Zo draait er bij mij in het dorp een man van ?40+ die veel 80's en 90's draait en heb toen ik net begon met draaien, flink mijn map kunnen vullen met nummers die nu nog steeds goed aanslaan.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Gerhard    posted on 28-07-2009 18:39
Poster: Snoey
Probeer vrienden te maken met mensen die wel van de muziek houden die jij niet leuk vind. Ik ben zelf enorme fan van house en trance. Helaas vul je daar niet een hele avond mee. Gelukkig bestaan er al goede verzamel cd's die je collectie (vooral veel oudere platen) flink varierend aanvullen. Ik heb zelf een hekel aan Nederlandstalig en rnb/reggaeton liggen mij ook niet zo. Ik ken wel mensen die die muziek helemaal geweldig vinden en sturen mij dan ook regelmatig nieuwe tracks die goed aanslaan.?
Verder vind een goede vriend van mij reggaeton helemaal de bom, dus die stuurt mij ook regelmatig de nummers die erg populair zijn of worden.?

Ga ook eens bij andere allround dj's kijken hoe die draaien. Schrijf de platen op die het leuk doen bij het publiek en zorg dat je ze ook hebt.

Zo draait er bij mij in het dorp een man van ?40+ die veel 80's en 90's draait en heb toen ik net begon met draaien, flink mijn map kunnen vullen met nummers die nu nog steeds goed aanslaan.

Meestal weet ik niet hoe het nummer heet, heb je dat probleem niet/gehad ?
Tomazos    posted on 28-07-2009 18:40
dat mixen ligt aan je eigen inspiratie, , maar het mixen van die genre vergt wel wat meer oefening dan house,

dus gewoon veel oefenen,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Yorick    posted on 28-07-2009 19:12
Poster: Tomazos
dat mixen ligt aan je eigen inspiratie, , maar het mixen van die genre vergt wel wat meer oefening dan house,

dus gewoon veel oefenen,

Hier ben ik het mee eens!,
Kijk anders een keer in de Apres ski hut,, zo leer je veel kwa presenteren enzoWinking my eye waardoor je ook makkelijk overgangen kan maken!
timmy90    posted on 28-07-2009 19:20
veel oefene, en wat ik zelf veel doe is enkele liedjes achter elkaar spele die makkelijk zijn te mixe per genre, en de overgang van een stijl in de andere met een backspin, achter een break de andere erin en de vorige eruit of iets door de micro zegge dat het niet op valt, prachtig voorbeeld dit weekend op tomorrowland van dj wout en regi, barbiegirl van aqua, niet in te mixe op het vorige nummer, laat wout het stil worde en roept door de micro: als we toch opzoek zijn naar de meetst foute jare 90' plaat, misschien komt deze in aanmerking, en hup de plaat erin!dikke sfeer, proper opgelost!
hopelijk heb je hier iets aan...natuurlijk in een discotheek is dat niet altijd mogelijk iets door de micro, mss effectje gebruike?
succes in ieder geval
Dolivieira    posted on 28-07-2009 21:03
Blokjes draaien van verschillende genres helpt ook.?BV 5 a?6 plaatjes RnB/hiphop, 3 plaatjes disco,??7 plaatjes House, enz enz. En kijken waar de volk meest voor gaat op een avond. Dat ga je het meest draaien.

En hier boven heb ik al hele goeie tips gelezen.

Nog een tip voor Top40 mensen draaien is consessies doen. Dus ook draaien wat je zelf RUK vind.
Niet alle muziek stylen kan je met mekaar beatmixen.
Hou ook de hitlijsten in de gaten. Op internet kan je ook een paar jaar terug in de tijd kijken bij de top40 en top100 lijsten. En de top1000 allertijden moet je in je collectie hebben.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 28-07-2009 @ 21:09:57 (100%)
Snoey    posted on 28-07-2009 23:07
Poster: Gerhard

Kwestie van de songtekst opschrijven
User edit by Snoey on 28-07-2009 @ 23:08:19 (30%)
Dolivieira    posted on 28-07-2009 23:25
Poster: Gerhard

SHAZAM
Tekhead    posted on 29-07-2009 01:36
als je allround dj wil zijn, moet je zowat alles kunnen spelen, maar betekend uiteraard niet dat je alle stijlen kan beatmatchen. Toen ik net begon te draaien (heel,heeeeeel lang geleden) had je ook diverse soorten muziek die je moest aanbieden, en dan deden bijna alle dj's hetzelfde, namelijk gelijk djdolivieira heeft gezegd, in blokjes draaien van 5 a 7 platen, en zorgen dat je de stijlen die elkaar het dichts benaderen, gaat aaneen spelen, liggen de BPM te ver uit elkaar, gebruik dan je kwaliteiten en eventueel je fantasie, of goochel wat met effecten.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tomazos    posted on 29-07-2009 08:16
idd,

wat ik zelf vaak doe is kijken wat je wilt..

mixen van top 40 is vaak mogelijk met beetje inspiratie,
mixen van reaggaeton r&b e.d ook
house = easy,
apreski/feest, valt vrijwel vaak tot niet te mixen, of slecht.. en dan moet je dat op een andere manier doen,

wat ik vaak doe is alle genres vlot door mixen,dan hou je het boeiend.. maar ook zorgen dat het niet vervelend word,

behalve met apreski e.d, die moet je toch maar max 1 a 1,5 minuut laten spelen en dan naar de volgende.. en hoe je dat doet.. ligt aan je zelf

vaak gewoon lullen tussendoor met apreski, maar het moet wel boeiend blijven..

probeer het maar eens uit.. draai half uurtje apreski zonder te praten.. mensen lopen geheid weg,
je moet mensen blijven boeien om naar jou te laten luisteren.. en naar mijn gevoel werkt dat niet door alle nummers 3 minuten te laten lopen.. het is maar net welke kant jij op wilt,

ik hou er zelf van om vlot en stevig door te draaien.. dat de sfeer niet 'inzakt' en zo wel, laat ik altijd een paar platen liggen waardoor ik zeker weet dat de sfeer weer terug komt,

soms draai ik ook house sessies, dan dan kan je dat niet maken om de plaat even stilte en erdoorheen lullen, dan is het gewoon mixen, tricks en rare dingen doen..

het is maar net wat je wil..
en dan ben je een allrounder.. dat wil zeggen, je moet ALLES kunnen.

zorg eerst maar dat je alles GOED kan mixen, dan ben je al een tijdje verder,

ik doe het buitenshuis draaien nu 8 jaar, heb dr veel op geoefend om met 3 en Soms 4 tegelijk te mixen.. en het lukt ook, maar mixen vind ik persoonlijk niet zo boeiend meer (als je 'allround draaid, en niet een house setje).. het publiek bezig houden, en de zaal vol zien te houden tot sluitingstijd vind ik veel boeiender!,

en toch, na 8 jaar.. leer je nogsteeds dingen bij,
mooi voorbeeldje,

draaide hier zondag in blanes samen met Rene kuppens (van het forum), en Tony cha cha, die gozer is een MEEEESTER wat betreft mix techniek en trucs.. maar de zaal was na 1,5 uur wel leeg.. en dat lag niet aan zijn mix kunsten hoorWinking my eye

mixing is not the most important thing als een allrounder, dat wil ik ermee zeggen Winking my eye
User edit by Tomazos on 29-07-2009 @ 08:25:22 (14%)
Dolivieira    posted on 29-07-2009 08:58
Idd, Tomazos?en Tekhead?soms begin je een nummer midden in het nummer om de sfeer niet te laten inzakken en zo kan je wel doorgaan. Oefenen oefenen en nog oefenen.

iin ieder geaval suc6 er mee,

b-shock    posted on 29-07-2009 10:18
Poster: djdolivieira

SHAZAM

Idd. heb ik ook op mijn Iphone. maar niet iedereen heeft een iphone en op sommige telefoons werkt Shazam niet Winking my eye
voltcontrol    posted on 29-07-2009 10:27
Hitparades/tracklists cdreleases/playlists van bekende djs en radio/tvstations in uiteenlopende genres in de gaten houden helpt mij aan veel nuttige info.
Dolivieira    posted on 29-07-2009 13:41
Poster: voltcontrol
Hitparades/tracklists cdreleases/playlists van bekende djs en radio/tvstations in uiteenlopende genres in de gaten houden helpt mij aan veel nuttige info.

Zeker, dat houdt je op de hoogte. Doe je trouwens met house ook. kijk je elke dag wat nieuw is. En veel luisteren hits zijn herkenbaar. Hebben soms dingen er in zitten waar je van denkt: Dit wordt een hit.
Sandr    posted on 29-07-2009 14:53
Ik ben ook allrounder en uiteraard kan ik mixen. Maar wat je zelf zegt het is lastig om alles aan elkaar te mixen, doe dit dan ook niet. 90% van het volk merkt het toch niet als jij een paar platen (mits ze goed bij elkaar passen en je het juiste moment om te switchen pakt) achter elkaar doorgooit zonder te mixen.

Uiteindelijk is je platenkeuze toch het belangrijkst.

Wat je ook kunt doen is bepaalde platen opzoeken die wel mixbaar zijn. Zo is we be burnin van sean paul heel erg goed te mixen met een house plaat. Zo stap je toch over van house naar "urban" en kan je het toch mixen.

En wat tomazos ook al vermeld: hou er tempo in. Een nummer gaat al snel vervelen als je hem 4 minuten op laat staan (uitzonderingen daargelaten) Dus probeer snel te mixen of te switchen tussen nummers.

Platen die het altijd goed doen in de bubbling, reaggeton etc:

Daddy yankee - gasoulina
T.O.K. - my crew my dogs
Fatman Scoop - Be faithfull
Speedy & Lumidee - Sientello
etc. etc.
Ze klinken misschien wat afgezaagd, zijn ze ook, maar ze worden nog steeds aangevraagd en er wordt nog steeds losgegaan als ik ze draai...u
Play that funky music white boy....
Dolivieira    posted on 29-07-2009 15:01
ook zon plaatje crossover als E crespo - Swavemente doet het altijd goed en daarna pats boom Follow the Leeder. doet het ook altijd goed.
nils7    posted on 29-07-2009 22:57
Poster: Tomazos
idd,

wat ik zelf vaak doe is kijken wat je wilt..

mixen van top 40 is vaak mogelijk met beetje inspiratie,
mixen van reaggaeton r&b e.d ook
house = easy,
apreski/feest, valt vrijwel vaak tot niet te mixen, of slecht.. en dan moet je dat op een andere manier doen,

wat ik vaak doe is alle genres vlot door mixen,dan hou je het boeiend.. maar ook zorgen dat het niet vervelend word,

behalve met apreski e.d, die moet je toch maar max 1 a 1,5 minuut laten spelen en dan naar de volgende.. en hoe je dat doet.. ligt aan je zelf

vaak gewoon lullen tussendoor met apreski, maar het moet wel boeiend blijven..

probeer het maar eens uit.. draai half uurtje apreski zonder te praten.. mensen lopen geheid weg,
je moet mensen blijven boeien om naar jou te laten luisteren.. en naar mijn gevoel werkt dat niet door alle nummers 3 minuten te laten lopen.. het is maar net welke kant jij op wilt,

ik hou er zelf van om vlot en stevig door te draaien.. dat de sfeer niet 'inzakt' en zo wel, laat ik altijd een paar platen liggen waardoor ik zeker weet dat de sfeer weer terug komt,

soms draai ik ook house sessies, dan dan kan je dat niet maken om de plaat even stilte en erdoorheen lullen, dan is het gewoon mixen, tricks en rare dingen doen..

het is maar net wat je wil..
en dan ben je een allrounder.. dat wil zeggen, je moet ALLES kunnen.

zorg eerst maar dat je alles GOED kan mixen, dan ben je al een tijdje verder,

ik doe het buitenshuis draaien nu 8 jaar, heb dr veel op geoefend om met 3 en Soms 4 tegelijk te mixen.. en het lukt ook, maar mixen vind ik persoonlijk niet zo boeiend meer (als je 'allround draaid, en niet een house setje).. het publiek bezig houden, en de zaal vol zien te houden tot sluitingstijd vind ik veel boeiender!,

en toch, na 8 jaar.. leer je nogsteeds dingen bij,
mooi voorbeeldje,

draaide hier zondag in blanes samen met Rene kuppens (van het forum), en Tony cha cha, die gozer is een MEEEESTER wat betreft mix techniek en trucs.. maar de zaal was na 1,5 uur wel leeg.. en dat lag niet aan zijn mix kunsten hoorWinking my eye

mixing is not the most important thing als een allrounder, dat wil ik ermee zeggen Winking my eye

Ik draai tracks meestal wel helemaal uit (in apres ski dan)...?
Vaak draai ik blokjes en krijg daar veel positieve reacties op, wissel goed af er tussen en bij het wisselen van genres pak ik platen die dat kunnen. R&B - House - Regeaton - House - Top 40 - Hip Hop - House - Dance - Top 40 (zo iets). En dan per blokje gem. 3 a 4 liedjes!Vaak kan ik ook wel tussen platen mixen en zelfs tussen genres: Billy Jean gaat heel goed met Lady Gaga of Nina Sky.?Dat is wat ik zo'n beetje doe... hangt af van de locatie waar ik draai... maar dit stramien is wel hetzelfde alleen draai een genre (in feest cafe) meer zoals Nederlandstalig of apres ski (wat ik op mijn vaste avond bijna iig. niet draai maar vroeger in een feest cafe wel).?
User edit by nils7 on 31-07-2009 @ 13:08:25 (3%)
ArTy    posted on 31-07-2009 11:52
Bedankt mensen, hier heb ik zeker wat aan... Zal flink gaan oefenen.

Ik weet trouwens dat platenkeuze belangrijker is dan mixing voor het publiek, ik krijg ook alleen maar positive reacties te horen van mensen maar ik vind het zelf nog niet energiek genoeg. Ik zal eens proberen om platen snel door te mixen.. Alleen hierbij vind ik het goede moment een beetje lastig.. Hoe doen jullie dat meestal als je halverwege het ene nummer naar het andere springt?
nils7    posted on 31-07-2009 13:09
Poster: ArTy

Ik weet trouwens dat platenkeuze belangrijker is dan mixing voor het publiek, ik krijg ook alleen maar positive reacties te horen van mensen maar ik vind het zelf nog niet energiek genoeg. Ik zal eens proberen om platen snel door te mixen.. Alleen hierbij vind ik het goede moment een beetje lastig.. Hoe doen jullie dat meestal als je halverwege het ene nummer naar het andere springt?

Ik draai meestal een kanaal weg van de uitgaande plaat (lage tonen meestal) en gooi dan de andere erin... als het zo drastisch wil doen!
CaSE    posted on 01-08-2009 02:10
Poster: ArTy

De simpelste manier is gewoon een doorstart maken..

Wil je mixen ben je met 1 druk op de loop out knop weer bij het begin van je plaat (lees: cue punt). Als je dit strak in de maat doet kun je dus prima dat stukje opnieuw mixen met je nieuwe plaat.

Succes.
Snoey    posted on 01-08-2009 06:52
Jep daar heeft Case gelijk in, goede doorstartjes (dus geen intro's afspelen) zijn ook gewoon lekker. Naar mate je dat veel doet, ga je vanzelf meer inzicht krijgen wat je nou kan gaan mixen en wat niet.
Tomazos    posted on 01-08-2009 09:06
Poster: CaSE

De simpelste manier is gewoon een doorstart maken..

Wil je mixen ben je met 1 druk op de loop out knop weer bij het begin van je plaat (lees: cue punt). Als je dit strak in de maat doet kun je dus prima dat stukje opnieuw mixen met je nieuwe plaat.

Succes.

bij wie heb je dat afgekeken paar jaar terug?:P
ArTy    posted on 01-08-2009 18:36
Dat doorstart is me nog niet helemaal duidelijk, je bedoeld dus gewoon een CUE punt zetten op de gode plek en dan gewoon de een erin knallen en dan tegelijkertijd de andere eruit?

388 Users online: 302 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 38.818
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.732.209