Wat voor licht huren schoolfeesten bij een DJ
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Wouterjan    posted on 18-07-2009 17:16
Als een gemiddelde middelbare school een dj huurt, regelt die dan zelf het licht?
Of regelt die school dan het licht? of huren ze nog een LJ?

Wat is jullie ervaringen hiermee?
En hebben jullie als DJ zelf ook een basic light of niet?

What do you think about Wat voor licht huren schoolfeesten bij een DJ ??

Vote :   

DjVictorF    posted on 18-07-2009 17:24
Het licht eraan. De ene keer zet de school alles voor je klaar en ook het licht. En de andere keer moet je licht en geluid zelf regelen. Het kan ook nog zijn dat je school je een budget geeft om daar dan licht en geluid van te halen, of alleen licht.
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Jorrit    posted on 18-07-2009 17:35
Poster: DjVictorF
Het licht eraan.
 Is dit een of andere flauwe woordspeling? Winking my eye
Gemiddelde middelbare school wil een totaalpakket hebben ja. Je maakt het zelden mee dat een DJ wordt geboekt als DJ, vaak zijn het drive in shows die gewoon leuke muziek draaien voor de kids.
DjVictorF    posted on 18-07-2009 18:04
Poster: Jorrit.

Zo zou je het kunnen zienCool Maar mijn hersens werken niet optimaal in de vakantieCool
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
LLCoolP    posted on 18-07-2009 18:20
Poster: Jorrit

?haha en bij Jorrit ging meteen een 'lampje branden ' Cool

Join the party and become famous!
Estacy    posted on 18-07-2009 20:17
nou, ik zou nu toch wel het licht zien, dit gaat nergens heen!?

wat ik zoal gezien heb op onze school wordt er altijd een drive-inn gehaald met licht en geluid
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Flexii    posted on 19-07-2009 13:18
Over het algemeen huren scholen toch wel drive-in shows in, meestal hebben ze overigens een vaste drive-in show. Budget is meestal niet zo heel erg hoog.
Bouncy    posted on 19-07-2009 13:23
Poster: Flexii
Over het algemeen huren scholen toch wel drive-in shows in, meestal hebben ze overigens een vaste drive-in show. Budget is meestal niet zo heel erg hoog.

Wat je vaak bij scholen ziet is een laag budget en een hoop gezeik!
K heb een keer gehad dat er een cdspeler bijna de zaal in vloog (middelbare school)k heb een keer m'n meubel overeind moeten houden omdat er 5 kinderen aan wilden hangen en dachten dat het een klimtoestel was ofzo...
Echt, bij scholen moet je echt zorgen dat je de contractjes goed in orde hebt!
Dolivieira    posted on 19-07-2009 13:25
Tewijl de scholen poen zat hebben.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 19-07-2009 @ 13:25:49 (3%)
tom-j    posted on 19-07-2009 13:30
Poster: djdolivieira
Tewijl de scholen poen zat hebben.

maar dat gebruiken ze liever voor de leraren uitjes.
Stephanie    posted on 19-07-2009 13:35
Poster: Flexii

We draaien met TMF ongeveer 50 schoolfeesten per jaar en die zijn niet echt goedkoop. Scholen hebben er momenteel best wel weer geld voor over om het feest op school zelf te laten plaatsvinden ipv in de lokale discotheek. Hier is na een aantal incidenten met drank en organisatoren/discotheken die semi-schoolfeesten organiseren (buiten de scholen om dus) bij veel ouders en scholen een wansmaak bij ontstaan. Kansen genoeg dus in deze markt. Vooral compleet met licht, (beeld) en geluid. Scholen willen graag alles onderbrengen bij een persoon/organisatie die alles voor ze verzorgt. De feestcommissie die vaak uit leerlingen bestaat is wel vaak een punt van zorg, ze willen van alles maar hebben meestal geen idee waar ze het over hebben.......
In tegenstelling tot Bouncy heb ik geen ervaring van "gezeik" bij schoolfeesten. Denk dat het meer een kwestie is van voldoende personeel op de show (en een stevig meubel?Cool?.... maar die heb je altijd nodig).
Wouterjan    posted on 19-07-2009 14:34
En wat een een mooie lichtset voor een schoolfeest?
Estacy    posted on 19-07-2009 14:37
een paar Parren, een moonflower en eventueel wat scans zijn al genoeg
Wouterjan    posted on 19-07-2009 14:39
jaConfused
Dat is nog minder dan de gemiddelde drive in?
Estacy    posted on 19-07-2009 14:46
je kunt wel een hele zooi meenemen, maar wat ik gezien heb bij onze schoolfeesten is dat meer dan genoeg. zorg er wel voor dat je genoeg verlichting hebt om een groot deel van de zaal te verlichten.
Abram    posted on 19-07-2009 18:24
Ik heb er zelf behoorlijk wat schoolfeestjes opzitten en heb het altijd zo aangepakt:

Voordat ik een deal maak met een school maak ik het volgende duidelijk:
- Ze huren mij in als DJ
- Ze kunnen bij mij ook de volledige DJ kit huren
- Ze kunnen mij licht/geluid laten organiseren binnen een aangegeven budget. Als ik dit ga doen geef ik de volgende dingen duidelijk aan op het contract: De school krijgt te maken met twee bedrijven en dus ook twee facturen, ik neem enkel verantwoordelijkheid voor de boeking van het bedrijf. Het afgesproken budget voor de rental (richtprijs!!!). De verwachte opkomst. Het aantal uren. De zaken die verwacht worden van de school zoals directe toegang tot benodigde ruimtes, krachtstroom etc... Als ze dit hebben ondertekend ga ik aan de slag met de rental. NB: Hetzelfde contract laat ik ondertekenen als ik geen apparatuur verzorg. Zo is er vanaf moment 1 duidelijk dat ik geen apparatuur verzorg en ben je altijd gedekt.
Verder doe ik niks zonder een beschikbaar budget en een verwachte opkomst. Je moet namelijk weten voor hoeveel mensen je spullen moet huren. Zo heb ik op dezelfde school feestjes gehad voor 150, 400 en 1000+ leerlingen.
Wat ik in dergelijke omstandigheden meestal huur is het volgende:
150 Mensen:

- 4x Actieve speaker 400 - 500Watt (Bijvoorbeeld 4x JBL EON 550 voor 150euro ex) of in het geval van een grote ruimte 2 tops en 2 subs die samen zo'n 3000watt zijn (200euro ex).
- 8x PAR 56 met control unit - 50 euro ex
- 2x goedkoop opvul effectje - 30 euro ex
- 2 of 4x Scan - 45 of 90 euro ex
- 1x Atomic 3000 - 25 euro ex
- 2x spiegelbol - 20 euro ex
400 Mensen:
- 4subs 2 tops (4800Watt) - 250euro ex
- Leuk trussvierkant
- 16x par
- 4x scan
- 4/6x Moving Head
- 1x Atomic
- 4x Spiegelbol
- LED Doeken
- Laser indien er rook gebruikt kan worden
En bij 1000 man wordt het natuurlijk nog veel meer... Het moet echter wel binnen het budget van de school passen en dat is vaak nog lastig te regelen... Zorg er daarom voor dat je van te voren met een goede prijsindicatie komt... maar die kan je dus niet maken als je niet weet hoeveel mensen er komen!!!

Het komt er bij mij vaak op neer dat ik de volgende bedragen moet calculeren:
- 150 man - 700 - 800 euro (afhankelijk van de zaal (geluid)
- 400 man - 1000 - 1200 euro
- 1000 man - 1700 - 2200 euro (erg afhankelijk van de zaal als het gaat om geluidsplaatsing en de hoeveelheid ruimte die je moet vullen met licht)
Dit zijn prijzen incl: dj, rental, bewaking, hekwerk (indien nodig), dj equipment, btw
User edit by Abram on 19-07-2009 @ 18:42:21 (78%)
Bart_    posted on 19-07-2009 18:25
Op schoolfeesten wordt meestal gewoon een (grote) drive-in show gehuurd.
Hierbij wordt soms een wat bekendere DJ gehuurd uit de regio of misschien wel een bekende in heel nederland.
Maar meestal is dit met de gewone DJ's van de drive in show.
Dit omdat ze (toch meestal) allround draaien, voor ieder wat wils dus. Een ingehuurde DJ is meestal vast aan ??n of twee stijl(en).

Kwa licht kan je niet vanaf afstand bepalen. Misschien komt er wel 400 man, dan heb je al aardig wat nodig, maar misschien komt er maar 100 man, en dan ben je zo klaar. Ook de ruimte is een belangerijk issue. In een zaaltje van 10x10 ga je geen trusscarr? zetten met 6x MH's, 4x T4's en 2 atomics h?.
Ook het buget is een belangerijk issue (duuuuh). Wat bij scholen inderdaad meestal wel een 'probleem' is. Oftewel, liever een of andere knul uit de buurt die voor 60 euro de hele avond vult met allemaal rommel en lichteffecten en die totaal geen muziekkeuze heeft dan een proffesionele drive-in die hoogwaardige en mooie spullen heeft met een mooi effect en die zeer goede dj('s) heeft die een zeer goede muziekkennis hebben.
En ja, dit maak je veel mee.
Estacy    posted on 19-07-2009 18:45
dat laatste is ook op onze school gedraaid. Een vmbo 4de jaars zou wel het licht en geluid regelen voor een schoolfeestje voor de onderbouw (1e en 2e jaar) Komt ie met een paar tops en subs, een mushroom en een stroboscoopje, en een laptop met ALLEEN maar hardcore.

en mischien een n00b vraag: wat is een atomicCool
Abram    posted on 19-07-2009 18:46
Poster: Estacy
dat laatste is ook op onze school gedraaid. Een vmbo 4de jaars zou wel het licht en geluid regelen voor een schoolfeestje voor de onderbouw (1e en 2e jaar) Komt ie met een paar tops en subs, een mushroom en een stroboscoopje, en een laptop met ALLEEN maar hardcore.

en mischien een n00b vraag: wat is een atomicCool

Een Atomic is een Martin Atomic 3000Watt Strobo

Het zal je overigens als publiek maar gebeuren zeg... Kom je daar als 12 - 15 jarige aankakken... Misschien wel je eerste echte middelbare school feestje... krijg je een avond lang hardcore naar je kop uit hoogstwaarschijnlijk brakke speakers....
User edit by Abram on 19-07-2009 @ 18:49:01 (61%)
Bart_    posted on 19-07-2009 18:59
Poster: Abram

Een Atomic is een Martin Atomic 3000Watt Strobo

Het zal je overigens als publiek maar gebeuren zeg... Kom je daar als 12 - 15 jarige aankakken... Misschien wel je eerste echte middelbare school feestje... krijg je een avond lang hardcore naar je kop uit hoogstwaarschijnlijk brakke speakers....

Het is niet zozeer de leeftijd dat toedoet, want ik ben ook nog maar 15 jaar, maar ik draai ook elke maand 3 a 4 showtjes. Opzich niet veel, maar als je dat al 2 jaar lang doet, heb je onderhand wel wat ervaring Winking my eye
het is dus de ervaring wat er toe doet. Maargoed, ik kom ook niet aanzetten met een paar effectjes en 2 topjes en een pc met alleen maar hardcore. Goede gear is het halve werk zeg ik altijd...

En een atomic is inderdaad een Martin 3000W strobo, sorry voor de onduidelijkheid.

EDIT: nu dat ik de post teruglees heb ik het verkeerd begrepen, je bedoelt het publiek dat 12-15 jaar is. Sorry voor de onoplettendheid!

Maar inderdaad, dan is wel je eerste schoolfeest v*rn*ukt... Want stel nu dat je een heel leuk meisje in de klas hebt zitten, en je wilt op het schoolfeest 'de move' maken, en ze draaien enkel hardcore op het schoolfeest, baal je ook wel h??l hardCool
User edit by Bart_ on 19-07-2009 @ 19:03:02 (43%)
Abram    posted on 19-07-2009 19:16
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Happy, laughing
Ik vind het overigens wel jammerlijk dat je als 16/17 jarige DJ nog niet door hebt dat je geen avond lang hardcore kan draaien voor een groep kleintjes... hebben ze meteen geen oortjes meer over... Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn crew en ik de term "ontmaagding van de oren" geregeld in de mond namen met een grote grijns op onze koppen als het ging om de eerste feesten van de eerste klassers maar ja... Die vinden het al te heftig als je op 60% van je volume gaat draaien... en als ze ooit een "normaal" schoolfeest willen overleven moeten ze daar toch maar een tikkeltje aan wennen.
Bart_    posted on 19-07-2009 20:55
Poster: Abram
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Happy, laughing
Ik vind het overigens wel jammerlijk dat je als 16/17 jarige DJ nog niet door hebt dat je geen avond lang hardcore kan draaien voor een groep kleintjes... hebben ze meteen geen oortjes meer over... Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn crew en ik de term "ontmaagding van de oren" geregeld in de mond namen met een grote grijns op onze koppen als het ging om de eerste feesten van de eerste klassers maar ja... Die vinden het al te heftig als je op 60% van je volume gaat draaien... en als ze ooit een "normaal" schoolfeest willen overleven moeten ze daar toch maar een tikkeltje aan wennen.

Ik vindt dat inderdaad ook erg spijtig. IK vindt dat de bedoeling van een schoolfeest is dat je ook andere genre's leert kennen (want op TMF/MTV/... is er voornamelijk top 40 en als er 80's and 90's begint zappen de meeste jongeren gewoon weer naar de volgende zender). Want ik kan gerust 200 kinderen los laten gaan op bv. Walk like an egyptian, grease lightning, summer of 69', ...
Ik vindt het overigens leuk om te zien dat ook kinderen los kunnen gaan op zo'n muziek en niet die harde zooi van tegenwoordig...
Bouncy    posted on 20-07-2009 00:43
K heb inderdaad bovenstaand verhaal al eens gehad, k werd op een vrijdagmiddag gebeld (door een beunhaas) of ik tijd had en of ik 's avonds kon helpen bij de technische ondersteuning bij ons op m'n oude school. Dus ik rond 3 uur naar die school, voor de zekerheid zelf ook m'n platentas maar meegenomen (onder het motto van je weet maar nooit). Op die school aangekomen was er al een hoop voorwerk gedaan, dus ik kon mezelf eerst effies rustig voorstellen aan de mensen die mij nog niet kende! Toen maar over op t echte werk, in het dak moest een hoop gebeuren om een beetje een licht show te kunnen maken. Hulpmiddel daarbij was een rolsteiger, waar ik officieel op mag klimmen omdat ik daar de papieren voor heb blablabla. Affijn, k stond nog geen 2 minuten op de steiger of er kwam een docent de zaal ingelopen die moord en brand schreeuwde dat ik van die steiger af moest komen! Dus ik naar beneden en vragen wat er aan de hand was, of er soms een calamiteit was.
Zegt die docent: Ja, waar is je begeleider? ik zo: ja, ik heb iemand onder de steiger lopen. zegt die docent: niet zo bijdehand, ga je maar melden bij je afdelingsdirecteur! dus ik: PARDON? ik word hier extern bij betrokken, ik doe dit vrijwillig, en nou beginnen jullie zo tegen mij? ik wil ook wel naar huis gaan!. Gelukkig kwam op dat moment mijn oud-begeleider licht/geluid binnen die het verder heeft afgehandeld met die docent en kreeg ik van hem de verantwoordelijkheid over zo ongeveer alles... Afijn, ik de nieuwe jongens nog effe uitgelegd hoe ze met het licht om moesten gaan en ze de knopjes in de booth uitgelegd (A)!

Toen was het dus eindelijk zo ver, het ging allemaal van start, de deuren gingen open, en wat doe je dan? ?inderdaad! oude top 40, beetje rustige shit draaien enz. enz. Ik loop nog een rondje door de zaal om te luisteren of alles goed is, tot ik op eens een fase draaiing hoor (is ook niet zo gek met 2 verschillende soorten subs en beunhaaskabels). Dus terwijl ik naar een van de subs loop om de draadjes om te draaien komt er een docent naar me toe, die vraagt: jij hebt hier de verantwoordelijkheid? ik zo: Ja, dat heb ik! Zegt die idioot: Wat is dit voor kutmuziek, deze muziek hoort thuis in het bejaardentehuis (terwijl de DJ overfade naar amy macdonald - This is the life). Docent: Ik heb nu al kinderen bij me die graag naar huis willen omdat ze er niks aan vinden (feest was net 15 minuten bezig, mensen waren nog aan het binnenkomen enz.) Dus ik netjes tegen die docent: ja meneer, ik begrijp het meneer, maar u moet ook begrijpen dat dit het begin van de avond is blablabla, verder nog uitgelegd dat ik weet waar ik over praat, paar referentie's opgenoemd, maar dat ik vanavond niet van plan was om te gaan draaien omdat ik daarvoor ook niet was gekomen (de 1e jaars licht en geluids jongens moeten het ook leren). Afijn, ik dus uitgepraat met die docent en k ga dus weer verder met waar ik mee bezig was. welgeteld 5 minuten later staat die zelfde docent in de booth, de boel de commanderen. Dus ik weer naar die knakker toe en vragen wat z'n probleem is, k heb hem zelfs nog aangeboden of hij zelf wilde draaien, maar dat kon ie niet! Toen legde hij mij op dat ik moest gaan draaien en dat het hem geen fuck kon schelen en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zou nemen. Dus ik m'n spullen gepakt en gaan draaien daar samen met de jongen die mij had gebeld, dus ik allemaal van die nummers die het geweldig doen bij dat publiek (liberte, a-team, jodeljump, je kent het wel), zaal stond bijna letterlijk op de kop enzo, staat die jongen naast mij iedere keer te vragen of ik een hardstyle nummer in wil mixen :S (terwijl daar helemaal geen vraag naar was). Komt die docent weer naar me toe, dus ik vraag hem zo: heeft u het nu naar uw zin? zegt ie: wat is die voor klere herrie? je moet jannes draaien! dus ik tegen die vent: dat gaat niet werken neem dat van mij aan! maar hij bleef bij z'n punt dat er jannes moest worden gedraait, dus ik zo, is goed, ik draai jannes, maar wilt u dan even bij die deur gaan staan? Dus ik nummer af laten lopen, jannes in de ene speler, crazy funky style in de andere en door de microfoon gillen: ok, die docent daar (wijzend naar die docent bij de deur) vind de muziek klere herrie, deze docent wil graag jannes horen, daarom bij deze een nummer van jannes, kom niet bij mij klagen, maar bij die docent! Dus ik 10 seconden jannes gedraait (hele zaal ging ineens tegen die docent) en toen crazy funky style er in! was echt de stunt van de eeuw volgens de meesten, die docent heb k de rest van de avond niet meer gezien iig!

Maar dit is dus de reden dat ik zo'n hekel heb aan die schoolfeesten... zeikende docenten die denken dat ze het beter weten! k heb trouwens ook nog wel een verhaal van een feestje van afgelopen woensdag waar het precies andersom ging, maar k denk dat deze post al lang genoeg is geworden!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

386 Users online: 268 Guests (118 Unknown)
Pages generated today : 47.335
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.740.726