Poster: Estacy
Ik stel een slotje voor!
Poster: Winston
Want check dit topic
en uit dat topic :
Poster: Winston
Voor pro toepassingen zoals studio recording, radio uitzendingen en PA wordt altijd met gebalanceerd signaal gewerkt. De afstand en de redenen?die Lead eerder noemde zijn?maar?enkele factoren waarom men dat doet. Voor PA ken ik nog 3 redenen; kan dat er nog meer zijn.
Het kan dat de afstand die moet worden overbrugd kort is. Maar omdat er veel apparatuur in de buurt is, zijn de electro magnetische golven, die ruis veroorzaken, ook sterker. Een bekende veroorzaker van brom zijn stroomkabels en trafo's van apparatuur.
Een andere reden is dat in vergelijking met home stereo systems, er veel meer apparatuur zit, en ook kabel natuurlijk, tussen mixer en speakers in een groot PA system. En elk onderdeel, bv. crossovers, limiter, equalizer, draagt een beetje ruis bij. En de amplifiers versterken ook nog de ruis. De optelsom van alle ruisjes, die ook nog zijn versterkt door de amplifiers, wordt uiteindelijk goed hoorbaar door de speakers.
Het loont dan de moeite om kostbare apparatuur uit te zoeken, die zeer weinig ruis bijdraagt aan het hele systeem. De optelsom van alle ruisjes, van alle apparatuur, moet net niet hoorbaar zijn, of op acceptabel niveau zitten. Als je een echte pro geluidstechnicus bent, weet je de berekening te maken. En al is een korte balanced XLR kabel een slechte antenne, het vangt toch nog wat op. Onhoorbaar in een eenvoudig bedroom set up zoals bij mij thuis, maar in de grote optelsom van een PA system maakt het wel uit.
De laatste reden die ik ken is, in het echt, het makkelijkst te begrijpen. Stop de muziek. Gooi de input gain, kanaalfader en master volume van je mixer langzaam helemaal open. Behalve als je een superieure system hebt, zal een duidelijke ruis steeds beter hoorbaar voor je worden. De conclusie is dus hoe luider, hoe beter de ruis hoorbaar wordt. Bij PA wordt vaak gewerkt met levels boven de 120 dB. Dus trek zelf je conclusie.
Maar voor thuis, kleine drive-ins en kleine clubs hoef je niet speciaal XLR balanced output te hebben. Dan spelen je mixer en amplifier een grotere rol voor de geluidskwaliteit. Dan i.p.v. de optelsom, gebruik je gewoon de zwakste schakel methode om in te schatten wat de geluidskwaliteit zal zijn. Hangt dus af van de situatie enm dat kan altijd verschillen. Een beetje kennis over dit onderwerp kan dus geen kwaad.
Vraag lijkt me wel beantwoord... en zo staat alle info in dit topic, makkelijk voor de volgende die het zoekt