cd branden: Volumebalanceren
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dapet94    posted on 16-07-2009 12:34
hallo ik brand mijn cd's met NTI CD&DVD maker. en als ik dan mijn cd wilt gaan branden kan je ook de optie kiezen om volume te balanceren. maar is dit aan te raden om te doen?
alvast bedankt

What do you think about cd branden: Volumebalanceren ??

Vote :   
tom-j    posted on 16-07-2009 13:07
ik doe het eigenlijk nooit! zie niet in waarom je het zou doen, want op je mixer zit meestal wel gain control! ik denk niet dat het kwaad kan, maar zie het nut er niet echt van in. het enige wanner dit handig kan zijn naar mijn idee, is als je een mix CD wil branden en je opname misschien niet overal even hard is!e
Starmack    posted on 16-07-2009 14:03
Het voordeel van je hele muziek collectie op een bepaald standaard volume is dat je niet teveel aan je gain knoppen hoeft te zitten. Je stelt de gain goed af en je hoeft niet bij elk nummer steeds te gaan bekijken. Minimaal bijstellen kan altijd! Ik denk dat het ook een beetje persoonlijke voorkeur is maar als je toch brand waarom zou je het dan niet gelijk goed doen?
Een goed gratis tooltje om je MP3 bestanden op hetzelfde volume te zetten is MP3Gain. Zelf gebruik ik Platinum Notes. Die doet ook iets meer dan volume afvlakken en is niet gratis..
Bringing the best in Trance & Progressive
Yorick    posted on 16-07-2009 14:46
Gewoon nummer onbewerkt laten, als je ze koop op de bekende download site's zijn ze (als het goed is) allemaal goed en profesioneel gemasterd.
Zelf vind ik dat je veel emoties/gevoeg verlies in een plaat omdat het 1 volume word.Als je veel acoustic heb en je heb een zacht stukje wat opgekrikt word vern**k je gewoon het nummer omdat het met een bewuste keuze is gedaan.
Starmack    posted on 16-07-2009 18:06
Poster: Yorick
Gewoon nummer onbewerkt laten, als je ze koop op de bekende download site's zijn ze (als het goed is) allemaal goed en profesioneel gemasterd.
Zelf vind ik dat je veel emoties/gevoeg verlies in een plaat omdat het 1 volume word.Als je veel acoustic heb en je heb een zacht stukje wat opgekrikt word vern**k je gewoon het nummer omdat het met een bewuste keuze is gedaan.

Ben het niet met je eens. De MP3 files van de meeste download winkels klinken niet zo goed. De meeste zijn nog ge-encodeerd met een slechte encoder ook. De muziekbestanden moet je zelf bewerken. Volume afvlakken betekent niet dat de dynamiek in het nummer verdwijnt...... Gisteren nog 15 tracks van audiojelly geplukt en in de meeste zaten gewoon teveel clipping.
Bringing the best in Trance & Progressive
User edit by Starmack on 16-07-2009 @ 18:14:15 (11%)
Lead    posted on 16-07-2009 19:02
Poster: Starmack
Ben het niet met je eens. De MP3 files van de meeste download winkels klinken niet zo goed. De meeste zijn nog ge-encodeerd met een slechte encoder ook. De muziekbestanden moet je zelf bewerken. Volume afvlakken betekent niet dat de dynamiek in het nummer verdwijnt...... Gisteren nog 15 tracks van audiojelly geplukt en in de meeste zaten gewoon teveel clipping.

Vervorming (clipping) wat eenmaal in je file zit krijg je er met geen filter meer uit. Bij clipping loopt het signaal vast op de maximale uitsturing en verlies je dus alle info die hoger uitgestuurd zou moeten worden (wordt afgevlakt). Er bestaat geen filter die dit nog goed maakt.

Je hebt inderdaad gelijk dat veel van de muziek die je koopt te hard is afgemastered... maar ja, da's hoe de markt het wil tegenwoordig. Lang leve de 'War on compression' (maar hier zullen nog maar weinig mensen van gehoord hebben)...

Je kunt het met een mastering tool wel maskeren, maar verbeteren is niet mogelijk.

Als je met 'balanceren' bedoelt 'normalizeren' zeg ik : doen. Scheelt de helft van de tijd je gains bijdraaien.
Let the BASS be louder
Dolivieira    posted on 16-07-2009 19:07
Poster: Lead

Vervorming (clipping) wat eenmaal in je file zit krijg je er met geen filter meer uit. Bij clipping loopt het signaal vast op de maximale uitsturing en verlies je dus alle info die hoger uitgestuurd zou moeten worden (wordt afgevlakt). Er bestaat geen filter die dit nog goed maakt.

Je hebt inderdaad gelijk dat veel van de muziek die je koopt te hard is afgemastered... maar ja, da's hoe de markt het wil tegenwoordig. Lang leve de 'War on compression' (maar hier zullen nog maar weinig mensen van gehoord hebben)...

Je kunt het met een mastering tool wel maskeren, maar verbeteren is niet mogelijk.

Als je met 'balanceren' bedoelt 'normalizeren' zeg ik : doen. Scheelt de helft van de tijd je gains bijdraaien.

Ja maar dat had je vroeger ook met plaat, Dat de eene plaat harder was dan de andere
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Lead    posted on 16-07-2009 19:10
Poster: djdolivieira
Ja maar dat had je vroeger ook met plaat, Dat de eene plaat harder was dan de andere

Lang leve vooruitgang.... verandering is niet per definitie slechter.
Vind het juist een voordeel van zelf je schijven maken...

knip soms ook passages uit platen die ik toch wil skippen (extreem lange breaks oid), hou de voetjes op de dansvloer.... dat had vroeger niet gekunt maar ik maak er nu graag gebruik van indien nodig Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 16-07-2009 19:11 (13%)
tom-j    posted on 16-07-2009 19:12

wat ik vaak heb, is dat een track van bijv. beatport op mijn computer kraakt (clipt), maar als ik hem gebrand heb (zonder normalisering!) en hem in mijn CD-speler draai is er niks aan de hand!
Cyspoz    posted on 16-07-2009 19:29
Ik gebruik zelf ook Mp3 Gain om volumes gelijk te trekken. Mp3 Gain geeft daarbij ook aan of een nummer clipt. Dat betekend niet dat het Mp3tje zelf al clipt, maar als je het afspeelt staat in de data van de Mp3 dat je computer een bepaald volume moet uitsturen wat mogelijk buiten het bereik van je geluidskaart is waardoor deze zou gaan clippen. Mp3 gain kan dan het totale volume van de Mp3 daaronder brengen. Ik gebruik dit zelf ook altijd zodat al mijn nummers niet clippen maar wel optimaal gebruik maken van het bereik van apparatuur. Bovendien zijn wave displays op cd spelers dan ook vaak optimaal.
Dolivieira    posted on 16-07-2009 19:37

Lang leve vooruitgang.... verandering is niet per definitie slechter.
Vind het juist een voordeel van zelf je schijven maken...

knip soms ook passages uit platen die ik toch wil skippen (extreem lange breaks oid), hou de voetjes op de dansvloer.... dat had vroeger niet gekunt maar ik maak er nu graag gebruik van indien nodig Winking my eye

Daar heb je ook wel gelijk in, maar ik probeer te zegen dat draaien aan een gain knop van alle tijden is.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s

This is an old Topic

No new postings for 5.914 days.
 Post CommentThat would be 197.1 months
or a whopping 16.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

274 Users online: 70 Guests (204 Unknown)
Pages generated today : 6.200
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.479.973