Genre verschil
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tiemen    posted on 14-07-2009 15:40
Beste DJR members,

Geregeld kom ik muziek tegen wat op de ene website staat aangegeven als bijv. electro house, en op de andere als progressive house. Veel nummers van de cd "i love techno" komen ook voor op beatport in de categorie van electro house. En die 2 genres lijken me toch wel een groot verschil! Zo kom ik die genre verschillen heel vaak tegen.

Kan iemand een verklaring geven waarom genres zo verschillend worden beoordeeld?
User edit by Tiemen on 14-07-2009 @ 15:56:35 (4%)

What do you think about Genre verschil ??

Vote :   
JollyJunkie    posted on 14-07-2009 15:44
Met 'I Love Techno' bedoelen ze Technologische muziek, met de computer gemaakt dus, het Genre op beatport Techno is de muziekstijl.
Dat zijn 2 verschillende dingen.
I Love Techno is over het algemeen erg veel Electro.
Electro House en Progressive House zie ik echter toch wel een groot verschil in, een goed voorbeeld van Progressive is Pryda (Eric Prydz), en een goed voorbeeld van Electro House is bijvoorbeeld Wolfgang Gartner.
ccc    posted on 14-07-2009 16:49
Poster: Tiemen
Kan iemand een verklaring geven waarom genres zo verschillend worden beoordeeld?

Heel simpel, omdat ze anders klinken.

Als je goed gaat luisteren tussen genre's hoor je het verschil.
Ik ben wel van mening dat je wel van het "hoofd gerne" moet houden om het verschil in de subgenres te kunnen horen.

Zo heb je bijvoorbeeld bij rock ook weer veel subgenres, maar daar hoor ik geen verschil in, voor mij is het allemaal rock. Cool

Maar luister ook maar eens tracks zoals JollyJunkie hier boven zegt en test je zelf of je verschil hoort.
Winston    posted on 14-07-2009 19:42
Electro house is een substroming van house, maar ook een substroming van progressive house. En beide hebben weer techno invloeden.

Over het algemeen onstaan nieuwe stijlen uit oude stijlen en dan sterven ze uit of komen ze weer samen. Ook wordt er nu enorm veel muziek geproduceerd. Daarom is het heel moeilijk om muziek in hokjes te plaatsen, zeker voor muziekverkopers.

Voor wat betreft de electronische dansmuziek betreft zijn er zeker meer dan 30 stromingen en substromingen. Logisch dat niemand alles kent en dat er een babylonische spraakverwarring ontstaat.

De verkopers moeten bepalen of ze een nieuwe categorie moeten aanmaken of niet. Heb je net een nieuwe categorie gemaakt en er komen nauwelijks nieuwe nummers bij na relatief korte tijd, omdat de populariteit afneemt.
Praktisch als DJ heb je meer aan labels en artiesten waarvan je de sound kent. Ik zeg dus sound en niet genre. Ook al omdat binnen een genre de sound kan verschillen. En daarnaast kun je regelmatig in het wilde weg andere sounds verkennen. Ik doe dat o.a. door mixjes te luisteren van onbekende DJ's uit andere genres.
Tic Toc
ArCee    posted on 16-07-2009 03:52
Je word some wel gek van al die substijltjes. Er hoeft maar iets anders doorheen gegooit te worden of men geeft het weer een nieuwe naam? Nu ben ik niet zo thuis (meer)?in het house gebeuren, maar zie wel erg veel stijlen voorbij komen. Vroeger had je dat al. mellow, club, Chicago house, Balearic house, Urban house, hip house en ga maar door.?
In trance heb je min of meer 3 a 4 stijlen.
Progressive: Lekker rustig, downtempo, laidback trance met moelodien en vocals van 128 t/m 135 bpm..
Uplifting: Meer tempo, energie met mooie moelodie lijnen en vocals, zo rond 135 a 140 bpm.
Techtrance: De meer techno achtige variant die wat rauwer is, tussen de 135 en 140 bpm.
Hardtrance; Snoeihard, rauw en ruig, 140 bpm en hoger.

Misschien dat de vraagsteller met zo'n antwoord in house stijl meer geholpen is?
Starmack    posted on 16-07-2009 06:59
Poster: ArCee
In trance heb je min of meer 3 a 4 stijlen.
Progressive: Lekker rustig, downtempo, laidback trance met moelodien en vocals van 128 t/m 135 bpm..
Uplifting: Meer tempo, energie met mooie moelodie lijnen en vocals, zo rond 135 a 140 bpm.
Techtrance: De meer techno achtige variant die wat rauwer is, tussen de 135 en 140 bpm.
Hardtrance; Snoeihard, rauw en ruig, 140 bpm en hoger.

Vergeet Balearic Trance niet Happy, laughing
Bringing the best in Trance & Progressive
Dolivieira    posted on 16-07-2009 08:38
Het is af een toe moeilijk om al de stylen en substylen uitelkaar te houden. Ook voor iemand die de house van het begin heeft meegemaakt zoals ik. Jij als DJ moet zelf kijken en platen luisteren en dan denken of je het in je set kan gebruiken of niet. Je moet er zelf een lekkere house soep van maken. Dat je dan weer aan publiek voorschoteld
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ccc    posted on 16-07-2009 10:23
Psychedelic Trance?
ArCee    posted on 16-07-2009 10:35
Ja, Goatrance kan erbij, maar ik pakte voor het gemak van de uitleg de eigenlijk 4 meest gebruikte/gedraaide stijlen voor men door de bomen het bos niet meer ziet.
Tiemen    posted on 16-07-2009 21:38
Dankjewel voor de reacties!

Dit verklaart al een hele hoop. Ik vond het al gek dat op de CD i love techno hele andere nummers stonden dan in de techno categorie van beatport.

@ ArCee: Inderdaad, er zitten tientallen substijlen aan een dance stijl aangeplakt, stijlen zoals techno en house hebben heel veel andere namen ervoor, iedereen komt die wel eens tegen, ik dacht eerst dat dat een heel andere stijl was, is dus altijd goed opletten.

Ik heb een website gevonden waar je tientallen substijlen van house, trance, techno, breakbeat, jungle, hardcore en downtempo ziet, is voor veel denk ik wel leerzaam en leuk om te zien, hier de link.

Maar de dance stijlen die je op elke dj/producer website kan vinden is goed te herkennen als je je erin verdiept, daar ben ik van overtuigd (a hoewel ik soms nog wat moeite heb met house en progressive house).
User edit by Tiemen on 16-07-2009 @ 21:40:42 (2%)
Winston    posted on 16-07-2009 21:44
Stricty genomen staat progressive voor vernieuwend. Het kan dus van alles zijn, zolang het niet mainstream is in de underground scene.

Daarom was electro house ook progressive toen house voornamelijk hed kandi, of 538 was. Maar je hebt lichtere progressive z.a. van Eric Prydz en donkerdere progressive bv Sander Kleinenberg.
Tic Toc
ArCee    posted on 17-07-2009 17:13
Is in trance min of meer hetzelfde. Het lekkere, lichte, hapt zo heerlijk weg progressive van b.v. Above & Beyond, maar de laatste tijd ook het heftigere van W&W etc wat eigenlijk meer een soort van downtempo techtrance is.
User edit by ArCee on 17-07-2009 @ 17:29:37 (33%)
Tiemen    posted on 18-07-2009 20:59
Poster: Winston
Stricty genomen staat progressive voor vernieuwend. Het kan dus van alles zijn, zolang het niet mainstream is in de underground scene.

Inderdaad, nu je het zegt zie ik dat progressive house van een paar jaar geleden veel anders klinkt dan nu.
Dolivieira    posted on 19-07-2009 05:37
Inderdaad, nu je het zegt zie ik dat progressive house van een paar jaar geleden veel anders klinkt dan nu.

Muziek ontwikkeld zich ook steedf veder. The rock van toen klinkt toch ook anders dan rock van nu. zo is het met R&B, Hip hop, Jazz enz nez dus ook met house, trance, techno, Techhouse, Progressive.....

User edit by Dolivieira on 19-07-2009 @ 05:41:46 (44%)
Tiemen    posted on 19-07-2009 20:13
Poster: djdolivieira

Muziek ontwikkeld zich ook steedf veder. The rock van toen klinkt toch ook anders dan rock van nu. zo is het met R&B, Hip hop, Jazz enz nez dus ook met house, trance, techno, Techhouse, Progressive.....

Dat klopt wel, maar house zou nooit naar electro veranderen, en dat zou bij progressive wel het geval kunnen zijn.
Dit geld voor alle andere genres die je hebt opgenoemd precies hetzelfde, dat zal nooit veranderen van genre, bij progressive dus wel. Wat winston heeft uitgelegd, meer uitleg is daar te zien.
User edit by Tiemen on 19-07-2009 @ 20:15:24 (6%)
Dolivieira    posted on 19-07-2009 20:23

Dat klopt wel, maar house zou nooit naar electro veranderen, en dat zou bij progressive wel het geval kunnen zijn.

Dit geld voor alle andere genres die je hebt opgenoemd precies hetzelfde, dat zal nooit veranderen van genre, bij progressive dus wel. Wat winston heeft uitgelegd, meer uitleg is daar te zien.

Toch vind ik dat sommige stylen dichter bij elkaar komen.
User edit by Dolivieira on 19-07-2009 @ 20:24:04 (1%)
Winston    posted on 20-07-2009 00:02
Klopt deels wel en deels niet wat jullie beweren.

Want het probleem van muziek in juiste hokjes plaatsen blijft altijd bestaan.

Bv. techno van begin jaren 90 bv. 2 unlimited zou je nu geen techno meer noemen, maar dance of zo.

Stijlen komen bij elkaar, maar verwijderen zich ook van elkaar, of houden op te bestaan, of ontwikkelen zich tot iets anders, of gaan weer terug naar een eerder tijdperk. Sommige worden populair, andere kennen weer maar een paar mensen.

House zou ooit eens kunnen veranderen naar electro, maar bij progressive verwacht je meer verandering of vernieuwing dan bij house.

Een ander probleem is ook dat er echt zoveel nieuwe muziek wordt gemaakt dat 1 mens onmogelijk alles kan bijhouden. Daardoor is het moeilijk voor een ieder om nieuwe stijlen een goede eenduidige naam te geven.

Stijlen een naam geven heeft alleen zin als je muziek verkoopt of een radioprogramma hebt. Als je verzamelaar bent zoals ik trek ik me niet zoveel van aan. Ik koop en draai gewoon wat ik mooi vindt.
Tic Toc
Dolivieira    posted on 20-07-2009 00:14

Stijlen een naam geven heeft alleen zin als je muziek verkoopt of een radioprogramma hebt. Als je verzamelaar bent zoals ik trek ik me niet zoveel van aan. Ik koop en draai gewoon wat ik mooi vindt.

Dat heb ik nu ook, Ik ben geen verzoekjes DJ, Ik draai wat goed klinkt en al?is het?nou House, Trance, Electro en noem al fie stylen maar op. Als het kwaliteit is, En ik kan het in mijn set gebruiken om het publiek los te krijgen. Draai ik het.
User edit by Dolivieira on 20-07-2009 @ 00:14:51 (1%)
Tiemen    posted on 20-07-2009 13:57
Klopt deels wel en deels niet wat jullie beweren.

Want het probleem van muziek in juiste hokjes plaatsen blijft altijd bestaan.

Bv. techno van begin jaren 90 bv. 2 unlimited zou je nu geen techno meer noemen, maar dance of zo.

Stijlen komen bij elkaar, maar verwijderen zich ook van elkaar, of houden op te bestaan, of ontwikkelen zich tot iets anders, of gaan weer terug naar een eerder tijdperk. Sommige worden populair, andere kennen weer maar een paar mensen.

House zou ooit eens kunnen veranderen naar electro, maar bij progressive verwacht je meer verandering of vernieuwing dan bij house.

Interessant, djdolivieira, sorry voor mijn misverstand, je had toch gelijk.
User edit by Tiemen on 20-07-2009 @ 14:00:21 (6%)
ArCee    posted on 20-07-2009 17:09
2?Unlimited techno van de jaren 90? Werd dat niet gewoon Euro dance genoemd ofdewel, commerciele huppelkut deuntjes? Cool?dat zijn nou exact de deuntjes die ik al vaker aangedragen, cq, bedoeld heb die platenmaatschappijen aandragen om een genre om zeep te helpen of commercieel uit te buiten. Retecommercieel, niks om het lijf en alleen bedoeld om te scoren bij jonge mensen die niet verder kijken als de top 40.
Dolivieira    posted on 20-07-2009 17:17
Idd 2?Unlimited heeft nikd met techno te maken dan alleen de beat. En werdt idd net als ArCee zegt was dat eurodance samen met ander artiesten zoals 2 brothers on the 4 floor, 20 4 7, Capella, Dr alban enz enz ??

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

145 Users online: 60 Guests (85 Unknown)
Pages generated today : 64.152
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.470.786