mixen met verschillende bit rate mp3
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Happinezz    posted on 08-07-2009 09:54
Heb de volgende vraag : is het hoorbaar wanneer je met verschillende bit rate mp3 's een set draaitMijn muziek download ik vaak via betaalde site's en krijg hiervoor een kwaliteit van 320 kbps, echterheb ik ook een aantal goede tracks van minimaal 192 kbps. Is het hoorbaar wanneer je deze verschillende?tracks (320 / 192) gebruikt in je mix??Is er ook nog kwaliteitsverlies wanneer je deze mps files brand op een cd??Hoor graag van jullieGroetjes,?Benny

What do you think about mixen met verschillende bit rate mp3 ??

Vote :   

DJADMIN    posted on 08-07-2009 09:56
Mwah, natuurlijk is er verschil te horen, maar ik denk neit dat dit bijzonder storend is. En verder is er naar mijn weten geen kwaliteitsverlies naarmatje je tracks op cd staan...
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Daud    posted on 08-07-2009 10:27
Het verschil tijdens een set tussen 192 en 320kbps is niet echt heel hoorbaar denk ik, tenminste ik hoor het niet...maar 192kbps is dus wel echt het minimum
Renzis    posted on 08-07-2009 10:31
Ik denk dat je het alleen over een geluidssysteem van formaat het verschil misschien zal horen, anders wellicht niet, anders moet je even bij het kopje dj-topics kijken, wellicht dat daar wat staat er over
djmamo    posted on 08-07-2009 10:45
als je goede speakers hebt dan hoor je het.

voornamelijk door dat de bass wat milder is en de hooge tone wat scheller/digitaal klinken.

en als je van mp3 naar cd gaat heb je altijd verlies, al is het minimaal, maar verlies heb je altijd?
www.moonentertainment.nl
LouisCasper    posted on 08-07-2009 13:10
Je hoort het alleen als je twee exact dezelfde nummers hebt waarvan een 320 kbps en een 192 kbps en dan wel op flinke speakers. In een set (verschillende nummers dus) hoor je het verschil niet want dan ga je er vanuit dat het bij het nummer hoort dat de bass wat milder is. Welnu, als je met rips of slechte kwaliteit muziek (onder de 192 kbps) draait is het wel duidelijk hoorbaar. De qlimaxen knallen niet en de breaks hebben meestal veel te (veel) hoge tonen. Let op: Soms converten mensen bepaalde tracks naar 320 terwijl ze dit niet zijn, dit is vrij makkelijk te doen met bepaalde programma's, maar dan is de eigenlijke kwaliteit van het nummer dus veel lager. Koop dus legale tracks dan ben je er zeker van dat ze goed klinken!
http://www.louiscasper.com
Winston    posted on 08-07-2009 13:16
Poster: Happinezz
Heb de volgende vraag : is het hoorbaar wanneer je met verschillende bit rate mp3 's een set draaitMijn muziek download ik vaak via betaalde site's en krijg hiervoor een kwaliteit van 320 kbps, echterheb ik ook een aantal goede tracks van minimaal 192 kbps. Is het hoorbaar wanneer je deze verschillende tracks (320 / 192) gebruikt in je mix?

Op grotere en betere PA systemen is er wel duidelijk verschil te horen. Thuis met normale speakers meestal niet. Wat er vaak speelt en dat ligt niet aan de geluidskwaliteit alleen, is dat de ene track schoon, zuiver en helder klinkt, terwijl de track erna lichtjes ruist, doffer klinkt of omgekeerd.

Poster: Happinezz
Is er ook nog kwaliteitsverlies wanneer je deze mps files brand op een cd? Hoor graag van jullieGroetjes, Benny

Er is geen kwaliteitsverlies als je op de juiste manier brand. Maar slechte kwaliteit blijft even slecht en goede kwaliteit blijft even goed.
Tic Toc
Renzis    posted on 08-07-2009 13:22
Poster: Look
. Koop dus legale tracks dan ben je er zeker van dat ze goed klinken!

Bull-shit, Dance-tunes verkocht tot een aantal maanden terug alleen maar tot 192 kbs. Daarnaast ligt het volledig aan de mastering of de track goed is, als een track dan niet goed gemasterd is mar wel legaal word verkocht is het nog steeds niet goed
djmamo    posted on 08-07-2009 13:27
Poster: Renzis

Bull-shit, Dance-tunes verkocht tot een aantal maanden terug alleen maar tot 192 kbs. Daarnaast ligt het volledig aan de mastering of de track goed is, als een track dan niet goed gemasterd is mar wel legaal word verkocht is het nog steeds niet goed

Klopt, heb ook ooit nummers van dance-tunes gehaald die klote klonken
www.moonentertainment.nl
LouisCasper    posted on 08-07-2009 14:40
Poster: Renzis

De mastering heeft niks te maken met de bitrate, wat hier de vraag was.Ik ga ervan uit dat de meeste producers wel wat van mastering begrepen hebben, en zo niet dat dan de platenlabels daar wel op letten.Ook koop ik regelmatig tracks bij Dance-Tunes en deze zijn soms inderdaad 192 kbps, maar deze klinken op mijn geluidsset top (2 Lem D400's en een Lem T5SA, dus daar zou je dat toch wel op moeten kunnen horen).Dance-tunes verkoopt nu trouwens bijna alleen nog maar tracks van 320 kbps (alleen sommige oudere tracks zijn nog 192).
http://www.louiscasper.com
Bouncy    posted on 08-07-2009 14:48
Was CD kwaliteit niet te vergelijken met een 128 kbps mp3tje? of ben ik nou in de war? (ja, k ben al lang niet meer naar school geweest..)
Wat ik wel weet is dat cd kwaliteit 16Bits 44.1Khz is..
Toch maar eens een beetje gaan expirimenteren...
Mixt-Ape    posted on 08-07-2009 19:36
Ik draai met al mijn nummers op dezelfde bitrate! Ze komen namelijk grotendeels van beatport. Ik denk niet dat je je er echt aan zou storen moesten de rates wel verschillen onderling...
User edit by Mixt-Ape on 09-07-2009 @ 20:21:01 (13%)
RAS    posted on 08-07-2009 19:53
Poster: Bouncy
Was CD kwaliteit niet te vergelijken met een 128 kbps mp3tje? of ben ik nou in de war? (ja, k ben al lang niet meer naar school geweest..)
Wat ik wel weet is dat cd kwaliteit 16Bits 44.1Khz is..
Toch maar eens een beetje gaan expirimenteren...

Een orginele, in de winkel gekochte cd, is te vergelijken met een 320kbps mp3.

Ik gebruik zelf ook gewoon 192 t/m 320 kbps door elkaar heen, maar als ik de keus heb ga ik altijd voor 320. Daarom heb ik dance-tunes lange tijd links laten liggen en haalde ik alles bij voorkeur van beatport. Goed om te lezen dat ze inmiddels veel 320 hebben. Misschien toch maar weer eens gaan kijken dan.

Onder de 192kbps is not done.
User edit by RAS on 08-07-2009 @ 19:58:33 (100%)
Dolivieira    posted on 08-07-2009 20:48
Ik draai ook het meest met 320 maar af een toe zit er ook een 192 tussen. Maar dat is wel het minimum alles onder de 192 gaat veel slechter klinken. En je hoord het verschil zowat niet tussen 320, 256 of 192.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Winston    posted on 08-07-2009 22:04
Poster: Mixt-Ape
Ik draai met al mijn nummers op dezelfde bitrate! Ze komen namelijk grotendeels van beatport. Ik niet dat je je er echt aan zou storen moesten de rates wel verschillen onderling...

Volgens mij als je alleen nummers van 192 kbps draait of een set met alleen 320 kbps tracks het minder opvallend is dat er met een lagere kwaliteit wordt gedraaid dan wanneer je wisselend 320 en 192 mp3 draait.

In het eerste geval heb je als luisteraar geen referentie, maar als je verschillende kwaliteit krijgt te horen heb je wel referentie materiaal.
Tic Toc
Dolivieira    posted on 08-07-2009 22:11
Poster: Winston

Volgens mij als je alleen nummers van 192 kbps draait of een set met alleen 320 kbps tracks het minder opvallend is dat er met een lagere kwaliteit wordt gedraaid dan wanneer je wisselend 320 en 192 mp3 draait.

In het eerste geval heb je als luisteraar geen referentie, maar als je verschillende kwaliteit krijgt te horen heb je wel referentie materiaal.

Is niet helemaal waar?
Ilja    posted on 09-07-2009 07:45
Volgens mij is er bijna geen verschil te horen. ( tenminste bij niet )
ArCee    posted on 09-07-2009 08:21
Dit "probleem" was er vroeger al met vinyl. Arcade nam zijn vinyls altijd erg zacht op, dus als je thuis een bandje wilde maken, ja de goede oude casette tijd, dan moest jij je rec knop bij een Arcade plaat altijd harder zetten, bij verzamel cd's deed dit probleem zich ook voor. Grote verschillen hoor je meestal wel met illegale downloads, het ligt aan de uploader tenslotte. Man wat heb ik heel lang geleden toch een zootje bagger van Kazaa en Shareaza af getrokken. CoolBlij dat dit tot het verleden behoord, ik zou het niet live durven gebruiken. Cool
Wel heb ik gemerkt dat tracks in een lage bitrate soms wat "doffer" kunnen klinken maar dat is met je toonregeling makkelijk op te vangen of wat ook helpt als Audasity hebt als opname programma:
Importeer een nummer Audasity in. Daarna ff 1 muisklik op het programma (highlighten) zodat je de effecten kan gebruiken. Als je zover bent, gewoon even compressor aanklikken en het nummer laten bewerken door audasity. Geen veranderingen aanbrengen in de instellingen. Daarmee kun je wat "doffe" tracks wat sprankelender maken. Dit kan ook met complete sets die je opgenomen hebt, om de set iets "vlakker" te krijgen zonder dat het afbreuk doet aan de opname.
User edit by ArCee on 09-07-2009 @ 08:26:19 (100%)
Dolivieira    posted on 09-07-2009 23:01
Poster: Ilja
Volgens mij is er bijna geen verschil te horen. ( tenminste bij niet )

Idd Ilja met een mensen oor is dat haast niet te horen.
Epocs    posted on 21-07-2009 01:30
Tis in de zaal niet te horen echter heb ik thuis 2 KRK VXT's staan en daar kun je het verschil dan weer wel duidelijk horen.
En soms staat er dat het 320 is terwijl het helemaal niet zo is dus per definitie nie 100% de cijfers vertrouwen. Heb zat mp3's met 320 die mss wel 128 zijn!!
Dolivieira    posted on 21-07-2009 08:09
Poster: Epocs
Tis in de zaal niet te horen echter heb ik thuis 2 KRK VXT's staan en daar kun je het verschil dan weer wel duidelijk horen.
En soms staat er dat het 320 is terwijl het helemaal niet zo is dus per definitie nie 100% de cijfers vertrouwen. Heb zat mp3's met 320 die mss wel 128 zijn!!

KRK zijn studio boxen daar hoor je weel meer dat jwe op normale boxen. Idd soms staat er 320 maaar dan is tie gewoon slecht.
TT5    posted on 08-08-2009 01:46
kenners horen het verschil mss wel, maar het publiek hoort dit zeker en vast niet
Bootstrap    posted on 09-08-2009 01:26
Ik hoor zelf heel duidelijk een verschil tussen 192 en 320 kbps als ik het op mijn Sennheiser HD-25 CII headphones luister. Ook hoor ik het heel goed op de Yamaha studio monitoren van mijn broertje. Maar het publiek in een zaaltje zal het niet horen. Sowieso al niet omdat je oren 'overstemmen' door het vaak veel te harde geluid.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Dolivieira    posted on 09-08-2009 10:50
Poster: Bootstrap
Ik hoor zelf heel duidelijk een verschil tussen 192 en 320 kbps als ik het op mijn Sennheiser HD-25 CII headphones luister. Ook hoor ik het heel goed op de Yamaha studio monitoren van mijn broertje. Maar het publiek in een zaaltje zal het niet horen. Sowieso al niet omdat je oren 'overstemmen' door het vaak veel te harde geluid.

Yamahas zijn studio boxen daar hoor je het op.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

392 Users online: 301 Guests (91 Unknown)
Pages generated today : 38.628
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.732.019