Ecler Nuo5 : review
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sfinx    posted on 02-07-2009 11:48
Gisteren had ik eindelijk mijn nieuwe NUO5 binnen, wat een heerlijk mengpaneel! Hieronder mijn eerste ervaringen...

Natuurlijk heb ik 'm ineens aangesloten en uitgetest, de handleiding heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad - de meeste functies zijn intu?tief. Het eerste nadeel dat ik ondervond was bij het aansluiten van mijn CDJ's, hij heeft namelijk high- en low-line aansluitingen. En nu zijn ze er bij de eerste modellen (waarvan ik er eentje staan heb) in geslaagd om die niet symmetrisch te plaatsen. Ik moet mijn CDJ's dus op kanaal 1 & 3 aansluiten om mijn main equalizer en monitoring op hetzelfde niveau te kunnen plaatsen. Dit zou bij de nieuwere modellen wel aangepast zijn. Persoonlijk vind ik het in ieder geval aangenamer om 2 aansluitende kanalen te kunnen gebruiken, en dan liefst 2 & 3 moest ik ooit zin hebben om de crossfader te gaan gebruiken.

Wat de faders betreft, die voelen heerlijk soepel aan. Twee standen, soft of sharp. Bij sharp zit je al aan 80% volume bij pakweg 20% opentrekken van je fader, soft is eerder het omgekeerde maar minder abrupt. Ik heb hem heel rap in die stand gezet en daar ook op gebleven, voor het standaard mixwerk lijkt mij dit ook het beste.

De crossfader gebruik ik (voorlopig) niet, mede door het probleem met de aansluitingen. Hij is zeer gevoelig en bij het mixen kan je er dus al rap per ongeluk eens tegenzitten. Ik heb 'm dan ook disabled, maar ik ga 'm zeker nog eens verder bestuderen.

De equalizers zijn een streling voor het oog & de hand. Lekker stevig, draaien vlotjes open en dicht en ze klikken lichtjes vast in gewone stand (in het midden) - iets wat volgens mij ontbreekt bij de DJM-800, waar ik het meeste ervaring mee heb. Dichtdraaien betekent effectief de frequenties volledig killen, that's the way I like it! Draai alle equalizers dicht en je hoort dus helemaal niets. De killswitch voor de bass equalizer is ook handig.

Dan het meer complexe werk: de effecten. Ik heb ze nog maar kort kunnen uittesten maar ik had onmiddelijk al een "wow" gevoel over de fader: dit is enorm veel aangenamer tegenover een draaiknopje zoals op de DJM-800 en andere. Heerlijk om te switchen en de inbreng van je effect te regelen. Verder heb je de mogelijkheid om je effecten voor te luisteren, te koppelen aan 1 of meerdere kanalen, en deze daarna via de FX Launch button ook op je master output los te laten. Een effect kies je door een draaiknop die over een lijstje loopt met blauwe ledjes, selecteren doe je met even kort de knop in te duwen. Dit werkt naar mijn mening heel vlotjes en intu?tief. Het geselecteerde effect begint dan te pinken en de display toont de snelheid aan, die met een andere draaiknop te regelen valt. Van 1 tot 8 in maten, en voor de delay effects zijn er nog aparte keuzes zoals 1/4de maat. Bij indrukken van deze knop ga je terug naar de standaard setting (zijnde 1 maat of bij delay 1/4de).

Al bij al ben ik zeer tevreden met m'n aankoop, en ik heb zo het vermoeden dat dit alleen nog gaat verbeteren op termijn. Zo kan ik 'm ook nog op pc aansluiten via USB en via de bijgeleverde software de effecten aanpassen naar eigen wens.

Een echte aanrader, als je er tenminste nog eentje op de kop kan tikken, want hij wordt niet meer geproduceerd... in afwachting van de 5.0 die vermoedelijk in ontwikkeling is.

What do you think about Ecler Nuo5 : review ??

Vote :   

Tekhead    posted on 10-08-2009 20:40
mooie review !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Seca    posted on 10-08-2009 20:44
Goede review, Zalige mixer overigens Cool

Nu wil ik toch wel eens van u horen: Wat is het beste qua Prijs/kwaliteitsverhouding, of wat is gewoonweg het beste: De NUO 5 of de DJM 800.
User edit by Seca on 10-08-2009 @ 21:26:07 (100%)
Ziax    posted on 10-08-2009 20:52
eindelijk iemand die ook duidelijk beseft dat ecler super mixers maakt! Die naar mijn zin makkelijker, soepeler en gewoon handiger werken dan een djm.
No offence tegen pioneer hier maar deze jongen schrijft wel alles neer waarover ik me net hetlzelfde voel.
Nice work!
Mixt-Ape    posted on 10-08-2009 21:24
Ik ben blij voor je dat je zoveel plezier hebt van je aankoop! Kickass review!
Snaad    posted on 10-08-2009 21:30
Mooie review man! Goed uitgebreid en duidelijkHappy, laughing Heb nog geen ervaring met het apparaat, maar hopelijk komt dat nog.
Twizz    posted on 10-08-2009 21:32
Een geweldig voorbeeld voor andere mensenHappy, laughing Een toevoeging aan djresourceCool
Hiermee bedoel ik te zeggen dat dit forum echt super nuttig wordt als iedereen dit zou doen!
ArCee    posted on 10-08-2009 21:41
Poster: Ziax
eindelijk iemand die ook duidelijk beseft dat ecler super mixers maakt! Die naar mijn zin makkelijker, soepeler en gewoon handiger werken dan een djm.
No offence tegen pioneer hier maar deze jongen schrijft wel alles neer waarover ik me net hetlzelfde voel.
Nice work!

Natuurlijk zijn er (betere) mixers op de markt als de 800. Niet iedereen is alleen maar Pioneer idolaat. Wat dacht je van Allen & Health, BX, Dateq, Denon, Soundcraft? Heb je ook allemaal niet voor een scheet een 3 knikkers CoolThe world is bigger as Pioneer land !!
tek-zotic    posted on 10-08-2009 21:48
Poster: Ziax
Nice work!

dat hebben wel meer mensen door hoor Winking my eye heb hier bewust voor de EVO4 gekozen boven de DJM serie
Sfinx    posted on 12-08-2009 19:43
Poster: Seca
Goede review, Zalige mixer overigens Cool

Nu wil ik toch wel eens van u horen: Wat is het beste qua Prijs/kwaliteitsverhouding, of wat is gewoonweg het beste: De NUO 5 of de DJM 800.

Hangt eigenlijk vooral van je persoonlijke voorkeur af. Ik vind Ecler veel aangenamer, maar iemand die graag stroeve knoppen en stevige faders wilt, zal eerder voor de DJM kiezen. Zoiezo vind ik de DJM veel te veel geld voor wat je krijgt... en zitten er op de Ecler veel meer effecten. Ik heb mijn keuze in ieder geval nog niet betreurd Happy, laughing
Verder nog enkele opmerkingen, nu ik er enkele weken mee gedraaid heb:
- De mid-equalizers nemen heel veel weg, dat is dus wel even wennen tegenover bijv. een DJM. Draai de mid-equalizer dicht en je hoort amper nog iets.
- De effecten fader is zo zalig dat ik niet meer zonder kan!
- De crossfader heb ik nog steeds niet gebruikt en ik mis 'm ook niet...
- Verder heb ik het gevoel dat ik dit mengpaneel al jaren heb, zo rap ben je het gewoon. Nog steeds een dikke aanrader dus, als je er nog eentje op de kop kan tikken Happy, laughing
User edit by Sfinx on 12-08-2009 @ 19:49:33 (95%)
Adrien1989    posted on 12-08-2009 20:06
de Nuo5 is ook zeker een mooie mixer Happy, laughing, vind het ook erg aangenaam om er mee te draaien al hoeft van mij de volledige kill EQ niet, ?snap ook niet hoe mensen zoiets nou eigenlijk echt gebruiken, want je verkracht de track gewoon als je vb de bass helemaal dicht zou draaien, waarsg niet weggelegt voor mijn manier van draaien Happy, laughing. Ik heb liever een wat muziekalere EQ die precies is. Zal wel persoonlijk zijn. Maar voor de rest zeker zeer fijne mixer ja.
TranceXX    posted on 12-08-2009 20:30
Goede review.Cool
Helixon    posted on 12-08-2009 21:35
Mooie review!!
Winston    posted on 12-08-2009 21:41
Mooi werk. Cool

Poster: Adrien1989
.. al hoeft van mij de volledige kill EQ niet, snap ook niet hoe mensen zoiets nou eigenlijk echt gebruiken, want je verkracht de track gewoon als je vb de bass helemaal dicht zou draaien, waarsg niet weggelegt voor mijn manier van draaien Happy, laughing. Ik heb liever een wat muziekalere EQ die precies is. Zal wel persoonlijk zijn. ...

Sommige mensen laten hun fader open en gebruiken de equlaizer kill om volledig weg te faden. En bij laag volume, bij een fade, merk je weinig van verkrachting.

De bedoeling is om gewoon bv. de treble nog lichtjes hoorbaar te hebben door de andere track.
Tic Toc
User edit by Winston on 12-08-2009 @ 21:49:59 (4%)
Helixon    posted on 12-08-2009 23:29
Poster: Adrien1989
snap ook niet hoe mensen zoiets nou eigenlijk echt gebruiken, want je verkracht de track gewoon als je vb de bass helemaal dicht zou draaien, waarsg niet weggelegt voor mijn manier van draaien

Dat is jou w menig, het is af en toe bijna het zelfde effect als de filter!
Dolivieira    posted on 13-08-2009 08:51
Ik heb het ook niet zo met de full kiil. Lekker makkelijk alles wegdraaien.?-26 db is al meer dan zat, ik heb vroeger een mengtafel gehad die ging niet verder dan?-12db, maar ja ieder zijn?ding. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ArCee    posted on 27-08-2009 09:31
Ik denk dat ook veel mensen voor de DJM kiezen om er vertrouwd mee raken. Ik heb zelf een Behringer, en draai niet zo geweldig veel meer live, maar als ik het doe moet ik altijd weer ff kijken en wennen aan de DJM. Omdat niet te hoeven doen is thuis een DJM hebben erg prettig?
timmy90    posted on 27-08-2009 09:56
mooie review!
heb ook enkele maanden een nuo 5 en geen klachten over,
goede faders,
leuke en veel effecte,
goede eq,

enkel 1 ding mis ik soms en dat is de split cue,
maar voor de rest geen enkele klacht,
wat ook zeer handig is is de dubbele hp ingang!
en het is idd ook spijtig dat je bij kanaal 2 geen high-linr input hebt...

voor de rest een dikke aanrader!
Adrien1989    posted on 27-08-2009 14:03
Poster: Helixon

Dat is jou w menig, het is af en toe bijna het zelfde effect als de filter!

Dat is zeker mijn mening ja, mijn voorkeur inderdaad. Als je denkt dat het hetzelfde als een filter klinkt, sja, dan denk ik dat je niet weet hoe een goede filter klinkt.
CopainsDeluxe    posted on 17-01-2010 13:53
Zeker een mooie Review !
Ikzelf twijfel nog altijd als ik een ecler mixer zou nemen of een DJM 800.
Maar ik denk als ik ze alle 2 is naast elkaar zet en test dat er wel een keuze gemaakt zal worden Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 5.594 days.
 Post CommentThat would be 186.5 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

153 Users online: 22 Guests (131 Unknown)
Pages generated today : 31.174
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.704.126