Hulp nodig bij live act + dj set. (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MoXeGy    posted on 30-06-2009 00:33
ik draai vaak samen met een vriend(dirk) en ben zelf al lang bezig om een live act op te zetten, vandaag zijn we er dus helemaal uitgekomen en gaan we samen een grote live act doen.
Om te beginnen gaat hij zijn normale dj set doen en ga ik zijn set bewerken/editen er overheen loopen enz.

Ondertussen: heb ik veel geprobeert maar blijkt het dat de soundbite micro niet kan syncen met een analoge set-up(waardes in ableton blijven schommelen(bug) en hij loopt er op een of andere manier strak naast.)
Dat heb ik inmiddels achtergelaten maar nu kom ik telkens niet verder als 10minuten live act omdat ik dan door mijn sample of tracks heen ben.
Ik ben benieuwd hoe jullie makkelijk tracks inladen in ableton want ik heb al zoveel filmpjes gezien maar als je 50 tracks moet inladen ben je zowat de hele dag bezig?
Aan de andere kant kun je ook gebruik maken van samplepacks, loops enz. alleen hierbij wordt het ook erg moeilijk om er een live-set van 1 uur van te maken.

op veel filmpjes is het niet erg duidelijk te zien en deze duuren meestal ook maar 10minuten.

User edit by MoXeGy on 29-01-2010 @ 22:34:39 (100%)

What do you think about Hulp nodig bij live act + dj set. ??

Vote :   

Bambilaner    posted on 30-06-2009 01:45
NI Audio 8 DJ kan je ook in overweging nemen...
www.facebook.com/vinniebegooddj
Stagiar    posted on 30-06-2009 08:55
Ik zou voor een Focusrite Saffire gaan, midi interface en geluidskaart in een, werkt via firewire.

MoXeGy    posted on 30-06-2009 09:11
die heb ik inderdaad ook zien staan, het enige minpunt is, je kan die dingen niet gaan testen op latency en op internet staan ook nog geen gebruikers ervaringen.
dus zal ik echt moeten gaan gokken. Zo ie zo hoeft het geen 2 in 1 interface te zijn. Het gaat me er alleen om zo'n laag mogelijke latency. en dan het liefst minimaal 2 stereo in 2 stereo uit.

User edit by MoXeGy on 30-06-2009 @ 09:12:35 (20%)
Stefjuuh    posted on 30-06-2009 09:53
Zal je toch echt moeten gaan testen.. Je laptop maakt ook een hoop uit!
MoXeGy    posted on 30-06-2009 14:26
dat weet ik maar vaak hebben ze bij de winkels geen laptop/computer om dat zo uit te testen.
Tuurlijk ligt het veel aan de laptop/pc maar die zijn goed genoeg en in de toekomst komt dan een macbook pro.
User edit by MoXeGy on 30-06-2009 @ 14:27:20 (100%)
tek-zotic    posted on 30-06-2009 15:20
Poster: Stagiar
Ik zou voor een Focusrite Saffire gaan, midi interface en geluidskaart in een, werkt via firewire.

of de saffire LE, een zeer leuke kaart, heb ze hier staan
tairip    posted on 30-06-2009 16:45
Sowieso firewire nemen. Die zijn sneller dan USB.

Maar je kan toch ook een midiklok instellen om latency op elkaar af te stemmen. En met je mixer heb je bijna geen latency.
MoXeGy    posted on 30-06-2009 18:56
tairip, kun je dat laatste nog een keer uitleggen? want je zegt dat je de latency dan op elkaar afstemt met een midiclock, die heb ik eentje: soundbite micro, maar die synct het signaal vanaf de laptop naar mijn mixer? Het audiosignaal van dirk's mixer gaat dan door de soundcard. En daar loopt ie dus vertraging op (latency), dus wordt mijn liveset toch gesynct met het latency signaal uit de laptop? daarom zoeken we een kaart met zo weinig mogelijk latency, want dan zit je nog steeds met de vertraging?

Het zou ook best kunnen dat ik het fout heb, maar dit wel interessant. Misschien zijn er meer mensen die met dit probleem zitten, dus is het misschien slim om het er over te hebben.
main    posted on 30-06-2009 21:43
maak een latency topic zou nik zeggenWinking my eye
niiicola    posted on 30-06-2009 22:46
Of gebruik gewoon een BCD3000 (A)
N?h zal ik niet doen Tongue
Ben wel benieuwd wat het gaat worden, ga je nog een filmpje posten na de act?
Gewoon.
MoXeGy    posted on 30-06-2009 23:08
we zullen zo ie zo een filmpje maken, is toevallig hier iemand cameraman? Cool
User edit by MoXeGy on 30-06-2009 @ 23:09:05 (4%)
Rusty04    posted on 22-07-2009 14:50
DJ Mamo is cameraman, freelancer.
voltcontrol    posted on 22-07-2009 15:00
Motu Ultralite (staat er nog een op MP meen ik) is een topkaart, laat TRAKTOR de midiclock master/slaving regelen, zo doen Speedy J/Chris Liebing het bijv ook en dat werkt prima Winking my eye (alleen gebruiken ze de geluidskaarten van hun 4D's natuurlijk Winking my eye

Poster: main
maak een latency topic zou nik zeggenWinking my eye
 Latency is hardwarevertraging (hoe snel reageert een apparaat tov de druk op de knop), aangezien elk apparaat latency heeft (het gaat zeer vaak om fracties van seconden he...) lijkt me dat een beetje te algemeen om een topic aan te wijden.. Winking my eye

Wel is het zo dat veel DJ's latency niet begrijpen. Maja, ik heb het net uitgelegd..
djmamo    posted on 23-07-2009 09:24
Poster: MoXeGy
we zullen zo ie zo een filmpje maken, is toevallig hier iemand cameraman? Cool

Poster: Rusty04
DJ Mamo is cameraman, freelancer.

Ja klopt, deze bezige bij is ook cameraman.
Dus als je een pro filmpje wilt hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag als ik je kan helpen
www.moonentertainment.nl
Jin    posted on 01-11-2009 20:46
Heel late reactie :p

Je kan natuurlijk ook met samplers gaan werken ipv MIDI-controllers. Dan heb je die laptop en midi-interface niet nodig, maar kan je toch minstens evenveel denk ik.

BLOODY BEETROOTS STYLE! (zij doen het met Roland SP-404 en een KorgKaoss ipv jullie BCR 2000 en Triggerfinger). Klik op de link voor afbeelding:??

http://assets.limespot.com/fs/media/12/247355,300,300,p,n.png
MoXeGy    posted on 01-11-2009 22:41
toch heb je met midi iets meer vrijheid Winking my eye
ik vind een koasspad als fx ook niet echt heel fijn werken.
het is wel compacter en mischien iets betrouwbaarder.
Ik heb inderdaad al naar een sampler ala sp555 zitten kijken maar uit eindelijk heb je daar net zoveel werk mee.

ik begin steeds meer een template/lay-out voor ogen te krijgen die simpel maar goed werkt.
ik zit nu alleen tegen een ander probleem: de sounds.
Het vergt erg veel tijd en moeite om eerst de goede sounds/samples bij elkaar te zoeken en er dan nog een loopje van te maken.(standaart sample pack loops is ook niet veel.)
User edit by MoXeGy on 01-11-2009 @ 22:47:23 (100%)
Jin    posted on 01-11-2009 23:37
Via de link hieronder zie je een paar filmpjes van de setup van Richie Hawtin en hoe hij effecten en loops triggert en welke hard- en software hij gebruikt. Zijn doel van een liveset is ook om on-the-spot,?spontaan iets creatiefs te... euh... creeeren.?Hij maakt niet zoveel gebruik van?samples denk ik. Als je met samples loops wil creeren denk ik dat je dit best voorbereid in je studio.
Er zijn heel veel mogelijkheden voor een live set up denk ik, maar denk dat jij er een stuk meer verstand van hebt?van wat de?beste is voor jullie?Cool.?met het latency probleem weet ik ook geen raad.

http://www.youtube.com/watch?v=J1H9W_iLff0

En dan is er ook nog Ableton natuurlijk Cool
Probeer deze topic nieuw leven in te blazen zodat je reactie krijgt van mensen met meer verstand of ideeen.
Jin    posted on 02-11-2009 00:06
Kwam net een topic tegen waar je misschien wat aan hebt.
In het forum ''Producers studio'' is er een topic ''Latency verlagen''. Op de eerste pagina al als ik mij niet vergis.
MoXeGy    posted on 02-11-2009 13:02
bedankt voor je moeite, ik heb het filmpje en vele andere al gezien. Het filmpje van Richie Hawtin is leuk, maar dat kan alleen als je met traktor draait en wij draaien met een bestaande set-up(cd's/vinyl).

Het latency probleem is waarschijnlijk al verholpen Winking my eye

Omdat hij met traktor werkt heeft hij zijn "samples/loops" al, dat zijn namelijk zijn tracks.
Een andere mogelijkheid is om alles in ableton te warpen maar dat werkt niet goed genoeg en al weet ik het exacte bpm(via een analyser) dan tog warpt hij hem niet goed. Alles manueel is natuurlijk veel te veel werk.

Daarom is het mijn idee om met (zelfgemaakt)loops te werken en die weer te verwerken in de tracks te verwerken en eventueel daarnaast nog zelf live een track maken enz.
Je kan de samples ook zelf triggeren maar daar zitten wel wat nadelen aan:
je moet een rock solid sampler systeem bedenken die alles quantized en je moet er snel de goede sounds bij zoeken. Dat maakt het aan de andere kant wel veel leuker maar dan kom je weer neer op het volgende: De sounds. de kicks,claps enz dat is allemaal wel goed te doen maar samples die een sound aan de loop geven is dan weer iets moeilijker.

Mischien zit ik nu wel veel te moeilijk te denken dus ik zal hieronder eens uitleggen wat ik precies zou willen doen:
1. Ik wil bijvoorbeeld de kicks van het draaiende track live vervangen door mijn eigen kicks, daarnaast zou ik er een baslijn op kunnen gooien en eventueel ook nog een synth/vocal tot de andere track er aankomt/inzit. ( je kan het zien als gaatjes opvullen?)

2. Ik zou hetzelfde als hierboven doen maar dan willen we niet naar de volgende track maar gaan we zelf een break/climax wathever bouwen. bijvoorbeeld:
een kick,bassline en een sound aangevend loopje spelen al. het draaiende track(van de dj) is afgelopen.
Nu komen er een paar effecten in om het op te bouwen en daarna ineens of rustigaan af te bouwen tot een break. Hiervanuit kunnen we weer 2 dingen kiezen:
We gaan zelf een track maken of we gooien via ableton ons eigen gemaakte track er in.
OF we gaan een soort remix of mashup maken.

Het is dus onze/mijn bedoeling om iets meer controle over de muziek te hebben en zo meer in en met het publiek/muziek te kunnen spelen.
User edit by MoXeGy on 02-11-2009 @ 13:18:52 (100%)
HouseContainer    posted on 03-11-2009 11:58
Ik ben samen met o.a. OverSoft ook bezig met dit soort vraagstukken en zoekende naar een next generation DJ setup waarbij je een mix maakt tussen traditioneel DJ-en met iets extra's als finishing touch om het naar een volgend level te krijgen.
Waar je denk ik alleen tegen aan blijft lopen is dat je in je set-up een "analoog" component hebt in de vorm van de CDJ's die geen extra informatie uit sturen waar jij mee verder kan werken.
Ik denk dat je er haast niet aan?ontkomt om een DVS systeem in te zetten voor je "analoge"?gedeelte, zodat je daar vandaan een MIDI clock signaal hebt waar jij je verhaal op kan syncen. Natuurlijk kun je dan nog gewoon met CDJ's draaien via HID of Time Code.

Of je moet het omdraaien dat jij het tempo aangeeft door continu een metronoom mee te laten lopen wat?de ander?alleen op zijn koptelefoon en eventueel monitor speaker hoort. Dan moet er wel strak worden gebeatmatched met het tempo van de metronoom en ook?op de maat.
MoXeGy    posted on 29-01-2010 22:34
Ondertussen heb ik veel geprobeert maar blijkt het dat de soundbite micro niet kan syncen met een analoge set-up(waardes in ableton blijven schommelen(bug) en hij loopt er op een of andere manier strak naast.)
Dat heb ik inmiddels achtergelaten maar nu kom ik telkens niet verder als 10minuten live act omdat ik dan door mijn sample of tracks heen ben.
Ik ben benieuwd hoe jullie makkelijk tracks inladen in ableton want ik heb al zoveel filmpjes gezien maar als je 50 tracks moet inladen ben je zowat de hele dag bezig?
Aan de andere kant kun je ook gebruik maken van samplepacks, loops enz. alleen hierbij wordt het ook erg moeilijk om er een live-set van 1 uur van te maken.

op veel filmpjes is het niet erg duidelijk te zien en deze duuren meestal ook maar 10minuten.
HouseContainer    posted on 30-01-2010 13:38
Over het MIDI Sync probleem heb ik misschien nog wel een tip. Laat Ableton master zijn of gebruik MIDI-OX voor een MIDI MTC signaal en MIDI Clock signaal en route dat naar Ableton en de Soundbite Pro. Zie twee blog posts over een stable MIDI Sync en Ableton Live MIDI MTC.

Voor het inladen van tracks daar ben ik zelf ook al een tijdje mee aan het stoeien en nog steeds. Eerst maakte ik voor iedere track een appart Ableton Live project aan waarin ik alle samples van een nummer klaar maakte. Vervolgens laad ik een volledig Ableton Project in een huidige Ableton sessie. (*.als file in Ableton Live slepen.)
Alleen dat werkt ook niet optimaal, omdat het erg veel werk is om te onderhouden en klaar te zetten. Dus nu maak ik ??n groot project waar alles in zit en orden ik het op toon soort (key) met behulp van kleuren. Zie Harmonic Mixing Colors in Ableton Live.
MoXeGy    posted on 31-01-2010 10:32
Ah oke, ik zal daar morgen eens naar kijken, dankje! Happy, laughing
MoXeGy    posted on 01-02-2010 14:40
ik heb het nog eens getest, maar helaas heb ik een andere situatie. ik heb hoef namelijk geen 2 laptopts te syncen maar een analoge dj set en een laptop met ableton.

Ableton ongtvangt de midi wel maar de bpm waarders verspringen nogal. ook als ik hem gelijk leg op de redsound micro, dan loopt hij naar een tijdje er toch langs en dat is best vervelend als je telkens moet beatmatchen. Een andere oplossing zou een dj controller zijn. dat ik met een joghwheel en pitch het tempo van ableton bestuur(net zoals normaal dj'en) maar dat gaat helaas niet.
HouseContainer    posted on 02-02-2010 08:42
Je kan wel het tempo van Ableton nudgen (Pitch Bend). Als je daar een MIDI mapping naar maakt kun je een jogwheel emuleren.

305 Users online: 262 Guests (43 Unknown)
Pages generated today : 24.300
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.292.273