Je beschrijft een paar verschillende dingen:
-'on the fly' samplen als toevoeging op een 'conventionele' djset> Hiervoor heb je een Soundbite (hardware samplertje, wordt volgens mij niet meer gemaakt) als beste voorbeeld.
-Ableton (ja kan hier net zo goed FL/Reason/Logic invullen) gebruiken om extra fill-ins oid te verzorgen, dit gaat ERG moeilijk icm met je 'conventionele' set omdat tempo managen en ook nog eens het juiste selecteren erg lastig gaat. Ableton is JUIST bedoeld om het tempo management (beatmatchen als je ermee dj't) te elimineren en lekker te kloten met loops/samples/instrumenten. Ja kan ook hele nummers als sample inladen en ermee djen dus (geldt weer niet voor overige produce pakketten)
Ik snap ook niet helemaal waarom je alles op je flatscreen zou willen draaien, je zegt in je eerste post dat je de setup in een djbooth niet wil aanpassen op locatie, lijkt me dan ook niet echt makkelijk om thuis te oefenen op een scherm wat je live toch niet gaat gebruiken. Wel leuk om uit te proberen, dat zeker!
Overigens bestaan er ook losse apparaten die een VST draaien, daat is wellicht een idee, maar die dingen zijn verschrikkelijk duur, en daar ga je het idee van de VST juist een beetje aan voorbij imo.
Misschien is dit het punt om over te stappen naar wat WEL kan met Ableton en Traktor.
Ableton: Produceren, knippen en plakken met samples gaat heel gamakkelijk, instrumenten en effecten toevoegen ook. Dj'en gaat ook prima, maar kost voorberieding. Al je tracks plak je vooraf in een grid zodat het niet meer nodig is te beatmatchen, je zet simpelweg de track in het gewenste tempo aan en uit. Dit makt het mogelijk gemakkelijk te knippen/plakken a.k.a. 'mashen'.
Traktor: Draaien met 2 tot 4 decks (Pro of Duo)
In de Scratch variant stuur je de decks in je software met echt vinyl/cd's aan, het zgn. tijdcode. je kan het ook helemaal in de software doen, zonder tijdcode.
Verder kun je alle functies in de software via MIDI aansturen. DWZ dat je effecten/loops/browsing met ipv met muis/toetsenbord met een speciale knoppen/schuifjesdoos aanstuurt. Je kunt ook meerdere 'knopdrukjes' in de software aan 1 knopdruk op je MIDIcontroller/toetsenbord toewijzen, zodat je sneller bijv een loop maakt of of ingewikkelde effecten met 1 knopdruk voor elkaar krijgt.
Je kan Tracks ook syncen/gridden in Traktor zodat het beatmatchen niet meer nodig is
Op deze manier (Zonder tijdcode) probeer ik te werken.
Je kunt Traktor ook nog 'door' Ableton routeren om effecten uit Ableton op Traktor te kunnen toepassen.
Software effecten op je hardware toepassen, waar je deels naar aan het vissen was, dat kan niet op een werkbare manier.
In eerste instantie lijkt een losse sampler kopen lijkt me het beste plan. Daarna is tijdcode (Traktor, Serato) een mooie oplossing om er lekker op los te kunnen samplen binnen een semi-digitale omgeving en je behoud dus de jou bekende CDJ's.
OF als je ook wil produsen lekker met Ableton aan de slag. Het gevaar bestaat dan wel dat Ableton overal je manier van werken voor wordt.

Lang verhaal kort gemaakt: Het blijft een lang verhaal...
Poster: MoXeGy
Klopt dit nog of is dit niet haalbaar?
Je laat dus een programa de meesterklok uitsturen, waar alle 'slaaf' programma's zich aan houden, zoals masterdeck in Traktor zeg maar.