Vinyl perfect digitaliseren
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

retsek    posted on 18-06-2009 18:50
Hallo Graag zet ik mijn vinyl perfect om in digitale files. Ik heb reeds een Arkiv naald (speciaal om op te nemen) en een FA edirol audio interface. Ik heb een macbook en neem op met het Sound studio. Waar ik toe wil komen is, een cleane versie van mijn vinyl. Geen krakelingen of geruis dus. Heeft iemand heer verstand van? IK weet dat er verscheidene programma's bestaan die het "krakeling" geluid verwijderen. Maar welke is gericht voor dj's? Prijs speelt geen rol

What do you think about Vinyl perfect digitaliseren ??

Vote :   

voltcontrol    posted on 18-06-2009 19:33
Ik zit er ook aan te denken de Arkiv naald te halen, hoe bevalt deze je?

Audacity is in principe goed genoeg om kraakjes e.d. bij te werken. Welke software je gebruikt maakt niet zo uit. Bijv Cool Edit Pro, Wavelab, Sound Forge... Steinberg Clean is om echt op te poetsen, maar dat ken ik zelf niet, schijnt wel goed te zijn.

De 3 bottlenecks zijn in het opnameproces zijn vooral:

-Kwaliteit draaitafel, beter een HiFi tafel met een Hifi naald dan een DJtafel bijvoorbeeld.
Ik wil op den duur zoiets bijv:

-Kwaliteit RIAA versterker (Phono > Line)
Hier geldt ook weer (vaak); hoe duurder, hoer beter....

-Kwaliteit analoog/digitaal conversie (geluidskaart)
Geluidskaarten die in bijv. grote studio's gebruikt worden zijn niet te betalen, dus het is maar waar je de grens legt.
Deze jongens maken bijv behoorlijk pro spul: http://www.lavryengineering.com/index_flash.html wat heel, heel duur is.... Aangezien je een Macbook hebt zou je ook eens bij http://www.apogeedigital.com/ rond kunnen kijken.

Magoed, mss doet je huidige geluidskaart+software de RIAA corectie en A/D conversie naar jouw smaak al goed genoeg, daar kan ik niet over oordelen.
Bij mij is dat iig wel het geval en ik heb ook niet zulk duur spul. Winking my eye
Dolivieira    posted on 18-06-2009 23:47
Vraagje: Zijn deze draaitafels hierboven er speciaal voor omgebouwt?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 18-06-2009 @ 23:48:10 (6%)
Ilja    posted on 19-06-2009 07:27
Veels te veel geklooi, ikey aansluiten en gaan met die banaan Winking my eye
Twello    posted on 19-06-2009 14:02
Hij wil graag 'perfecte' digitale files en dat krijg je daar niet mee...
tairip    posted on 19-06-2009 14:11
Poster: Twello
Hij wil graag 'perfecte' digitale files en dat krijg je daar niet mee...

Dat krijg je sowieso niet. Voornamelijk niet als je je vinyl al vaker gespeeld hebt (grijs gedraaid) dan heb je namelijk altijd een kraak, ruis enz enz.
tek-zotic    posted on 19-06-2009 15:09
dat is juist het lekker warme vinyl gevoel ^_^dat moet je behoude :p
Boyd    posted on 19-06-2009 15:39
Als je het perfect wil, dan is dit het perfecte apperaat: ELP
tairip    posted on 19-06-2009 16:22
Poster: tek-zotic
dat is juist het lekker warme vinyl gevoel ^_^dat moet je behoude :p

Maar dat is niet perfect!
baath    posted on 19-06-2009 18:33
Poster: BoydGrift
Als je het perfect wil, dan is dit het perfecte apperaat: ELP

maar om nou 8700 Euro uittegeven voor zo'n ding :P
maar beter als dat ga je het niet vinden denk ik...
retsek    posted on 23-06-2009 10:58
En Bias Soundsoap pro? Een programma waarmee je ruis kan doen verdwijnen en krakelingen
Cyspoz    posted on 23-06-2009 11:32
Belangrijk is volgens mij dat je eerst je Vinyl goed schoonmaakt. Ik heb ooit ergens gelezen dat je dit met water kan doen als je daarna je Vinyl toch nooit meer ?on the road? afspeelt. Het water reinigt namelijk goed, maar verwijderd ook een bescherm laagje. Misschien moet je nog iets speciaals hebben om ook goed in de groeven te kunnen reinigen.
Als je Vinyl namelijk goed schoon is heb je goed bron materiaal. En goed bron materiaal is altijd beter dan achteraf slecht bron materiaal proberen goed te maken met software.
De kwaliteit van je voorversterker en geluidskaart zijn niet heel spannend. Aangezien je bron materiaal niet van super kwaliteit is zou ik daar niet al te veel geld aan uitgeven. Belangrijker is denk ik dat je draaitafel goed is en ook correct afgesteld. Hier moet je zorgen dat je naald optimaal de plaat aftast en je een zo klein mogelijke Wow & Flutter hebt terwijl het geluid de maximale dynamiek behaald. Dit zal nog wel eens veel werk kunnen zijn omdat niet iedere plaat dezelfde dikte heeft en je dan in theorie de hoogte van de toonarm weer moet aanpassen.

Denk verder even na over in welk formaat je gaat opnemen. Zal deels afhangen van de specificatie van je geluidskaart, maar vinyl heeft veel dynamiek. Als je dat zo goed mogelijk wilt behouden is het interresant om een hogere bitrate te kiezen. Bijvoorbeeld 32 bit i.p.v. 16 bit. Ook de sample frequentie zou je iets hoger kunnen nemen op bijvoorbeeld 44.800 Hz i.p.v. 44.100 Hz.Echter is de vraag wat je later met je muziek gaat doen. Als je het afspeelt op apparatuur die dit niet tot hun recht laten komen dan heeft het misschien weinig toegevoegde waarde. Aan de andere kant weet je maar nooit wat de toekomst gaat brengen. Onthoud natuurlijk wel dat hoe hoger de opname kwaliteit hoe meer ruimte het in neemt. Je zou gebruik kunnen maken van het lossless audio formaat FLAC.
Bouncy    posted on 23-06-2009 11:50
Poster: Cyspoz
Denk verder even na over in welk formaat je gaat opnemen. Zal deels afhangen van de specificatie van je geluidskaart, maar vinyl heeft veel dynamiek. Als je dat zo goed mogelijk wilt behouden is het interresant om een hogere bitrate te kiezen. Bijvoorbeeld 32 bit i.p.v. 16 bit. Ook de sample frequentie zou je iets hoger kunnen nemen op bijvoorbeeld 44.800 Hz i.p.v. 44.100 Hz.Echter is de vraag wat je later met je muziek gaat doen. Als je het afspeelt op apparatuur die dit niet tot hun recht laten komen dan heeft het misschien weinig toegevoegde waarde. Aan de andere kant weet je maar nooit wat de toekomst gaat brengen. Onthoud natuurlijk wel dat hoe hoger de opname kwaliteit hoe meer ruimte het in neemt. Je zou gebruik kunnen maken van het lossless audio formaat FLAC.

Kijk, deze jongen weet PRECIES waar hij over praat! Heel misschien, als de hardeschijf ruimte het toelaat kun je proberen op 96Khz op te nemen (voor de boventonen die je niet kunt horen, maar die maken wel de klank zegmaar... lastig verhaal)
Cyspoz    posted on 23-06-2009 13:50
Ik zie trouwens dat de 32 bit niet gaat lukken want de geluidskaart kan volgens mij (snelle google actie) maar tot 24 bit. Maar dat zou voldoende moeten zijn voor een mooi resultaat.
Lead    posted on 23-06-2009 13:56
FLAC kan, maar WAV natuurlijk ook.
Neem inderdaad een zo hoog mogelijke bitdiepte ivm dynamisch bereik en resolutie nauwkeurigheid.

Doe je bewerkingen op een zo hoog mogelijke bitdiepte en convert het pas naar 16 bit/44.1kHz vlak voordat je er een CD van brand.
Let the BASS be louder
walteur    posted on 24-06-2009 13:18
Poster: voltcontrol
Ik zit er ook aan te denken de Arkiv naald te halen, hoe bevalt deze je?

Audacity is in principe goed genoeg om kraakjes e.d. bij te werken. Welke software je gebruikt maakt niet zo uit. Bijv Cool Edit Pro, Wavelab, Sound Forge... Steinberg Clean is om echt op te poetsen, maar dat ken ik zelf niet, schijnt wel goed te zijn.

De 3 bottlenecks zijn in het opnameproces zijn vooral:

-Kwaliteit draaitafel, beter een HiFi tafel met een Hifi naald dan een DJtafel bijvoorbeeld.
Ik wil op den duur zoiets bijv:

-Kwaliteit RIAA versterker (Phono > Line)
Hier geldt ook weer (vaak); hoe duurder, hoer beter....

-Kwaliteit analoog/digitaal conversie (geluidskaart)
Geluidskaarten die in bijv. grote studio's gebruikt worden zijn niet te betalen, dus het is maar waar je de grens legt.
Deze jongens maken bijv behoorlijk pro spul: http://www.lavryengineering.com/index_flash.html wat heel, heel duur is.... Aangezien je een Macbook hebt zou je ook eens bij http://www.apogeedigital.com/ rond kunnen kijken.

Magoed, mss doet je huidige geluidskaart+software de RIAA corectie en A/D conversie naar jouw smaak al goed genoeg, daar kan ik niet over oordelen.
Bij mij is dat iig wel het geval en ik heb ook niet zulk duur spul. Winking my eye

off topic sorry, misschien die stiekeme uitspraak even editten Cool
aurelienvdv    posted on 21-07-2012 22:46
heeft er iemand nog tips om dat zoemend/humming geluid te voorkomen?

ik heb mn technics rechtstreeks in mn audio8 gestoken, TT met aarding van mengpaneel verbonden.
Dan van audio8 naar mac met Sound studio 4.5, toch krijg ik nog veel te veel ruis...
zelfs met de kap ervan...

iemand nog tips?
Lomme_    posted on 22-07-2012 00:24
Op iTunes het nummer kopen voor ?0,99. Tenzij je zeldzame versies hebt natuurlijk.
Craven    posted on 22-07-2012 11:52
pioneer djm 350 kan je rechtstreeks op het mengpaneel opnemen naar usb werkt ook erg goed
aurelienvdv    posted on 22-07-2012 12:24
dat zijn 256 kb/s bestanden ik wil wav, en veel dingen die ik op vinyl heb kun je niet kopen ofwel niet downloaden (ik ga ze niet 2 keer kopen...). kheb al een goed mengpaneel dus ik ga er niet nog ??n kopen Happy, laughing
maar bedankt
Tekhead    posted on 22-07-2012 12:51
Poster: Lomme_
Op iTunes het nummer kopen voor ?0,99. Tenzij je zeldzame versies hebt natuurlijk.

en laat ik dat nu veel hebben haha
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Larsz    posted on 23-07-2012 11:33
Analoog -> digitaal kan natuurlijk nooit 'perfect' worden omgezet maar je vinyl en naald etc. schoon houden en goede hardware gebruiken is het beste wat je kan doen.
Estacy    posted on 26-07-2012 22:05
goede geluiskaart met phono ingang, laptop en een goede draaitafel (Technics kan).?

aller, aller belangrijkste is schoon vinyl. isopropyl werkt prima, anders water. gewoon afspoelen, laten drogen (uit de zon) en opnemen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Dolivieira    posted on 26-07-2012 22:29
Je blijft altijd wel een kleine?ruis houden. Maar dat hoor je bijna niet als je over de boxen laat horen en het publiek helemaal niet. Die heb er meestal geen kaas van gegeten. Vinyl schoon, naald schoon, opnemen met goede programma en zorgen dat je hem in de hoogste kwaliteit saved,?dan moet die gewoon te draaien zijn.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s

This is an old Topic

No new postings for 4.782 days.
 Post CommentThat would be 159.4 months
or a whopping 13.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

372 Users online: 243 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 76.144
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.873.181