om te beginnen met producties, wat nodig (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

djmamo    posted on 09-06-2009 18:27
Ik weet niet of hier al een topic over is. ik heb gezocht maar niets gevonden.

Draaien kan ik nu wel en ben nu aan het kijken of ik kan gaan produceren.
en hiervoor zoek ik een software pakket en en een midi besturing.

Ik wil het, om te beginnen, makkelijk houden en overzichtelijk.

Wat is een goed en makkelijk sofware pakket, en daarvoor een goede besturing.

Hoor graag wat er allemaal is.
www.moonentertainment.nl

What do you think about om te beginnen met producties, wat nodig ??

Vote :   

Xtremer    posted on 16-07-2009 11:01
Ik ben zelf begonnen met Cubase SX3 en ben later gaan kijken naar FL.
Cubase vind ik vele malen beter en overzichtelijker werken dan FL.
Gebruik nu een legale cubase studio 5, echt een aanrader!
Je moet alleen wel zelf opzoek naar VST's en VSTi's.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Twizz    posted on 16-07-2009 21:03
Oke, ik heb vandaag een grote stap vooruit gemaakt op het gebied van producing; ik heb namelijk de Line 6 Pod Studio KB37 aangeschaft:

Echt geweldig ding!
Geluidskaart en midicontroller en midikeyboard in ??n met gitaaringang en microfooningang m?t fantoomvoeding, en dat allemaal via 1 usb kabeltje:D

En je krijgt er echt veel software bij die je in tegenstelling tot de meeste gevallen van software die je er gratis bijkrijgt, w?l kunt gebruiken voor je producties.

Zoals ableton live lite 7, maar dan nog een grote versie met 16sporen(ipv de 4 of 8 sporen die je meestal bij lite hebt)
Reason adapted, hier zitten de dingen in het rack gewoon vast, maar kun je erg leuke dingen doen!
Line 6 Pod Farm, als je gitaar speelt, is dit echt v?t, want het apparaat is eigenljk hiervoor gemaakt, met het keyboard als extraatje. zoner latency gwoon idkke effedcten toevoegen en gebruiken in je producties. En dan zit er ook nog een proggie riffworks bij, van sonoma, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Het apparaat zelf werkt vlekkeloos, ook de installatie!
User edit by Twizz on 16-07-2009 @ 21:29:52 (100%)
Snoey    posted on 16-07-2009 21:14
Rielekst, ik word echt moe van het verwisselen van usb kabels. Wat kost zoiets?
www.soundcloud.com/ten-hooven
Twizz    posted on 16-07-2009 21:37
Poster: Snoey
Rielekst, ik word echt moe van het verwisselen van usb kabels. Wat kost zoiets?

Ik heb hem eigenlijk in de vluggigheid gekocht vanwege een uitverkoop van mijn vaste muziekzaak... die stoppen ermeeCool?Dus ik heb deze met 50% korting mee kunnen nemen(jah, indd: wow!)
maar normaal kostie dus 300-350 euro.

maja, ik ben er dus heeeeel erg over te spreken, kwaliteit is gewoon erg goed, vooral van de gitaar preamp!(tjah line 6 is eigenlijk n gitaarmerk)
De knoppen zullen wat cheap aanvoelen, vooral de assignable 4 draaiknoppen , maar laat je hierdoor niet misleiden, het is echt een super apparaat! En hij ziet er ook absoluut niet slecht uit, vooral die analoge VU metertjes zijn bruut:D
BboyV    posted on 08-08-2009 03:18
Ik gebruik al heel lang FL-studio, en ben daar vrij tevreden mee. Ik gebruikte het vroeger vooral om wat te prutsen, maar nu lukt het me al aardig om iets vets te maken.Andere software heb ik nog nooit geprobeerd, en zal ik wrs nooit doen...Ik ben nog vrij jong en heb dus een laag budget(vandaar dat ik met de trial werk). Midi-keyboard enzo gaat me net iets te hoog...

Maar nog even een technisch vraagje: Wat zijn VST's?

Grts
B.
Dolivieira    posted on 08-08-2009 09:49
Virtuele instumenten die op je computer zijn ge installeerd. Die kan je in Cubase, Ableton, FLstudio, logic , pro tools, gebruiken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
DOPELAFUNK    posted on 08-08-2009 10:02
ableton m-audio oxygen 8v2 heb ik ook
lek3ct    posted on 11-08-2009 12:48
Poster: djdolivieira
Virtuele instumenten die op je computer zijn ge installeerd. Die kan je in Cubase, Ableton, FLstudio, logic , pro tools, gebruiken.

voor zover ik weet (en verbeter me als het fout is), werken logic en pro tools niet met vst's. Maar met AU (audio unit) en RTAS (real time audio suite). Eigelijk is dat het zelfde als een VST.?Zelf heb ik ook een vraag: wat is een TDM?
User edit by lek3ct on 11-08-2009 @ 12:49:27 (7%)
DTwisted    posted on 24-08-2009 20:38
ik wil nu Ableton Live nu gaan gebruiken voor remixes etc.
kan iemand me bv een beetje uitleggen van het hoe et wat.
ben nu FL gebruiker
MoXeGy    posted on 25-08-2009 09:41
Zoek eventjes basis tutorials op google. er zijn er genoeg te vinden.
voor remixen is de session vieuw erg makkelijk.
Stagiar    posted on 29-08-2009 13:50
Poster: Ilja
Ga zelf voor MacBook pro ( kan via mijn werk voor 500 euro kopen Cool ) met van een torrent afgehaalde Logic Pro?Cool . ?Enige waar ik nog niet uit over ben is de Sync. ?
Twijfel tussen: ?Korg X50 en MicroX

Yeah, Right.
Ik ben zelf begonnen met Reason en heb vorig jaar de stap gemaakt naar Ableton, daarmee werk ik nu nog steeds en ik wil eigenlijk niets anders meer. Niettemin omdat de apparaten in Ableton al heel fijn zijn, het is ook nog eens een erg fijne VST Host.
DOPELAFUNK    posted on 29-08-2009 14:53
ableton en een keyboardje heb zelf de m-audio oxygen 8v2 met ableton live 7 en je moet een geluidskaart hebben heb zelf behringer uca 200 en goede speakers als je genoeg geld hebt daar ben ik zelf ook nog voor aan het sparen.
Illusion    posted on 29-08-2009 19:48
Poster: Snoey

In januari ben begonnen met FL Studio 8, ik heb toen besloten om met een andere jongen eens een paar dagen een houseplaat te maken. In het begin vond ik het echt ruk, maar nu wil ik niks anders meer.?

+ punten, met FL kan ik bijna alles doen wat ik met samples wil doen. Zelfde met de synths alles wat ik er mee wil doen kan ik er mee doen. Vocals die mp3 geript zijn, geen probleem, ik kan er mee doen wat ik wil.

- punten, ik had er eerst wel een paar, maar doordat ik nu flink gewend ben aan fl, kan ik die nu niet zo snel ontdekken.?

Ik vind op het moment fruityloops in combinatie met flink wat sample packs en vst's die ideale sequencer.

Heb ik ook. Met FL kan je net zo goed produceren als andere programma's. Het is maar waar je aan gewend bent. Ligt volgens mij een klein verschil tussen de kwaliteit, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van welke vsti's je gebruikt.

Ik ken Fl uit m'n hoofd, en ik kan er heeerlijk mee werken. Toch zit het mij niet helemaal lekker als iemand mij vraagt van.. 'Waar produceer je mee'..

Volgens mij heeft het een beetje een afkeer in de producer wereld??
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 29-08-2009 @ 19:49:07 (1%)
BboyV    posted on 31-08-2009 12:27
Poster: djdolivieira

ah thx Cool
wico    posted on 31-08-2009 13:23
ik heb zelf fl 8 en ben daar heel te vreden
ik werk er nog niet lang mee dus ik pruts er een beetje mee maar na een tijd komen er wel soms lekkere stukjes muziek uit

Tomazos    posted on 24-09-2009 05:06
En dan toch mijn vraag..

als je dan bijv dit ziet:

KLIK

is dat heel anders dan zo'n 'studio'
KLIK

wat heb je dus nodig:

een (mac?)pc met VEEL usb ingangen?
een keybord

maar wat zijn al die andere apparaten?

voegen die hardware dingen ook echt iets toe? of is het meer een gebruiks gemak.. want in FL studio zit ook standaard een Keybord..

dus lijkt mij dat je dan met jou keybord de keibord van fruityloops aanstuurd? of zit ik nou mis??
of gebruik je alleen een keybord bij software die dat standaard niet heeft??

en al die andere apparaten?

want in de Hollywood music hall hadden we ook een studio met Rekken vol allerlei hardware..
heb daar ook wel met regelmaat na sluitingstijd gekeken.. maar snapte nou niet precies hoe het allemaal zat en werkte... zat er meer van: oh klinkt wel leuk..

ik heb vroeger wel geproduceerd op de pc.. maar ik kreeg er nooit uit wat ik in me hoofd had..daarom ook mee gestopt, toen was ik 12 ofzo,

nu mijn Budget wat groter is wil ik het nog eens gaan proberen.. maar wil dan wel weten wat ik allemaal nodig heb, en wat handig is om te hebben..

ps.. de kamer waar alles moet komen is al leeg gehaald Cool
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 24-09-2009 @ 05:07:50 (32%)
Stagiar    posted on 24-09-2009 15:58
Poster: Tomazos
En dan toch mijn vraag..

als je dan bijv dit ziet:

KLIK

is dat heel anders dan zo'n 'studio'
KLIK

wat heb je dus nodig:

een (mac?)pc met VEEL usb ingangen?
een keybord

maar wat zijn al die andere apparaten?

voegen die hardware dingen ook echt iets toe? of is het meer een gebruiks gemak.. want in FL studio zit ook standaard een Keybord..

dus lijkt mij dat je dan met jou keybord de keibord van fruityloops aanstuurd? of zit ik nou mis??
of gebruik je alleen een keybord bij software die dat standaard niet heeft??

en al die andere apparaten?

want in de Hollywood music hall hadden we ook een studio met Rekken vol allerlei hardware..
heb daar ook wel met regelmaat na sluitingstijd gekeken.. maar snapte nou niet precies hoe het allemaal zat en werkte... zat er meer van: oh klinkt wel leuk..

ik heb vroeger wel geproduceerd op de pc.. maar ik kreeg er nooit uit wat ik in me hoofd had..daarom ook mee gestopt, toen was ik 12 ofzo,

nu mijn Budget wat groter is wil ik het nog eens gaan proberen.. maar wil dan wel weten wat ik allemaal nodig heb, en wat handig is om te hebben..

ps.. de kamer waar alles moet komen is al leeg gehaald Cool

Met het externe (midi) keyboard stuur je inderdaad het keyboard in fruityloops aan (de pianoroll). Dit is veel fijner aangezien je 'live' kunt inspelen, ipv dat je elke toon hokje voor hokje moet inspelen (2 of 3 keer als je met akkoorden gaat werken).

Ik denk dat de studio in de Hollywood Music Hall een opnamestudio is en geen productiestudio zoals je bij producers thuis ziet staan.

Tegenwoordig kan alles met software gemaakt worden en heb je geen hardware meer nodig, waar je nu gewoon een reverbje uit je Fruityloops trekt, hadden ze 'vroeger' een 19" rack apparaat om dat te doen.
Tomazos    posted on 24-09-2009 18:05
nee dat was geen opname studio.. maar echt een Producer Studio.. o.a het nummer 'sorry' van gio en partysquad is daar gemaakt, en volgens mij ook Schudden van Def rhymz...

maar andere huis dj's die er ook draaide en er vaak zaten zeiden dat die studio al flink verouderd was.. dus moeilijk om hedendaagse 'vette' sounds te maken..

dus al die dingen die ik op het filmpje van Headhunterz zie.. zijn allemaal eigelijk overbodig.. maar wel makkelijk omdat je anders zoveel klik werk hebt??
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
MoXeGy    posted on 25-09-2009 14:22
nee het is niet helemaal overbodig omdat je een analoog geluid hebt. hetzelfde met de virus ti synth. deze is alleen nog doormiddel van hardware verkrijgbaar Winking my eye

Wat inderdaad is dat als je hardware hebt dat je dan minder muisklikken nodig hebt om hetzelfde resultaat te krijgen. Het is maar net wat je wilt en wat je fijn vind.
User edit by MoXeGy on 25-09-2009 @ 14:23:18 (100%)
Kings    posted on 26-09-2009 00:00
Even tussendoor: Ik wil ook graag beginnen te 'prullen' met cubase, voor de melodieen, kan ik daarvoor het beste een synth kopen of een midi keyboard.
En is er ook nog een andere simpele midi controller te koop om andere knoppen te bedienen? Omdat ik bang ben dat knoppen bedienen met mijn muis me uiteindelijk gaat vervelen.
Onder welke naam kan ik die dan gaan zoeken?
MoXeGy    posted on 26-09-2009 09:44
je kan inderdaad het beste een midi keyboard kopen omdat je daar alle vst's mee kan aansturen.
Als je extra knoppen wilt kun je naar de behringer bcr2000 of de novation zero (1 of 2) kijken. dan heb je echt veel draai knoppen.
Wil je faders dan kun je voor de bcf2000 of de evolution UC33e kijken.

De keuze van controllers is vooral persoonlijk, de ene wil dit en de andere wil dat.
User edit by MoXeGy on 26-09-2009 @ 09:47:23 (39%)
Prozei    posted on 26-09-2009 10:18
Poster: MoXeGy
nee het is niet helemaal overbodig omdat je een analoog geluid hebt. hetzelfde met de virus ti synth. deze is alleen nog doormiddel van hardware verkrijgbaar Winking my eye

Wat inderdaad is dat als je hardware hebt dat je dan minder muisklikken nodig hebt om hetzelfde resultaat te krijgen. Het is maar net wat je wilt en wat je fijn vind.

virus ti is niet anoloog.

en ik denk dat er genoeg software synth's zijn die het zelfde geluid kunnen evennaren maar dat kost gewoon een berg tijd.ik heb hier thuis ook nog een emulator van de virus b synth en daar kan je toch aardige sounds uit halen die vergelijkbaar zijn met m'n ti.
edit: m'n ti die nu kapot is?Cool
Mod edit by Prozei on 26-09-2009 13:04 (5%)
Chydo    posted on 19-10-2009 22:09
Je wilt graag ook plaatjes,liedjes, wat dan ook maken. Ik zal je een paar tips geven waar je het beste kan op letten als je dat wilt doen.
1. Programma
Het gemakkelijkste programma en wat (bijna) iedereen je zal aan raden is Fruity Loops, het heeft een paar nadelen, maar de meeste beginnende onder jullie hebben daar geen last van .
Wil je het metteen wat serieuzer, moeilijker aanpakken, dan heb je:
*Logic Q-co, dark-e , ik , Armin van buuren... gebruiken dit .
* Reason, het meer bekendere dat oa door Gio wordt gebruikt.
*cubase wat door Dj Furax, Dj Martain, ... wordt gebruikt
*Madtracker wordt gebruikt door: Dj Pat B, Nostra, ...
2. Uitbereidingen
Je hoort ons soms praten van VST's enz... ik zal je een korte uitleg geven.
Een VST is een plugin voor je basisprogramma (fruity loops , logic, ...), die plugin legt de nadruk op bepaalde elementen: je hebt een VST voor melodies, effecten.
Met deze VST kan je je plaat een nieuwer (minder standaart) effect geven, bvb de synth (klankkleur) kan je helemaal veranderen.
Waar kan ik deze kopen/ downloaden?
VST Central
kvr audio
...
Enkele voorbeelden:
- Vst voor Synths: V-Station, Z3ta (of Zeta), Vanguard, Adventus
- Vst voor Kicks: MicroTonic (Check uitleg SS)
Opm : Niet alle VST's zijn gratis!
Nu je door die fase al bent kan je aan je plaat beginnen.
3. Hoe zit een plaat ineen?
De meest basisvorm van een nummer ziet er zo uit
Intro ----- Break (pauze) ----- Climax ----- break 2 ---- Climax 2 ---- outro
Jij kan bvb nog een derde climax (hoogtepunt) in je plaat zetten, dat moet je zelf allemaal kiezen.
4. Hoe begin ik het beste aan een plaat?
Het beste is dat je eerst een goede melodie zoekt, waarrond je je plaat kan maken. Je moet ook zien dat je melodie genoeg gevarieert is:
zonder variate : sol - fa - do - la | sol - fa - do - la
met variatie: sol - fa - do - la | sol - fa - re - si | sol - fa - do -si
Opm: Het beste is, je maakt je melodie tot je denkt , hij is goed.
Je zet je programma af, je gaat even iets anders doen. Je zet na een uurtje je programma terug op en je luistert naar heel je plaat of melodie.
=> Sommige producers doen er een week, weken erover dus je ziet, ni alles gaat op 5min h? !
5. Opbouw
Je moet zien dat je een duidelijke structuur in je plaat hebt, zo dat het publiek kan weten wanneer ze kunnen dansen (op het climax).
een voorbeeldje hoe het moet: vb
(vb is van Simbiose feat Dj Seb b - the dream killer)
Nog een belangrijk iets in je opbouw is dat je variatie moet hebben:
zonder variatie
variatie
Door dit wat te varieren zit je al minder aan de eentonige kant in je track.
Je moet ook zien dat je track wordt in verdeeld in per 4-8-16-32,... beats , dat er om 4-8-16-32 beats iets anders gebeurd, zoals een nieuwe hihat,snare, drum ...
dus dat je zoiets krijgt
snare: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12
hihat: ----------1 2 3 4 5 6 7 8
drum: --------------------1 2 3 4
6. Effecten
Als je een goede plaat wilt maken moet je het niet te standaart houden, je moet er bepaalde effecten in steken.
Vb hiervan zijn: Reeverb => soort van echo die je plaat kleur geeft
Delay => soort naklank delay
....
Opm: Je kan ook speciale effecten krijgen als je bvb een Crash (een soort van muziekinstrument) toevoegd.
7. Je plaat zelf
Ik zeg niet dat je dit moet doen, maar dan heb je een voorbeeld:
het beste is dat je 3 verschillende kicks gebruikt:
1) Zachte kick voor in je intro
2) wat hardere kick voor in je climax 1
3) een zeer harde kick voor in je climax 2
Je kan ook beroep doen op hihats (soort 'tikjes')... die je achter je beat kan zetten, ook hierin ... weer variatie
Zonder variatie
Met variatie
8. Extra Tips
- Niet te veel reverb gebruiken, want dan maak je dingen dof (thx q-co, dark-e)
- Delay en Hoge tonen op Claps (thx Lethal Mg, Dj Martain)
Zo ... ik hoop dat ik je nu wat heb kunnen bijbrengen.
Als je deze puntjes wat in je achter hoofd houd ... dan zal je veel betere producties maken en ook betere commentaar krijgen op dit forum !
Keep on Producing
Nog een leidraad door alles;
Producen doe je niet van vandaag op morgen , daar 'moet' tijd in kruipe
' Rome is ook niet in ??n dag gebouwt'
GOODLUCK :D:D
tek-zotic    posted on 19-10-2009 22:37
dark e gebruikt trug cubase Winking my eye
anciano    posted on 20-10-2009 20:02
Op dit moment ook bezig met een cursus Ableton op Crea-Uva in Amsterdam. 12 zaterdagen 2 1/2 uur per middag. Lekker meteen interactief op de Mac. Voor een beginner is zo'n cursus een must. Ik was zelf ook eerst aan het pielen, maar daar is het programma te complex voor.

Mijn specs: Acer Laptop, Audigy ZS notebook soundcard, Ableton, Traktor pro, Nano Key, Nano, Pad & Nano Control, Creative speaker Gigaworks 2 T20, Mixer & twee frontloading cd-spelers.

236 Users online: 188 Guests (48 Unknown)
Pages generated today : 21.126
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.914.671