Ik raad Reason aan. Hiermee haal je als 'beginner' (mag ik dat zeggen?) het snelste een hoger niveau qua producing. Ik heb jaren (met plezier) met FL studio gewerkt, maar het geluid dat ?k eruit krijg was altijd nog gewoon het poing poing geluidje hier geluidje daar. De stukkies die ik nu in Reason maak, klinken voor mijn gevoel(maar tevens ook bevestigd door anderen) veel professioneler.
Verder vind ik het een v?????????l uniekere feeling hebben.

Veel mensen zullen hier op tegenin gaan; het is net als downloaden, omdat je er geen geld(dus indirect ook moeite) voor heb betaald/gegeven, denk je bij een programma soms; oh geluidje bevalt me niet, ik download wel weer een andere. Maar dan kom je dus nergens. Wat je moet doen is zorgen dat je verder in een bepaald stuk software wil duiken, ook al vind je dat niet altijd even leuk. Met illegaal downloaden wil dit dus zeggen; hoppa ander programma dan maar, maar zo zie ik het eigenlijk ook als het verschil tussen Reason, en de rest van de DAW's out there. Laat me dit even uitleggen.
Reason geeft je een beperkt pakket van 'instrumenten/effecten' die je kunt gebruiken(denk je in eerste instantie), en aangezien je voor de software betaald hebt(gaan we nu vanuit) wil je niet meteen overstappen op een ander. Een plugin van 50E of wat gratis plugins downloaden gaat ook niet, want daar werkt Reason niet mee. Je hebt dus een probleem, dit probleem zal er later tot leiden dat jij je eigen sounds zal maken. Dit probleem ga je dus oplossen door te roeien met de riemen die je hebt. Uit een bepaald stuk software probeer je het meeste te halen, en hoe meer je oefent, hoe beter dit lukt, en hoe meer je je eigen sound maakt. Uiteindelijk zul je zien dat je met Reason n?g zo goed als alle sounds kunt maken die je wilt, maar daar moet je dus eerst de ervaring voor opdoen. De manier waarop je op die sound komt, zal leiden tot andere idee?n, en aangezien idee?n per persoon verschillen, zal jou track ook ?cht van j?u zijn.
Verder: Reason klinkt gewoon gew?ldig;
Snoey noemt misschien wel dat zijn tracks te 'reason' achtig klonken, maar als je ervaren genoeg bent, zal dit echt niet meer opvallen. Ik weet niet in hoeverre
Snoey presets van Reason gebruikt heeft? Presets van reason zijn top, maar probeer er altijd zoveel mogelijk je eigen draai aan te geven.
Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben

Ik ben zelf trouwens op zoek naar een goeie USB-midicontroller. Ik heb zitten denken aan de Nanokey, maar aangezien ik met Reason werk, zijn controls ook wel een pre.