muziekcollectie opslaan/ gebruiken,wat,hoe...
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 05-06-2009 01:13
Ik wil m'n platencollectie en cd collectie op m'n mac ibook opslaan, om o.a. te gebruiken als ik ga draaien, welke soft en hardware heb ik nodig ? Weet wel dat ik geen usb platenspeler of mixer heb, en ook geen controler of speciale software. De bedoeling is uiteindelijk, dat ik tijdens men set zowel digitaal als analoog kan spelen. Ik ben 100% leek met software djingen.
O ja, ik heb een mac ibook G4 933mhz en MacOSX 10.5.6 (leopard)
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

What do you think about muziekcollectie opslaan/ gebruiken,wat,hoe... ??

Vote :   

baath    posted on 05-06-2009 02:09
nu stel je wel heel wat vragen Winking my eye

maar neem aan dat je gewoon helemaal wil overstappen op een tijdcodesystem?
als traktor,serato,spin oid.

je cd's zal je allemaam moeten rippen via, i-tune,audiograbbeer,cdrip enz enz

om je vinyl te rippen heb je zowieso een platen speler nodig, je kan er 1 met usb kopen, daar zit 9 van de 10 x wel de software bij om het als .mp3 of .wav op te slaan.

maar voor je zelf zla je is moeten nagaan wat voor jou het best passende tydcode systeem is en hoeveel je er voor zou willen uitgeven

Prozei    posted on 05-06-2009 02:14
voor de vinyl kan je ook audacity gebruiken en aan je tt aansluiten op je mic ingang van je ibook
cross-over    posted on 05-06-2009 09:37
off-topic:

Poster: Prozei
voor de vinyl kan je ook audacity gebruiken en aan je tt aansluiten op je mic ingang van je ibook

Lijkt mij niet verstandig....., je tt heeft RIAA correctie nodig (vandaar aparte TT ingangen op mixers). Verder is er nogal een verschil in ingangsgevoeligheid. Mic ingang is alleen voor mics.
Via line in je mixer aansluiten en opnemen.

on-topic:

@Tekhead,
Platen collectie: alles manueel overzetten of?in digitale vorm ergens vandaan halen.
CD's gewoon rippen naar je mac.
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 05-06-2009 @ 09:39:07 (6%)
Bartjens    posted on 05-06-2009 10:02
En wat is dan de beste manier om te archieveren? Alles per genre in een ander mapje, of op datum van release of bpm?
Kun je dat dan makkelijk weer vinden in bijv tracktor oid?

Ik krijg ook steeds meer interesse in bijv tracktor namenlijk Winking my eye
www.djbrowbeat.com
Down_Town    posted on 05-06-2009 10:14
Bedenk eerst hoe je digitaal wilt gaan draaien. Via tijdcode of met een midi controler. Neem in je onderzoek mee of op het systeem dat je aanspreekt een geluidskaart zit waar je een draaitafel op aan kan sluiten om vinyl mee op te nemen. Je kan ook voor weinig USB geluidskaartjes kopen met phono ingang. Je hebt een phono geschikte ingang nodig vanwege de voorversterking. Een line of aux ingang is niet goed om een draaitafel op aan te sluiten. Dit is een optie als je al een draaitafel bezit. Een USB draaitafel zou ik niet aan beginnen. Die zijn qua prijsklasse niet te vergelijken met de betere draaitafels. De platter moet natuurlijk stabiel draaien en niet zwalken waardoor je binnen 1 nummer BPM verschillen krijg. De naalden die bij die USB dingen zitten zijn ook van een goedkope klasse. Die USB draaitafels zijn leuk om joe oude top40 collectoe digitaal te maken maar niet geschikt voor een DJ collectie. Is het bovenstaande niet van toepassing dan zou je ook oude nummers digitaal kunnen aanschaffen. Het kopen van hardware om platen op te nemen kost een bepaald bedrag. Als je dan ook de tijd die het kost om de nummers op te nemen en digitaal geschikt te maken omzet naar een uurloon dan bedenk je jezelf misschien nog. Reken maar uit wat het je kost om je nummers "gratis" digitaal te maken en wat dan een oud nummer op Beatport kost.
Ik heb er ook voor gekozen om sommige oude nummers bij Beatport ofzo op te halen omdat dat makkelijker is.
CD's rippen gaat eenvoudig op een Mac. Je kan de nummers rechtstreeks en ongecomprimeerd van CD halen. Je kan het gratis programma Audacity gebruiken om ze dan als wav of mp3 ( of wat je maar wilt) op te slaan.
Succes met je overstap naar digitaal. Ik heb er nooit spijt van gehad.
cross-over    posted on 05-06-2009 10:27
als ik het verhaaltje van Tekhead goed begrijp wil hij alleen zijn collectie digitaal op zijn MAC hebben en verder geen poespas.....??? correct me if i'm wrong.

Ik heb dit zelf ook gedaan, en ben nog steeds bezig trouwens, en het is veel -heel veel- werk.
Downloaden van albums/CD die je hebt gaat een stuk sneller en is reuze makkelijk.
Helaas heb ik heel veel unieke 12" die niet op het net te vinden zijn en die ik dus via TT-mixer-soundcard moet opslaan op de Pc (wel in WAV en evt. ook nog converted naar MP3).
Denk er wel aan om alles goed te back-uppen.....?? Cool

Zo kan ik toch een hele hoop nummers meenemen zonder me lens te sjouwen aan vinyl.
CD's neem ik bijna altijd gewoon mee.

http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 05-06-2009 @ 10:28:56 (17%)
DJdarkness    posted on 05-06-2009 10:52
Traktor kopen, om te archiveren te taggen & te draaien. Dit omdat je dan digitaal als wel analoog eenvoudig kan draaien. Cd's kun je rippen. Platen kun je openem via de rec uit van je draaitafel of mixer. Dat doe ik ook en dat komt er perfect op. Je kunt dit dan op nemen met bijvoorbeeld audacity.
baath    posted on 05-06-2009 11:22
Poster: Bartjens
En wat is dan de beste manier om te archieveren? Alles per genre in een ander mapje, of op datum van release of bpm?

zelf heb ik alle per genre gedaan,
dan max 12 nummers per cd.? maar het is gewoon heel belangrijk in traktor dat al je id3tags kloppen.
zo kan je makkelijk zoeken op genre,label release data's enz enz
Gery    posted on 05-06-2009 11:44
Poster: Bartjens

elke logische manier van sorteren is nou net onder het draaien totaal onlogisch.

de beste manier - volgens mij toch - is een dubbele selectie op zowel genre als draai moment.
zo heb ik bvb een playlist met club/house bom en club/house gewoon.

tijdens het draaien is het dan veel aangenamen om alle nummers die je toch in elkaars buurt zitten hebt in dezelfde playlist te hebben staan.

Het voordeel aan traktor is nou net dat je playlists kan aanpassen met een muisklik, dus maak daar ook gebruyik van!
(ik beheer overigens al mijn playlists in iTunes Happy, laughing )
DJ - Producer
Mixt-Ape    posted on 05-06-2009 19:09
Ik heb zelf ook al mijn cd's geript en nu heb ik al mijn cd-nummers + digitale downloads in Traktor. Heb ook nog een exemplaar van alle tracks in gewone mappen op een andere PC.
Seca    posted on 05-06-2009 21:52
Poster: baath

zelf heb ik alle per genre gedaan,
dan max 12 nummers per cd.? maar het is gewoon heel belangrijk in traktor dat al je id3tags kloppen.
zo kan je makkelijk zoeken op genre,label release data's enz enz

Waarom perse 12 nummers per cd max?
Estacy    posted on 05-06-2009 21:58
dat is maar net wat je fijn vindt. Ik doe altijd 8nr per CD, blijft het nog een beetje overzichtelijk
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 05-06-2009 23:39
Het zit dus zo, Als ik ga draaien,draai ik meestal dance muziek, het zwaardere werk zeg maar, en dan neem mijn vinyls mee, maar tegenwoordig draai ik ook veel op feestjes van allerlei sportorganisatie's en clubs waar mijn broer sponsor van is (en dat zijn er redelijk veel), en ook nog op zijn eigen veelvuldige priv?-feestjes thuis. Daar er op zijn eigen feestjes redelijk veel personen zijn die opgegroeid zijn met muziek van de jaren 80 en 90, moet ik deze ook tevreden stellen en deze muziek ook draaien, maar om deze ook nog mee te nemen in vinyl, wordt wat veel, daarom dat ik vooral deze muziek wil draaien via mijn laptop. Hoe combineer ik dus beide (laptop en vinyl) ? gewoon laptop aansluiten op een mixer kanaal, nummertje aanklikken en beatmatchen, of gebruik ik een controler met software programma ? En wat is eigenlijk timecode, en wat is het verschil met bvb traktor, mixmaster en andere virtual dj.
Winston    posted on 06-06-2009 14:37
Je zal een controller met software moeten hebben als je met de laptop wil draaien.

Als je het goedkoop wil doen moet je uitkijken naar een controller zonder mixer sectie, d.w.z. uitsluitend met 2 decks. Hierop kun je beatmatchen en direct starten, soms ook loopen. Deze lijken een beetje op de control sectie van cd dubbelaars.

Je kunt ook iets duurder gaan en een complete controller kopen ca. 300 euro. Behalve decks en mixer sectie heeft het ook een browser sectie zodat je op een prettigere manier kan zoeken naar de muziek op laptop dan met mousepad.

Time code is een manier van controle hebben over nummers op je laptop, via de normale draaitafels. Dit door het afspelen van een time code vinyl.

Als je op het begin zit van de time code plaat, zit je ook aan het begin van het nummer op de laptop. Als de naald aan het end zit, zit nummer ook aan het end op pc. Als je time code vinyl scratched, scratched je pc nummer ook, pitch ook etc.

Time code is nu eigenlijk een beetje achterhaald, omdat de gewone controllers sterk zijn verbeterd en time code relatief een beetje duur is. Maar als je perse uitsluitend met draaitafels wil werken kun je deze oplossing gebruiken.

Het verschil tussen de diverse software zijn de features. De een heeft meer dan de ander. Of er zijn features die niet voorkomen of wel voorkomen, zodat je je kan ergeren waarom er geen compleet pakket bestaat.

Het beste is demo's van de diverse software te downloaden en zelf te beoordelen wat je het best bevalt gezien je stijl van draaien. In elk geval is dj software altijd nodig.

Als je ook met cd's wil werken kun je kiezen voor players die als controller kunnen worden gebruikt. Bv. Numark iCDX, Pioneer CDJ-400, Reloop RMP-3, Denon DN-S1200 en 3700. Meestal is 1 van zo een cd player al voldoende, omdat je meerdere players van de software kan besturen, door te wisselen.

Tic Toc
Tekhead    posted on 10-06-2009 21:56

Als je ook met cd's wil werken kun je kiezen voor players die als controller kunnen worden gebruikt. Bv. Numark iCDX, Pioneer CDJ-400, Reloop RMP-3, Denon DN-S1200 en 3700. Meestal is 1 van zo een cd player al voldoende, omdat je meerdere players van de software kan besturen, door te wisselen.

kan je dat ff verduidelijken wat je juist bedoeld meerdere spelers van de software kan besturen, door te wisselen
Winston    posted on 10-06-2009 22:41
Kijk naar het plaatje. Er zijn 2 decks A en B op de laptop te zien (software). Je zou denken dat er dus 2 controllers (hardware) nodig zijn. Maar je kunt dus switchen tussen de decks en werken met 1 controller.

traktor scratch screen

Tic Toc
Tekhead    posted on 11-06-2009 22:16
o ja 't wordt duidelijk, maar werkt dat wel een beetje makkelijk zo constant wisselen tussen de decks
Winston    posted on 11-06-2009 22:42
Haha, kwestie van wennen, dat je niet meteen een deck hebt waar maar 1 nummer op speelt.

Toen ik pas begon te draaien met cd's speelde ik het klaar om af en toe de verkeerde deck te stoppen.

In zo een geval zou het dus ook weer gebeuren. Bv. in vinyl mode het jog aanraken en je stopt al de verkeerde track.

Maar na verloop van tijd weet je instinctief wel waar je op moet letten, voordat je een bepaald knopje of een jog aanraakt.

Bij draaitafels heb je dat veel minder, minder dan cd players zelfs, omdat je de naald op ziet en de plaat draait.

Voor de rest een kwestie van luxe of je een tweede controller wil kopen.
Tic Toc
User edit by Winston on 11-06-2009 @ 22:45:32 (15%)

This is an old Topic

No new postings for 5.933 days.
 Post CommentThat would be 197.8 months
or a whopping 16.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

345 Users online: 246 Guests (99 Unknown)
Pages generated today : 131.494
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.478.272