Rechten op Mash-ups (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 02-06-2009 17:28
Hallo,

Ik had een vraagje over mash-up.
Als ik een Mash-up maak van 2 nummers die ik gekocht heb (dus 2 legaal verkregen nummers), heb ik dan de rechten daarop zeg maar (op die mash-up dan)?

Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen.

What do you think about Rechten op Mash-ups ??

Vote :   
DjVictorF    posted on 02-06-2009 22:43
Je mag een mashup gewoon overal posten en aan iedereen vrijgeven die je wilt! Kijk bijvoorbeeld naard Dolce & Alex Muller, die hebben een remix gemaakt van 22 baco. Deze remix versprijden ze overal. En dit mag gewoon! Ze verdienen er niks mee maar het is wel goed als promotie!?

Oftewel kort: Je mag een mashup maken en die aan iedereen vrijgeven over de hele wereld als je er maar niks mee verdient!
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Sebasz    posted on 02-06-2009 22:46
Volgens de Nederlandse wet mag dat eigenlijk niet omdat je auteursrechtelijk beschermd materiaal (her)gebruikt/verveelvoudigd/verspreid zonder toestemming van de auteur.

Niet dat ze je daar wss voor zullen pakken Happy, laughing
DjVictorF    posted on 02-06-2009 22:54
Poster: Sebasz
Volgens de Nederlandse wet mag dat eigenlijk niet omdat je auteursrechtelijk beschermd materiaal (her)gebruikt/verveelvoudigd/verspreid zonder toestemming van de auteur.

Niet dat ze je daar wss voor zullen pakken Happy, laughing

Dat is toch ook niet zo bij een mixtape??Die mashup?zou je eigelijk als een soort mini mixtape moeten zien. Want kijk bijvoorbeeld vato gonzalez, iedereen kent hem van ze mixtapes en bootlegs. Hij heeft toch ook nog nooit klachten gekregen?
Sebasz    posted on 02-06-2009 23:19
Misschien heeft Vato toestemming gevraagd of doen ze in deze scene niet zo moeilijk. Officieel zou het niet mogen.

Ik gok trouwens het laatste (van de eerste zin), want doordat die tracks van iedereen maar 'lekken' worden ze bekend Happy, laughing Dus nu zullen de meeste daar nog weinig probs mee hebben
User edit by Sebasz on 02-06-2009 @ 23:19:27 (7%)
Bouncy    posted on 02-06-2009 23:32
Poster: Sebasz
Misschien heeft Vato toestemming gevraagd of doen ze in deze scene niet zo moeilijk. Officieel zou het niet mogen.

Ik gok trouwens het laatste (van de eerste zin), want doordat die tracks van iedereen maar 'lekken' worden ze bekend Happy, laughing Dus nu zullen de meeste daar nog weinig probs mee hebben

Ik vraag me ook wel eens af hou dat geregeld is bij Vato..
bambamstudio    posted on 03-06-2009 00:36
Poster: DjVictorF
Je mag een mashup gewoon overal posten en aan iedereen vrijgeven die je wilt! Kijk bijvoorbeeld naard Dolce & Alex Muller, die hebben een remix gemaakt van 22 baco. Deze remix versprijden ze overal. En dit mag gewoon! Ze verdienen er niks mee maar het is wel goed als promotie!?

Oftewel kort: Je mag een mashup maken en die aan iedereen vrijgeven over de hele wereld als je er maar niks mee verdient!

als iemand iets doet betekend dit niet automatisch dat het mag....
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
DjVictorF    posted on 03-06-2009 07:43
Poster: Bouncy
Ik vraag me ook wel eens af hou dat geregeld is bij Vato..

Ik denk dat hij hetzelfde doet als bij dolce & alex muller, dat?hij gewoon even?laat weten aan dat platenlabel dat hij dit en dat heeft gedaan en dat gaat versprijden. Platenlabels vinden dat niet zo erg want dat is dan ook weer reclame voor hun nummerWinking my eye

Poster: bambamstudio
als iemand iets doet betekend dit niet automatisch dat het mag....

Ja snap ikWinking my eye Maar ze vragen dus aan dat platenlabel of ze het mogen versprijden en dan zegt dat platenlabel van leuke track versprijd maar. Hebben zij namelijk het recht gekregen om dit te doen.
ik zou dit pas doen als ik net zo bekend als hun was. want als ik nu een (goede) mashup maak (of remix) word die denk ik hoogstens 100 tot 150 keer gedownload.
PaulBrugel    posted on 03-06-2009 08:30
Zo simpel is het niet, want je moet toestemming vragen van de rechtshebbende van de track.
User edit by PaulBrugel on 03-06-2009 @ 08:30:40 (2%)
cross-over    posted on 03-06-2009 09:08
Poster: PaulBrugel
Zo simpel is het niet, want je moet toestemming vragen van de rechtshebbende van de track.

Paul, in principe heb je gelijk maar er is tegenwoordig ook zoiets als fair use en de meeste platenlabels hanteren dit principe.
oftewel zolang jij?geen verdienste hebt van je remix/mashup is het oogluikend toegestaan.

voor meer actuele info over rechten zie http://www.futureofcopyright.com/
http://soundcloud.com/lau-daniels
PaulBrugel    posted on 03-06-2009 10:16
Klopt inderdaad. Meer ook ter promotie van de artiest, staat vaak in het platencontract.
harveyaldante    posted on 03-06-2009 13:36
zolang je er geen geld mee verdiend mag het

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

196 Users online: 60 Guests (136 Unknown)
Pages generated today : 10.980
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.484.753