"ja ik stond vorige maand ook met vato in een club en hij zou het om half 1 van mij overnemen want ik opende van 11 tot half 1 en hij kwam toen maar niet en nadat we hem hadden gebeld kwam hij bijna 3 kwartier te laat en toen hij begon te draaien liep de hele zaal meteen leeg want persoonlijk vond ik dat hij te eentonig draaide en volgens mij waren behoorlijk wat mensen het met me eens, ik vind een beetje dat hij blijft hangen bij wat hij eerst deed en zich niet vaak genoeg vernieuwd kwa tracks."
Oooi! Ik denk, ik ga hier toch eventjes op reageren. Voor de duidelijkheid, ik ben Vato Gonzalez zelf - 'dhpromo' is een account dat ik op meerdere forums heb voor de promotie van Dirty House activiteiten (vandaar dhpromo). Anders is er vast wel een of andere IT'er die de IP check gaat doen. Anyway, ik ben toch erg benieuwd over welke booking je het hebt.
Ik ben namelijk maar 1x drie kwartier te laat gekomen voor een set, dat was omdat ik het festival terrein van?Fantasy Island niet op kon door belabbert stage-management en bruggen die overvol met mensen stonden. Normaal gesproken ben ik overal een paar minuten van te voren. Wat heel vaak gebeurd waardoor DJ's te laat zijn is het feit dat je voorganger op het vorige feest te laat is, waardoor je zelf niet eerder weg kan, dat we ontzettend strak zijn ingeplanned om 2-3 feesten per avond te kunenn doen en het onze aller grootste vijand: wegwerkzaamheden. Die zijn altijd 's nachts en in het weekend, als wij werken.
Afgelopen zaterdag bij Riverdance Festival was ook zo'n beetje elke DJ te laat omdat er een omleiding en stuk weg was afgesloten vanaf het zuiden richting Utrecht - met als gevolg 20 minuten vertraging overal.?Ik heb er persoonlijk een grafhekel aan om te laat te komen, it's a business deal - te laat komen kan eigenlijk echt niet. Ik schaam mezelf kapot als ik te laat kom.
Over mijn performance en muziek keuze daar ga ik niet over in discussie, dat is per persoon verschillend aan de hand van wat je leuk vind. Over het verhaal rider wil ik wel wat kwijt. Ik heb echt een hele simpele rider en vrij basic bookingscontract. Het enige wat we eisen is 3xCDJ1000's MK3, 1xDJM800, Monitors en 2 flessen water en 2 blikjes redbull. Dan nemen we de mic's altijd nog zelf mee (Shure SM58's). Het punt is dat als we een contract sluiten waarop staat: DJM800 mixer en er is getekend voor een DJM800 mixer, waarbij er duidelijk bij staat dat als die er niet staat we mogen annuleren.. dan verwacht ik ook wel dat hij er staat. Het is geen grootheidswaan of egotripje dat ik zonodig een 800 moet hebben, maar simpelweg dat ik goed gereedschap moet hebben. Ik mix niet zoals de meeste house DJ's heel recht-toe-recht-aan, maar meer op een eclectic manier waarbij ik intensief gebruik maak van alle opties van zo'n mixer.
Je gaat een timmerman ook niet neerzetten met een rubber hamer en zeggen dat hij niet zo moet zeiken omdat hij een hamer heeft, of van Schumacher verwachten dat hij de F1 wint met een Suzuki Alto en zeggen; ja je hebt toch een auto? Buiten dat.. staat het gewoon zwart-op-wit getekend door beide partijen en weten ze het maanden van te voren. Ik heb nog nooit een booking geannuleerd omdat de apparatuur er niet stond. Laatst stond ik ook ergens waar ineens 2x CDJ1000MK1 en een Dateq LPM stond.. tja, dan bak je er gewoon het beste van wat je er van kan maken. Ik kan wel heel koppig de club de middlefinger geven, maar dan stel ik ook alle mensen teleur. Je hebt eigenlijk geen keus als DJ op dat moment, maar publiek gaat je wel afrekenen op je set als ze vinden dat het niet zo loopt als normaal, da's het hele probleem. Inderaad zijn er soms club eigenaren die zoiets hebben van 'flikker op met je rider, we zeggen we dat het er staat - maar dat zetten we niet neer, kost geld en je loopt toch niet weg'.
Innoveren is ook altijd een leuk punt als zijnde DJ. Op 90% van de plekken in Nederland willen mensen gewoon exact horen wat binnen het verwachtingspatroon valt van wat ze kennen van de DJ. Als ik ineens zwaar ga vernieuwen qua sound, snapt niemand me meer. Geloof me, ik heb echt een HOOP diepe tracks en nieuwe promo's bij, alleen daar moet het wel de tijd en plaats voor zijn om te innoveren - anders heb je die 20 mensen in de zaal die van 'echte' house houden helemaal blij en loopt de andere 800 man weg die zich niet zoveel bezig houd met de details van housemuziek en gewoon aan het uitgaan is. Zeker bij publiek tussen de 16-18 moet je vooral niet gaan innoveren - dat werkt totaal niet. Hoe ouder ze zijn, des te meer staan ze open voor nieuwe dingen en die draai ik dan ook graag op zo'n moment. Publiek onder de 16 - daar moet je niet eens aankomen met tracks van dit jaar, maar meer van 2 jaar terug, erg hinderlijk en saai om voor te draaien. Vandaar dat ik geen bookingen voor 16- dingen meer aanneem, op een paar uitzonderingen na (Fris @ Heineken Musichall) en afgelopen vrijdag stond ik Assen voor zoiets.. wat totaal niet de afspraak was, er was ons verteld dat het een 16+ booking zou zijn.
Verder een kijkje in de keuken, ik ben afgelopen 8 maanden ontzettend druk geweest achter de schermen. Normaal gesproken brengen artiesten hun ziel en zaligheid onder bij een of meerdere platen maatschapijen die elk hun deel doen, punt is dat je niet meer flexibel bent in wat je doet en je bent altijd overgeleverd aan de grillen van een partij die je ziet als inkomstenbron en niet als persoon. Je word overal geoveruled door managers en mensen met dingen die ze belangrijker vinden. Geloof me, ik heb een tijd bij een groot bookingskantoor gezeten en ook qua record deals heb ik in half Nederland rond de tafel gezeten; maar overal gaat het om wat ze aan jouw verdienen als artiest en hoe zij het minste werk hoeven te doen. De economie die slecht loopt en de dramatische verkoop van muziek zorgt voor heel gierige tafarelen in deze industrie.
Dus, heb ik Dirty House als label eindelijk rond met een distributie wereldwijd via iTunes/Beatport/etc, eigen publishing fonds gestart, eigen bookingskantoor (010Bookings) geopend en mensen aangenomen, eigen stuk artist management daarbinnen opgezet, hele tour aan het plannen voor het najaar, de buitenlandse tour opgezet en een buttload aan andere deals geregeld zodat ik uiteindelijk zelf de touwtjes in handen heb. Zakelijk gezien zijn dat dingen die ontzettend veel tijd en geld kosten. Als je jezelf als artiest niet bekommert om macht achter de schermen, ben je over een paar jaar klaar en heb je niets opgebouwd. Dan zeggen de labels/maatschappijen/clubs allemaal vriendelijk bedankt, ?laters en is de gehele industrie de lachende derde. Vandaar dat je af en toe wat minder producties ziet, maar dat komt helemaal goed

. Het duur allemaal even wat langer, maar dan sta ik ten minste wel op eigen benen!
Mocht iemand nog meer vragen/opmerking/roddels hebben - I'm right here. Ik houd het topic wel even in de gaten. Ik wil voorlopig alleen even weten naar welke booking er gerefereerd werd dat ik te laat was ergens, ben benieuwd wat daar de reden achter was.