Als iemand een mix vraagt hoe maak jij je mix (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

styloos    posted on 26-05-2009 17:42
Hoi hoi,
Ik ben even benieuwd ik moet binnenkort een een mix opsturen van me zelf naar iemand toe...
mijn vraag is hoe zetten jullie een mix in elkaar live op je dj set of via computer.....
gebruiken jullie radio edits of juist meer extended versie
Ben er ff benieuwd naar.

What do you think about Als iemand een mix vraagt hoe maak jij je mix ??

Vote :   

ianroma    posted on 26-05-2009 17:45
Ik gebruik voor mixen alleen legaal verkregen nummers, gekocht van sites of gratis tracks die ik van collega's heb gekregen. En dan neem je je mix gewoon op met audacity o.i.d.
Winston    posted on 26-05-2009 17:52
Live met allerlei versies.
Tic Toc
Snoey    posted on 26-05-2009 18:04
Mixes maak ik altijd op de computer, het is namelijk niet voor live gebruik. Het voordeel voor mij is dat ik mij volledig kan focussen op het selecteren van platen en ik ze korter kan knippen en editen, waardoor het tempo erin blijft.?
www.soundcloud.com/ten-hooven
OneSixty    posted on 26-05-2009 18:09
Poster: Snoey
Mixes maak ik altijd op de computer, het is namelijk niet voor live gebruik. Het voordeel voor mij is dat ik mij volledig kan focussen op het selecteren van platen en ik ze korter kan knippen en editen, waardoor het tempo erin blijft.?

geeft dit geen fout beeld?
mensen willen jou draaikunsten horen, niet een gemaakte mix op de pc...
kuituhh    posted on 26-05-2009 18:10
als je een setje moet opsturen voor een contest lijkt het me toch zo eerlijk dat je die al draaiend opneemd en niet met knippen en plakken op een computer maakt.

dan sta je dadelijk op je contest ofzo en draai je alles behalve dan je perfect in elkaar geplakt setje
Spin that Sh!t BAM!
RAS    posted on 26-05-2009 19:37
Je moet een mix maken die representatief is voor jou kwaliteiten. Als jij altijd mixen maakt met radio-edits, dan doe je dat nu ook. Als je altijd met de computer mixt, dan doe je dat nu ook.

Met de computer mixen kan natuurlijk niet als je een mix opstuurd voor een contest waarbij je 2 cd-spelers voor je neus krijgt en je daarmee een setje moet gaan draaien. Dan is je demo niet representatief voor het setje wat je daar gaat draaien.

Ook een enkel mixfoutje is geen rede om je hele mix maar opnieuw op te nemen. Mits je geen groffe fouten maakt natuurlijk. Een mixfoutje hoort erbij en die maak je waarschijnlijk altijd wel. Als ze geen foutjes accepteren dan zal je tijdens een eventuele contest toch door de mand vallen en ben je voor niks afgereist naar de contest. Zorg dus dat je de organisatie niet bedriegd met een 'nep'-mix. Dat geeft veel meer voldoening als je verder komt naar aanleiding van je mix.
User edit by RAS on 26-05-2009 @ 19:38:23 (1%)
main    posted on 26-05-2009 20:55
precies wat ras zegt, mixing on the fly.
ik mix meestal met cd's (niet altijd legale) met nummers van 2 tot 5 minuten. zo ben je altijd bezig (vind ik fijn) maar heb je toch tijd om iets extra's van het nummer zelf te maken.

mix tip: mix je nummer er de laatste 1 a 2 minuten in zodat de melodie van het volgende nummer er al inkomt.

zoek op youtube: 10 min mix house, dj main. en dan vind je een 10minmix van mij (dj main) met extra reloop rmp-1.
BunX    posted on 26-05-2009 20:59
Altijd volledige versie's dan heb je tijd genoeg voor volgende in te mixen.
Stephanie    posted on 26-05-2009 22:03
Hangt er helemaal van af waarvoor je een mix moet maken lijkt mij....
Als ze je live capaciteiten willen horen kan je beter een live-setje opnemen, anders hou je alleen jezelf maar voor de gek. Want als ze je op basis van die mix live laten draaien kan je alleen maar flink door de mand vallen.
Voor een dansgroepje, radioshow of wat dan ook waar het niet gaat om je live capaciteiten dan kan je het met de computer doen....natuurlijk kan je daarmee een strakker product afleveren! Of je live versies of radio-edits gebruikt hangt helemaal van het doel af.
Snoey    posted on 26-05-2009 23:02
Poster: Lightzone

geeft dit geen fout beeld?
mensen willen jou draaikunsten horen, niet een gemaakte mix op de pc...

Nee, de mixen die ik maak, bijvoorbeeld de Hot Mix die ik hier ook elke maand post, is bedoeld om houseliefhebbers een toegankelijke mix beschikbaar te stellen voor op de Ipod of in de auto bijvoorbeeld.?

Daarnaast beheers ik bijna elk onderdeel van het DJ'en. Mixen, scratchen (geen pro), platenkeuze, efx en microfoon gebruik is voor mij geen probleem live.?

@ Ras

Als ik mijn demo live wil na mixen, dan kan dat prima gedaan worden. Ik brand mijn gebrande editjes, getimewarped en geknipt op cd's. Vervolgens stop ik ze in de cdj en druk steeds op het juiste moment op play en dan draai je hem live precies na.?

En dan sta je raar te kijken hoeveel goed betaalde dj's dit doen (hun platen van te voren timewarpen en of knippen en plakken).
carlosa    posted on 26-05-2009 23:04

Nee, de mixen die ik maak, bijvoorbeeld de Hot Mix die ik hier ook elke maand post, is bedoeld om houseliefhebbers een toegankelijke mix beschikbaar te stellen voor op de Ipod of in de auto bijvoorbeeld.?

Daarnaast beheers ik bijna elk onderdeel van het DJ'en. Mixen, scratchen (geen pro), platenkeuze, efx en microfoon gebruik is voor mij geen probleem live.?

@ Ras

Als ik mijn demo live wil na mixen, dan kan dat prima gedaan worden. Ik brand mijn gebrande editjes, getimewarped en geknipt op cd's. Vervolgens stop ik ze in de cdj en druk steeds op het juiste moment op play en dan draai je hem live precies na.?

En dan sta je raar te kijken hoeveel goed betaalde dj's dit doen (hun platen van te voren timewarpen en of knippen en plakken).

ohww dat doe ik ook hoor...heb je soms net even meer tijd om even te relaxen...of cds te zoeken...
Snoey    posted on 26-05-2009 23:07
Ik heb er geen probleem als een Dj zijn platen van te voren timewarped, ik wil gewoon een vette set horen, zonder trainwrecks en slecht getimede overgangen.?
baath    posted on 27-05-2009 00:02
Ik heb er geen probleem als een Dj zijn platen van te voren timewarped, ik wil gewoon een vette set horen, zonder trainwrecks en slecht getimede overgangen.?

nog ff en der staat geen dj meer maar en pc die alles netjes aan elkaarplakt :S

maar heel jou collectie is dus netjes geknipt,ge-edit en gewarpt?

ontopic.
lijkt me dat als je een demo mix moet sturen dat je gewoon ff live mix dan horen ze tenmiste echt wat je kan Winking my eye
RAS    posted on 27-05-2009 00:04
Knippen en plakken van tevoren, zodat je een eigen edit hebt, dat is niet zo raar. Gewoon een meningsverschil met de maker van het orginele nummer Happy, laughing. Wat time-warpen is moet je me ff uitleggen.

(Edit) @baath: ok, bedankt voor de uitleg. Niks dus wat je niet binnen 10 seconden met een beetje gerespecteerd cd-speler kunt doen. Mijn inziens beperk je jezelf dan in de mogelijkheden, want je verplicht je zelf telkens de zelfde combi's te maken. Anyway, oftopic.
User edit by RAS on 27-05-2009 @ 00:11:41 (100%)
baath    posted on 27-05-2009 00:07
Poster: RAS
Knippen en plakken van tevoren, zodat je een eigen edit hebt, dat is niet zo raar. Gewoon een meningsverschil met de maker van het orginele nummer Happy, laughing. Wat time-warpen is moet je me ff uitleggen.

warpen is (ff heel beknopt) gewoon de nummers op een bpm zetten, maar door dat je het met je pc doet. blijf de toonhoogte gelijk Winking my eye
Snoey    posted on 27-05-2009 00:26
Poster: baath

nog ff en der staat geen dj meer maar en pc die alles netjes aan elkaarplakt :S

maar heel jou collectie is dus netjes geknipt,ge-edit en gewarpt?

ontopic.
lijkt me dat als je een demo mix moet sturen dat je gewoon ff live mix dan horen ze tenmiste echt wat je kan Winking my eye

Precies wat baath zegt. Het voordeel hiervan is als je al je tracks bijvoorbeeld naar 133bpm warpt, dat je live niet meer hoeft te beatmatchen en je dus tijd hebt voor andere dingen.
WalterRavensberg    posted on 27-05-2009 00:30
als ik ff snel wat in elkaar moet zetten wat ook nog redelijk klinkt gebruik ik mixmeister fusion. ideaal programma... zie m'n hyves voor een paar eenvoudige mixjes
OneSixty    posted on 27-05-2009 00:57

@ Ras

Tsja, als je het dan toch zo goed beheerst waarom dan al die hulpmiddeltjes?
Wat zou je dan nog allemaal moeten doen in de tussentijd ?
Doet me denken aan die richie hawtin shiz, al voegt hij er dan ook echt iets aan toe...
Ik bedoel, jij maakt een mix op de computer maar je plakt wel je dj naam ervoor, en nergens valt te lezen dat je dit niet live maakt Cool

Snoey    posted on 27-05-2009 01:26
Voor de maandmixes wil ik een strakke en vlotte mix leveren. Net zoals de podcasten van Armin en Tiesto, DirtyHouseMixtape en de 100en compilatie cd's. Ik vind de tracks op zo'n moment belangrijker en besteed elke week 2 middagen lang de tijd voor het downloaden, luisteren en selecteren van tracks. Dan wil ik de 10 beste platen in een mooie volgorde zetten. In dat opzicht ben je eigenlijk al Dj, je wilt muziek ten gehoore brengen bij de mensen en ze zelfs meenemen op een korte trip.?

Waarom die hulpmiddeltjes? hoor ik je vragen.

Met de computer (Ableton in dit geval) kan ik elke stukjes van de plaat veranderen dat ik wil. Dit geeft mij veel meer morgelijkheden dan een cdj + mixer. Ik kan sampelen, gekke overgangen maken, editen en me tracks korter maken.?

Ik maak de mixes niet om te laten horen hoe goed ik kan draaien, maar met de intensie goede mixes te maken met goede platen die goed en in een tempo gemixt zijn, zonder saaie breaks. Dit is mijn manier om me te onderscheiden van de 400 000 andere dj's die ook elke maand een mix uploaden.?

Ik schrijf me nooit in voor contests, simpel omdat ik niet van de sfeer hou daar. Maar daar waar ik draai en waar ik in de toekomst wil draaien, is het belangrijker wat je draait en produceert dan hoe je het draait. In ieder geval vind ik het jammer dat je niet van me mix kan genieten omdat hij met Ableton gemixt is.?
ArCee    posted on 27-05-2009 09:08
Ik mix alleen met cd en op het gevoel van de dag (mij radiomixen). Gebruik altijd extended versions, wel verschillende remixen. Meeste tracks zijn gekocht (beatport) of promo's die ik veel krijg. Probeer wel veel recent werk in de mixen te verwerken maar een lekkere classic hoort er ook bij.
cross-over    posted on 27-05-2009 10:46
Zoals stephanie ook al aangeeft: hoe je je mixt maakt is geheel afhankelijk van het doel.

Wil je laten horen hoe goed je live kunt mixen (voor een dj-baantje bv.) dan lijkt het me logisch dat je een live mixt maakt en deze opneemt. Of je deze mixt een paar maal herhaalt tot deze nagenoeg foutloos is moet je natuurlijk zelf beslissen.

Als het een demo moet zijn voor?(wekelijkse) radio uitzendingingen dan is het natuurlijk mogelijk om dit te doen zoals snoey (mits het geen 'live-mix' programma is).

Dus gewoon even informeren wat ze van je willen horen in de demo: een?live mix of (computer)edit-mix.?

Over het gebruik van je nummers: ik gebruik heel veel (zoals snoey ook al aangeeft) pre-edit songs of extended version. Van veel nummers heb ik op 1 cd diverse versies staan waaronder ook door mezelf gemaakte 'extends' met een goede lead-in en lead-out.

Succes

http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 27-05-2009 @ 10:48:09 (41%)
Ilja    posted on 27-05-2009 11:52
Daarvoor gebruik ik mijn DJ set,?( enige waarvoor ik mijn MAC gebruik is om in?iTunes? playlists te maken en daarna op CD te branden ).? En draaien maar ( mooie effecten erbij en opemen op iKey, op CD branden en opsturen ). Cool
Sound-Division    posted on 27-05-2009 12:31
Waar ben je dan mee bezig als je alles al goed hebt staan, wat is het dan voor een kunst om dj te zijn??
ja, de goeie platenkeuze zoeken, maar voor de rest??
Mixt-Ape    posted on 27-05-2009 15:29
Maakt niet uit wat je er staat te doen toch? Ik gebruik nu ook mijn autosync functie, maar dat is gewoon omdat ik geen decks gebruik! Ik heb immers bijna altijd 3 kanalen tegelijk lopen. Dan kan je je tijd gewoon beter gebruiken om je loops etc te beheren, effectjes te maken, etc.

Het is niet omdat je niet beatmatchet dat je niks aan het doen bent. Dat is wat ik wil zeggen!
PaulBrugel    posted on 27-05-2009 16:00
Op mijn PC via ableton / Audition of gewoon live. dan prik ik het signaal door naar mijn PC.

191 Users online: 128 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 41.680
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.935.225