dubbele 18inch zelfbouw sub,emininece speaker
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

jeroeni    posted on 08-05-2009 18:07
ik ben bezig met een project van handgemaakte dubbele 18 inch emininece sigma pro 18A speakers. De kasten heb ik niet zelf gemaakt maar heb ik leeg van een bekende over gekocht. Het geheel is nog nit klaar want er moeten nog zwenkwielen onder en nog een gaas/grill voor de kast zelf.
Hebben jullie enig idee wat voor gaas o.i.d ik mooi voor deze speakers kan plaaten?

hier staan enkele foto's van de kasten:
http://www.mijnalbum.nl/Album=DNER8JYQ

Hieronder staan de technische gegevens van de eminence sigma pro 18A speaker:
Merk Eminence
Type SIGMAPRO18
Beschrijving Kapton coil former for increased rigidity and thermal protection Polyamide-imide coated two-layer, 28ga., copper voice coil for improved power-handling and durability Ferrite Magnet (*recently improved with a 120 oz. magnet) Vented and extended core for increased power- handling Die-cast aluminum basket for rigidity Paper cone Cloth cone edge Solid composition paper dust cap
Impedantie [Ohm] 8 Ohm
Diameter ["] 18.0
Vermogen [W] 650
Gevoeligheid [dB] 98.0
Frequentie laag 25
Frequentie hoog 2500
Magneet Ferrite
Spoel diameter [mm (inch)] 76 (3)
EBP 93.3
Vd (volume verplaatsing) [dm3] 0.68
Toepassing Woofer
Productie status continued

Thiele Small parameters

Fs [Hz] 28
Re [Ohm] 6.29
Qts 0.29
Qes 0.30
Qms 8.28
MMS [gram] 130.0
BL [T x m] 22.1
VAS [dm3] 441
Sd [cm2] 1140
Xmax [mm] 6.0
Le [mH] 1.90

Aanvullende parameters

X damage [mm] 36.0
Efficiency herberekend [%] 3.10

Montage gegevens

Totale diameter [mm] 457
Diepte driver [mm] 207
Verzendgewicht [kg] 12.4

Als jullie nog enkele vragen of op en aanmerkingen hebben laat het weten Winking my eye

verder heb ik de kasten al getest en het klinkt lekker!!

What do you think about dubbele 18inch zelfbouw sub,emininece speaker ??

Vote :   

Estacy    posted on 08-05-2009 18:25
Dat zijn behoorlijke blazers! ik zou een stuk gaas over het gehele front doen, met in het midden een stukje hout, zodat je de grill niet in kunt deuken.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tomazos    posted on 08-05-2009 18:41
ik vind eerlijk gezegd.. de gegevens een beetje tegenvallen,

Vermogen [W] 650
Gevoeligheid [dB] 98.0

wat veel mensen vergeten, 1 bepaalde Type woofer (je hebt elke woofer met verschillende type nummers), elk type is speciaal gemaakt voor een kist, de kans bestaad dus dat het absoluut niet mooi gaat klinken in die kist die jij heb,

waarom geen W-bin kist dan ipv de speakers front te maken?
wil je op korte of lange afstand gaan spelen?

Gaas maakt niet uit, aangezien het gaat om de Druk, en Laag kan je niet richten, bij een Goeie kist die goed is afgesteld, hoor/voel je niet waar het vandaan komt,

ik heb wel een setje voor je tekoop nog,

2 kasten, ieder 2x 18", (dus 4x),
Vermogen RMS: 1000
gevoeligheid: 103 Db (geloof ik, of 104/105, zit even in twijfel),

kisten zijn te zwaar voor de club waar ze nu staan, versterker+crossover staat vrijwel dicht, en toch maken ze nog teveel lawaai, (clubje van 300 man, waar maar 1 kist is aangesloten)

ik moet nu naar rotterdam toe om te draaien, als ik terug ben zal ik de gegevens even posten mocht je intresse hebben Happy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 08-05-2009 @ 18:44:26 (55%)
jeroeni    posted on 08-05-2009 19:07
Tomazos: Ik ben ervan verzekerd dat deze speakers bij deze kast passen want die man waarvan ik ze gekocht want volgens de tekening hoort DEZE speaker dus dat hoeft het probleem niet te zijn Winking my eye En ik zie dit meer als vervangers voor mijn 15" hk audio subs en dan dreunt dit toch heel wat beter :P

De gegevens vallen voor jou misschien wel tegen. maar ik heb zelf ook serieus wel aan W-bin kasten gedacht, maar dit was voor mij goedkoper,  ik hoefde er geen kasten voor te maken, ik hoef geen enorme afstanden te overbruggen en ik heb verder ook nog geen gewldige toppen voor deze set want ik heb er nu nog een paar Mackie srm-450's op staan. dus vandaar is de keuze hierop gevallen.

Anders waren die w-bin kasten van jou misschien wel een oplossing, maarja heb nu deze set al en ben er verder wel tevreden over voor zover als ik het nu getest heb.
User edit by jeroeni on 08-05-2009 @ 23:27:06 (2%)
Estacy    posted on 08-05-2009 19:12
Gaas is toch ook alleen maar voor bescherming? Het is niet de bedoeling dat een of andere dronken gek je woofers kapot trapt!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
jeroeni    posted on 08-05-2009 21:32
Poster: Estacy
Gaas is toch ook alleen maar voor bescherming? Het is niet de bedoeling dat een of andere dronken gek je woofers kapot trapt!

Voor zover als ik weet wel Winking my eye en ik wil de inhoud van mijn kasten goed beschermen dus zolang er een beetje degelijk en stevig spul voor komt wat er ook nog een beetje netjes uitziet vind ik het goed!

Oja, en zoals op de foto's misschien wel te zien is zijn er al bevestegings punten voor een gaasje of iets dergelijks
User edit by jeroeni on 08-05-2009 @ 21:34:46 (33%)
HouseArrest    posted on 08-05-2009 23:13
Poster: Tomazos
waarom geen W-bin kist dan ipv de speakers front te maken?

W-Bins gaan ook niet bepaald laag. (alleen gestackt met minimaal 2 per kant, het liefst nog een centerstack van minimaal 4 stuks)

Zeker wanneer er maar 1 kast per kant gebruikt wordt zal de W-bin niet ver onder de 70-80hz grens uitkomen.

User edit by HouseArrest on 08-05-2009 @ 23:14:49 (9%)
Tomazos    posted on 09-05-2009 08:06
oke,
ik ken wel Wbin sets die er speciaal staan om van 20 Hz tot 40a60 Hz te vullen, en dan apart Wbin setje voor 40a60 hz en hoger, (zoals we in hmh rotterdam hebben), maar dat is idd dubbel per kant, naja Dubbel, 2 wbins per kant voor 40a60 Hz en hoger, en daar onder ligt nog een enkele wbin voor 40a60 hz en lager,
--
zoiezo is het een FEIT dat als je een Front mounted, en een W-bin naast elkaar zet,
precies dezelfde wattage/specifieken alles,

dat de Wbin constructie met exact zelfde versterkers/woofers e.d door alleen al de Wbin constructie, tussen 3 Db en 6Db harder gaat dan een front mounted kistHappy, laughing,

even voor de Noobs onder ons: Elke 3 Db, een verdubbeling van het geluid, dus een set die 100 Db draaid, en dan 103 Db, zal dat voor je gehoor 2x zo hard klinken.. MAAAAAAR, om die 3 Db harder te gaan, heb je ook veeeel meer vermogen nodig. (heel raar, maar het is zo.. voor die 3 Db Winking my eye )

vandaar dat veel (audio)mensen een Wbin kiezen om te bouwen, omdat je extra 'geluid' voor gratis krijgt,

het is dus niet zo als je zegt: ik draai 100 Db, en ik zet hem 2x zo hard dat je dan 200 Db heb.. nee dan heb je 103 Db, en 2x zohard als 103 Db is 106 Winking my eye

nog een tip voor topic opener:

als ik naar die foto kijk, zie ik in het gat hout zitten, als je het geluid echt strak wil krijgen.. bouw er dan Noppen matten in (geluids isolatie),

dan is het geluid strakker dan dat het 1 grote holle 'klank kast' is Happy, laughing,

moeilijk uit te leggen wat het verschil is met of zonder.. ga eens experimenteren.. doe eerst je woofers erin zonder, en daarna met 2 lagen noppen matten.. en ga dan luisteren wat jij zelf het beste vind klinken..

over het algemeen zitten er in alle Fabrieks af sub kasten (dus gelevert incl woofers, plug & play), paar lagen noppen matten,

kost haast bijna niks @ de karwei/gamma,

let er wel op dat je de kant met de Noppen richting de woofer plaatst,

User edit by Tomazos on 09-05-2009 @ 08:14:47 (4%)
HouseArrest    posted on 15-05-2009 14:35
Prima uitgelegd Tomazos! Uitstekend!
CoenBaas5300    posted on 15-05-2009 16:56
Ziet er goed uit! Hoeveel watt heb nou aan 1 zelfbouw box?
jeroeni    posted on 23-05-2009 00:36
CoenBaas5300: er zitten twee speakes in ??n kast van 650 watt dus (650+650=1300) 1300 watt?op een weerstand van?4 ohm

Er zit nu ook gaas voor en er is denpingsmateriaal aangebracht in de kasten. Dus ze zijn nu helemaal klaar :D
voltcontrol    posted on 23-05-2009 05:58
Ik zou op het newline forum rondkijken/vragen, daar is VEEL/'professionele' kennis over zelfbouw.
defam    posted on 23-05-2009 11:35
Heavy Duty jongen!! Super!!!Cool
Prozei    posted on 23-05-2009 17:47
Wbin setje voor 40a60 hz en hoger, (zoals we in hmh rotterdam hebben),
dacht dat hmh funktion 1 heeft.
die werken met het punisher princiepe.

een 12"sub die door een soort van trechter een enorme geluidsdruk weet uit te blazen
voltcontrol    posted on 23-05-2009 19:04
@ de OP; Welk kastontwerp heb je gebruikt.

Een Punisher is een 12" hoorn. Effectief als je meerdere kasten per kant gebruikt, 1 per kant heeft niet echt nut.

Ik heb btw nog 2 ongebruikte Ciare SW1200's thius liggen (de driver voor deze kast) voor de geinteresseerden..

Wbins zijn redelijk achterhaald btw... Ik gebruik meestal ontwerpen van speakerstore.nl, daar kun je mooie gratis gedeelde speakerontwerpen terugvinden.
jeroeni    posted on 29-05-2009 23:44
ik heb vanavond net het ontwerp gevonden van deze kasten en het zijn kasten van 18sound en het type is br218
Tomazos    posted on 30-05-2009 00:19
Poster: Prozei
Wbin setje voor 40a60 hz en hoger, (zoals we in hmh rotterdam hebben),
dacht dat hmh funktion 1 heeft.
die werken met het punisher princiepe.

een 12"sub die door een soort van trechter een enorme geluidsdruk weet uit te blazen

klopt, hmh heeft funktion one,

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

43 Users online: 16 Guests (27 Unknown)
Pages generated today : 14.112
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.992.646