Hoor bass niet overal (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 30-04-2009 20:53
Ik heb een probleem met het plaatsen van mijn speakers op mijn kamer.
Hoe kan ik ze het beste neerzetten wil ik de bass overal horen?
Want er zit goede bass in maar je hoort het maar op sommige plekken op mijn kamer.
Het zijn 3 weg speakers (Technics SB-R3). 

What do you think about Hoor bass niet overal ??

Vote :   

niiicola    posted on 30-04-2009 20:56
als je ze niet hangt maar gwn neerzet gaat de bas door de grond en dan hoor je het overal.
Gewoon.
Ridalio    posted on 30-04-2009 21:02
Dat is het probleem ook, ze staan op de grond.
Je hoor de bass dan wel maar dan klinkt het echt heel zacht of heel lelijk...
niiicola    posted on 30-04-2009 21:03
Staan overal alle instellingen goed??
Gewoon.
Ridalio    posted on 30-04-2009 21:06
Welke instellingen bedoel je dan?
niiicola    posted on 30-04-2009 21:07
Op je speakers of op je mengpaneel. Gewoon even alles bekijken!
Gewoon.
Ridalio    posted on 30-04-2009 21:10
op mijn speakers zitten 2 knoppen: Tweeter en mid-range, die staan alletwee helemaal open.
Op mengpaneel staat alles ook gewoon normaal ingesteld.
niiicola    posted on 30-04-2009 21:11
Helemaal open zou ik nooit doen. Maar ik heb de speakers niet dus ik weet het niet. Ga er eens wat mee experimenteren als de muziek eruit komt.
Gewoon.
Ridalio    posted on 30-04-2009 21:11
Oké dat zal ik eens doen dan Winking my eye
Bedankt voor je hulp!
niiicola    posted on 30-04-2009 21:12
Haha, geen dank hoorCool
Gewoon.
Winston    posted on 30-04-2009 21:13
Ik ga voor links en rechts in de hoeken tegenaan de kortste wand, gericht naar het midden van de tegenoverliggende wand, met eventueel een variatie meer naar het midden van de kamer.

Hoogte is normale luisterhoogte afhankelijk of je zit 1.20 m of staat 1.80 m gemeten vanaf de grond tot de mid speaker.

De speakers moeten heel stabiel staan. En geen obstakels tussen de speakers en je oren.

Instellingen mag je zelf bepalen wat je het lekkerst vind klinken. En draai lekker luid zonder clipping.
Tic Toc
User edit by Winston on 30-04-2009 @ 21:16:20 (25%)
Down_Town    posted on 30-04-2009 21:19
Zitten de plus en min wel goed van je speaker kabels?
Als dat niet hetzelfde zit op beide speakers heb je ook problemen met bas.
Bouncy    posted on 30-04-2009 21:46
Dat is Fase Draaing Down_Town. 

Het heeft ook met een soort fase draaing te maken!
Als de + en - kloppen ligt het aan iets anders namelijk het volgende:

Een bass toon heeft een lage golflengte (tussen de 20 en de 150Hz laten we zeggen) Deze bass toon komt op 2 manieren in je oren terecht, rechtstreeks uit de speaker en via een reflectie van de muren! Als de golf die reflecteerd van de muur precies uit fase aankomt bij je oor en de rechtstreekse golf in fase aankomt, zou je dus GEEN geluid hebben (in de ideale situatie, iets wat niet bestaat). Zodra je dus van plek veranderd in je kamer is de afstand tussen de muur anders en krijg je bijvoorbeeld beide golven in fase naar je oren en komt het geluid dubbel zo hard aan.

Je kun het een beetje vergelijken met het in het water gooien van een paar steentjes, die kringen die je er om heen krijgt zijn golven. Als er 2 golven van twee stenen tegen elkaar aan komen word de golf 2 keer zo hoog, als er een golf en een dal tegen elkaar aan komen houd de golf op. Nou moet je dus bedenken dat je maar 1 steen in het water gooit en dat de golfjes van die steen tegen de rand van de rivier komen en terug kaatsen, nou kan het dus zijn dat die weerkaatsing precies op het goeie moment is, met als gevolg extra hoge golfjes, of dat hij te laat is met als gevolg dat het uitsterft. Watergolven en geluidsgolven doen opzich hetzelfde!

Wat ik probeer uit te leggen is vrij moeilijk te begrijpen materie, ik hoop dat ik het met het steentjes verhaal een beetje heb verduidelijkt! als iemand een betere jip en janneke uitleg weet wil ik het graag horen, ik ben altijd nog op zoek naar een goede uitleg hiervoor!
Winston    posted on 30-04-2009 22:12
Bass geluidsgolven zijn lange golven, dus het fase probleem beschreven door Bouncy is niet echt te vermijden. Je moet gewoon gaan zitten in de "sweet spot".

Of je zou meer speakers moeten opstellen.
Tic Toc
Ridalio    posted on 30-04-2009 22:12
@ Winston:
Dus als ik ze voor me aan de muur hang (Wel een beetje rechts en links van me natuurlijk) en dan de mid speaker op hoogte van mijn oren, zou ik de bass ook optimaal moeten horen?

@Down_town:
Ja die zijn goed aangesloten

@Bouncy
Ik snap je uitleg goed! Maar wat kan ik hier aan doen?
Gewoon zo zetten als Winston me heeft uitgelegd?
Bouncy    posted on 30-04-2009 22:16
Zoals Winston al zegt, een sweet spot gaan maken! Verder kun je bezig gaan met akoestisch materiaal e.d, hier heb ik alleen (nog) geen verstand van, dus ik kan hier weinig uitleg over geven!
skyline643    posted on 30-04-2009 23:38
Bass moet je niet horen, maar voelen Winking my eye
Bouncy    posted on 01-05-2009 09:49
Poster: skyline643
Bass moet je niet horen, maar voelen Winking my eye

Op evenementen is dat wel de bedoeling vaak, maar als je het topic effe had gelezen dan was je tot de conclusie gekomen dat het om een studiotje ging. Daar moet je alles even goed kunnen horen!

Kansloze reactie dus!
Estacy    posted on 01-05-2009 12:10
haha, ik voel hem anders ook goed (kijk maar bij mijn booths) maar op oorhoogte is zowiezo het best. Op je versterkers alle klanken neutraal (meestal op 12 uur) en dan de EQ regelen met je mengpaneel, dat helpt al een hoop!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 01-05-2009 14:59
Poster: Ridalio
@ Winston:
Dus als ik ze voor me aan de muur hang (Wel een beetje rechts en links van me natuurlijk) en dan de mid speaker op hoogte van mijn oren, zou ik de bass ook optimaal moeten horen?

Ik weet het niet.

Je kamer ben ik niet bekend mee. De speakers ook niet mee bekend. Je bedoelingen ook niet.

Is het de bedoeling dat de hele kamer van goed geluid wordt voorzien of alleen de plek waar je draait?

In de openingspost sprak je over je kamer en dat je wilt dat het geluid overal in de kamer goed moet klinken. Daarom moest de speakers  links en rechts in de hoeken. In een hoek is het bass rendement namelijk hoger. Maar dan kan het toch gebeuren dat je booth net ligt in een dode bass hoek van de kamer.

Maar als het speakers voor je booth zijn is een normale monitoring opstelling zoals je beschreef in de quote prima. Maar dan hoor je de bass niet goed in je hele kamer.

En als je echt goede bass wil in je hele kamer kun je gewoon extra speakers opstellen om de bass leegtes op te vullen om het maar zo te zeggen.

Tic Toc
djjw    posted on 01-05-2009 15:43
Zijn dat geen hifi speakertjes?
Hoeveel inche woofer zit er in?
Waar zitten de boxen op aangesloten!?

Begin met die tweeter en mid range knopjes op de helft tezetten, en dan het volume
wat te verhogen.(niet teveel anders heb je straks niks meer)
Winston    posted on 01-05-2009 16:15
Poster: Estacy
..... Op je versterkers alle klanken neutraal (meestal op 12 uur) en dan de EQ regelen met je mengpaneel, dat helpt al een hoop!

Ik doe het liever andersom zodat ik meer speelruimte heb met de kanaal equalizers. Maar als je een goede mixer hebt en goede speakers hebt is alles rond 12 uur, en hoef je maar een klein beetje te tweaken.

Technics SB-R3 speaker

Zo moeten de SB-R3 uitzien, jammer genoeg kan ik geen specs vinden.

Aangezien er geen knopjes zijn voor bass zou ik op negen uur beginnen. Want de bass is of fixed of gekoppeld aan de twee mid en high knopjes. En het volume dan verhogen. Daarna langzaam de eq knopjes draaien richting 12 uur tot het goed klinkt.

Maar het vraagstuk van Ridalio is toch meer een fase probleem. Dit los je op met de plaatsing van de speakers. Met de equalizers en volume vergroot of verklein je alleen maar de amplitude van de geluidsgolven.

De golflengte speelt een grotere rol bij fasedempingen. Een mooie lage hoorbare bass golf is rond de 7 meter lang en dat kun je niet veranderen. Is hetzelfde ongeveer als een sofa bank van 7 m in een kamer van 4 m te plaatsen.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-05-2009 @ 16:57:42 (100%)
skyline643    posted on 01-05-2009 19:53
Poster: Bouncy

Op evenementen is dat wel de bedoeling vaak, maar als je het topic effe had gelezen dan was je tot de conclusie gekomen dat het om een studiotje ging. Daar moet je alles even goed kunnen horen!

Kansloze reactie dus!

Nop, geen kansloze reactie en ik heb de vraag wel goed gelezen. Bij echte goede speakers (al dan niet gecombineerd met een sub) is de frequentie zo laag dat je die onmogelijk kunt horen, maar wel kunt voelen. En het hoeft daarom geen evenement te zijn om dit te bereiken.
Bouncy    posted on 01-05-2009 22:31
Ik ben in iedergeval nog nooit in een studio geweest waar je het laag kon voelen.
djjw    posted on 01-05-2009 22:34
Een studio is ook geen discotheek...

In een studio moet je neutraal en eerlijk geluid hebben...
Als het op goede studio monitoren goed klinkt, klinkt het overal goed!
Belangrijkste is balans in het geluid, geen dikke bass dat de overburen komen klagen!!
skyline643    posted on 01-05-2009 23:28
Poster: Bouncy
Ik ben in iedergeval nog nooit in een studio geweest waar je het laag kon voelen.

Een goeie hifi-set heeft deze eigenschappen (B&W, Kef, etc.). Vind je ook vaak in home cinema setups terug namelijk. Ik draai liever met een goede hifi set (2 satellieten gecombineerd met een sub) dan met gewone monitor speakers. Ieder zijn keuze natuurlijk.

106 Users online: 18 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 62.091
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.669.842