Dat is Fase Draaing Down_Town.
Het heeft ook met een soort fase draaing te maken!
Als de + en - kloppen ligt het aan iets anders namelijk het volgende:
Een bass toon heeft een lage golflengte (tussen de 20 en de 150Hz laten we zeggen) Deze bass toon komt op 2 manieren in je oren terecht, rechtstreeks uit de speaker en via een reflectie van de muren! Als de golf die reflecteerd van de muur precies uit fase aankomt bij je oor en de rechtstreekse golf in fase aankomt, zou je dus GEEN geluid hebben (in de ideale situatie, iets wat niet bestaat). Zodra je dus van plek veranderd in je kamer is de afstand tussen de muur anders en krijg je bijvoorbeeld beide golven in fase naar je oren en komt het geluid dubbel zo hard aan.
Je kun het een beetje vergelijken met het in het water gooien van een paar steentjes, die kringen die je er om heen krijgt zijn golven. Als er 2 golven van twee stenen tegen elkaar aan komen word de golf 2 keer zo hoog, als er een golf en een dal tegen elkaar aan komen houd de golf op. Nou moet je dus bedenken dat je maar 1 steen in het water gooit en dat de golfjes van die steen tegen de rand van de rivier komen en terug kaatsen, nou kan het dus zijn dat die weerkaatsing precies op het goeie moment is, met als gevolg extra hoge golfjes, of dat hij te laat is met als gevolg dat het uitsterft. Watergolven en geluidsgolven doen opzich hetzelfde!
Wat ik probeer uit te leggen is vrij moeilijk te begrijpen materie, ik hoop dat ik het met het steentjes verhaal een beetje heb verduidelijkt! als iemand een betere jip en janneke uitleg weet wil ik het graag horen, ik ben altijd nog op zoek naar een goede uitleg hiervoor!