+ en - bij de Numark axis 9 speler (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

voyager    posted on 27-04-2009 19:55
Hallo mensen, hierbij heb ik een vraagje aan jullie... Het klinkt misschien gek, maar ik vroeg mij af waarom er een + en een - aansluitingen op de achterkant van de axis 9 zitten. Terwijl deze geluidskabels toch alleen maar een uitgaand signaal vervoeren naar de mixer? groetjes

What do you think about + en - bij de Numark axis 9 speler ??

Vote :   

Roov    posted on 27-04-2009 20:18
Waar zie jij een + en - uitgang dan? :P
voyager    posted on 27-04-2009 20:24
ja,

aan de achterkant van dat ding , waar je de kabels kunt aansluiten.

Daar heb je toch 2 van die tulp aansluitingen( rood en wit:P) die bedoel ik(A)

ik vroeg mij zo af , waarom kan daar niet gewoon 1 kabel voor worden gebruikt,,,,(audio)
Roov    posted on 27-04-2009 20:25
Dat is voor rechter en linker kanaal dacht ik Winking my eye
Esmee    posted on 27-04-2009 20:35
voglensmij is dat voor wanneer je er 2 aanelkaar aansluit
daar is ook het knopje voor bij de tap button.
Dan kan je ze aanelkaar aansluiten ofzo zodat wanneer bij de ene speler het nummer is afgelopen, het nummer bij de andere speler begint
zou de + en - daar voor kunnen zijn?
timmy90    posted on 27-04-2009 20:40
die rode en witte moet je beide op je mixer aansluite,
voor stereo te krijge,
anders komt u signaal mono aan,
dus voo links en rechts...
zo kank da uitlegge..
das links en recht,
ni meer of ni minder
Prozei    posted on 27-04-2009 20:40
Poster: voyager
ja,

aan de achterkant van dat ding , waar je de kabels kunt aansluiten.

Daar heb je toch 2 van die tulp aansluitingen( rood en wit:P) die bedoel ik(A)

ik vroeg mij zo af , waarom kan daar niet gewoon 1 kabel voor worden gebruikt,,,,(audio)

dit heet stereo.
je kan ook gewoon 1 kabel gebruiken alleen krijg je dan maar over 1 speaker geluid
Mod edit by Prozei on 27-04-2009 20:44 (28%)
voyager    posted on 27-04-2009 20:45
ThnQ alvast voor jullie ide?en/suggesties,!!

ben ik alweer een beetje slimmer geworden(A).
Winston    posted on 27-04-2009 21:10
Numark Axis 9 back
Ik heb een foto gevonden van de achterzijde van de Axis-9 maar zie geen + en -.

Tic Toc
User edit by Winston on 27-04-2009 @ 21:10:43 (100%)
Roov    posted on 27-04-2009 21:13
Hij bedoelde de R en L (tulpjes) Winking my eye
Winston    posted on 27-04-2009 21:17
Ja ok. En het leuke is dat elke kabel weer 2 draadjes heeft een + en - .
Tic Toc
voyager    posted on 27-04-2009 21:24
Winston, nu begin je mij in de verwaring te brengen:P

dat de speler een + en een - bevat ok, maar waarom bevat dan een zo'n kabel( bijv die aan de L is aangesloten) dan zelf een + en een -?
Winston    posted on 27-04-2009 21:26
Voor een stroom om te lopen moet er sprake zijn van een kringloop, vandaar 2 draadjes. De ene wordt dan + en de ander - genoemd.
Tic Toc
Bouncy    posted on 27-04-2009 21:36
en bij de twee tulpjes word de een L en de ander R genoemd, hier zit ook geen verbinding tussen zegmaar
voyager    posted on 27-04-2009 21:44
aahzoo!

Okej, ik zat mij net nog te bedenken, aangezien het tulp audio-kabels zijn, zou het dan niet mooi zijn om vergulde tulp stekkertjes te gaan halen? aangezien ik denk dat dat materiaal het signaal beter kan transporteren dan die standaard kabeltjes? of zit ik hier maar wat kul te te praten?:O
Winston    posted on 27-04-2009 21:48
Vergulde stekkertjes oxideren niet/minder snel. Daarom zijn ze beter, maar het signaal is hetzelfde als gewone als ze nieuw zijn.
Tic Toc
voyager    posted on 27-04-2009 21:57
Ghmmmmmmm,

zo zit dat dus,,

Njaa dan weet ik op dit moment voldoende, !

merci

er kan een slotje op? Wim, of lead?
Winston    posted on 27-04-2009 22:03
Nog niet, want je zei net dat de speler een + en - heeft en dat is dus niet zo. Of je moet de stroomkabel bedoelen. Het zijn 2 aparte stroomkringen voor het geluidssignaal.

Een voor het signaal rechts en 1 voor het signaal links.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-04-2009 @ 22:07:38 (35%)
voyager    posted on 27-04-2009 22:08
Dat klopt,

Maar hoe werken die 2 aparte stroomkringen dan? en ik denk dat die stroomkringen toch met elkaar verbonden moeten zijn... neem ik aan, aangezien jij zegt dat ze apart zijn.
Winston    posted on 27-04-2009 22:13
Volgens mij wordt muziek stereo opgenomen d.w.z. dubbel, 1 track voor links en 1 track voor rechts. De CD player leest ze beide en stuurt de linkse track in de linker kabel (L, wit) en de rechtse track (R, rood) in de rechterkabel. Dit gaat zo all the way door tot de linker en rechter speaker.

Ze komen nooit bij elkaar behalve als je mixer een mono switch heeft, die ze samenvoegd.
Tic Toc
voyager    posted on 27-04-2009 22:54
Hoe kom je tot die conclusie Winston?

niiicola    posted on 28-04-2009 10:22
Volgensmij (dat is bij m'n keyboard). Is het het best om alleen de witte te gebruiken bij mono. Weet ook niet waarom.
Gewoon.
Esmee    posted on 28-04-2009 11:11
nou alleen wit is nooit goed... dan mis je dehelft van je geluid mocht het nummer stereo zijn
Bouncy    posted on 28-04-2009 11:21
pff... het is best simpel, als DJ moet je jezelf er niet in WILLEN verdiepen hoe het precies zit. In de audiotechniek (mijn school) leren we wel hoe het precies werkt, maar om dat hier neer te gaan zetten vind ik een beetje zonde. 

Ik vind daarom de vraag: hoe kom je tot die conclusie een beetje kansloos, het is gewoon zo, zo is het ooit uitgevonden en je hebt er maar genoegen mee te nemen!

Ik wil het je dolgraag een keer tot in de puntjes uitleggen voyager, maar dan moet je me effe toevoegen op msn o.i.d...

<mail>wytse@djbouncy.nl</mail>

User edit by Bouncy on 28-04-2009 @ 11:23:08 (13%)
Winston    posted on 28-04-2009 13:45
Voor mono uit je keyboard gebruiken ze wit, maar je zou net zo goed rood kunnen gebruiken. Maar het is zo afgesproken, zeg maar een internationale standaard, dat je links gebruikt voor mono.

Dit i.v.m. o.a. het controleren van je signaal pad. Als iets fout klinkt hoef je dan alleen te letten op de "linkse" kabels en knopjes. Ook is er voor mono gebruik van o.a. versterkers zo dat je de linkerkanaal gebruikt.

Met een mono/stereo switch kun je ervoor zorgen dat het signaal wordt gesplitst tot stereo, zodat het weer luid klinkt en daarmee is het probleem van Esmee opgelost.

Heel vroeger toen er nog geen speakers bestonden speelden muzikanten gewoon voor klein publiek of in speciale zalen, concertgebouwen en opera theathers met speciale akoestiek.

Om in andere situaties te kunnen optreden was geluidsversterking nodig. Mono had het probleem dat het leek alsof alle muzikanten en zangers op 1 punt van het podium zaten, terwijl in het echt ze verspreid zijn opgesteld.

Dit probleem loste men op door een speaker links en een andere rechts te plaatsen en dan het volume in panorama in te stellen, afgekort pan. Dit is dus de geboorte van stereo, de uitvinding waar Bouncy het over had.

En hiermee hoef je nog geen genoegen mee te nemen, want voor films vond men later dolby stereo en nog wat later surround sound uit.
Tic Toc
User edit by Winston on 28-04-2009 @ 14:01:42 (25%)
niiicola    posted on 28-04-2009 14:01
Poster: Winston
Voor mono uit je keyboard gebruiken ze wit, maar je zou net zo goed rood kunnen gebruiken. Maar het is zo afgesproken, zeg maar een internationale standaard, dat je links gebruikt voor mono.

Dit i.v.m. o.a. het controleren van je signaal pad. Als iets fout klinkt hoef je dan alleen te letten op de "linkse" kabels en knopjes. Ook is er voor mono gebruik van o.a. versterkers zo dat je de linkerkanaal gebruikt.

Met een mono/stereo switch kun je ervoor zorgen dat het signaal wordt gesplitst tot stereo, zodat het weer luid klinkt en daarmee is het probleem van Esmee opgelost.

Heel vroeger toen er nog geen speakers bestonden speelden muzikanten gewoon voor klein publiek of in speciale zalen, concertgebouwen en opera theathers met speciale akoestiek.

Om in andere situaties te kunnen optreden was geluidsversterking nodig. Mono had het probleem dat het leek alsof alle muzikanten en zangers op 1 punt van het podium zaten, terwijl in het echt ze verspreid zijn opgesteld.

Dit probleem loste men op door een speaker links en een andere rechts te plaatsen en dan het volume in panorama in te stellen, afgekort pan. Dit is dus de geboorte van stereo, de uitvinding waar Bouncy het over had.

Maar als ik bijv. (heb het net uitgetest) alleen wit erin doe. Dan hoor ik ook de rechter geluiden. Die vallen niet weg. Die rechter geluiden hoor ik door bijde speakers. Het zelfde met de linker. Hoe kan dit dan?
Gewoon.

139 Users online: 20 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 52.910
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.660.661