Poster: voyager
ja,
aan de achterkant van dat ding , waar je de kabels kunt aansluiten.
Daar heb je toch 2 van die tulp aansluitingen( rood en wit:P) die bedoel ik(A)
ik vroeg mij zo af , waarom kan daar niet gewoon 1 kabel voor worden gebruikt,,,,(audio)
Poster: Winston
Voor mono uit je keyboard gebruiken ze wit, maar je zou net zo goed rood kunnen gebruiken. Maar het is zo afgesproken, zeg maar een internationale standaard, dat je links gebruikt voor mono.
Dit i.v.m. o.a. het controleren van je signaal pad. Als iets fout klinkt hoef je dan alleen te letten op de "linkse" kabels en knopjes. Ook is er voor mono gebruik van o.a. versterkers zo dat je de linkerkanaal gebruikt.
Met een mono/stereo switch kun je ervoor zorgen dat het signaal wordt gesplitst tot stereo, zodat het weer luid klinkt en daarmee is het probleem van Esmee opgelost.
Heel vroeger toen er nog geen speakers bestonden speelden muzikanten gewoon voor klein publiek of in speciale zalen, concertgebouwen en opera theathers met speciale akoestiek.
Om in andere situaties te kunnen optreden was geluidsversterking nodig. Mono had het probleem dat het leek alsof alle muzikanten en zangers op 1 punt van het podium zaten, terwijl in het echt ze verspreid zijn opgesteld.
Dit probleem loste men op door een speaker links en een andere rechts te plaatsen en dan het volume in panorama in te stellen, afgekort pan. Dit is dus de geboorte van stereo, de uitvinding waar Bouncy het over had.