Apres ski set voorbereiden (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Arno77    posted on 14-04-2009 20:53
Ik wil graag apres ski muziek draaien. Nu bestaat het mixen veelal alleen maar uit het afkappen van het ene nummer en andere plaat er zo snel mogelijk ingooien. Nu zat ik te bedenken om de nummers alvast op maat te maken (+/- 1:30 min) en ze dan te branden. Dit lijkt me een veiligere manier van draaien en het is ook wat minder gestrest. Wordt dit vaker gedaan? Of is dit een wat laffere manier van draaien?
Mod edit by Lead on 14-04-2009 21:00 (1%)

What do you think about Apres ski set voorbereiden ??

Vote :   

Lead    posted on 14-04-2009 20:59
Laffe manier hoor... Een DJ mixt en zet geen voorgebakken programmatje op !
Let the BASS be louder
Arno77    posted on 14-04-2009 21:02
Ja ok dat dacht ik dus ook al, maar het draaien gaat me nog niet zo goed af. Vooral niet als de nummers zo kort moeten duren. Was ook maar een vraagje.
TheHunter    posted on 14-04-2009 21:38
Ja, maar dan zou ik wel overwegen of je wel klaar bent om voor publiek te draaien...,
En je hoeft niet altijd perse te beatmatchen, een keer praten door de mic en dan switchen kan ook, of gewoon faden :P publiek merkt toch niet veel
Arno77    posted on 14-04-2009 21:48
Poster: TheHunter
Ja, maar dan zou ik wel overwegen of je wel klaar bent om voor publiek te draaien...,
En je hoeft niet altijd perse te beatmatchen, een keer praten door de mic en dan switchen kan ook, of gewoon faden :P publiek merkt toch niet veel

Ik heb al een paar keer voor ongeveer 150 man gedraaid. Op zich ging dat wel goed maar was alleen maar bezig met beatmatchen met house muziek. Het lijkt me nu juist wel uitdagend om eens wat apres ski te gaan draaien.
Heerlijk lijkt me dat om allerlei genres door elkaar te gaan draaien en in te spelen op het prubliek. Zoals gezegd vind ik het toch wat te snel gaan om zo snel in te mixen en alweer een volgende plaat erbij te zoeken. Dus dacht ik juist aan nummers op maat te maken zodat ik me geen zorgen hoef te maken over wanneer ik de volende nummer erin gooi. Het schijnt dus niet normaal te zijn om dit toe te passen.
Winston    posted on 14-04-2009 21:50
Afkappen en ingooien is heel gemakkelijk.

Zet je kanaalfaders maximaal. Crossfader aan de kant die wordt afgespeeld. Cue de in te gooien track op een mooie start plek. Check ook de gain level. Wacht tot een goed moment van de af te kappen track. Druk dan play terwijl je tegelijkertijd de crossfader helemaal naar de andere kant ramt.

Als je faderstart van je mixer werkt met je cd-players gaat dat nog gemakkelijker.

1 en een half minuut per track zoeken en opzetten en cue-en is wel krap, maar te doen.
Tic Toc
User edit by Winston on 14-04-2009 @ 21:54:42 (21%)
Arno77    posted on 14-04-2009 21:58
Poster: Winston
Afkappen en ingooien is heel gemakkelijk.

Zet je kanaalfaders maximaal. Crossfader aan de kant die wordt afgespeeld. Cue de in te gooien track op een mooie start plek. Check ook de gain level. Wacht tot een goed moment van de af te kappen track. Druk dan play terwijl je tegelijkertijd de crossfader helemaal naar de andere kant ramt.

Als je faderstart van je mixer werkt met je cd-players gaat dat nog gemakkelijker.

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ik vind het namelijk moeilijk om het cue point te bepalen. Doe je dit bij de bass of juist aan het begin van een reffrein of break? Dit zal denk ik iedere keer anders zijn en daarvoor wordt het nogal een gestress lijkt me.
Winston    posted on 14-04-2009 22:02
Alles wat je zonet noemde kan. Gewoon veel aandachtig luisteren en dan bepalen wat het lekkerste zal klinken.

Dat doe je het liefst niet tijdens je set voor publiek, maar vooraf rustig.
Tic Toc
Arno77    posted on 14-04-2009 22:07
Alles wat je zonet noemde kan. Gewoon veel aandachtig luisteren en dan bepalen wat het lekkerste zal klinken.

Dat doe je het liefst niet tijdens je set voor publiek, maar vooraf rustig.

Ja oke, dus leek het me handig om het een en ander alvast wat voorbereid te branden. Scheelt naar mijn mening fouten en nadenk werk. Het schijnt dus niet gewoon te zijn.
Winston    posted on 14-04-2009 22:11
Ik ben geen apreski expert, maar volgens mij geldt een ding voor alle muziekstijlen. En dat is dat als je eenmaal gevoel voor die muziekstijl hebt, je intuitief de juiste startpunt zal weten te vinden.

Dus gewoon veel en aandachtig luisteren en apreski zal niet moeilijker voor je zijn dan house.

Er zullen wel DJ's zijn die dat doen bij de verschillende muziekstijlen en wie weet gebeurd dat vaker bij apreski, maar hou de eer aan jezelf en doe alles live. Als je kunt inspelen op je publiek ben je altijd een betere DJ.
Tic Toc
User edit by Winston on 14-04-2009 @ 22:14:12 (76%)
Arno77    posted on 14-04-2009 22:12
Ik ben geen apreski expert, maar volgens mij geldt een ding voor alle muziekstijlen. En dat is dat als je eenmaal gevoel voor die muziekstijl hebt, je intuitief de juiste startpunt zal weten te vinden.

Dus gewoon veel en aandachtig luisteren en apreski zal niet moeilijker voor je zijn dan house.

oke ik zal veel oefenen de komende weken. thx
Snoey    posted on 14-04-2009 22:17
Nadeel is gewoon dat je heel veel tijd kwijt bent aan het 'timewarpen' van platen. In die scene is mixen niet zozeer belangrijk. Wat wel belangrijk is dat je goed de mensen weet aan te voelen en je daar je muziek aan aanpast. Daarom is het tempo dat je van plaat wisselt hoog. Je wilt de mensen wakker houden en laten feesten met verschillende genres. Besteed daarom beter je tijd in het uitbreiden van je muziek collectie inplaats van het timewarpen.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Arno77    posted on 14-04-2009 22:19
Poster: Snoey
Nadeel is gewoon dat je heel veel tijd kwijt bent aan het 'timewarpen' van platen. In die scene is mixen niet zozeer belangrijk. Wat wel belangrijk is dat je goed de mensen weet aan te voelen en je daar je muziek aan aanpast. Daarom is het tempo dat je van plaat wisselt hoog. Je wilt de mensen wakker houden en laten feesten met verschillende genres. Besteed daarom beter je tijd in het uitbreiden van je muziek collectie inplaats van het timewarpen.

Juist en daar wil ik me ook veel mee bezig houden. Vandaar mijn opmerking om de nummers alvast voor te bereiden.
Sandr    posted on 14-04-2009 22:21
Er zijn zoveel mensen die dit doen, Dj's maken eigen edits die zij makkelijker mixbaar vinden of ze maken cue points/ hot cue's die ze opslaan op een SD card en die vervolgens meenemen naar het feest.

Als jij thuis even gaat zitten en vervolgens je eigen cue points bepaald en ze zo weer brand is dat niet eens zo stom, je moet nog steeds zelf de platen kiezen en daar heb je op die manier alleen maar meer tijd voor.

Nadeel van dit alles is dat je jezelf beperkt in de mogelijkheden. Je zit vast aan je voorgebakken begin, terwijl je de intro die je eraf hebt geknipt best had kunnen gebruiken!
Play that funky music white boy....
Arno77    posted on 14-04-2009 22:25
Poster: Sandr
Er zijn zoveel mensen die dit doen, Dj's maken eigen edits die zij makkelijker mixbaar vinden of ze maken cue points/ hot cue's die ze opslaan op een SD card en die vervolgens meenemen naar het feest.

Als jij thuis even gaat zitten en vervolgens je eigen cue points bepaald en ze zo weer brand is dat niet eens zo stom, je moet nog steeds zelf de platen kiezen en daar heb je op die manier alleen maar meer tijd voor.

Nadeel van dit alles is dat je jezelf beperkt in de mogelijkheden. Je zit vast aan je voorgebakken begin, terwijl je de intro die je eraf hebt geknipt best had kunnen gebruiken!

Ben blij dat je het niet stom vindt. Het gaat immers naar mijn mening om het plezier van het publiek. Ook al is het een beetje laf draaien. Hoe wordt bijvoorbeeld een apre-ski cd gemaakt? Live zonder voorbereiding? Ik heb er me twijfels over.
Snoey    posted on 14-04-2009 22:30
Zolang niemand weet dat jij mix cdtjes draait en de avond loopt goed, is daar niks mis mee. De apres ski cd's worden met de computer gemaakt.
Arno77    posted on 14-04-2009 22:33
Zolang niemand weet dat jij mix cdtjes draait en de avond loopt goed, is daar niks mis mee. De apres ski cd's worden met de computer gemaakt.

Ik zie dat jij ook allround draait. Heb jij nooit de nummers alvast wat afgekort opgenomen?
User edit by Arno77 on 14-04-2009 @ 22:34:01 (2%)
mrwhoopie    posted on 14-04-2009 22:47
Persoonlijk zou ik echt niet afkorten...eerder wel met vaste cue-points.Er is ook geen laffe manier van draaien zeker niet in de apres ski en all-round style.Dance music zit vast aan een vast patroon waar je haast blindelings op af kan gaan,maar in de all-round style kan je dat echt niet gaan gebruiken...gewoon op he gevoel bij het ene nummer is dat zowat halverwege bij het andere de eerste beat...
Dan wil ik nog even iets zeggen...ik neem mijn sets altijd op en soms zitten er daar heel goede tussen en die bewaar ik op mijn mac en die durf ik ook wel eens gewoon opnieuw gebruiken,dit is niet laf...een dj is een entertainer en hoe je dat doe is volledig vrij.Je klant moet tevreden zijn.
Arno77    posted on 14-04-2009 23:04
Poster: mrwhoopie
Persoonlijk zou ik echt niet afkorten...eerder wel met vaste cue-points.Er is ook geen laffe manier van draaien zeker niet in de apres ski en all-round style.Dance music zit vast aan een vast patroon waar je haast blindelings op af kan gaan,maar in de all-round style kan je dat echt niet gaan gebruiken...gewoon op he gevoel bij het ene nummer is dat zowat halverwege bij het andere de eerste beat...
Dan wil ik nog even iets zeggen...ik neem mijn sets altijd op en soms zitten er daar heel goede tussen en die bewaar ik op mijn mac en die durf ik ook wel eens gewoon opnieuw gebruiken,dit is niet laf...een dj is een entertainer en hoe je dat doe is volledig vrij.Je klant moet tevreden zijn.

Goed antwoord, maar zoals je al zei de ene keer gooi je een nummer er bij de eerste beat in en een andere  keer op de helft. Ik vind dit dus moeilijk te bepalen. Graag hoor ik eens een reactie van een all-round of apres-ski dj, hoe hij hiermee omgaat.
DJADMIN    posted on 14-04-2009 23:06
Gewoon hele nummers branden, je hoeft niet alles op tempo te mixen.

Wil je het makkelijk maken en tempo houden mix je m weg op de break....en anders laat je m 3 minuten uitlopen...

bij apres ski is het mixen ondergeschikt aan de nummerkeuze, hoewel een combinatie natuurlijk het beste is !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Snoey    posted on 14-04-2009 23:26
Poster: Arno77

Ik zie dat jij ook allround draait. Heb jij nooit de nummers alvast wat afgekort opgenomen?

Nee want zoals ik al eerder zei 'dat kost te veel tijd'. Ik ken elke plaat uit me map dromen en door de jaren heen ben ik setjes van platen gaan onthouden, die goed bij elkaar passen. Verder draai ik geen platen uit en kap ik ze halverwege af of ik mix ze door. 

Bijvoorbeeld: Als ik RNB draai en ik begin met 'Crazy in love' van Byonce. Dat nummer heeft een goed intro en draai ik als eerst. Dan kies ik een andere RNB plaat uit die der in past. Wanneer ik wil mixen kan ik bijvoorbeeld het liedje van de game pakken 'This is how we do' want die heeft een mixbaar introtje zonder een van de platen te verneuken. Wil ik een coole door start pak ik 'Dirty' van Christina Aguilera en cue ik het punt waar Redman 'You're here to party!!!'. Wanneer ik 'Crazy in love' weg haal (meestal na het 2e refrein) gooi ik 'Dirty' met het opgeslagen cue pun erin en heb je dus een doorstart zonder dat eerst het saaie intro van 'Dirty' er tussen komt en dansen de dames gewoon door en soms gillen ze ff wanneer ze die overgang horen. 
TheHunter    posted on 15-04-2009 07:32
Als ze gillen kan het of heel goed zijn, of heel slecht :P, maar idd je hoeft niet altijd te beatmatchen, zeker niet met allround muziek.
Snoey    posted on 15-04-2009 13:00
Nee als ze gillen EN je ziet bloed uit hun broek druipen, dan is het heel slecht.
K0ENE    posted on 15-04-2009 15:43
Nee als ze gillen EN je ziet bloed uit hun broek druipen, dan is het heel slecht.

hahahahaha vooral met die witte broeken tegenwoordigCool
MaximDJ    posted on 16-04-2009 17:56
Tjaaa...beatmixen met apres ski is nogal lastig:p Gewoon Cue'en idd en er dan in 1 keer door heen gooien...
Nummers achter elkaar branden vind ik niet echt DJ'en, maar dat is mijn meningWinking my eye 

Party Sensations. Excellence in entertainment.
Sandr    posted on 17-04-2009 12:51
Poster: MaximDJ
Nummers achter elkaar branden vind ik niet echt DJ'en, maar dat is mijn meningWinking my eye 

Hij heeft het ook niet over mix cd's draaien en vervolgens die cd af te laten spelen...

Hij heeft het alleen over zijn nummers zo inkorten dat hij niet meer op zoek hoeft naar het voor hem ideale cue point, zodat hij meer tijd over heeft om nummers te zoeken en sneller kan mixen.

@ Arno77

Er bestaat per plaat geen ideaal cue point, bijv:

Snoey zegt net hoe hij Dirrty er altijd in gooit, zo doe ik dat ook vaak. Die manier is eenvoudig en houdt het tempo erin. Maar soms gebruik ik juist de saaie intro wel, het publiek kent de intro dus leeft nog meer toe naar die climax van "You're here to party" en kan dan nog harder uit ze bol gaan.

Er is geen beste manier, dit gevoel moet je zelf ontwikkelen en hiermee creeer je ook je eigen draaistijl.
Daarom zou ik ook niet al je nummers laten beginnen op een cue point verderop in het nummer. Je zit dan altijd vast aan dat cue point. 
Play that funky music white boy....

445 Users online: 350 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 135.310
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.654.225