Dj wetgeving (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DiVario    posted on 06-04-2009 20:12
Beste leden,

Na veel onsuccesvolle opzoekingen had ik graag een woordje uitleg gehad over de wetgeving i.v.m. het draaien.

als eerste, in welke mate en waar mag je draaien onder de 18 jaar?
vervolgens, moet je een licentie of dergelijke hebben om in openbare plaatsen te draaien?

Graag wat meer uitleg over de wetgeving in verband met het deejay gebeuren.

[mod edit] Geen groeten onderaan een posting, je groet al door te posten. Zoveel ruimte (enters) is ook niet gewenst, is zoveel scrollen als iemand mobiel langs komt...
Practise makes perfect!
Mod edit by Lead on 06-04-2009 20:57 (37%)

What do you think about Dj wetgeving ??

Vote :   

ccc    posted on 22-07-2009 12:59
Niceeee. Laten ze dat maar hier eens in Nederland ook doen.
Dolivieira    posted on 23-07-2009 09:57
Ik wist hier wel veel van maar ook weer een paar dingen geleerd. Je bent ook nooit te oud om te leren.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
BboyV    posted on 08-08-2009 04:02
tsss...
sabam
dus zij moeten ons voor illegale praktijken beboetenConfused
whahaha
zouden ze niet eerst zelf es in orde proberen te zijn?!

ArCee    posted on 08-08-2009 09:13
De overheid die de overheid moet aanpakken, gekker moet t niet worden Cool
Dolivieira    posted on 08-08-2009 11:20
Poster: ArCee

Het is wel nodig, denk ik. Zowel en Nederland als in Belgie, maar dat is een andere discussie.
User edit by Dolivieira on 08-08-2009 @ 11:20:21 (2%)
Ilja    posted on 08-08-2009 11:49
De overheid gaat bepalen of je mag draaien, zijn ze helemaal debiel geworden, Ze proberen ook echt alle dingen die leuk zijn totaal te controleren. Door al die rot regeltjes ziet men door de bomen de bos niet men.?Cool
Dolivieira    posted on 08-08-2009 11:52
Ik had het er net nog met Bambam over in een andere topic.

Toen zei hij: Welkom in een democratie. en daar hebt die toch gelijk in.
Tekhead    posted on 08-08-2009 12:06
Om een activiteit officieel in bijberoep uit te oefenen, heb je een BTW nummer nodig, of zoals het nu hernoemd is, een ondernemingsnummer of rpr-nummer, dit nummer kan je in Belgie verkrijgen als je minimum 18 jaar oud bent, voor sommige beroepen, minimum 21, en dit nr is ten persoonlijke titel. Daar in Belgie een leerplicht geldt tot min. 18 jaar, kan je als 16 jarige onmogelijk een btw of ondernemingsnr op eigen naam aangaan. Als 16 jarige heb je wel het recht om een zogenaamd studenten bijbaantje te hebben, maar is wel beperkt in inkomen, want als je teveel bijverdient, gaat de belastingen dit laten verrekenen in je ouders hun kinderbijslag, en deze uitkering aanpassen, oppassen hiermee !!!
De Belgische wetgever verbiedt ook nachtarbeid voor alle minderjarige ongeacht hun geslacht of sociaal statuut.
Nu heb je dj (als je meerderjarig bent tenminste) diverse mogelijkheden om een statuut te kiezen: je kan je het statuut van artiest aanmeten, zoals zangers, acteurs, e.a. maar ook als leverancier van diensten, zoals zelfstandige handelsreizigers, en als werknemer in een bvba (in NL heet zoiets een bv)meestal een bvba waarvan je zelf de hoofdaandeelhouder bent.Wat je ook kiest, deze diverse handelsvormen hebben allen een verschillende vorm van boekhouding, en btw verplichtingen, ze hebben alle hun voor en nadelen, wat o.a. afhangt van de handels inkomsten. Het vrijstellen van btw aan de opdrachtgever geldt maar in beperkte mate, en hangt uiteraard af van je statuut waarmee je werkt, en is beter gekend als artikel 1 - p20 medecontractant, en kan alleen gebruikt worden als opdrachtgever zelf een BTWnr heeft, maw voor ondernemingen, en zelfstandige ondernemers, LET WEL, een Faktuur aan vrije beroepen (artsen - notarissen - advokaten - ...) dienen wel met BTW gefaktureerd te worden, en steeds aan 21% (in Be) ook als je gaat draaien bij partikulieren dien je btw aan te rekenen bovenop je afgesproken prijs. Zoals je kan lezen, zijn er als minderjarige wel mogelijkheden, maar zijn ze eerder beperkt, als je alles officieel wil doen tenminste. Als je in Belgie echt alles officieel gaat doen, kan je er beter niet mee beginnen, want dan hou je aan je noeste arbeid niks over, dus wat creatief zijn, dan wordt ook jij er beter van
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 08-08-2009 12:26

Ho maar even , in Belgie is SABAM geen overheid instelling maar een vzw, en zij vertegenwoordigen en rechtvaardigen de rechten van de muziek uitvoerders, zeg maar zangers, producers, groepjes, componisten, etc.., en innen taksen ten voordele van de rechthebbende muziekanten (en hun eigen ook natuurlijk). Zij kunnen geen sancties opleggen voor bvb zwartwerk van een dj, alleen controleren en beboeten als hij werkt met illegale kopieen. Ze zijn een erkende vzw waartegen nu een gerechtelijk onderzoek loopt voor het niet voldoende doorstorten van royalties aan rechthebbende.
Dolivieira    posted on 08-08-2009 13:34
Tek, maar dat is de Buma ook in Nederland, hier noemen ze dat dan een Stichting.

kwa beroep vorming verschillen beide landen ook niet veel.
User edit by Dolivieira on 08-08-2009 @ 13:35:33 (76%)
ArCee    posted on 08-08-2009 16:34
Poster: Tekhead

Ho maar even , in Belgie is SABAM geen overheid instelling maar een vzw, en zij vertegenwoordigen en rechtvaardigen de rechten van de muziek uitvoerders, zeg maar zangers, producers, groepjes, componisten, etc.., en innen taksen ten voordele van de rechthebbende muziekanten (en hun eigen ook natuurlijk). Zij kunnen geen sancties opleggen voor bvb zwartwerk van een dj, alleen controleren en beboeten als hij werkt met illegale kopieen. Ze zijn een erkende vzw waartegen nu een gerechtelijk onderzoek loopt voor het niet voldoende doorstorten van royalties aan rechthebbende.

Deze instelling werken wel uit naam van de regering of hebben in ieder geval banden met de regering om officieel deze belangen en of zaken te mogen behartigen volgens mij, minimaal met toestemming van een regering.
Het vreemde is dan wel, met name als je naar Sena kijkt, deze zijn overal officieel erkent, maar werken overal volgens de regels maar ook de bedragen die ingesteld zijn door elk land apart. Zo is het in het ene land veel goedkoper als in een ander land, waarbij nederland natuurlijk zowat bovenaan staat als braafste jongetje van de klas Cool
User edit by ArCee on 08-08-2009 @ 16:36:14 (41%)
Dolivieira    posted on 08-08-2009 16:41
USA?en UK zijn wel erger ArCee. Maar ik ben het wel met je eens dta het hier overgereguleerd is en ontzetent duur is. En ik vraag me dan af wat er voor de artiest overblijft. ?
Tekhead    posted on 08-08-2009 20:25

Deze instelling werken wel uit naam van de regering of hebben in ieder geval banden met de regering om officieel deze belangen en of zaken te mogen behartigen volgens mij, minimaal met toestemming van een regering.
Het vreemde is dan wel, met name als je naar Sena kijkt, deze zijn overal officieel erkent, maar werken overal volgens de regels maar ook de bedragen die ingesteld zijn door elk land apart. Zo is het in het ene land veel goedkoper als in een ander land, waarbij nederland natuurlijk zowat bovenaan staat als braafste jongetje van de klas Cool

Toch niet, zo werkt het niet in Belgie, ze zijn een onafhankelijk orgaan, die is gemachtigd om diverse zaken uit te voeren, met goedkeuring volgens de belgische handelswetgeving, en dit staat volledig onafhankelijk van de regering. Ik ga dit hele gedoe niet uit de doeken doen, want daar zouden jullie Nederlanders een punthoofd van krijgen, vergeet niet dat wij in Belgie 3 regeringen hebben, alle met hun eigen en verschillende bevoegdheden, de Vlaamse, de Franstalige en de Federale regering. Om daar als buitenstaander een duidelijk zicht op te krijgen heb je heel veel tijd en geduld nodig, zelfs de meeste onder ons Belgensnappen er geen jota van.
ArCee    posted on 09-08-2009 00:46
Poster: djdolivieira
USA?en UK zijn wel erger ArCee. Maar ik ben het wel met je eens dta het hier overgereguleerd is en ontzetent duur is. En ik vraag me dan af wat er voor de artiest overblijft. ?

Sterkste is nog, door TFM spreek ik erg veel artiesten en geen van hen heeft ook maar ooit iets van Sena vernomen, de meeste kende het niet eens? Het zal dan waarschijnlijk, na aftrek van heel veel kostenposten voor Sena zelf, dan wel via de labels lopen hoop ik dan maar?
Tekhead    posted on 09-08-2009 01:30
dat is de bedoeling ja
Roalin    posted on 09-08-2009 16:33
Poster: Jorrit

Waar lees je dit? Maakt het 'recht' geen onderscheid tussen avond en nacht denk je?
Ik kan me niet voorstellen dat de wetgever het wenselijk vind dat een 16 jarige tot 5 uur aan het draaien is in een volwassen omgeving als een discotheek.
(dat geld zowel voor Nederland als Belgie)

Dat zal allemaal wel, ik ben 15 en heb een aanbod gekregen om 's nachts te draaien (van 22 tot 3 ofzoiets). Dat aanbod ga ik niet laten lopen. Dus ik ga vrijwillig draaien zonder geld te verdienen.

Ik moet mijn eigen set (CDJ-400 en DJM-400) ook meenemen, deze verhuur ik als particulier aan een bedrijf (dat mag voor zover ik weet). Dus het geld wat ik 'verdien' komt op het factuur te staan van de verhuur.

Als het goed is, mag dit zo.
Tekhead    posted on 09-08-2009 19:20
@roalin: Je kan als partikulier geen fakturen schrijven aan bedrijven, want daarvoor heb je een btw nr nodig, en partikulieren hebben geen btwnr. (Toch niet in Belgie).
Je kan wel een briefje schrijven met daarop geschreven, vergoeding voor gebruik muziek materiaal. De klant kan dan wel de kosten hiervoor inbrengen, maar kan geen btw recupereren.
Dolivieira    posted on 09-08-2009 19:34
Roalin?@ Geld hier in nederland ook. Wat wel kan is een gageformulier van de belastingdienst overhandigen. Maar daar zitten ook beperkingen aan ga naar?Balatingdienst.nl?voor de info, kan je de formulier gelijk uitprinten. ?
Roalin    posted on 09-08-2009 21:55
Poster: Tekhead
Je kan als partikulier geen fakturen schrijven aan bedrijven, want daarvoor heb je een btw nr nodig, en partikulieren hebben geen btwnr. (Toch niet in Belgie).
Je kan wel een briefje schrijven met daarop geschreven, vergoeding voor gebruik muziek materiaal. De klant kan dan wel de kosten hiervoor inbrengen, maar kan geen btw recupereren.

Dat bedoel ik. Sorry voor de onduidelijkheid.
Dat is wat ik doe, gewoon een vergoeding voor het gebruik van mijn materiaal.

@ djdolivieira
Het probleem is dat ik niet mag werken in de nachtlijke uren en ik wil ook niet als artiest vast zitten aan een bepaald aantal uren.
Dolivieira    posted on 09-08-2009 21:58
Okay wanneer woor je 16?
Roalin    posted on 09-08-2009 22:04
Eind oktober
Dolivieira    posted on 09-08-2009 22:24
Ben je na oktober ook van dit probleem af. Maar als je een mooie aanbiedeing krijgt zoals je al zegt moet je het gewoon doen.
Tekhead    posted on 10-08-2009 02:12
en als er controle komt, zeg je dat je een avondje op proef werkt
User edit by Tekhead on 10-08-2009 @ 02:13:08 (3%)
Dolivieira    posted on 10-08-2009 10:01
Idderdaad zal ik ook zeggen, Maar contole komt maar zelden langs. Althans hier in nederland wel. hier zijn we goed in regels verzinnen maar regels handhaven kennen ze niet.
Roalin    posted on 10-08-2009 16:22
@ djdolivieira 1e reactie
Tussen eind oktober en nu zitten nog 2 of misschien 3 avonden, dus de eigenaar wil het risico niet lopen zonder een goede 'constructie'.

@ djdolivieira 2e reactie
Dat hoop ik ook. Maar de baas zal toch op een of andere manier moeten laten zien waar zijn geld heen gaat, dus daarom moet er iets bedacht worden. De boekhouding kunnen ze namelijk wel goed controleren...

386 Users online: 300 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 38.807
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.732.198