Poster: tom-j
vanaf je 16 mag je in clubs draaien, omdat je dan ook 's avonds mag werken! verder heb je officieel een vergunning nodig voor het openbaar draaien van muziek en ook dat je het niet zwart doet (dus dat je BTW betaald over je verdiende geld).
Poster: tom-j
vanaf je 16 mag je in clubs draaien, omdat je dan ook 's avonds mag werken! verder heb je officieel een vergunning nodig voor het openbaar draaien van muziek en ook dat je het niet zwart doet (dus dat je BTW betaald over je verdiende geld).
verder heb je officieel een vergunning nodig voor het openbaar draaien van muziek
Poster: Jorrit
Waar lees je dit? Maakt het 'recht' geen onderscheid tussen avond en nacht denk je?
Ik kan me niet voorstellen dat de wetgever het wenselijk vind dat een 16 jarige tot 5 uur aan het draaien is in een volwassen omgeving als een discotheek.
(dat geld zowel voor Nederland als Belgie)
Bij mijn weten ligt deze verplichting niet bij de artiest, maar bij de clubeigenaar. Correct me if I'm wrong...
Poster: Lead
6% BTW is voor DJs die een productie achter hun naam hebben staan.
Heb je nooit iets uit gegeven, dan moet je 19% factureren.
Maar denk er wel aan dat er in NL en B andere regels gelden...
De SENA afdracht van een locatie (voor herpublicering) is niet een zorg voor de DJ maar inderdaad voor rekening en verantwoording van de locatie.
Poster: DAW
info vind je gemakkelijk met google
http://www.sabam.be/nl/page_id148.htm
- Een DJ-licentie hoefje enkel aan te gaan indien je wenst met kopien van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, enz. te draaien. Indienje enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan hoef jegeen licentie aan te vragen.
- Je moet (thuis) in het bezitzijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Ivm downloads,je kunt bij een eventuele controle ondermeer bewijzen dat ze origineel zijn dmvje loginnaam en wachtwoord van de legale downloadsite en dmv de aankoopbewijzen, vermits daar de titel, uitvoerder e.d.vermeld staan.
- De licentie is strikt persoonlijk. Enkel aanjou wordt de toelating verleent om met kopies vanje legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag jouw kopies gebruiken indien hij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.
- Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.
- Je moet een jaarlijkse vergoedingbetalen van 251 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraa
Poster: Stefjuuh
Als je een originele download op cd brand, moet je nou wel of niet aftikken in belgie? Weet ik of ik moet verhuizen..
Poster: BunX
In België moet je geen btw aanrekenen als dj, je bent namelijk vrijgesteld van btw.
Je moet op je factuur vermelden vrijgesteld van Btw artikel...
Weet niet juist uit het hoofd, maar zo moet ik het doen..
Ikzelf ben dj in bijberoep , en ben met alles in orde
Als je nog vragen hebt stel maar
Hoe bedoel je timmy?
Iedereen mag toch zelfstandige in bijberoep worden , als je maar zorgt dat je in orde bent met je ondernemingsnummer enz. Ik ga nog naar school en ben dus nog student, maar in het weekend verdien ik wat bij als dj en is perfect mogelijk als bijberoep
Is geen handelsactiviteit hé..