Dj wetgeving (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DiVario    posted on 06-04-2009 20:12
Beste leden,

Na veel onsuccesvolle opzoekingen had ik graag een woordje uitleg gehad over de wetgeving i.v.m. het draaien.

als eerste, in welke mate en waar mag je draaien onder de 18 jaar?
vervolgens, moet je een licentie of dergelijke hebben om in openbare plaatsen te draaien?

Graag wat meer uitleg over de wetgeving in verband met het deejay gebeuren.

[mod edit] Geen groeten onderaan een posting, je groet al door te posten. Zoveel ruimte (enters) is ook niet gewenst, is zoveel scrollen als iemand mobiel langs komt...
Practise makes perfect!
Mod edit by Lead on 06-04-2009 20:57 (37%)

What do you think about Dj wetgeving ??

Vote :   

tom-j    posted on 06-04-2009 20:17
vanaf je 16 mag je in clubs draaien, omdat je dan ook 's avonds mag werken! verder heb je officieel een vergunning nodig voor het openbaar draaien van muziek en ook dat je het niet zwart doet (dus dat je BTW betaald over je verdiende geld).

zie jorritWinking my eye
User edit by tom-j on 06-04-2009 @ 20:58:11 (7%)
DAW    posted on 06-04-2009 20:20
Tip doorzoek het forum eens :D

Hier al vast een topic waar wat info in staat
////www.djresource.eu/Forum/topic/13298/SABAM-probleem/

Tevens verschilt de wetgeving in BE en NL nog al (welke wetgeving bedoel je de NL of BE) Winking my eye
http://EOSfotografie.nl
User edit by DAW on 06-04-2009 @ 20:20:47 (21%)
tom-j    posted on 06-04-2009 20:25
mijn excuses! zie dat je uit Belgie komt! geen idee hoe het daar zit.....................
User edit by tom-j on 06-04-2009 @ 20:25:47 (1%)
DiVario    posted on 06-04-2009 20:26
Poster: tom-j
vanaf je 16 mag je in clubs draaien, omdat je dan ook 's avonds mag werken! verder heb je officieel een vergunning nodig voor het openbaar draaien van muziek en ook dat je het niet zwart doet (dus dat je BTW betaald over je verdiende geld).

waar haal je die licentie dan en hoeveel tel je ervoor neer?
Practise makes perfect!
DAW    posted on 06-04-2009 20:29
info vind je gemakkelijk met google Thumbs Up
http://www.sabam.be/nl/page_id148.htm

• Een DJ-licentie hoef je enkel aan te gaan indien je wenst met kopieën van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, enz. te draaien. Indien je enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan hoef je geen licentie aan te vragen.
  • Je moet (thuis) in het bezit zijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Ivm downloads, je kunt bij een eventuele controle ondermeer bewijzen dat ze origineel zijn dmv je loginnaam en wachtwoord van de legale downloadsite en dmv de aankoopbewijzen, vermits daar de titel, uitvoerder e.d. vermeld staan.
  • De licentie is strikt persoonlijk. Enkel aan jou wordt de toelating verleent om met kopies van je legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag jouw kopies gebruiken indien hij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.
  • Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.
  • Je moet een jaarlijkse vergoeding betalen van 251 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraa
User edit by DAW on 06-04-2009 @ 20:30:42 (3%)
DiVario    posted on 06-04-2009 20:33
bedankt!
Practise makes perfect!
Jorrit    posted on 06-04-2009 20:35
Poster: tom-j

Waar lees je dit? Maakt het 'recht' geen onderscheid tussen avond en nacht denk je?
Ik kan me niet voorstellen dat de wetgever het wenselijk vind dat een 16 jarige tot 5 uur aan het draaien is in een volwassen omgeving als een discotheek.
(dat geld zowel voor Nederland als Belgie)

verder heb je officieel een vergunning nodig voor het openbaar draaien van muziek

Bij mijn weten ligt deze verplichting niet bij de artiest, maar bij de clubeigenaar. Correct me if I'm wrong...
DAW    posted on 06-04-2009 20:42
gewoon ff google gebruiken Winking my eye
PS onderstaande geld voor NL voor BE heb ik niet gezocht Winking my eye

Vanaf welke leeftijd mag een jongere werken?
De hoofdregel is dat je pas mag gaan werken als je zestien jaar bent. Dit staat geregeld in artikel 612 lid 1 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel bepaalt dat een minderjarige die zestien jaar is een arbeidsovereenkomst mag aangaan. Als je jonger bent dan zestien jaar, mag je dus geen werk doen. Er zou dan namelijk sprake zijn van kinderarbeid en dat is door de wet verboden. Dit verbod van kinderarbeid kun je terugvinden in artikel 3:2 van de Arbeidstijdenwet.

Per week mag je maximaal 45 uur werken en per dienst maximaal negen uur. Als je vier weken achter elkaar werkt, dan mag je maximaal veertig uur per week werken. Je mag niet werken tussen tien uur ’s avonds en zes uur ’ s ochtends of tussen elf uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends. Nachtdiensten zijn dus verboden. Je mag wel op zondag werken, maar per dertien weken mag dat maar negen keer, dat is in totaal 36 keer per jaar. Als je op zondag werkt, moet je op zaterdag vrij zijn.
User edit by DAW on 06-04-2009 @ 20:44:22 (89%)
greup    posted on 06-04-2009 20:51
je hebt in nederlands een var verklaring o.i.d. nodig. Artiesten vallen tegenwoordig in het 6% btw tarief en zullen die 6% dan ook in rekening moeten brengen. Maar voor 98% van de dj's komt dit alles te vervallen omdat de hun inkomsten gezien de incidentele aard nog onder het kopje overige inkomens kunnen aangeven bij de belasting dienst. Verder mag een 16jarige maar een x-aantal uur per maand werken, zie de post hierboven. 

Voor heel veel van jullie is dit een hobby (in wetterlijke zin) en zijn het geen arbeidsovereenkomensten maar vrienden diensten die grijs worden uitbetaald. 
Mod edit by greup on 06-04-2009 20:52 (4%)
tom-j    posted on 06-04-2009 20:54
Poster: Jorrit

Waar lees je dit? Maakt het 'recht' geen onderscheid tussen avond en nacht denk je?
Ik kan me niet voorstellen dat de wetgever het wenselijk vind dat een 16 jarige tot 5 uur aan het draaien is in een volwassen omgeving als een discotheek.
(dat geld zowel voor Nederland als Belgie)

Bij mijn weten ligt deze verplichting niet bij de artiest, maar bij de clubeigenaar. Correct me if I'm wrong...

you're right i'm srry!
User edit by tom-j on 06-04-2009 @ 20:57:37 (12%)
Lead    posted on 06-04-2009 20:54
6% BTW is voor DJs die een productie achter hun naam hebben staan.
Heb je nooit iets uit gegeven, dan moet je 19% factureren.

Maar denk er wel aan dat er in NL en B andere regels gelden...

De SENA afdracht van een locatie (voor herpublicering) is niet een zorg voor de DJ maar inderdaad voor rekening en verantwoording van de locatie.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 06-04-2009 20:56 (100%)
Basrose    posted on 06-04-2009 21:26
Poster: Lead
6% BTW is voor DJs die een productie achter hun naam hebben staan.
Heb je nooit iets uit gegeven, dan moet je 19% factureren.

Maar denk er wel aan dat er in NL en B andere regels gelden...

De SENA afdracht van een locatie (voor herpublicering) is niet een zorg voor de DJ maar inderdaad voor rekening en verantwoording van de locatie.

Klopt en het hele rare van het verhaal is dat je zelf moet beoordelen of je onder die 6% regel valt. De belastingdienst heeft wel richtlijnen maar dat is erg globaal. Er wordr eventueel alleen bij controle gekeken door een inspecteur of hij "vind" dat jij daaronder valt.

Maar als ik het me goed herinner moet je minstens 1 productie hebben uitgegeven.
Ingeschreven staan bij de kvk met een Var verklaring.
En er was nog een factor die ik mij op dit moment niet kan herinneren. Ik ben een tijd geleden geinforneerd door een bedrijf maar had zo mijn twijfels met hun bevindingen. Bij navraag bij de belastingdienst bleek hun informatie niet helemaal te kloppen... Het is een lastig verhaal zoals veel dingen in dit land.

1 ding is duidelijk... Uit eindelijk beslist de belastingdienst. (als ze de criteria zelf op een rij hebben)
Stefjuuh    posted on 06-04-2009 21:55

Poster: DAW
info vind je gemakkelijk met google Thumbs Up
http://www.sabam.be/nl/page_id148.htm

• Een DJ-licentie hoefje enkel aan te gaan indien je wenst met kopien van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, enz. te draaien. Indienje enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan hoef jegeen licentie aan te vragen.

• Je moet (thuis) in het bezitzijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Ivm downloads,je kunt bij een eventuele controle ondermeer bewijzen dat ze origineel zijn dmvje loginnaam en wachtwoord van de legale downloadsite en dmv de aankoopbewijzen, vermits daar de titel, uitvoerder e.d.vermeld staan.

• De licentie is strikt persoonlijk. Enkel aanjou wordt de toelating verleent om met kopies vanje legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag jouw kopies gebruiken indien hij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.

• Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.

• Je moet een jaarlijkse vergoedingbetalen van 251 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraa

Als je een originele download op cd brand, moet je nou wel of niet aftikken in belgie? Weet ik of ik moet verhuizen..

Mod edit by Lead on 22-06-2018 20:05 (8%)
DAW    posted on 07-04-2009 08:14
Poster: Stefjuuh

Als je een originele download op cd brand, moet je nou wel of niet aftikken in belgie? Weet ik of ik moet verhuizen..

Zou zeggen lees de site van Sebam eens door. Indien het niet duidelijk is, heeft men de mogelijkheid om contact op te nemen met hen.  Nederland en Belgie hebben beide hun eigen regelgeving, die nog behoorlijk verschillen van elkaar Winking my eye
User edit by DAW on 07-04-2009 @ 08:15:22 (12%)
Stefjuuh    posted on 07-04-2009 09:10
Ik wilde enkel weten of ik bovenstaand stukje juist begrepen heb, en ook omdat ik hiermee andere belgische members attent kan maken hierop. Originele download is in nederland namelijk vanaf de harddisk afspelen waarop je hem gedownload hebt. Brand je hem op cd betaal je hier de licentie. Als ik goed lees schijnt dat in belgie ook zo te zijn, al vind ik het niet overduidelijk.
DAW    posted on 07-04-2009 10:59
Klopt...

Beste kan men contact opnemen met sabam. Zei kunnen je alles er over vertelen. Tevens heb ik de info van de site van Sebam. Natuurlijk is het mogelijk om het op meerdere manieren uit te legggen. Vandaar mijn verwijzing naar de sabam Winking my eye
timmy90    posted on 07-04-2009 18:16
wetgevingen en al die zever...
BunX    posted on 07-04-2009 20:44
In België moet je geen btw aanrekenen als dj, je bent namelijk vrijgesteld van btw.
Je moet op je factuur vermelden vrijgesteld van Btw artikel...

Weet niet juist uit het hoofd, maar zo moet ik het doen..
Ikzelf ben dj in bijberoep , en ben met alles in orde
Als je nog vragen hebt stel maar Smile
timmy90    posted on 08-04-2009 07:53
Poster: BunX
In België moet je geen btw aanrekenen als dj, je bent namelijk vrijgesteld van btw.
Je moet op je factuur vermelden vrijgesteld van Btw artikel...

Weet niet juist uit het hoofd, maar zo moet ik het doen..
Ikzelf ben dj in bijberoep , en ben met alles in orde
Als je nog vragen hebt stel maar Smile

beste,

ik wou ook dj in bijberoep orden,
maar aangezien ik huur en hier geen handelsactiviteiten mogen uitgeoefend worden
kan ik dat niet,
weet jij geen andere oplossing?
BunX    posted on 08-04-2009 10:14
Hoe bedoel je timmy?

Iedereen mag toch zelfstandige in bijberoep worden , als je maar zorgt dat je in orde bent met je ondernemingsnummer enz. Ik ga nog naar school en ben dus nog student, maar in het weekend verdien ik wat bij als dj en is perfect mogelijk als bijberoep Cool
timmy90    posted on 08-04-2009 14:56
Hoe bedoel je timmy?

Iedereen mag toch zelfstandige in bijberoep worden , als je maar zorgt dat je in orde bent met je ondernemingsnummer enz. Ik ga nog naar school en ben dus nog student, maar in het weekend verdien ik wat bij als dj en is perfect mogelijk als bijberoep Cool

aagezien ik een appartement huur,
en er in mijn contract staat dat er geen handelsactiviteiten mogen uitgeofend worden of gevestigd mag worden gaat het volgens de mevrouv van het plaatselijk unizo kantoor niet om een zelfstaninge bijberoep te starten aangezien dit gebeurt op u eige officieel adres...
BunX    posted on 08-04-2009 15:48
Is geen handelsactiviteit hé..
timmy90    posted on 08-04-2009 18:39
Is geen handelsactiviteit hé..

dat dacht ik ook,
maar volgens de vrouw in mijn situatie onmogelijk...
BunX    posted on 10-04-2009 14:04
Kan niet Winking my eye
nils7    posted on 22-07-2009 12:53
In het kader van Sabam wordt onderzocht (nieuws item op DJR uit 2007):
De Belgische justitie beschuldigt inningsorganisatie Sabam van het achterhouden van een deel van de ge?nde auteursrechten. Een al drie jaar lopend onderzoek heeft aangetoond dat een flink deel van de rechten bij Sabam in kas is gebleven.Sabam logoSabam, het Belgische equivalent van de Buma, int de rechten namens auteurs, componisten en uitgevers. De organisatie ligt al jaren onder vuur wegens onduidelijkheid van de geldstromen, iets wat het Belgische parket drie jaar geleden bewoog een nader onderzoek naar de werkwijze van Sabam in te stellen. De conclusie hiervan is dat er inderdaad malversaties hebben plaatsgehad bij de inningsorganisatie,? waardoor de auteurs niet hebben gekregen waar zij recht op hadden.De organisatie zou lijsten met werken van auteurs bewust onvolledig hebben opgesteld, waardoor zij te weinig rechten kregen uitgekeerd. Ook zouden de rechthebbenden zijn misleid doordat in de jaarrekeningen veel kosten doelbewust verkeerd werden voorgesteld. Het parket in Brussel wilde nog geen mededelingen over de zaak doen, maar?volgens De Tijd zal justitie niet alleen Sabam zelf, maar ook vijf bestuurders en ex-bestuurders gaan vervolgen wegens valsheid in geschrifte en misbruik van vertrouwen.Mocht Sabam veroordeeld worden, dan kunnen de benadeelden forse schadeclaims tegen de organisatie indienen. Een woordvoerder van Sabam wilde nog geen commentaar op de zaak geven.
Bron: Tweakers

174 Users online: 90 Guests (84 Unknown)
Pages generated today : 31.874
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.725.265