High, Mid & Low (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JJenzz    posted on 03-04-2009 16:01
Haay,
Ik ben van plan een nieuw mengpaneel aan te schaffen. Op dit moment heb ik op mijn oud mixertje gewoon een gain staan (hiermee sluit ik ook vaak mijn overgangen mee af). Maar nu moet ik een mengpaneel hebben met High, Mid & Low. Nu vraag ik mij af of iemand dit gebruikt en wie niet? En waarvoor dient het, voor je overgangen beter te kunnen maken? Wie doet dit altijd en wie niet?

Thanx anyway

What do you think about High, Mid & Low ??

Vote :   

Jori    posted on 06-04-2009 17:20
Spoel even naar de climax, kijk op je cue vu-meter en pas je gain aan tot 0 op je vu.
User edit by Jori on 06-04-2009 @ 17:21:02 (15%)
GD    posted on 06-04-2009 17:36
Poster: Jori
Spoel even naar de climax, kijk op je cue vu-meter en pas je gain aan tot 0 op je vu.

Precies, zo doe ik dat ookSmile
Winston    posted on 06-04-2009 17:54
En zo moet het ook. Al is het niet op alle mixers nul.

En toch zijn er soms kleine verschillen, ondanks dat de vu gelijk zijn. Ook met je headphone is het niet echt op te lossen, omdat het kleine verschil in je headphone wordt overschaduwd door het geluid van de speakers.

Van zacht naar hard merk je niet op, maar van hard naar zacht wel.

Daarom vindt ik eigenlijk mixen met unity gain het beste, maar de faders zijn vaak al zo kort dat ik de faders toch liever vol opengooi en de gain gebruik om het verschil weg te werken. Niet altijd ideaal.
Tic Toc
kuituhh    posted on 06-04-2009 18:08
unity gain? nog nooit van gehoord teminste die benaming niet :o wat is dat dan? even in het kort Winking my eye
Spin that Sh!t BAM!
ThijsG    posted on 06-04-2009 18:17
Je faders niet helemaal opengooien en dan met het overgebleven gedeelte je volume 'bijpitchen'... Zelf gebruik ik het niet, moet ik nog maar eens een keer proberen want soms komt er iets heel slecht uit wat niet meer met je gain te doen isCool. Dan maar hopen dat je master wat kan...
Winston    posted on 06-04-2009 18:53
Voorlopig is het me alleen bij mixers van Numark opgevallen dat op ongeveer 80% van de fader travel een extra dik lijntje van de schaalverdeling is. Dat is unity gain oftewel waar je de fader wil als de VU-meter op 0 dB is. Dan heb je dus nog 20% travel headroom.

Maar ik denk dat de meeste fabrikanten uitgaan van dat je het regelen van het volume uitsluitend met de gain vooraf moet doen. In sommige manuals waarbij ook een beetje wordt verteld hoe je moet mixen staat er dat je de fader gewoon vol open moet doen.

Bij een geleidelijke fade lukt het nog om de gain bij te regelen. Maar bij een cut/kill lukt dat niet, want je ontdekt pas na de cut/kill, en dat is te laat, dat het volume zachter klinkt dan je van de VU-meter zou mogen verwachten.
Tic Toc
User edit by Winston on 06-04-2009 @ 18:56:43 (2%)
ThijsG    posted on 06-04-2009 19:33
Over dat eind: Dan moet je je muziek kennenCool

Maar wat ik dus dacht is niet helemaal waar of wel?
Winston    posted on 06-04-2009 19:50
Dat van muziek kennen is niet helemaal waar. Ik weet niet of DJ's wel echt al hun muziek zo goed kennen, want de hoeveelheden tracks zijn echt enorm. Maar bij het type probleem waar we het over hebben helpt kennis niet zoveel. Want bij de ene overgang klinkt dezelfde track zachter bij een ander weer niet.

Dat van dat met de gain niets meer te doen is is niet helemaal waar. Onder normale omstandigheden is het meestal rond de 12 uur. Dus op de gain heb je eigenlijk altijd voldoende ruimte om te gaan tot 5 uur.

Eigenlijk moet je je headphone goed afstellen en de monitoring sectie van je mixer moet supergoed zijn. Dan kun je o.a. volume en toonverschillen goed horen en hoef je de gain niet achteraf nog bij te stellen of de faders tot unity gain te laten. Natuurlijk moet je dan ook een headphone hebben die topkwaliteit geluid produceert.

Als je een goedkope mixer hebt moet je eigenlijk de eq ook gebruiken om je geluid uit de speakers te verbeteren als je geen externe eq hebt na de mixer. Bij een kwaliteitsmixer met goede speakers heb je geen externe eq nodig en kun je eigenlijk altijd met de eq op 12 uur draaien. Maar dit lukt alleen in een thuis/studio situatie.

De eq gebruik je alleen maar bij overgangen voor fading en /of layering en om de energielevels van vooral treble en bass voor en na de overgang gelijk te houden. Soms ook om een 'break' of 'build up' te maken.
Tic Toc
User edit by Winston on 06-04-2009 @ 19:55:11 (28%)
Stefjuuh    posted on 06-04-2009 20:02
Poster: Winston
Dat van muziek kennen is niet helemaal waar. Ik weet niet of DJ's wel echt al hun muziek zo goed kennen, want de hoeveelheden tracks zijn echt enorm. Maar bij het type probleem waar we het over hebben helpt kennis niet zoveel. Want bij de ene overgang klinkt dezelfde track zachter bij een ander weer niet.

Dat van dat met de gain niets meer te doen is is niet helemaal waar. Onder normale omstandigheden is het meestal rond de 12 uur. Dus op de gain heb je eigenlijk altijd voldoende ruimte om te gaan tot 5 uur.

Eigenlijk moet je je headphone goed afstellen en de monitoring sectie van je mixer moet supergoed zijn. Dan kun je o.a. volume en toonverschillen goed horen en hoef je de gain niet achteraf nog bij te stellen of de faders tot unity gain te laten. Natuurlijk moet je dan ook een headphone hebben die topkwaliteit geluid produceert.

Als je een goedkope mixer hebt moet je eigenlijk de eq ook gebruiken om je geluid uit de speakers te verbeteren als je geen externe eq hebt na de mixer. Bij een kwaliteitsmixer met goede speakers heb je geen externe eq nodig en kun je eigenlijk altijd met de eq op 12 uur draaien. Maar dit lukt alleen in een thuis/studio situatie.

De eq gebruik je alleen maar bij overgangen voor fading en /of layering en om de energielevels van vooral treble en bass voor en na de overgang gelijk te houden. Soms ook om een 'break' of 'build up' te maken.

Mijn gains staan altijd tussen 10 en 11 uur...

Vraag me toch altijd af waarom je idd DJ's ziet die treble + 2, mid+1, bas +1,5 draaien (in "uren"), je zou toch denken dat ten eerste de track goed gemasterd is, en ten tweede dat de club wel een beetje netjes speakers kan aansluiten?
Winston    posted on 06-04-2009 21:45
De track is wel goed gemasterd, maar goede amps, speakers en akoestiek in een club is niet altijd vanzelfsprekend.
De DJ's regelen de eq dan naar hun eigen smaak. Met die smaak ben ik het niet altijd eens. Maar zolang ze niets laten clippen is er niks aan de hand.
Tic Toc
User edit by Winston on 06-04-2009 @ 21:46:50 (24%)
kuituhh    posted on 07-04-2009 00:41
mijn gains staan idd ook altijd rond 10 a 11 uur ligt uiteraard wel beetje aan de nummers die ik wil inmixen. Als ik een nummer heb wat veel zachter is dan brand ik hem al niet eens. Even verder zoeken naar een andere upload van het nummer Happy, laughing

Nog bedankt voor uitleggen van unity gain. Hoewel mij persoonlijk dat niet heel fijn lijkt! De faders van mijn RMX-40 zijn vrij soepel. Dus ik voorzie een probleem als ik perongelijk een fader omhoog tik. Dat lijkt me ook crap!

Spin that Sh!t BAM!
Winston    posted on 07-04-2009 13:24
Dat is een reden dat ik niet van soepele line faders hou. Ook het rustig in/out faden voelt dan zo slap aan. Cool
Tic Toc
kuituhh    posted on 07-04-2009 13:30
ja daar heb je idd wel gelijk in mjah ik heb hem nu eenmaal Winking my eye
Spin that Sh!t BAM!
Winston    posted on 07-04-2009 13:33
Toevallig heb ik ook een mixer met soepele line faders. Cool
Tic Toc
ThijsG    posted on 07-04-2009 16:42
slimCool
Winston    posted on 07-04-2009 17:02
Ja gewoon aanpassen. Er zijn nog een heleboel dingen waar jeje aan kan ergeren aan mixers. Bv. op Pioneer mixers zijn de cue/pfl knopjes allemaal links op een hoopje i.p.v. boven de kanaalfaders.
Tic Toc
GD    posted on 07-04-2009 17:04
Niet op mijn DJM 800 hoorCool
Winston    posted on 07-04-2009 17:30
De DJM-700 ook niet, maar de DJM-400 wel.

Maar wat ik ook gek vindt, Denon doet het ook, om de volume knopjes e.a. headphone knopjes links te zetten.

Op de DJM-1000 is het wel weer rechts. Op de goedkopere denon modellen is het ook rechts te vinden.

Het is toch logischer dat de meeste output en monitoring bediening vanuit rechts gebeurt?
Tic Toc
TheHunter    posted on 07-04-2009 18:05
Klopt, dat hebben alle pa mixers ook, met uitzondering van midas tafels en sommige andere.
Stefjuuh    posted on 07-04-2009 18:22
Poster: Winston
De DJM-700 ook niet, maar de DJM-400 wel.

Maar wat ik ook gek vindt, Denon doet het ook, om de volume knopjes e.a. headphone knopjes links te zetten.

Op de DJM-1000 is het wel weer rechts. Op de goedkopere denon modellen is het ook rechts te vinden.

Het is toch logischer dat de meeste output en monitoring bediening vanuit rechts gebeurt?

Maar alle DJ headphones hebben kabel links zitten! Ik vind het juist beter, zo draai je niet ineens je booth zwaar hard open, of zelfs je master!
Winston    posted on 07-04-2009 18:33
De kabel is links omdat de meeste mensen rechtshandig zijn. De kabel zou anders in de weg kunnen zijn van je rechterhand die de headphone sectie moet bedienen die aan de rechterkant behoort te zijn van je mixer. Beetje kromme redenering, maar zit toch wat in Cool

Als je veel ervaring hebt achter de decks gebeurd het eigenlijk nooit dat je de verkeerde knopjes draait of drukt, zeker niet de master die normaal de meest bovenste knop is.

Daarom juist is standaardisatie belangrijk. Nu zou iemand een efx knopje kunnen draaien i.p.v. bv. headphone volume. Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 07-04-2009 @ 18:43:26 (85%)
kuituhh    posted on 07-04-2009 19:00
bij mij zit anders de headphone sectie Happy, laughing en effecten rechts Happy, laughing

ole ole boeiende info
Spin that Sh!t BAM!
Winston    posted on 07-04-2009 23:27
Als de efx sectie gewoon onder zit en dan de headphone sectie en daarboven booth en master, vindt ik het wel ok.

Links en rechts van de crossfader is er meestal ruimte en daar mag de bediening voor efx. Goed lay out voorbeeld is de Xone:92.

In geval van een scratch mixer moet die ruimte wel open blijven.

Standaardisatie, zeker binnen een merkrange, vindt ik belangrijk omdat DJ's dan ook in het donker gemakkelijker de juiste knopjes kunnen vinden.

Stel ik draai thuis met een DJM-400 met de headphone sectie links. En moet ik een keer in een donkere club booth draaien met een DJM-1000, headphone sectie rechts.

Dan ga ik met mijn handen en ogen naar links vindt niks. CoolEffe verbaasd. Cool Cool En dan herinner ik me weer van o ja, misschien rechts. Cool Weer zoeken maar dit keer rechts en dan vindt ik het knopje pas. Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 08-04-2009 @ 00:02:01 (100%)
Mineral    posted on 07-04-2009 23:55
Gebruik ze allemaal en altijd
ArCee    posted on 08-04-2009 12:55
Jep, allemaal en in een luie bui de kill switch Cool

This is an old Topic

No new postings for 6.000 days.
 Post CommentThat would be 200 months
or a whopping 16.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

407 Users online: 285 Guests (122 Unknown)
Pages generated today : 2.428
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.751.900