Laser en verschillende dmx controllers (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Dubbelyou    posted on 29-03-2009 11:00
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, namelijk het aansturen van een laser in combinatie met een dmx controller.
Ik heb gister een RYG laser van 250mw kunnen aanschaffen voor een hele mooie prijs.

Deze gaat dienen voor onze parkeerplaats rave's, en kleine gigs.

Nu staat er bij info dat je de laser kan aansturen dmv een DMX 512. Nu is de auto functie op muziek leuk. Maar we willen toch liever gaan freaken met een dmx erbij.

Nu ken ik op geluid aardig mijn weg, maar op licht totaal niet. Staat de 512 voor een type of hoe moet ik dit zien? Past hier dan een willekeurige DMX op, of moet hier persee een dmx 512 op aangesloten worden?

Info van het apparaat:

• Bediening: DMX 512, Stand-Alone Programma
  • DMX 512: 10 Kanalen

Verder weet ik ook nog niet hoe het werkt om alles in te stellen, maar kijk er al naar uit om er lekker achter te gaan zitten. Maar dmv 10 kanalen kan jij de laser helemaal zelf instellen dus? en elk kanaal kan je bv het patroon / hoogte / breedte en lengte etc instellen ? of heb ik dat fout? Kan het tevens, als het enmaal naar wens is nog steeds op de maat van de muziek lopen?

Ik heb veel gezocht maar kon het helaas nergens terugvinden, dus sorry als hier al een topic over is.

• What do you think about Laser en verschillende dmx controllers ??

Vote :   

Bouncy    posted on 29-03-2009 11:11
    Hoe heet de laser, welk merk is hij van.

DMX 512 betekend dat hij gewoon voldoet aan het DMX 512 protocol en dat je er vrijwel iedere lichttafel met DMX er aan kan hangen.
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 11:19
    Bedankt voor het snelle antwoord!
    Dan ga ik speuren naar een simpel dmx controllertje met 10 kanalen.

Klopt het stukje wat ik schreef wel dat je per kanaal de breedte van bv het tunnel effecten kan aanpassen, of het patroon e.d.

Merk moet ik even opzoeken, weet ik niet uit me hoofd.
    MatthiasDB    posted on 29-03-2009 11:20
    1 boodschap: RTFM ==> Read The Fucking/Friendly Manual
    die dingen zitten er niet bij omdat er bomen teveel op de aarde staan

kom daarna nog eens terug als je vragen hebt...

TheHunter    posted on 29-03-2009 11:23
    Ben ik het mee eens..., als je er dan nog niet uit komt, kun je het vragen.
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 11:28
    Ik lees echt compleet alles wat me voorbij komt.

Maar in het boekje (dat ik nog niet eens heb) staat niet of DMX 512 een aansluiting is of dat het een protocol is. Hoe moet je als je er geen verstand van hebt toch slimmer van worden? 

En na het lezen van (pfd manual) jullie mooie rtfm opmerking staat er alleen bij specs: dmx512.. nee daar word ik duidelijker van zeg. Vandaar mijn vraag hier!
    User edit by Dubbelyou on 29-03-2009 @ 11:28:42 (3%)
    MatthiasDB    posted on 29-03-2009 11:51
    Poster: Dubbelyou

Maar in het boekje (dat ik nog niet eens heb) staat niet of DMX 512 een aansluiting is of dat het een protocol is. Hoe moet je als je er geen verstand van hebt toch slimmer van worden? 

En na het lezen van (pfd manual) jullie mooie rtfm opmerking staat er alleen bij specs: dmx512.. nee daar word ik duidelijker van zeg. Vandaar mijn vraag hier!

als je het boekje niet hebt, dan heb je hem waarschijnlijk 2dehands gekocht?! de vorige eigenaar kon je dus gerust wat uitleg geven!

en als jij het zelfs niet snapt MET manual, moeten wij het helemaal snappen zonder manual? we weten geen merk, geen type,... dan blijft het voor ons maar gissen hoe de channel-layout en wat al de functionaliteit van jouw toestel is!

de opmerking van "Hoe moet je als je er geen verstand van hebt toch slimmer van worden?" vind ik vrij lame... als je wil autorijden ga je toch eerst alle theorie leren? of spring je als een kip zonder kop in je wagen en begin je maar wat te rijden...?

gooi jezelf op google en typ alles in dat te maken heeft met dmx512. om je te helpen zal ik het volgende al geven:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/DMX_(Digital_MultipleX)
    zrcl0272    posted on 29-03-2009 12:01
    Hey Dubbelyou

Ik heb zelf ook een RGY laser en ik stuur deze aan met een lichttafel van JB Systems (CMX24) deze heeft 24 dmx kanalen ( 10 gebruikt voor mijn laser de andere kanalen gebruik ik nog voor scanners en een strobe). Voor te weten te komen welk kanaal wat aanstuurt moet je even in de handleiding kijken. Hier staat normaal gezien een tabelletje in welke kanalen wat doen,

Voorbeeld
    • Kanaal 1 = modus
      • waarde 0-120 muziek gestuurd,waarde 121-2555 manueel aangestuurd
    • Kanaal 2 = patroon 1-20 tilt line,21-40 pan line,enz.
    • kanaal 3 = color
    • enz.
    Deze kanalen kan je met je stuurtafel via de faders veranderen en zo telkens opslaan. Deze stappen kan je dan achter elkaar laten afspelen en je hebt een kleine lightshow. Ik weet dat er nog heel wat andere methodes zijn, maar zo doe ik het voorlopig. Binnenkort ga ik een usb dmx box halen zodanig dat ik mijn lichten via software kan aansturen. Dit werkt volgens mij veel beter en soepeler.

Ik hoop dat je hier iets meer kan doen. En nog veel plezier ermee

fimpje van mij kamer met de laser : http://www.youtube.com/watch?v=j6WsQXtZZR8
    User edit by zrcl0272 on 29-03-2009 @ 12:05:14 (8%)
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 12:36
    Kijk.. precies het antwoord wat ik zoch zrcl! bedankt!

En @ mathias

Nee, ding is splinternieuw.
    Geloof me ik ben geen persoon van hoe werkt dat of dat.. ik google eerst. 
    En net over die link heengekeken waarschijnlijk.

Over het autorijden heb je gelijk.. Maar ik heb ook zonder hulp ableton helemaal midi werkend gekregen. Bouw website's in flash en met photoshop, en nee nooit een cursus gehad. Ik hou ervan om me in het diepe te storten en alles uit te vogelen.

Alleen was die dmx 512 me een raadsel.

Flexii    posted on 29-03-2009 14:29

Mensen die normaal gesproken en laser kopen die hebben verstand van zaken. Die weten waar ze mee bezig zijn en weten dus ook wel wat DMX is. Vandaar dat er niet in de manual van je laser staat uitgelegd wat dmx is. Maar er zal zeker een lijst staan met functies per kanaal als hij dmx bestuurbaar is.
    Ik heb zelf ook een Laser die zowel ILDA als dmx bestuurbaar is. Is dus weer wat dikker dan die van jou, en daar staat ook bij in de manual waar elk dmx kanaal voor dient
    Bouncy    posted on 29-03-2009 14:48
    Poster: MatthiasDB

als je het boekje niet hebt, dan heb je hem waarschijnlijk 2dehands gekocht?! de vorige eigenaar kon je dus gerust wat uitleg geven!

en als jij het zelfs niet snapt MET manual, moeten wij het helemaal snappen zonder manual? we weten geen merk, geen type,... dan blijft het voor ons maar gissen hoe de channel-layout en wat al de functionaliteit van jouw toestel is!

Gast... als je mensen niet wil helpen had je net zo goed geen lid kunnen worden van dit forum!
    Tizio    posted on 29-03-2009 14:52
    Gi-ga-google lala la la laaa...
    Ga ook zo'n dingetje halen, 200mW RGY lijkt me zeker wel aardig!
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 16:24
    Poster: Flexii

Mensen die normaal gesproken en laser kopen die hebben verstand van zaken. Die weten waar ze mee bezig zijn en weten dus ook wel wat DMX is.

Om even terug te komen op bovenstaande text: jij hebt ook je rijbewijs gehaald zonder te lessen dus? Winking my eye

Wat ik wil zeggen, lasers van 1000mw+ ja.. daar moet je verstand van hebben. Deze budget dingen die plug and play zijn met auto functie, nee! Ik koop hem, heb veel verstand op gebied van geluid en electronic. Maar licht was me zwart. Ik kom hier op een forum, waarbij (daar is een forum voor) je dit kan bespreken. En dan krijg je van die nutteloze reactie's.

Flexii    posted on 29-03-2009 17:45

Om even terug te komen op bovenstaande text: jij hebt ook je rijbewijs gehaald zonder te lessen dus? Winking my eye

Wat ik wil zeggen, lasers van 1000mw+ ja.. daar moet je verstand van hebben. Deze budget dingen die plug and play zijn met auto functie, nee! Ik koop hem, heb veel verstand op gebied van geluid en electronic. Maar licht was me zwart. Ik kom hier op een forum, waarbij (daar is een forum voor) je dit kan bespreken. En dan krijg je van die nutteloze reactie's.

Ik snap je punt,, maar meestal heb je mensen die een drive-in beginnen die beginnen met parren ofzo, en dan leer je dus met dmx om te gaan. Want als ik jou opmerking moet terug koppelen.

Jij hebt je auto rijbewijs gehaald en toen kocht je meteen een ferrari?

Je moet mijn opmerking niet zien als een persoonlijke aanval, maar als een uitleg. Het is gewoonweg een feit, dat bedrijven die lasers op de markt brengen dit doen voor gekwalificeerd personeel. Nederland is toevallig wat soepel, maar in Duitsland bijvoorbeeld, ook al is het een 60mw lasertje, moet je nog een diploma hebben. Lasers producerende bedrijven gaan er dus van uit dat er kennis is van dmx.

Dat zeg ik niet om jou te pesten dat is gewoon zo.
    Flexii    posted on 29-03-2009 17:50
    Poster: Tizio
    Gi-ga-google lala la la laaa...
    Ga ook zo'n dingetje halen, 200mW RGY lijkt me zeker wel aardig!

stel je er niet heel veel van voor, 200mw verdeeld over rood en groen is 120rood en 80 groen ofzo,, dat is net zo heel sterk,, dan kun je beter kijken voor 200mw groen
    Tizio    posted on 29-03-2009 18:29
    @Flexii: voor een kleine drive-in lijkt dat me toch wel behoorlijk hoor (200 man max.) of zou je voor de 400mW variant gaan?
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 20:06
    Poster: Flexii

Dat zeg ik niet om jou te pesten dat is gewoon zo.

begrijp ik ook wel, ik sta soms achter een hele grote bak van a&h in een discotheek(we got the key). Ik weet wel hoe een dmx werkt maar niet het programeren. ik zit er soms mee te pielen, erg leuk.

Het is een 250mw met 175 rood en 75 groen. Happy, laughing moet voor 150 man wel voldoende zijn denk ik zo. Het is tevens met de rookmachine het enige apparaat wat licht zal geven naast 2 blauwe signaal lampen. dus dan valt het wel meer op.
    User edit by Dubbelyou on 29-03-2009 @ 20:09:19 (47%)
    Flexii    posted on 29-03-2009 20:13
    @Flexii: voor een kleine drive-in lijkt dat me toch wel behoorlijk hoor (200 man max.) of zou je voor de 400mW variant gaan?

je moet naar een showroom gaan en daar verschillende kijken,, de sterkte maakt nog niet eens zo veel uit, als je het maar slim aanpakt dan, zoals Dubbelyou al zegt, de laser is t enige licht naast de blauwe signaal lampen,, nou dan zie je hem supergoed, maar als je nou een strobe drbij pakt(extreem voorbeeld) valt je laser dus bijna helemaal weg he,,

Het belangrijkste is de snelheid van de spiegeltjes,, die maken de laser stoer,, ik weet van de goedkopere dat de lasers minder snel draaien dus dan krijg je zeg maar niet echt een moooie rechte cirkel maar zo ene met golfjes zeg maar
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 20:38
    Ik begrijp wat je bedoeld,

ik heb em niet kunnen testen, maar voor het geld niet kunnen laten liggen Happy, laughing Ik heb zelf weleens een kleine laser gehuurd van 150mw rgy, was echt een pracht ding voor 100 man. Ok, het is geen defqon 1 of awakenings :P maar you get my point.

Wellicht in de toekomst een 2e, en die synchroom / gespiegeld zetten. Word smullen.
    User edit by Dubbelyou on 29-03-2009 @ 20:40:55 (3%)
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 20:43
    dit zijn de specs
  • Output power: min. 200mW / max. 250 mW RGY
  • Lasers: aircooled laser diodes (TEC)
  • RED: circa 175mW / 650nm; GREEN: circa 75mW / 532nm
  • laser class: 3b
  • Beam properties: 3mm/1mrad
  • Scanner system: high-speed micro step motors
  • Deflection angle: max. 30° optical
  • Scanspeed: 2-5kpps.
  • Flexii    posted on 29-03-2009 21:23
    dit zijn de specs
  • Scanspeed: 2-5kpps.
  •  

en dit is dus heel belangrijk
    Dubbelyou    posted on 29-03-2009 22:47
    En dat is goed of?
    Victor    posted on 30-03-2009 15:09
    Twee tot vijf kpps is erg weinig. Zelfs te weinig voor de allersimpelste graphics. Kennelijk is dit ding meer bedoeld voor lijntjes en cirkeltjes.
    Tizio    posted on 30-03-2009 17:05
    Dus met 20.000kpps zit je al wat beter, heb ik op het oog namelijk..
    Flexii    posted on 30-03-2009 17:54
    Dus met 20.000kpps zit je al wat beter, heb ik op het oog namelijk..

Wat heb je precies op het oog? Volgens mij heeft de mijne dit ook, Vind het een goeie die ik heb,, heeft ook mooie ingebouwde graphics een dinosaurus die loopt en chinese tekens, en allemaal motieven, en die zien er allemaal goed uit, hier deze heb ik Laserworld CS 200 G
    Tizio    posted on 30-03-2009 21:01
    Zat ook in die serie te kijken Winking my eye
    Het wordt of deze, de http://www.laserworld.com/club-serie/cs-200rgy.html
    De Club serie met 20kpps scanning en 200mW RGY. €360

of deze, http://www.laserworld.com/fileadmin/files/ebay/Katalog/el200rgy.jpg
    De Ecoline serie met 2-5kpps scanning en ook 200mW RGY. €220

Prijsverschil: €140
    User edit by Tizio on 30-03-2009 @ 21:02:57 (8%)

120 Users online: 12 Guests (108 Unknown)
    Pages generated today : 18.695
    Most visitors online this month : 361
    Lifetime Pageviews since 2003 : 238.407.069