Masteren van track
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

the_enforce    posted on 23-03-2009 16:23
Hey allemaal,
ik ben bezig met een hardcore track, ik vind dat hij goed klinkt, alleen ik zit met een probleempje!
Ik krijg die melo maar niet goed te horen zeg maar, de kick hoor je er boven uit, hoe zacht hij ook staat.
Ik krijg het maar niet goed, euh ja afgesteld zeg maar Unhappy
Wie kan mij helpenConfused Of zeggen hoe ik dat moet doen? :P
Mvg,
The enforce

What do you think about Masteren van track ??

Vote :   

Xtremer    posted on 23-03-2009 16:28
EQ-en misschien:P? Frequentie van je kick wat lager?
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
the_enforce    posted on 23-03-2009 16:34
CoolHeb ik al geprobeerd dan klinkt de kick nogal... leeg, zonder het overdreven aan te passen he!
bambamstudio    posted on 23-03-2009 16:45
okay de tip van de week: mastering is een vak aprt, dat kunnen maar een paar m,ansen in NL. Het is niet even van wat eq hier en compressie daar en dan klinkt het overal goed.

Of bedoel je de eindmix?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
the_enforce    posted on 23-03-2009 17:26
ik krijg gewoon de melo niet boven de kick uit... En dat is echt kut want nummer klinkt eigenlijk best lekker Cool
Stefjuuh    posted on 23-03-2009 17:37
met een uitgebreide EQ de mid in je kick weghalen, en een bultje geven op je melo?
Xtremer    posted on 23-03-2009 17:38
En je kick gaat niet over z'n nek (in het rood)? Dan is het niet zo gek als je hem wat minder vind klinken als je m zachter doet, dan klinkt ie een stuk minder distorded namelijk:P. Mocht dit het geval zijn hou dan gewoon alles in het groen en doe een goeie distortionbak eroverWinking my eye. Mooi afmixen is moeilijk, heb er zelf ook behoorlijk wat moeite meeCool
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
the_enforce    posted on 23-03-2009 18:24
Heb hem niet in het rood... :P als "producer"Confused
Let je daar wel op he:P
tom-j    posted on 23-03-2009 20:51
heb dit ook weleens! let met name goed op de freq's van je bass die jij als mens niet hoort!!! die overstemmen je melo zodat die zachter lijkt of kan worden (of kraam ik nu de meest grote onzin uit:p??) !
of gewoon met je eq spelen tot je het juiste resultaat bereikt hebt!
Snoey    posted on 23-03-2009 21:11
Heb je uberhaupt wel iets van reverb, delay, compressie of distortion bij je synth gedaan? En mastering moet je nooit zelf doen, hoe meer je daar aan sleutelt des te lastiger het voor de pro's word om het goed te krijgen.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Reggster    posted on 23-03-2009 22:46
bekijk deze anders eens goed, en probeer het dan nog eens! Wel een totaal andere style, maar de principes blijven gelijk. Succes

http://video.google.nl/videosearch?q=in+the+studio+ian+carey&emb=0&aq=0&oq=in+the+studio+ian#
CoenBaas5300    posted on 23-03-2009 22:49
Compressor, Maximizer eraan. wie weet...
Illusion    posted on 24-03-2009 11:32
zoals BamBamStudio zegt.. Masteren is een vak apart. Bij een platenlabel, wordt je track voor je gemasterd.

Uiteraard kun je ook je track laten masteren, als je niet bij een label zit.

Ik weet niet of je het programma 'Wavelab' kent? Hierbij zitten vsti's. Er wordt tijdens de installatie gevraagd of je deze ook wilt installeren. Bij deze vsti's zitten wel een paar leuke tooltjes waarmee je een beetje kan masteren. Niet uitgebreid masteren, maar wel ongeveer.

Waar produceer je mee?

Als je in FL produceerd, kun je wel een Stereo Enchanger (hoe je het ook schrijft) over je kanaal heen gooien. Hiermee kan je de volume verhogen. Of natuurlijk de fader waar je je melod op hebt omhoog schuiven:s er moet toch ergens een verschil te horen zijn.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Abram    posted on 24-03-2009 14:31
Ik zou iZotope Ozone is uitproberen. Daar kan je echt enorm veel mee voor elkaar krijgen. Ozone heeft ook een hoop presets voor losse instrumenten.

Illusion    posted on 24-03-2009 22:18
Dat ziet er wel even zeer dik interresant uit! Thanks voor de post.. ga de demo proberen.
Prozei    posted on 24-03-2009 23:13
de mastering presets zijn leuk om er over te gooien als je klaar ben met je track.
en is leuk voor eigen gebruik.

maar een platenlabel heeft niks aan die track.
omdat een label dit vaak zelf laat doen door een mastering engineer.
die mensen kunnen het beter als jij dat kan met je ozone.

bij een eindmix is het ook slim om altijd even op je koptelefoon na te luisteren.
het kan zijn dat het goed klinkt over je monitoren maar nog niet goed over je koptelefoon.

in de auto kan je ook sneller oneffenheden horen. omdat de meeste autoradio's sneller over de zeik gaan dan paar studiomonitoren zeker bij een stevige kick
Abram    posted on 25-03-2009 00:35
Poster: Prozei
de mastering presets zijn leuk om er over te gooien als je klaar ben met je track.
en is leuk voor eigen gebruik.

maar een platenlabel heeft niks aan die track.
omdat een label dit vaak zelf laat doen door een mastering engineer.
die mensen kunnen het beter als jij dat kan met je ozone.

bij een eindmix is het ook slim om altijd even op je koptelefoon na te luisteren.
het kan zijn dat het goed klinkt over je monitoren maar nog niet goed over je koptelefoon.

in de auto kan je ook sneller oneffenheden horen. omdat de meeste autoradio's sneller over de zeik gaan dan paar studiomonitoren zeker bij een stevige kick

Helaas heeft het merendeel van de DJ's/Producers niet het geld om elke track naar een mastering engineer te sturen. Daarnaast zit het merendeel van ons ook niet aangesloten bij een platen label. Ik neem dus aan dat het hier gaat om het produceren van een track voor eigen gebruik, internet release, promo release of live gebruik in je eigen set. Als je je overigens wil gaan aansluiten bij een label zal je toch ook eerst wat goed demo materiaal aan moeten leveren. Je kan dan moeilijk tegen 't label zeggen dat ze het eerst zelf maar even moeten masteren...
Als blijkt dat ze echt interesse hebben en je verzoeken om de track aan te leveren zal je pas wat aan de source files hebben.

Natuurlijk zal het vrijwel nooit even goed klinken als een track die afgemixed is door een professional, maar het merendeel van ons heeft ook geen toegang tot mensen die dat doen. Als die >80% van de DJ's toch iets willen produceren en verspreiden zullen ze het toch echt zelf moeten doen en dan kom je al snel uit bij fantastische software pakketten zoals Ozone die een stuk beter te betalen zijn dan het huren van een mastering engineer voor elke track die je als amateur/beginnend producer wil uitgeven.
bambamstudio    posted on 25-03-2009 07:16
Het masteren van een track kost helemaal niet veel geld. Mijn bedrijf doet het al voor je voor 45 euro ex BTW
Illusion    posted on 25-03-2009 10:34
Poster: Abram

Als je je overigens wil gaan aansluiten bij een label zal je toch ook eerst wat goed demo materiaal aan moeten leveren. Je kan dan moeilijk tegen 't label zeggen dat ze het eerst zelf maar even moeten masteren...
Als blijkt dat ze echt interesse hebben en je verzoeken om de track aan te leveren zal je pas wat aan de source files hebben.

Hoeft niet bij een platenlabel. Je hoeft je tracks echt niet eerst te masteren, voordat je ze opstuurd. Een platenlabel hoort wel of een track goed is opgebouwd. Het gaat ze om de opbouw van je productie, en of het vet klinkt uiteraard. Het masterwerk is een 2e, en wordt daar gedaan.

Ook zonder te masteren moeten je producties gewoon goed klinken.
bambamstudio    posted on 25-03-2009 10:46

Ook zonder te masteren moeten je producties gewoon goed klinken.

van mastering gaan je producties niet beter klinken...mastering zorgt ervoor dat het overal goed klinkt....
User edit by bambamstudio on 25-03-2009 @ 10:47:16 (77%)
tairip    posted on 25-03-2009 11:25
Poster: bambamstudio

van mastering gaan je producties niet beter klinken...mastering zorgt ervoor dat het overal goed klinkt....

Inderdaad, op je ghettoblaster, je hifiset, je autoradio enz. enz.
Daarvoor heb je bijv. Mixcubes! Happy, laughing
Illusion    posted on 25-03-2009 13:06
Poster: bambamstudio

Nee dat snap ikWinking my eye
the_enforce    posted on 12-04-2009 23:28
Ik heb izonogwatdinges geprobeerd...
WAAAUWW dat is mijn oplossing :D
Thanx!!!
Greetz,
the enforce

This is an old Topic

No new postings for 5.984 days.
 Post CommentThat would be 199.5 months
or a whopping 16.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

231 Users online: 178 Guests (53 Unknown)
Pages generated today : 31.626
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.925.171