grote lichtshows
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

maartenwreesmann    posted on 12-03-2009 17:12
Ik heb een vraagje over hele grote lichtshows zoals concerten of festivals! hoe zet je zo'n show in elkaar? Ik heb er lang over nagedacht. Ik had al wel eens gehoord dat ze dat met allemaal scenes achter elkaar zetten! Maar hoe doen ze dat allemaal? Het is toch een mega werk om dat allemaal in te stellen enzo.

Hoe zit dat nou eigenlijk??

What do you think about grote lichtshows ??

Vote :   

TheHunter    posted on 12-03-2009 17:13
Klopt, veel LJ's zijn dagen van tevoren bezig met programmeren van het licht.
djsund    posted on 12-03-2009 17:24
ja, dat is precies wat ik wil worden.
als de controller te klein wordt dan gaan ze over tot programmas op de computer zoals wysiwyg.
daarin teken ze het truss etc en stuur ze gelijk aan met de juiste kleur en gobos enz.
het is inderdaad veel werk Cool
TheHunter    posted on 12-03-2009 17:30
Ik heb een keer meegemaakt bij een trance-feest in nijmegen dat ik de Lj moest helpen, het was een groot feest, hij had een week van tevoren elke dag aan de programma's gewerkt en deze toen 4 X opgeslagen op verschillende SD kaartjes.

En toen alles klaar stond deed de eerste het niet, het tweede kaartje ook niet maar het derde wel :P.
Lijkt me best lullig als al je kaartjes chrashen.

EDIT: er hingen:
32 parren
64 Movingheads
8 martin atomic blinders(of hoe heten die dingen?)
4 Martin 2000 rookmachines (weet niet precies)
Movingheads deels gehuurt
User edit by TheHunter on 12-03-2009 @ 19:51:34 (58%)
Bart_    posted on 12-03-2009 18:19
Ligt eraan wat je hebt hangen op dat feest.
Mocht je alleen maar parren hebben, gaat er vrijwel altijd een tafeltje staan.
Ook met scanners/mh's en parren wordt ook veel gewoon een tafeltje neergezet.
Ligt aan de LJ/bedrijf die er komt, en natuurlijk aan het buget.
Bij de grote feesten (à la Bassleader, Reverse, ...) wordt er meestal met een digitale tafel gespeeld. (Bv. chamsys met wing, Martin LJ met wing, ... (ik noem maar wat)).
User edit by Bart_ on 12-03-2009 @ 18:21:35 (17%)
Flexii    posted on 12-03-2009 19:23
Poster: djsund
ja, dat is precies wat ik wil worden.
als de controller te klein wordt dan gaan ze over tot programmas op de computer zoals wysiwyg.
daarin teken ze het truss etc en stuur ze gelijk aan met de juiste kleur en gobos enz.
het is inderdaad veel werk Cool

te groot voor de controller? nog nooit een Avolites Diamond gezien zeker:P, voor grote lichtshows worden grote lichttafels gebruikt, met verschillende dmx universes om alle fixtures daar op kwijt te komen. De grootste merken uit de branche die je dan ook het vaakst tegen zult komen zijn Avolites, GrandMA en Flying Pig. Deze tafels worden op grote festivals geruikt al dan niet in combinatie van een visualizer programma dat in de tafels is ingebouwd. In de lichttafels zitten volwaardige pc's ingebouwd die de boel laten lopen. Gewone computers met software zul je dus niet snel tegenkomenWinking my eye

Ik werk zelf als lichting operator / designer in een licht en geluid verhuur bedrijf, ik werk meestal met de Avolites Pearl Expert, zeer mooie tafel en tot heel veel dingen in staat. Progameren is inderdaad veel werk, afhankelijk van wat voor show ben je er inderdaad wel een paar uur mee bezig tot soms enkele dagen voor hele grote evenementen, maar ik moet zeggen je krijgt er natuurlijk wel handigheid in.

Wat wel belangrijk is om te weten, lighting design is als het ware ook kunst. Als de lichtman achter de tafel niet in zijn hoofd heeft zitten wat mooie combinaties zijn met de apparatuur die in t grid hangt, dan zal er ook waarschijnlijk geen dikke show uitkomen.
FML    posted on 12-03-2009 19:47
Ik vind de lichtshow op Awakenings zo mega vet had ook gehoord dat het 1 van de grotere was? ,, sorry dat het een beetje offtopic is :P
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
mp    posted on 12-03-2009 19:53
ik ben LJ en als ik een grote job doe,word er 1 tot 2 maand op voorhand in het magazijn geprogrammeerd dit wordt opgeslagen op 2 usb sticks de tafel waarop ik meestal werk is een avolites pearl expert dit is een zeer fijne tafel waarmee je quasi Alles kan doen.

MP
elke dag is een feest!!
dj-ync    posted on 12-03-2009 20:08
naast het draaien ben ik zelf ook lj in een discotheek en moet zeggen het is heel erg leuk werk, zeker om live sets neer tezetten :D
Twister    posted on 12-03-2009 21:22
Ik vind een lichtshow echt een kunstwerk..
Ik ben ook van mening dat als je een slechte lichtshow hebt de show gewoon helemaal niet zo geweldig is..
Het voegt een bepaalde sfeer toe en het bouwt de spanning op. hierdoor blijft het je aandacht houden om te kijken.

Ik heb dus ook veel bewondering voor LJ's. zoo dat wou ik ff kwijt. haha

Maar ik vroeg me ook wat af.
Ik zie dat veel lichtshows ook is afgesteld op de muziek.
Moet je dan niet altijd weten wat er gedraaid wordt en wanneer?
Vooral als je het inprogrameerd.
TheHunter    posted on 12-03-2009 21:48
Meestal wel handig, maar je kan verschillende programma's maken zoals een rustige en eentje waar het helemaal loos gaat, bijv met strobes etc, maar dan moet je ze wel op tijd switxhen.

Persoonlijk vind ik LJ's ook vet en ze zijn erg ondergewaardeerd ten opzichte van Dj's.
Twister    posted on 12-03-2009 23:34
Inderdaad en het is jammer dat ze ondergewaardeerd zijn.
Flexii    posted on 13-03-2009 08:28
Poster: TheHunter
Meestal wel handig, maar je kan verschillende programma's maken zoals een rustige en eentje waar het helemaal loos gaat, bijv met strobes etc, maar dan moet je ze wel op tijd switxhen.

Persoonlijk vind ik LJ's ook vet en ze zijn erg ondergewaardeerd ten opzichte van Dj's.

je maakt ook veel gebruik van programma's waarvan je'on the fly' de snelheid van kunt regelen, bijvoorbeeld loops met paren, cirkels of andere beweginen met movingheads, regenboog effecten met CMY movingheads.

In discotheken zijn Lightjockeys inderdaad vaak onder gewaardeerd, ik zal mij zelf ook niet snel lightjockey noemen eerder Lighting Designer en Operator, maar dat heeft ook te maken met wat ik doe. Of je in een discotheek staat met een bepaalde setup die vrijwel nooit veranderd en waarbij 90% van het progameer werk al jaren in de tafel staat en waar je alleen nog maar hoeft te bedienen, is iets anders dan evenementen doen, waar je komt theatervoorstellingen, musicals, promsconcerten, gala's. Waarbij het bij musicals en theatervoorstellingen natuurlijk zo'n beetje het belangrijkste is als een acteur opkomt en de lichtman maakt geen spotje aan op hem, dan wordt het al niks.
TheHunter    posted on 13-03-2009 09:09
Klopt, dat zijn ook 2 verschillende dingen, waarvan dat laatste toch wel meer handigheid vergt:P
djmamo    posted on 13-03-2009 12:04
bij veel tafels kun je ook standaart programma's programmeren, zodat je bij muziek verandering gewoon je fader omhoog duwt en programma gaat lopen.

grote licht tafels hebben ook een programma dat je muziek stukken kan gebruiken om je licht optimaal met het geluid mee te laten lopen.

dit word voornamelijk bij intro's enz gebruikt.

www.moonentertainment.nl
Tomazos    posted on 13-03-2009 13:09
idd worden mega tafels gebruikt,

bij events zoals sensation hebben ze meerdere tafels (ik heb heel lang licht shows opgebouwd voor ID&T/Q-dance),

1 hoofd tafel voor het 'hoofd licht' 1 tafel voor wat kleiner licht (bijv een parretje ergens in de hoek e.d), en 1 tafel als reserve, en 1 tafel waarmee ze beide tafels mee kunnen aansturen.

heb keer een foto gehad van hun 'LJ booth' maar die ken ik nou niet meer vinden.

als ik zelf een 'grote' klus heb, programeer ik alles een week van tevoren.. zoiezo de dmx adressen. de programma's zelf maak ik 1 dag voor vrij op het evenement zelf.

turntablist,entertainer,allround dj, around the world

This is an old Topic

No new postings for 5.902 days.
 Post CommentThat would be 196.7 months
or a whopping 16.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

232 Users online: 58 Guests (174 Unknown)
Pages generated today : 26.468
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.504.469