Poster: djsund
ja, dat is precies wat ik wil worden.
als de controller te klein wordt dan gaan ze over tot programmas op de computer zoals wysiwyg.
daarin teken ze het truss etc en stuur ze gelijk aan met de juiste kleur en gobos enz.
het is inderdaad veel werk

te groot voor de controller? nog nooit een Avolites Diamond gezien zeker:P, voor grote lichtshows worden grote lichttafels gebruikt, met verschillende dmx universes om alle fixtures daar op kwijt te komen. De grootste merken uit de branche die je dan ook het vaakst tegen zult komen zijn Avolites, GrandMA en Flying Pig. Deze tafels worden op grote festivals geruikt al dan niet in combinatie van een visualizer programma dat in de tafels is ingebouwd. In de lichttafels zitten volwaardige pc's ingebouwd die de boel laten lopen. Gewone computers met software zul je dus niet snel tegenkomen

Ik werk zelf als lichting operator / designer in een licht en geluid verhuur bedrijf, ik werk meestal met de Avolites Pearl Expert, zeer mooie tafel en tot heel veel dingen in staat. Progameren is inderdaad veel werk, afhankelijk van wat voor show ben je er inderdaad wel een paar uur mee bezig tot soms enkele dagen voor hele grote evenementen, maar ik moet zeggen je krijgt er natuurlijk wel handigheid in.
Wat wel belangrijk is om te weten, lighting design is als het ware ook kunst. Als de lichtman achter de tafel niet in zijn hoofd heeft zitten wat mooie combinaties zijn met de apparatuur die in t grid hangt, dan zal er ook waarschijnlijk geen dikke show uitkomen.