Vervelende ervaringen + oplossingen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Saskia    posted on 09-03-2009 15:30
Hallo djr'ers!
Ik vroeg me af of jullie al veel vervelende ervaringen hadden gehad met draaien
denk bijvoorbeeld aan apparatuur niet juist gehuurd, geluid doet het niet goed enz.
en hoe lossen jullie dat op?

Groetjessss!

What do you think about Vervelende ervaringen + oplossingen ??

Vote :   

Tomazos    posted on 09-03-2009 15:55
heb weleens gehad dat geluid nog niet klaar stond of werkte vlak voor de opening..

heb zelf als licht/geluid technicus gewerkt, dus als ik toestemming heb van de eigenaar ben ik niet beroerd om alles aan te sluiten of een storing weg te halen,

heb ook weleens gehad dat ik als bezoeker ergens was, het geluid wegviel.. dat de club eigenaar naar me toe snelde of ik het kon fixen..

naja, hou het publiek even bezig met gratis bier ofzo, en meestal een oplossing maken met wat knip hier en daar, en een kroonsteentje en het werkt weer..

(zijn vaak die installaties met goedkope digitale processors/limiters enzo die stuk gaan, dus dan 'even snel' buiten de processor om gaan werken,)

en ja, vervelende ervaringen.. heb paar jaar terug keer een hele rechtzaak gehad omdat een lokatie beweerde dat ik hun 10kw installatie kapot had gedraaid (wat inprinciepe zo goed als onmogelijk is in een zaaltje van 300 man).. terwijl hun een geluids technicus hadden (jochie van 14/15)..

dus de rechter stelde mij in het gelijk omdat er filmpjes/foto's waren gemaakt dat ik aan het draaien was, en op normaal volume stond.. en dat personeel verklaarde dat het niet absurt hard ging.. en de versterkers e.d stonden op een groot podium.. en publiek ging ook op dat podium..  en de lokatie kon ook niet bewijzen dat het MIJN schuld was dat het kapot gedraaid was,

maja, die installatie is altijd stuk of opgeblazen.. komt ook niemand meer omdat 'het geluid kut is', toch maar even een ervaren geluids jongen inhuren denk ik dan Happy, laughing

offtopic: alles goed schatje?Happy, laughingCool
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 09-03-2009 @ 15:55:47 (2%)
Abram    posted on 09-03-2009 16:07
Is even denken wat ik inmiddels mee heb gemaakt...

Zwakke krachtstroom groepen waardoor de geluidsset van 4.8kw op >80% storingen begon te veroorzaken. Alle displays op m'n DJ gear werden bij elke beat gedimd. Het probleem deed zich voornamelijk voor bij tracks met een flinke bass en daarom heb ik besloten wat low er uit te draaien en wat meer mid te gebruiken. Het geluid was nog hard genoeg en de mindere belasting van de sub amp was de oplossing.

We hadden op een avond een grote lichtshow in gebruik voor een schoolfeest: 4x Mac 250 Krypton, 4x SCX-500, 4x x250 Destroyer, 1x Atomic, 8x Par 56. Gedurende het testen werkte alle verlichting zonder problemen maar in de loop van de avond bleven we problemen hebben met het einde van de DMX schakel. De laatste 2 mac's en wat andere lampen gingen op non actief. Vervolgens heb ik er een grote mix in gedraaid en heb ik in 5 minuten met m'n LJ een aantal kabels vervangen, de LJ software herstart en de hele lichtset opnieuw van stroom voorzien. Gelukkig had ik er een typische stroboscoop geschikte plaat in gedraaid en kon m'n LJ het dus laten lijken alsof het licht met opzet was gedimd. Tegen de tijd dat het stroboscoop stuk was afgelopen was de verlichting weer online.

Ik heb een keer op een feestje gedraaid waar halverwege de avond besloten werd dat er wat jong talent was dat moest zingen. Hier moest helaas een laptop voor worden aangesloten omdat ze de muziek niet op een andere wijze konden aanleveren. Helaas bleek de gehuurde DJM-800 problemen te hebben op het enige ongebruikte kanaal. Gelukkig wist de dame die de aankondiging deed een leuk mini interviewtje te beginnen met de zangeres en kon ik in hoog tempo een van de CDJ's los te maken en te vervangen door de laptop audio.

Ik heb ook een keer CDJ's gehad die na het spelen van een groot aantal nummers van een CD volledig begonnen te trippen en herstart moesten worden... Niet fijn als je nummer daar klaar staat. Gelukkig had ik in die tijd altijd nog een laptop klaar staan met precies dezelfde nummers voor het geval dat... Gelukkig heb ik dat nooit meer met mijn tijdcode - CDJ-800 setup.

Gedurende een kleiner feestje in een grote ruimte moest ik een enorme hoeveelheid kabels trekken (don't ask me why :P) om onder andere een tweede PAR-set aan de achterkant van de ruimte te plaatsen. Helaas hadden we een tekort aan kabels en moesten we één stekkerdoos van de locatie gebruiken. Halverwege de avond... BAM par-set weg... Stekkerdoos naar de klote. Lange mix er in gedraaid en op hoog tempo wat kabels uitgewisseld waardoor we uiteindelijk toch alles weer aan wisten te krijgen.

We hebben een keer op locatie gebruik gemaakt van de aanwezige geluidsset als monitor set en daarnaast een groot PA systeem geplaatst. Helaas bleek de monitor set enorm te storen op het PA systeem. Na een halfuurtje testen bleek het te maken te hebben met de aarde van de versterker van de monitor set. Even de ground instelling veranderen en alles was opgelost.

Gedurende het opbouwen van een feestje de mededeling gekregen dat de podium delen die de locatie zou aanleveren niet verplaatst mochten worden... Gelukkig kon ik het rental bedrijf waar ik veel mee samenwerk nog zo ver krijgen om binnen 20 minuten podium delen te leveren.

Dat is het lijstje voor nu Winking my eye
Tomazos    posted on 09-03-2009 16:12
Poster: Abram

Zwakke krachtstroom groepen waardoor de geluidsset van 4.8kw op >80% storingen begon te veroorzaken. Alle displays op m'n DJ gear werden bij elke beat gedimd. Het probleem deed zich voornamelijk voor bij tracks met een flinke bass en daarom heb ik besloten wat low er uit te draaien en wat meer mid te gebruiken. Het geluid was nog hard genoeg en de mindere belasting van de sub amp was de oplossing.

heb ik ook weleens gehad in de club van een vriend van me, toen waren we net open en alle led trap verlcihting brande heel zachtjes, en de versterkers sloegen niet aan, display van cdj's deed raar knipperen,

dit lag toen aan 1 zekering ofzo, omdat er 3 grote hoofdzekeringen waren, en 1 stekering daarvan was kapot,

en wat je zegt van dat stekkerdoosje.. boem kapot:P..
(voorstaan alle niet gebruikte gaten afplakken met ducktape.. en stekker doosjes altijd hoog monteren ipv op de vloer.. zelfde als kabels.. die gaan kapot als er veel man steeds overheen looptHappy, laughing)
LLCoolP    posted on 09-03-2009 17:34

Ik heb afgelopen zomer meegemaakt toen ik met mijn VDJ/laptops op een examenfeestje voor zo'n 70 man moest draaien dat VDJ vast hong:S Gelukkig was er een aankomend talent in de zaal (Timo Janssen) die de mic pakte en een meezingers in starten. Laptop opgestart en daarna na zijn optreden gewoon verder gedraaid, niemand had gelukkig iets doorHappy, laughing

Met de stoom gelukkig nooit wat aan de hand gehad.
Ben zelf elektricien dus leg het wel beetje fatsoenlijk aan en id, ook stopcontacten die niet gebruikt worden zodat er niet een of andere grapjas feestverlichting of wat dan ook op in prikt!

?

Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 09-03-2009 @ 17:43:43 (1%)
Ferrox    posted on 09-03-2009 17:51
Poster: Tomazos
Poster: Abram

heb ik ook weleens gehad in de club van een vriend van me, toen waren we net open en alle led trap verlcihting brande heel zachtjes, en de versterkers sloegen niet aan, display van cdj's deed raar knipperen,

dit lag toen aan 1 zekering ofzo, omdat er 3 grote hoofdzekeringen waren, en 1 stekering daarvan was kapot,

en wat je zegt van dat stekkerdoosje.. boem kapot:P..
(voorstaan alle niet gebruikte gaten afplakken met ducktape.. en stekker doosjes altijd hoog monteren ipv op de vloer.. zelfde als kabels.. die gaan kapot als er veel man steeds overheen looptHappy, laughing)

Dat knipperen door bassen e.d. wil gewoon zeggen dat je teveel stroom trekt. Deze stroom kan niet geleverd worden (hetzij door een te dunne kabel = hogere weerstand of een zekering met een bepaalde karakteristiek. Kortom, dan heb je je stroom voorziening niet voor elkaar.

Om dit (grotendeels) te voor komen is om licht en geluid apart op fases te zetten.

Dit gebeurd ook als er een te zwakke generator staat te draaien en de piek belasting niet goed trekt. Je kunt beter je stroomvoorziening overbemeten dan onderbemeten.

Wat ik wel eens gehad heb is dat met een standaard showtje (8 par, 2 koppen en geluid) een krachtgroep eruit trok. Gebeurde 1 keer, en de eigenaar van de zaal was sneller met repareren dan dat ik in het zekeringen hok kon zijn. Daardoor wist ik de oorzaak niet, maarja.. komop, ik trok amper stroom.

Ook een keer een showtje gehad op een middelbare school. Daar ging blijkbaar de tl's in de gang uit als wij onze blinders aanzette. Dat ging een tijdje goed, maar niet erg lang. Dus klapte die groep eruit. Hier beweerden ze dat het een vrije groep was. Dit was dus helaas niet het geval. Dus zekering om en weer gaan met die hap. We hadden geluid, en de rest van het licht op andere groepen zitten. Dus we konden zonder problemen doorspelen. We hadden alleen even geen blinders meer. Maarja, wat wil je, 3 KW in 1 klap aan.. haha

Voor de rest vrij weinig problemen. Gewoon zorgen dat alles in orde is en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En elektronica ervaring helpt ook wel!
User edit by Ferrox on 09-03-2009 @ 17:52:20 (1%)
Tomazos    posted on 09-03-2009 18:12
zukke grappen heb ik ook gehad ja,

op een lokatie in totaal 6 fases (2x krachtstroom)van 16A hebben, en dan zodra er een paar atomic 3000's en blinders aangingen klapte het eruit,

ik heb ALTIJD als ik een grote lichtset moet aansluiten de dj altijd apart, (gewoon stopcontact uit de muur oid), dan de blinders, rook machines, strobo's op 1 krachtstroom aansluiting (verdeeld over 3 fases), en de andere spul (mac'ies, , co2, sunstrips, confetti shooters e.d) op de andere kracht groepHappy, laughing (verdeeld over 3 fases),

maja, is wel een flink dagje kabel werk.. maar als alles dan aangaat.. Cool dan ben je snel al die moeite die erin heb gezeten vergeten Happy, laughing

maar dat van die lampen knipperen door de bassen heb ik nog nooit mee gemaakt..(in me auto uitgesloten) lijkt mij dat er dan gewoon een zekering uitklapt als je teveel stroom trekt.. dat heb ik wel vaak zat gezien.. versterkers die eigelijk te zwaar zijn op de groepen, die dan NET ff harder gaan en de zekering eruit klapt in de meterkast,

en dat effect van die tl's uit als blinders aangingen.. alleen maar beter toch.. is het tenminste goed donker Cool
User edit by Tomazos on 09-03-2009 @ 18:14:57 (71%)
TheHunter    posted on 09-03-2009 18:24
Of, je draait een avondje carnaval, je denkt hiervoor heb ik geen extra cd-spelers voor nodig en je neemt je pc met virtualdj mee. Je heb een reserve cd-speler meegenomen, maar natuurlijk zit er geen cd in :P
Dan komt er een moment dat een of andere mongool achter je booth komt en je pc uitdrukt(volgens mij nog per ongeluk ook :P)
Gevolg is dat er een !@#!@#$ harde knal komt(zal mijn geluidsset leuk hebben gevonden) en dat het daarna stil was in een zaal met 300 feestende mensen:P.
Duurde 30 sec voordat ik een cd gevonden had xD.
Volgende keer: altyd een back-up hebben fzo.
Tomazos    posted on 09-03-2009 18:28
oplossing (als je 4 cd spelers heb).. met 3/4 cd spelers mixen, en in 1 altijd een vrij algemene cd laten zitten, mocht er ook iets vastlopen ofzo:P
Hardshort    posted on 09-03-2009 18:48
Probleem: Hele zooi aan apparatuur meenemen naar een feestje alles instaleren en dan 10 minuten voor opening er achter komen dat je mengpaneel geen XLR uitgang heeft en je ook geen verloopje bij je hebt Cool

Oplossing: had wel jack>xlr verloopjes bij me en ook van rca>jack. 'Vervolgens echt heeel fout aan elkaar getaped en de boel zo toch draaiende gekregen Cool

Vandaag de dag een koffer met verloopjes gekocht en dus nooit meer problemen daar mee.
Hardstyle tools @ http://www.rawfx.nl
Tomazos    posted on 09-03-2009 18:56
lekker is dat:P
Tizio    posted on 09-03-2009 19:12
Oew ik ken die tape oplossingen xD
Tijden geleden alleen geluid verzorgd, probleem was dat ze zoo veel verzoekjes hadden (fransen, hadden allemaal hun eigen muziek meegenomen, vaag soort mensen) en ja had voor nood wel een cd speler meegenomen (discman WOW) alleen de kabel van de voeding was van binnen iets gebroken -> stiltes als iemand bijv, op de tafel leunde, de kabel aanraakte enz.. Erg pijnlijk was dat.

Ook usb stick in m'n cdj 400 die opeens een track niet wil laden,, gelukkig nog 2 andere muziek bronnen bij me..
User edit by Tizio on 09-03-2009 @ 19:13:07 (28%)
Ferrox    posted on 09-03-2009 19:32
maar dat van die lampen knipperen door de bassen heb ik nog nooit mee gemaakt..(in me auto uitgesloten) lijkt mij dat er dan gewoon een zekering uitklapt als je teveel stroom trekt..

Hmmm, hier zit een klein denk foutje.

Een zekering heeft een bepaalde karakteristiek (vaak gehoorde D karakteristiek) Deze klappen er niet uit als je een piekje van rustig het dubbele trekt dan dat er op deze zekering staat. Dit moet echter wel PIEK zijn. Als het continu is gaat het inderdaad fout.

Met ervaring leer je wat je wel en wat je niet kunt doen Happy, laughing Zolang je daar je lering uit blijft trekken ben je in mijn ogen goed bezig.
LLCoolP    posted on 09-03-2009 21:52
Nooit iemand geëlektrocuteerd toevallig??Happy, laughing Hoor het graag . . Happy, laughing
Tomazos    posted on 09-03-2009 21:56
nee, zelf in mijn opleiding als electro monteur nog nooit gehad..

ja.. wel met 12 volt ofzo, maar nooit met 220, en dat wil ik graag zo houden:P
Flexii    posted on 09-03-2009 22:07
Poster: LLCoolP
Nooit iemand geëlektrocuteerd toevallig??Happy, laughing Hoor het graag . . Happy, laughing

Ik heb eens bijna aan de 16amp krachtstroom gehangen, we waren op een loods en hadden feest daar, voor de landbouwapparaten waren de aarde en de nul omgewisseld want die liepen op draaistroom (zei men),, dus ik wou er wel even na kijken dan, ik gevraagd om de stroom er af te gooien, vriend van me zegt dat gedaan te hebben,, wandcontact opengeschroefd,, inderdaad een en ander verkeerd, ik die draadjes losschroeven wil ik ze omwisselen maken ze contact... PATS stroom dr af in hele loods+woonhuis, stroom was er dus niet af,, ik even blij dat ik alleen de isolatie aan geraakt had
LLCoolP    posted on 09-03-2009 22:11
nee, zelf in mijn opleiding als electro monteur nog nooit gehad..ja.. wel met 12 volt ofzo, maar nooit met 220, en dat wil ik graag zo houden:P

Dat is wel bijzonder!
Ben zelf 7jaar elektromonteur (net afgestudeerd)en heb zelf thuis wel vaker schokken gekregen . Meestal ff snel iets aansluiten pats. Met de carnavalswagen hadt ik de 24V geaard dit leiden tot schokken op het hele freem. Voor de rest werk ik wel veilig, maarja je leert er wel van als je ene opdonder krijgt dus kan af en toe geen kwaad!
LLCoolP    posted on 09-03-2009 22:13
Poster: Flexii
Ik heb eens bijna aan de 16amp krachtstroom gehangen, we waren op een loods en hadden feest daar, voor de landbouwapparaten waren de aarde en de nul omgewisseld want die liepen op draaistroom (zei men),, dus ik wou er wel even na kijken dan, ik gevraagd om de stroom er af te gooien, vriend van me zegt dat gedaan te hebben,, wandcontact opengeschroefd,, inderdaad een en ander verkeerd, ik die draadjes losschroeven wil ik ze omwisselen maken ze contact... PATS stroom dr af in hele loods+woonhuis, stroom was er dus niet af,, ik even blij dat ik alleen de isolatie aan geraakt had

TIP: - Spanning best zelf uitschakelen of erbij zijn.
       - Voor dat je aan de draden gaat even na meten of het zeker af staat.
      - Indien mogelijk fases met aardig kortsluiten voor eventuele spanning nog weg te geleiden
LLCoolP    posted on 09-03-2009 22:13
Saskia heb jij nog niks meegemaakt tijdens het draaien?

Plaatje wat vastliep? Nummer wat eindigde wat jij niet hoorde omdat je de koptelefoon op had of dergelijke dingen?
User edit by LLCoolP on 09-03-2009 @ 22:14:52 (82%)
Stefjuuh    posted on 09-03-2009 22:20
1 keer ruzie met een verkeerde cue-knop, dan wordt t stil..

Verder (voorlopig) alleen maar positef, toch leuk als je denkt cdj-800tjes te hebben, man komt binnen met flightcase, en dr staan 1000tjes in..:P
MaD    posted on 09-03-2009 22:26

Haha, was een keer aan t draaien samen met een vriend op een studentenfeestje. Zij hadden een pc vol muziek die we mochten gebruiken, (verhaal aprtWinking my eye ) maar de voedingskabel van de pc was met een kroonsteentje aan elkaar geknoopt, en lag een beetje open, en daar kwam hij dus tegen en kreeg een opdonder :P
noadja.com /// aboveall.nl
Illusion    posted on 09-03-2009 22:31
Ik had maandje terug Dj Contestje van Indicator in Shadrak in Groningen.

Ik starte als 1e Dj. Das altijd kut, want je weet niet wat je kan verwachten.. en ik had een lege zaal.

Maar wat mijn probleem nu was.. (wat niet aan mij lag). Ik draaide dus alleen vinyl, en had geen cd'tjes meegenomen. Bij de linker draaitafel zat de naald gewoon los onder het element:S. Dus ik wil gaan mixen, leg ik de naald in het begin. Heb ik het begin van de track te pakken, sta ik klaar om hem er in te gooien.. 1... 2... en FACK hij sloeg gewoon van de plaat af. Dus die track was al met de outro bezig, en ik zat met die naald te ku**en.

Oplossing:

Die was er niet, had geen cd, en heb kei slecht gedraaid.

De faders van de mixer vielen er daarnaast gewoon af, en zaten met tape vast. Had van deze set wel meer verwacht. Aangezien G-Town Madness ook in de jury zat.

Helaas jammer.....

Dit is al een reden waarom ik langzamerhand ook maar eens mp3tjes ga draaien. Beviel me goed zaterdag @ Protocol - Hardstyle Navigators in Borger!

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 09-03-2009 @ 22:33:20 (17%)
Flexii    posted on 09-03-2009 22:32

TIP: - Spanning best zelf uitschakelen of erbij zijn.
       - Voor dat je aan de draden gaat even na meten of het zeker af staat.
      - Indien mogelijk fases met aardig kortsluiten voor eventuele spanning nog weg te geleiden

Nu zou ik dat inderdaad doen,, maar nu weet ik er sowieso veel meer van, heb er meer ervaring mee, en nu ben ik wat verstandiger,, was toen ook nog maar 15Winking my eye
Snoey    posted on 09-03-2009 22:43
Me eerste optreden in een cafe/dancing op een dance feest van de lokale radio in Zandvoort. Was toen 15 en draaide toen met platen. Een drukke Dj booth waar naast mij nog meer mensen in stonden die hadden leren draaien. Bij de 2e plaat valt mijn platenhoes van die plaat op de toonarm. Je raadt het al geen muziek meer. Oke hoes der van af en weer gaan met die banaan. Paar platen verder trek ik de naald van de verkeerde plaat weg, weer stilte... Dus dat was wel zuurtjes. Voordeel hier van in als je zo voor de leeuwen gegooid wordt, dat je deze fouten niet nog eens maakt. 

Gelukkig bestaan er nu goede cd spelers :D En hopelijk binnen een paar jaar goed ontwikkelde SD spelers.
www.soundcloud.com/ten-hooven
tek-zotic    posted on 09-03-2009 23:41
heb keertje gehad dat ik voor vrienden op een feestje van iemand die 40 jaar werd moest gaan draaien, niet mijn normale ding maar swat :d ik nam m'n platenspelers mee en een hoop vinyls van m'n vader vroeger. Zet een plaatje op dat op 45 toeren moet draaien, ok allemaal goed, daarna volgende plaatje op die speler, laat hem op 45 staan, was nu blijkbaar een 33 toeren plaatje :d maar ik vond het wel leuk klinken op 45, daarom dat ik dacht dat het zo hoorde tot m'n vader dit ff kwam melden :d
User edit by tek-zotic on 09-03-2009 @ 23:41:58 (3%)
soundcollector    posted on 09-03-2009 23:58
naar een feest gaan, 30 km rijden, en dan je verloop van mixer naar versterker vergeten....

zoits heeft niemand natuurlijk liggen, ik lekker trug naar huis... :D

253 Users online: 143 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 85.439
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.882.476