Geloof me, op stevige volumes erger ik me daar aan en wellicht hebben inderdaad de gasten het niet door. Maar dan nog, dan heb je een dikke geluidsset staan. Hoor je de bas "wobbelen" je mist gewoon kleine stukjes van de muziek. Dat doet master tempo, bij versneld plaatje hele kleine stukjes geluid er uitknippen. En bij lagere snelheden hele kleine geluidsstukjes kopiëren om toe te voegen.
Heb je jezelf nooit afgevraagd waarom iedere kick bij een nummer anders klinkt met mastertempo aan? Dat kom omdat juist op het verkeerde moment, waar de echte dreun zit (enkele microsecondes) eruit geknipt wordt. Begrijp me niet verkeerd hoor, de mastertempo van pioneer is echt goed. Maar soms hapt hij net die verkeerde microseconden eruit. En daar erger ik mij aan.
Ik heb ook ooit een malloot gehoord in stratumseind die de pitch op +8 had staan met master tempo aan. In mijn ogen doe je dan al 2 zaken fout: Te hoog pitchen (heb je wel de goede maatvoering gebruikt) en dan de fout er bovenop, het gebruik van mastertempo die het nog eens behoorlijk verrot laat klinken.
Waar is de wereld van kwalliteit gebleven als je dit soort functies "nodig" hebt? mp3 is ook al zo funest, maarja, iedereen gebruikt het. En het heeft wel voordelen die afgewogen moeten worden. Al bij al is het een keuze, maar ik gebruik hem liever niet en ik heb hem gewoonweg niet nodig. Ik corrigeer niet te grof, zorg dat ik binnen een acceptabele grens blijf kwa pitchen. En leg hem zo goed mogelijk gelijk zodat ik niet veel hoef te corrigeren tijdens de mix. Allemaal afwegingen die een goede dj maakt en weet waar hij mee bezig is.
En wellicht is het bij jou een bewuste keuze, maar dan onderbouw je hem niet goed en je gebruikt hem voor een ander doel. Een mixtape moet in mijn ogen zonder mastertempo gemixed zijn! Want dat hoor je dondersgoed op je studiomonitoren. Dan maar een klein toonhoogte verschil waar het grootste deel van het publiek zich echt niet druk om maakt dan een verkrachting van de bassen, mid en hoog. (ieder op zijn eigen manier).