Gebruik jij de Ceu button van je CDJ (2/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DAW    posted on 08-03-2009 16:32
Dit is echt een N00B vraag wat betreft de CDJ :D

Ben ik de enige die de Ceu button niet gebruikt? Ik zet de CDJ altijd op Vinyl mode en draai net zoals ik gewend was met de SL’s :D

De vraag komt eigenlijk, omdat ik vannacht veel reacties kreeg over mijn manier van draaien met de CDJ. En dan alleen over het niet gebruiken van de Ceu button :D

Wie gebruikt de Ceu knop nog meer niet?

http://EOSfotografie.nl

What do you think about Gebruik jij de Ceu button van je CDJ ??

Vote :   

Ferrox    posted on 09-03-2009 11:44
Ik heb ook met een CDJ-100S leren draaien. Toch gebruik ik de cue en de hotcues in vinyl mode. Dit komt omdat ik dan veel sneller een cue punt heb staan dan dat ik dat in cdj-mode heb.

Verder, een kwestie wat je gewent bent. Ik zie ook mensen met auto-cue en master tempo draaien. 2 zaken die ik gewoon nooit doe. Maarja, als hun het gewent zijn wat laat ze dan..

Ik moet hem echter wel iedere keer terug zetten in mijn eigen modus Winking my eye 
erikselhorst    posted on 09-03-2009 12:22
Poster: Ferrox
Ik zie ook mensen met auto-cue en master tempo draaien. 2 zaken die ik gewoon nooit doe. Maarja, als hun het gewent zijn wat laat ze dan..

Hoe bedoel je dat? Als ik m'n auto-cue niet aan heb, stopt m'n cdj niet aan het einde van een plaat. Voor de rest heeft een auto-cue niet echt veel voordelen toch? Die cue-punten die hij automatisch pakt, zijn 9 van de 10x toch verkeerd.
En het gebruik van je master tempo? Gebruik je die niet? Betekent dat dan dat je je vocals ook daadwerkelijk in een andere toonsoort laat lopen?
qntr0l    posted on 09-03-2009 13:03
Op men CDJ' s heb ik altijd alles aanstaan. Dus:

- Vinyl mode: voor het makkelijk cue' en
- Auto cue: dat de plaat niet direct begint te lopen, ik vind het vreselijk irritant met autocue uit
- Master Tempo: Als er nog wat gecorrigeerd moet worden, en je doet het per ongeluk net op het verkeerde moment, dat je niet die vreselijke vervorming krijgt.
DAW    posted on 09-03-2009 13:34
Zo zie je maar weer ieder heeft zijn eigen ding... Misschien komt dat van mij wel dat ik alleen gewend ben om met TT te draaien. En vandaar de zelfde manier van draaien heb met de CDJ's. Winking my eye
http://EOSfotografie.nl
User edit by DAW on 09-03-2009 @ 13:36:46 (49%)
Ferrox    posted on 09-03-2009 13:41
Poster: erikselhorst

Hoe bedoel je dat? Als ik m'n auto-cue niet aan heb, stopt m'n cdj niet aan het einde van een plaat. Voor de rest heeft een auto-cue niet echt veel voordelen toch? Die cue-punten die hij automatisch pakt, zijn 9 van de 10x toch verkeerd.
En het gebruik van je master tempo? Gebruik je die niet? Betekent dat dan dat je je vocals ook daadwerkelijk in een andere toonsoort laat lopen?

Autocue gebruik ik zelf niet.

maar toonsoorten let ik al helemaal niet op. Maar irriteer me dood aan het fenomeen master tempo. Bij een CDJ hoor ik vanaf +/- 3% al dat hij aan staat. En daarom gebruik ik hem niet. Ik zie het voordeel er ook niet van in behalve dat je groffer bij kunt sturen zonder enorme toon veranderingen.

En bij 3% is het toonhoogte verschil zo minimaal dat hoor je echt niet. Daarbij, doe jij dan aan toonhoogte's mixen (hoe heet dat ook alweer??)
Saskia    posted on 09-03-2009 14:46
Misschien een domme vraag maar ik ben een beginner.. wat is het verschil tussen de vinylmode en de cdj-mode..?
Ferrox    posted on 09-03-2009 14:48
Poster: Saskia
Misschien een domme vraag maar ik ben een beginner.. wat is het verschil tussen de vinylmode en de cdj-mode..?

In CDJ-mode gedraagt de cdj-1000 en de cdj-800 zich als de kleinere broertjes (200 e.d.)

In vinyl mode heb je de mogelijkheid om te scratchen en de cdj alszijnde vinyl te behandelen. Echter cue-en gaat in beide gevallen net wat anders en is net wat je zelf het prettigst vindt.

Heel even kort uitgelegd Winking my eye
Adrien1989    posted on 09-03-2009 15:22
Autoque staat bij mij ook altijd aan, echt een pesthekel aan als de track zomaar begint te lopen en dat hij automatisch door gaat naar de volgende.
Winston    posted on 09-03-2009 15:50
Ik gebruik nu steeds vaker de functie wat Pioneer "quick return" voor back cues noemt. En voor de grap draai ik soms volledig in vinyl mode.
Tic Toc
Synchronizer    posted on 09-03-2009 15:53
Poster: Adrien1989
Autoque staat bij mij ook altijd aan, echt een pesthekel aan als de track zomaar begint te lopen en dat hij automatisch door gaat naar de volgende.

same here

ik heb laatst op een cdj 400 gedraait en als je dat neit gewend bent is dat wel irritant jaCool

Adrien1989    posted on 09-03-2009 16:00
Een CDJ400 heeft ook gewoon autocue Happy, laughing.
Sebasz    posted on 09-03-2009 16:01
Poster: WalterRavensberg
en zo heeft iedereen z'n eigen voorkeur. m'n vriendin vindt het heerlijk als ik haar cue button gebruik Happy, laughing

Wtf
Weet je... Ik weet niet of ik nou moet lachen omdat ik dit zo triest vind, of omdat het zo'n kansloze post is.

Normaliter kan ik wel om zulk soort grapjes lachen :') maar damn zoals jij het nu zegt. Hoe kansloos. Triest. Totaal NIET grappig.
Verkapte kijk mij een vriendin hebben post van je.

Oja niet zeuren, ik heb ook een vriendin. Maar ik ga niet zulke quasi grappige posts maken...............

Anyways..
Ik gebruik de cue button ook meestal Happy, laughing en soms tik ik er naast op de cdj zelf :P dan gaat die iets langer mee (A)
Adrien1989    posted on 09-03-2009 16:04
Poster: Sebasz

en soms tik ik er naast op de cdj zelf :P dan gaat die iets langer mee (A)

Maak je je daar serieus druk om? :p.

Mee tappen doe ik ook gewoon naast de button, maar dat is meer omdat ik dat gewoon fijner vind.
Stefjuuh    posted on 09-03-2009 16:20
Ik wel, neemt niet weg dat ik um vlak voor mn garantie nog even terug ga sturen waarschijnlijk!:P
Tomazos    posted on 09-03-2009 16:23
Poster: Adrien1989

Maak je je daar serieus druk om? :p.

Mee tappen doe ik ook gewoon naast de button, maar dat is meer omdat ik dat gewoon fijner vind.

sta er soms idd van te kijken hoe hard dj's op de cue knoppen SLAAN, dat ik echt zoiets heb van: WOW Cool..

die krijgen het ook voor elkaar om in 1 avond de printplaat kapot te krijgen.. dan denk ik: ouderdom.. dus laat ik ze wegbrengen (voor n discotheek).. paar weken later is die dj er weer.. daarna weer kapot.. (waren cdj 800mk1)

turntablist,entertainer,allround dj, around the world
erikselhorst    posted on 09-03-2009 17:02

maar toonsoorten let ik al helemaal niet op. Maar irriteer me dood aan het fenomeen master tempo. Bij een CDJ hoor ik vanaf +/- 3% al dat hij aan staat. En daarom gebruik ik hem niet. Ik zie het voordeel er ook niet van in behalve dat je groffer bij kunt sturen zonder enorme toon veranderingen.

En bij 3% is het toonhoogte verschil zo minimaal dat hoor je echt niet. Daarbij, doe jij dan aan toonhoogte's mixen (hoe heet dat ook alweer??)

Nee, daar doe ik niet aan. Lijkt mij ook verdomd moeilijk trouwens, én toonhoogte én snelheid matchen. Ik hoor het juist direct, wanneer een plaat niet in de goede toonhoogte speelt.
Ik vind het trouwens een beetje raar dat je zegt, dat jíj het snelheidsverschil goed hoort. Voor mij gaat het erom wat er op de dansvloer gebeurt. Als die helemaal los gaat, vind ik het niet zo erg dat ik op + /- 5% draai. 99% van de mensen hoort dat echt niet, omdat ze (als het goed is) in jouw flow van draaien mee gaan.
Tomazos    posted on 09-03-2009 17:26
inderdaad, ik draai wel met mastertempo aan, omdat ik master tempo uit echt geen gehoor vind..

net een pickup die flink sneller word gezet
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Ferrox    posted on 09-03-2009 17:27
Poster: erikselhorst

Nee, daar doe ik niet aan. Lijkt mij ook verdomd moeilijk trouwens, én toonhoogte én snelheid matchen. Ik hoor het juist direct, wanneer een plaat niet in de goede toonhoogte speelt.
Ik vind het trouwens een beetje raar dat je zegt, dat jíj het snelheidsverschil goed hoort. Voor mij gaat het erom wat er op de dansvloer gebeurt. Als die helemaal los gaat, vind ik het niet zo erg dat ik op + /- 5% draai. 99% van de mensen hoort dat echt niet, omdat ze (als het goed is) in jouw flow van draaien mee gaan.

Geloof me, op stevige volumes erger ik me daar aan en wellicht hebben inderdaad de gasten het niet door. Maar dan nog, dan heb je een dikke geluidsset staan. Hoor je de bas "wobbelen" je mist gewoon kleine stukjes van de muziek. Dat doet master tempo, bij versneld plaatje hele kleine stukjes geluid er uitknippen. En bij lagere snelheden hele kleine geluidsstukjes kopiëren om toe te voegen.

Heb je jezelf nooit afgevraagd waarom iedere kick bij een nummer anders klinkt met mastertempo aan? Dat kom omdat juist op het verkeerde moment, waar de echte dreun zit (enkele microsecondes) eruit geknipt wordt. Begrijp me niet verkeerd hoor, de mastertempo van pioneer is echt goed. Maar soms hapt hij net die verkeerde microseconden eruit. En daar erger ik mij aan.

Ik heb ook ooit een malloot gehoord in stratumseind die de pitch op +8 had staan met master tempo aan. In mijn ogen doe je dan al 2 zaken fout: Te hoog pitchen (heb je wel de goede maatvoering gebruikt) en dan de fout er bovenop, het gebruik van mastertempo die het nog eens behoorlijk verrot laat klinken.

Waar is de wereld van kwalliteit gebleven als je dit soort functies "nodig" hebt? mp3 is ook al zo funest, maarja, iedereen gebruikt het. En het heeft wel voordelen die afgewogen moeten worden. Al bij al is het een keuze, maar ik gebruik hem liever niet en ik heb hem gewoonweg niet nodig. Ik corrigeer niet te grof, zorg dat ik binnen een acceptabele grens blijf kwa pitchen. En leg hem zo goed mogelijk gelijk zodat ik niet veel hoef te corrigeren tijdens de mix. Allemaal afwegingen die een goede dj maakt en weet waar hij mee bezig is.

En wellicht is het bij jou een bewuste keuze, maar dan onderbouw je hem niet goed en je gebruikt hem voor een ander doel. Een mixtape moet in mijn ogen zonder mastertempo gemixed zijn! Want dat hoor je dondersgoed op je studiomonitoren. Dan maar een klein toonhoogte verschil waar het grootste deel van het publiek zich echt niet druk om maakt dan een verkrachting van de bassen, mid en hoog. (ieder op zijn eigen manier).

User edit by Ferrox on 09-03-2009 @ 17:28:26 (1%)
Convert    posted on 09-03-2009 17:41
Poster: Saskia

Vinyl mode = een echte turntable jwt :P
Stefjuuh    posted on 09-03-2009 17:45
Van cue naar pitch.. interresant..

Ik gebruik mastertempo WEL, ben wel van mening dat met negatief het echt slechter klinkt. Ik draai eigenlijk altijd op 130 BPM zodat ik vrijwel nooit negatief hoef te gaan.
Ik heb 1 nummer die ik dan wel naar 4.8% moet pitchen, maar eigenlijk ga ik daar nooit heen. Mastertempo gebruik ik gewoon zodat je wat sneller een nummer in kan gooien, en tijdens je mix wat onopvallender kan adjusten, zeker nummers waar redelijk snel strings in zitten is zonder mastertempo benden echt ruk!

Teveel pitchen is altijd fout!
remixer    posted on 09-03-2009 17:54
ik gebruik de cue knop regelmatig vooral als ik precies met een beat wil beginnen
verder heb ik ook bijna altijd mastertempo aan staan en ik draai ook altijd in vinyl mode
en autocue staat ook altijd aan
User edit by remixer on 09-03-2009 @ 17:57:05 (19%)
Vibemaster-D    posted on 09-03-2009 17:55
altijd op vinyl mode, pitch op 6% mode, cue altijd, en hotcue's ook

misschien mijn manier van draaien, maar ik zet altijd een cue punt altijd.
(autocue staat uit)
DanielD    posted on 09-03-2009 17:59
autoque staat voor de goede orde bij mij ook altijd aan.

ik ben het inderdaad met Ferrox eens dat het mixen met de mastertempo aan makkelijker is omdat je het bijsturen minder snel hoort, maar dat dit eigenlijk niet het echte DJ-en is.

Eerst het beatmixen goed onder de knie hebben is voorkomen dat je moet bijsturen.
RoyBeware    posted on 09-03-2009 18:23
Ik gebruik de Cue wel.
Zowel voor de cuepoint te maken, als de plaat in te gooien.
Maar ik heb de CDJ200.
Flexii    posted on 09-03-2009 19:09
en toen betrokken we de pitch er ook in een keer bij,, als je een bepaalde stijl draait, dan hoef je in principe toch nooit meer dan 4% te pitchen en dan vind ik ook dat je dingen als mastertempo en pitch op 100% niet nodig hebt, dat vind ik van die spelerij dingen voor op all-round feesten

448 Users online: 370 Guests (78 Unknown)
Pages generated today : 134.418
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.653.332