Waarom crossfader gebruiken tijdens scratchen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ran-D    posted on 01-03-2009 21:08
Beste DJ's,

Ik ben beginner DJ en ik snap nou in al die tijd dat ik draai, Waarom scratch DJ's altijd die crossfader heen en weer halen als ze gaan scratchen. Hier staat een filmpje met wat ik precies bedoel:
http://www.youtube.com/watch?v=YfOcdBMC7wk
Ik snap er niks van want als ik dat doe op me CDJ's dan hoor ik geen geluid verschil ofzo hoor.

What do you think about Waarom crossfader gebruiken tijdens scratchen ??

Vote :   

tom-j    posted on 01-03-2009 21:13
Ran-D    posted on 01-03-2009 21:26
Is er niet een uitgebreide nederlandse uitleg ofzo daar over? Of kan iemand het uitgebreid in het nederlands uitleggen?
Prozei    posted on 01-03-2009 22:48
bij een crossfader is de handeling gewoon kleiner dus je kan in dezelfde tijd de fader vaker heen en weer bewegen.
Winston    posted on 02-03-2009 12:20
Scratchen voor beginners: je zoekt een sample, trekt de plaat/jog ferm naar achteren over de sample en luistert of dat klinkt.

Dan kun je de crossfader, met de kanaalfader open natuurlijk, het kanaal open en dicht gooien. Als het kanaal even open is geef je de plaat/jog een ruk naar achteren, als de cross fader het kanaal dicht zet duw je jog/plaat snel weer naar voren.
Tic Toc
User edit by Winston on 03-03-2009 @ 17:29:01 (4%)
Estacy    posted on 02-03-2009 18:11
check ff deze pagina;
http://www.youtube.com/user/DJAngeloUK
staan een paar vids tussen die (in het engels) alles uitleggen over scratchen!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Illusion    posted on 03-03-2009 02:03
Wat doe jij als beginner dan met CDJ's? Cool En jij bent vast niet de Ran-D Hardstyle dj waarvan ik al heel wat plaatjes in m'n tas heb:p

De reden dat ze met de fader van links naar rechts gaan, is om de sound even te onderbreken.Je hebt je plaat vast... gaat ermee naar voren....fader tegelijkertijd ook.... bij het terughalen van de plaat, doe je je fader ook terug.. Zodat je het geluid van je terughalende sound in de scratch niet hoort.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 03-03-2009 @ 02:04:38 (29%)
Tomazos    posted on 03-03-2009 02:25
wisten jullie dat eric-e vroeger voordat hij house dj werd/was,

hardcore trance hip hop e.d draaide en meedeed aan wereld kampioenschappen scratchenWinking my eye
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Ran-D    posted on 03-03-2009 11:03
@Illusion: Ik ben als eerst met een Stanton T60 begonnen. Maar dat vond ik maar helemaal niks! Ik ben meer van de CDJ's dan met Vinyl. Ik ben idd niet die Ran-D nee Cool
Stefjuuh    posted on 03-03-2009 11:55
Poster: Tomazos
wisten jullie dat eric-e vroeger voordat hij house dj werd/was,

hardcore trance hip hop e.d draaide en meedeed aan wereld kampioenschappen scratchenWinking my eye

Tiesto draaide toch ook hip-hop? DJ Jean is toch ook scratchgrootmeester geweest?
tom-j    posted on 03-03-2009 16:57
Poster: Stefjuuh

DJ Jean is toch ook scratchgrootmeester geweest?
  ja en Laidback Luke ook:d!
nicknaughty    posted on 03-03-2009 19:51
en bass-d Winking my eye
Winston    posted on 03-03-2009 20:30
En zo een heleboel. Alle oudere DJ's hebben met draaitafels gewerkt en natuurlijk probeert ieder wel eens een scratch.
Tic Toc
cross-over    posted on 04-03-2009 09:45
@Ran-D:   is het probleem al duidelijk of heb nog meer uitleg nodig?
http://soundcloud.com/lau-daniels
Ran-D    posted on 04-03-2009 13:24
Niet helemaal.. Want tijdens het scratchen hoef je de fader toch niet heen en weer te halen? Alleen dus als je de plaat terug trekt. Dus waarom halen ze de fader heen en weer TIJDENS het scratchen?
Winston    posted on 04-03-2009 13:31
Tijdens het scratchen gaat de plaat heen en weer over de sample. Dus daarom moet je fader ook heen en weer tijdens het scratchen.

Met filmpjes moet je oppassen. Vaak zijn het experts die scratchen. Die doen dan forward en backward scratches en combinaties. Of ze scratchen over een deel dan weer een groter deel van de sample. Of ze trekken de andere plaat een heel stuk terug. Dat is echt niet goed te volgen.
Tic Toc
User edit by Winston on 04-03-2009 @ 13:35:28 (100%)
cross-over    posted on 04-03-2009 15:34
korte uitleg van functie crosfader: dit zijn eigenlijk 2 fader bewegingen in 1 handeling
normaal doe je fader 1 dicht en gelijktijd fader 2 open. Met de crossfader kun je in 1 beweging (en dus met 1 hand) fader 1 dicht doen en gelijktijdig fader 2 open =  crossfading.

Hierdoor kun je dus snel van kanaal switchen zonder dat het opvalt als het goed is.
Met scratchen wil je heel even de scratch door je orginele nummer laten horen.
door dit met de crossfader even open te zetten e het orginele nummer daarmee dus dicht krijg je alleen de scratch te horen. Door dit snel te doen creeer je het effect alsof de scratch gewoon in het nummer zit.

je merkt weinig van het switchen tussen de kanalen terwijl zowel hetnummer als de scratch goed hoorbaar blijven.

Zo iets duidelijk?
http://soundcloud.com/lau-daniels
Convert    posted on 04-03-2009 17:53
Poster: nicknaughty
en bass-d Winking my eye

Dat is nog steeds een scratch meester Happy, laughing

Ontopic weer:P!

This is an old Topic

No new postings for 5.948 days.
 Post CommentThat would be 198.3 months
or a whopping 16.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

55 Users online: 14 Guests (41 Unknown)
Pages generated today : 8.895
Most visitors online this month : 143
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.718.592