gebalanceerde en ongebalanceerde in-/outputs
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Wammes    posted on 15-08-2005 17:29
Kan iemand mij uitleggen wat gebalanceerde en ongebalanceerde in-/outputs zijn?

Ik heb op mijn nieuwe monitors 1/4” TRS balanced inputs zitten. Op mijn nieuwe mixer zitten de volgende outputs: 2 Master (master 1: 3.6 mm jack/cinch, master 2: cinch), 1 Rec. (cinch).

Is 'gebalanceerd' de beste optie is?
Heb je hiervoor speciale kabels nodig?

Thx

What do you think about gebalanceerde en ongebalanceerde in-/outputs ??

Vote :   

Maartenb    posted on 15-08-2005 18:39
Een gebalanceerd systeem is minder gevoelig voor storing van buitenaf, maar dan moet ook de signaal bron een gebalanceerd signaal afgeven. Voor huiskamergebruik heeft dit zo goed als geen voordelen. Gebalanceerde systemen vinden hun oorsprong in de P.A. wereld, waar er vaak lange signaalkabels nodig zijn die ook nog wel eens in de buurt komen van de hoog-vermogen dimmers voor de theater lampen. De bekende aansluittechniek is dan die met XLR connectoren. 
Wammes    posted on 16-08-2005 10:57
Dank voor je duidelijke info. Ik ga deze dan met de volgende kabels aansluiten: enkele cinch naar TS.
Rhino    posted on 18-08-2005 10:15
balanced =geaard.
Happy, laughing
Lead    posted on 22-08-2005 02:00
Gebalanceerd is 3 dradige connectie met :

- Signaal
- Signaal in tegen-fase (180 graden verschoven)
- Massa

In zowel de mixer als de versterker worden deze signalen bij elkaar opgeteld via een schakelingetje. Storingen in 1 van de draadjes worden opgevangen door het andere draadje. In theorie is het dus alleen mogelijk om geen signaal te hebben als je in beide draden een breuk hebt.... (of bij een slecht contact, maar dat ligt ook niet voor de hand).

Zoals je bij de master ziet is een gebalanceerde plug een flink jongens...

Let the BASS be louder
Wammes    posted on 22-08-2005 15:17
Thanks! Ik heb inmiddels alles (ongebalanceerd) aangesloten. Van mixer naar monitors heb ik ongebalanceerde jacks gebruikt. Lead, het blijkt trouwens dat je naast XLR aansluitingen ook JACKS gebalanceerd-ongebalanceerd hebt.
Rhino    posted on 23-08-2005 09:07
klopt
Happy, laughing
MadSteven    posted on 25-10-2005 11:41
Meeste mixers hebben meer uitgangen, maar jack, cinch en XLR duidt op een hele goede mixer of eentje die dat probeert te zijn (kan me voorstellen dat op behringers topmixer er ook drie outs zitten...)
robbert    posted on 25-10-2005 13:36
De Behringer vmx1000 heeft dit inderdaad Happy, laughing

Is XLR beter voor de geluidskwaliteit of maakt dit niet veel uit?
Ik ben namelijk aan het kijken voor een nieuwe 2-kanaals mixer, maar er zijn er niet heel veel met XLR.
Rhino    posted on 25-10-2005 15:16
nee hoor dat maakt niets uit , XLR is alleen veel sterker en daarom veel gebruikt on the road !
remixer    posted on 07-03-2006 02:02
als er een XLR aansluiting aanwezig is kun je het beste die ook altijd gebruiken maar idd voor in huis heb je er weinig/niets aan
victorn    posted on 07-03-2006 08:49
Het grote voordeel van gebalanceerde verbindingen is dat ze een veel grotere afscherming hebben tegen storingen van buitenaf. Daardoor kan je langere afstanden overbruggen zonder storing en hebben multikabels voor licht en krachtstroom die in de buurt liggen minder negatieve invloed op het signaal.

Voor korte afstanden en situaties waar weinig storingsbronnen aanwezig zijn (zoals thuis) heeft het minder zin. Toch zou ik ook thuis als het kan gebalanceerd gebruiken, bijvoorbeeld tussen je mixer en actieve speakers of tussen je mixer en je versterker. Je mixer moet dan wel een gebalanceerde uitgang hebben, en je versterker of actieve speakers een gebalanceerde ingang.

Behalve dat een tulpstekkertje niet geschikt is voor gebalanceerde signalen is hij natuurlijk ook te zwak en storingsgevoelig om on-the-road te gebruiken!

This is an old Topic

No new postings for 7.116 days.
 Post CommentThat would be 237.2 months
or a whopping 19.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

240 Users online: 153 Guests (87 Unknown)
Pages generated today : 56.274
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.819