Gezeik met fotos (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

T_G    posted on 20-02-2009 20:16
Hello Everybody,
Ik kreeg laatst een bericht van iemand die beweerde dat hij foto's had gemaakt (wat ook zo was) maar ik die foto's niet op me site mog zetten omdat ze niet voor commerciele doeleinden gebruikt mochten worden. Dit stond niet op de site en ook nergens in het huisregelement, dus mijn vraag is. Wat vinden jullie hiervan.

Moet ik de foto's weghalen of laten staan.

Greatz T_G
DJ T_G | www.djtg.nl | DJ T_G

What do you think about Gezeik met fotos ??

Vote :   

Tizio    posted on 20-02-2009 20:19
Ik zou zeggen, als er nergens duidelijk zijn rechten staan, gewoon er op houden!
T_G    posted on 20-02-2009 20:33
Poster: Tizio
Ik zou zeggen, als er nergens duidelijk zijn rechten staan, gewoon er op houden!

Ja dat dacht ik ook, maar alsnog blijft ie zeiken
Roov    posted on 20-02-2009 20:34
Het staat niet in hun huisregelement maar het is een regel die door iedereen nagekomen moet worden. Je moet vooor een kleine website niet teveel eisen stellen, ik zou ze er gewoon op zetten, dit is namelijk ook meteen goede reclame voor je. Wat je ook kan doen is de foto's slicen zodat alleen de echte belangrijke dingen erop staan en dat je geen gezeik krijgt van mensen die er maar half opstaan ofzo. Probeer bij het slicen van de foto's zo min mogelijk personen in het beeld te hebben, die zorgen alleen maar voor gezeur Winking my eye

Ik zou zeggen, gewoon doen!
Lead    posted on 20-02-2009 20:37
Grappig, dit schooot afgelope week ook in de Late Leeuw voorbij.

De copyrights van een foto liggen bij de fotograaf en als hij vindt dat je ze niet mag gebruiken is dat zijn goed recht. Hij hoeft niet eens een reden op te geven, zonder toestemming mag je ze niet gebruiken.

Ik zou hem gewoon naast de foto's credits (linkje terug) geven naar zijn website, lijkt me redelijk genoeg. Denk dat je er geen credits bij hebt staan, en dan springt iedereen in de stugge houding Winking my eye

Maar de fotograaf bepaald aan het einde wie de foto's mag gebruiken, of ze nu gepubliceerd zijn op een website of niet.

Aangezien foto's van DJResource ook nog wel een 'gebruikt' werden zonder credits hebben we er een watermerk in gemaakt zodat bij plaatsing de credits altijd in beeld zijn en we geen zin hebben om al die mails te versturen... Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 20-02-2009 20:42 (73%)
Dyno    posted on 20-02-2009 20:39
Als de eigenaar van de foto's wenst dat ze niet geplaatst mogen worden, staat hij in zijn recht!

Als de foto's dus NIET jouw eigendom zijn, heb je er nix over te zeggen!

---EDIT---

Lead was me net voor ....
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
User edit by Dyno on 20-02-2009 @ 20:40:03 (23%)
Lead    posted on 20-02-2009 20:42
hehe, was nog aan het editten, zie je post nu ook staan :D
Let the BASS be louder
TheHunter    posted on 20-02-2009 21:35
Dus als je zelf op de foto staat, kun je zeg maar ook niets inbrengen tegen het op internet zetten ervan?
Companion    posted on 20-02-2009 22:30
Als nevenfunctie ben ik persfotograaf. Ik kan je vertellen dat als de foto waar jij op staat, in een vrijelijke publieke omgeving is gemaakt, dan kun je in principe er weinig tegen doen tegen publicatie in de media.
Als er een dringende reden is, dan kun je de fotograaf vragen om de foto niet te publiceren of deze zo te bewerken dat je niet in beeld of onherkenbaar bent. Dit is met name het geval als de publicatie je zou schaden.

Ik maak ook foto's op bijvoorbeeld de door mij georganiseerde PA-markt. Slechts één keer is mij verzocht om niet te publiceren, omdat de persoon in kwestie eigenlijk niet op de beurs mocht komen van zijn vrouw. Cool

Het ongevraagd kopiëren van een foto van iemand anders zin site naar je eigen site is niet toegestaan bij wet zoals hierboven reeds genoemd. Wil je een foto van iemand anders gebruiken, vraag dan vooraf toestemming en biedt in ieder geval bronvermelding aan en zo mogelijk een link-wissel.
Convert    posted on 20-02-2009 23:46
Poster: Lead
Grappig, dit schooot afgelope week ook in de Late Leeuw voorbij.

Dat kan volgens mij kloppen die was van Xtremer gaat om zelfde feest volgens mij Winking my eye
Xtremer    posted on 21-02-2009 09:50
InderdaadWinking my eye. Heb ze gewoon van me site gehaald, ipv een eigen album heb ik nu een link gemaakt naar het album van de fotograaf, waar overigens meer foto's op staan dan in onze albumsHappy, laughing.

Hij heeft in dit geval wel gelijk over copyright aangezien het zijn werk is en daar berust automatisch auteursrecht over. Je mag er dus mee doen wat je wilt na zijn toestemming.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
T_G    posted on 21-02-2009 14:40
Poster: Xtremer
InderdaadWinking my eye. Heb ze gewoon van me site gehaald, ipv een eigen album heb ik nu een link gemaakt naar het album van de fotograaf, waar overigens meer foto's op staan dan in onze albumsHappy, laughing.

Hij heeft in dit geval wel gelijk over copyright aangezien het zijn werk is en daar berust automatisch auteursrecht over. Je mag er dus mee doen wat je wilt na zijn toestemming.

Tja dan doe ik ook dat maar gezeik opgelost!
FML    posted on 21-02-2009 17:47
Haal de foto's er af man , het zijn niet jou foto's de eigenaar wil ze niet versprijd hebben , maak eigen foto's!... zou jij het leuk vinden dat ze JOU track zonder toestemming gebruiken voor het 1 of het ander lijkt me niet. de fotograaf wint toch wel. kijk een rechtzaak zal hij wel niet beginnen. maar je bent van het gezijk af
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Prozei    posted on 21-02-2009 18:47
mischien mag je ze tegen betaling gebruiken??
LLCoolP    posted on 21-02-2009 19:02
Je kunt het beste de foto's eraf halen en daarna misschien nog gaan onderhandelen met de fotograaf. Het zou zonde zijn als je dadelijk je website kunt sluiten door dit incident mocht het voor de rechter komen.
Zelf heb ik dit ook aan de hand gehad met foto's van Bridget Maasland:D
Join the party and become famous!
trustt    posted on 21-02-2009 19:30
Als je zelf op de foto's staat dan mag in principe de fotograaf deze foto's toch niet op zijn website publiceren zonder jou toestemming ofwel??
Jorrit    posted on 21-02-2009 20:03
Poster: Tizio

In Nederland hebben we een boek waar 'zijn rechten' staan, ook wel bekend als het wetboek Winking my eye
FML    posted on 22-02-2009 13:44
wie wil er nu 3000 Blz lezen met onzin :P?
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Lead    posted on 22-02-2009 13:48
Hat gaat er niet om of je het wil lezen.... dat doet niemand.
Jammer genoeg wordt er wel van je verwacht dat je weet wat wel en niet mag.

Je hoeft hem dus niet te lezen, als je maar weet wat erin staat Winking my eye
Let the BASS be louder
LLCoolP    posted on 22-02-2009 16:10
Poster: trustt
Als je zelf op de foto's staat dan mag in principe de fotograaf deze foto's toch niet op zijn website publiceren zonder jou toestemming ofwel??

Als jij kan aantonen dat jij dat bent op die foto moet hij id gewoon die foto verwijderen
Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 22-02-2009 @ 16:11:33 (1%)
T_G    posted on 23-02-2009 00:05
zelfde als het milieu je moet er aan denken

maar je hoeft er niks aan te doen
Snoey    posted on 23-02-2009 02:16
Ik zou ze gewoon laten staan.Ik denk niet dat zo'n fotograaf hier zijn energie, tijd en geld in gaat steken om dit voor de rechter te laten komen. Wilt hij het wel zo ver laten komen zal je waarscheinlijk eerst in contact komen met zijn advocaat en kan je dus de foto's als nog verwijderen. 
www.soundcloud.com/ten-hooven
T_G    posted on 23-02-2009 10:41
Poster: Snoey
Ik zou ze gewoon laten staan.Ik denk niet dat zo'n fotograaf hier zijn energie, tijd en geld in gaat steken om dit voor de rechter te laten komen. Wilt hij het wel zo ver laten komen zal je waarscheinlijk eerst in contact komen met zijn advocaat en kan je dus de foto's als nog verwijderen. 

Tja maar voorkomen is beter dan in je hokkie blijven zitten
haah
Reind    posted on 23-02-2009 11:05
Poster: Xtremer
Je mag er dus mee doen wat je wilt na zijn toestemming.

Ook niet helemaal waar, wanneer ik jou toestemming geef voor plaatsing dan geeft je dat bijvoorbeeld nog niet het recht om daar een eigen beeldmerk over heen te plakken of de foto te bewerken. In alle gevallen zul je opnieuw toestemming moeten vragen aan de eigenaar. En als je dan die toestemming hebt kan die altijd weer op ieder moment eenzijdig ingetrokken worden door de rechthebbende (mits daar voor getekend is e.d.)

Hier bijvoorbeeld, ////www.djresource.eu/News/news/345/Nieuwe-Firmware-(V1400)-voor-DENON-DN-S1200-nu-gratis-downloaden/ word een foto gebruikt die door mij gemaakt is en waar ik nooit toestemming voor heb gegeven om hem te gebruiken aan iets of iemand, daarnaast word er ook nog eens een beeldmerk overheen gejast van de site. Wanneer ik moeilijk zou willen gaan doen (niet dat ik daar behoefte aan heb en zeker niet aangezien ik ook wel eens bij Lead leen aan images) zou ik Lead eerst vragen hem er af te halen en als dat niet gebeurd gewoon een factuur sturen voor het gebruik van de foto.

En of de beheerder dan wel of in dit geval dan niet zelf de foto plaatst of niet maakt vrij weinig uit, als eigenaar van de website blijf je eindverantwoordelijke voor de content.

Ik zou het overigens een ander verhaal vinden als mensen geld verdienen met de foto's. Zo kom ik ze wel eens tegen bij webshops en als die geen toestemming hebben gevraagd stuur ik ze gewoon zonder blikken of blozen een behoorlijke factuur voor het gebruik van de foto's. Exclusieve product foto's zijn namelijk over het algemeen best duur Winking my eye

Poster: Snoey

Je bent in dat geval gewoon aan het stelen. Men mag nog mazzel hebben dat er niet meteen een factuur is gestuurd voor het oneigenlijk gebruik van de foto's.

Gewoon netjes weg halen en desnoods toestemming vragen.
User edit by Reind on 23-02-2009 @ 11:11:27 (48%)
ccc    posted on 23-02-2009 15:55
Poster: Reind

Ook niet helemaal waar, wanneer ik jou toestemming geef voor plaatsing dan geeft je dat bijvoorbeeld nog niet het recht om daar een eigen beeldmerk over heen te plakken of de foto te bewerken. In alle gevallen zul je opnieuw toestemming moeten vragen aan de eigenaar. En als je dan die toestemming hebt kan die altijd weer op ieder moment eenzijdig ingetrokken worden door de rechthebbende (mits daar voor getekend is e.d.)

Hier bijvoorbeeld, ////www.djresource.eu/News/news/345/Nieuwe-Firmware-(V1400)-voor-DENON-DN-S1200-nu-gratis-downloaden/ word een foto gebruikt die door mij gemaakt is en waar ik nooit toestemming voor heb gegeven om hem te gebruiken aan iets of iemand, daarnaast word er ook nog eens een beeldmerk overheen gejast van de site. Wanneer ik moeilijk zou willen gaan doen (niet dat ik daar behoefte aan heb en zeker niet aangezien ik ook wel eens bij Lead leen aan images) zou ik Lead eerst vragen hem er af te halen en als dat niet gebeurd gewoon een factuur sturen voor het gebruik van de foto.

En of de beheerder dan wel of in dit geval dan niet zelf de foto plaatst of niet maakt vrij weinig uit, als eigenaar van de website blijf je eindverantwoordelijke voor de content.

Ik zou het overigens een ander verhaal vinden als mensen geld verdienen met de foto's. Zo kom ik ze wel eens tegen bij webshops en als die geen toestemming hebben gevraagd stuur ik ze gewoon zonder blikken of blozen een behoorlijke factuur voor het gebruik van de foto's. Exclusieve product foto's zijn namelijk over het algemeen best duur Winking my eye

Je bent in dat geval gewoon aan het stelen. Men mag nog mazzel hebben dat er niet meteen een factuur is gestuurd voor het oneigenlijk gebruik van de foto's.

Gewoon netjes weg halen en desnoods toestemming vragen.

Hoe kom jij erachter dat mensen jouw foto's gebruiken? Zie je dit per toeval of doe je dat op een andere manier?
Stefjuuh    posted on 23-02-2009 16:00
Als ze hem van je eigen site aflinken is dit makkelijk te zien... En anders gok ik toch echt op toeval!

335 Users online: 260 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 8.670
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.758.142