Goed leren beatmatchen leer je op .... (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : goed draaien leer je op ...?

-draaitafels
-cd spelers

Voting is only possible for our Members
Tfvs    posted on 17-02-2009 19:38
de stelling; Goed leren beatmatchen leer je op ....
zelf vind ik draaitafels toch beter om het op te lerenWinking my eye

greetz,
tfvs
User edit by Tfvs on 18-02-2009 @ 13:12:04 (100%)

What do you think about Goed leren beatmatchen leer je op .... ??

Vote :   

janek    posted on 18-02-2009 09:07
Toen ik ben begonnen met draaien , bestonden er nog geen CD's , er was alleen maar vinyl .

Geen BPM counters of wat dan ook , het was luisteren , tellen en dan een een bpm waarde op je platencover schrijven , zo leerde je wel je platen kennen
evenals de groeven op de plaat , je kon zien waar de brake kwam Cool

In deze tijd worden er veel minder vinyls geperst en de CDJ markt is vol met players in elke prijsklasse!!
En wie geeft er nog veel geld voor vinyls uit als het makkelijker is om het online als MP3 file te krijgen !
De hedige jeugd is meer met cd groot geworden als met vinyl , dus alleen daarom is de CDJ bij de meeste favoriet !!
Ikzelf was graag verder gegaan met vinyl , maar omdat de meeste platen die ik zoek eerder als MP3 file in de shop te krijgen is ben ik over gegaan op de CDJ players

Vinyl is een zeer fijne DJ spelerij met veel nostalgie en als je ermee kan draaien is het gewoon te gek !!
Ik heb genoeg gezien dat als je draaide de lui op het platenlabel stonden te gluren wat of je speelde Cool

Ik mis het gevoel en de sound van de vinyls ( technics 1210 heeft zijn eigen sound en iedereen kent het die ermee gedraait heeft,als je vergelijkt met andere TT)
Vroeger trok je er een stel uit de Case en je wist wat je pakte  , je kende de plaat al als je het label of cover in de hand had, maar nu ist het of de mp3 op je stick of de cdmap met viltstift beschreven cds , daar moet je wel een groot stel hersens hebben omdaar af en toe uit te komen Cool

Het gekke is wel dat ik de platen die ik op vinyl had ,van de titels  beter ken dan de platen die ik nu op CD heb !!
De herkenningswaarde is minder geworden !!

Maarja , na bijna 30 jaar muziek is het nu de digitale tijd en daar zwem ik dan maar mee
ik ben blij dat ik muziek gedraait heb van 1978 - tot aan nu toe nog steeds plezier heb en af en toe een rilling over mijn rug loopt als ik een geile track luister of mix

Cool

Ach ja , goed draaien leer je vanzelf , als je een goed ritme gevoel voor muziek  hebt dan is het eigenlijk geen probleem , de een is sneller de ander is langzamer , we zijn allemaal met fouten begonnen ,daar leer je van !!

En ik vind als je een foutje in je mix hebt ,dan of erin laten of opnieuw beginnen ,
 bij live mixen vindt ik het ok !!
Bei een studiomix moet het afentoe perfect zijn , ableton is in mijn aanzicht niet echt mixen , maar meer muziek plakken
Dan liever een paar TTs of CDJs

groeten

Jan
User edit by janek on 18-02-2009 @ 09:15:12 (26%)
RiX    posted on 18-02-2009 09:31
Poster: tom-j

Cool

jups Cool
viva_la_bram    posted on 18-02-2009 09:42
Ik ben het eens met de stelling dat je met vinyl beter leert mixen. Bij vinyl moet je toch op je gehoor gelijk zetten en niet op bpm counter letten zoals je dat bij een cdj kan. Ook is de feeling anders.
Al;s je met vinyl kan draaien kan je ook met cdj's draaien al is het wel even wennen. Als je met cdj's leert draaien kan je toch niet zo makkelijk met vinyl starten.
RiX    posted on 18-02-2009 09:46
Poster: viva_la_bram
Ik ben het eens met de stelling dat je met vinyl beter leert mixen. Bij vinyl moet je toch op je gehoor gelijk zetten en niet op bpm counter letten zoals je dat bij een cdj kan. Ook is de feeling anders.
Al;s je met vinyl kan draaien kan je ook met cdj's draaien al is het wel even wennen. Als je met cdj's leert draaien kan je toch niet zo makkelijk met vinyl starten.

En dus het is maar de vraag of je met cd's wilt starten of vinyl. Het is de keus van de dj! Je kan meer met cd's, het is compacter en vrij betaalbaar voor de beginnende / gevorderde dj. Dus begin met wat je het fijnst vind. Ga ook eerst ergens proefdraaien. Bij vrienden, ofzo. Zodat je weet hoe het voelt, voordat je eigen gear gaat aanschaffen...
djvnzza    posted on 18-02-2009 10:34
Je moet zowel op draaitafels als op cd spelers goed leren draaien...
Het is toch niet zo dat als je het mixen met draaitafels onder de knie hebt, dat het je met de cd spelers (waar je misschien nog nooit mee hebt gedraaid) het net zo goed af gaat?
RiX    posted on 18-02-2009 10:55
Poster: djvnzza
Het is toch niet zo dat als je het mixen met draaitafels onder de knie hebt, dat het je met de cd spelers (waar je misschien nog nooit mee hebt gedraaid) het net zo goed af gaat?

dit is natuurlijk onzin. Een cd-dj hoeft niet met vinyl te leren draaien, en andersom net zo! Als je wordt gevraagd geef je toch aan welke apparatuur je nodig hebt.
ArCee    posted on 18-02-2009 12:43
Je kunt de stelling ook omdraaien. Slecht draaien leer je op de pc. Ik ken diverse "deejays", zelfs producers die alles op de pc doen en dus echt niet met cd spelers en of platenspelers overweg kunnen. Ze maken elke week op de pc de meest strakke mixen, zozeer zelfs dat ik soms zou willen dat ik het zo vet met m'n cd spelers zou redden, maar met spelers hebben ze totaal (fm) hehehe, geen ervaring. Zeker als producent van tunes heb je dan volgens mij een probleem omdat draaien en produceren tegenwoordig hand in hand gaan, wat ik erg jammer vind, maar dat is een andere discussie. Als jij als producer niet live kunt draaien, dus ook je eigen werk niet, valt er een behoorlijk stuk promotie voor jezelf weg? Cool
Tfvs    posted on 18-02-2009 13:12
Poster: Bles
ik heb gestemd op draaitafels.. want daar heb ik het zelf op geleerd.. maar ik vind dat de vraag verkeerd is gesteld..
goed draaien is heel iets anders dan goed kunnen beatmatchen.

helemaal mee eens idd, heb het even veranderd Winking my eye
RiX    posted on 18-02-2009 13:21
Ja, nu heeft iedereen op de vorige stelling gereageerd... qua beatmatchen is dit een totaal (fm :d) andere vraag.
dacuba    posted on 18-02-2009 13:35
Poster: ArCee
jij als producer niet live kunt draaien, dus ook je eigen werk niet, valt er een behoorlijk stuk promotie voor jezelf weg? Cool

Live controllertje bij? Kunnen ze die strakke mixen ook live gaan brengen.. én producen :D
Adrien1989    posted on 18-02-2009 22:03
Op vinyl of met CD, ik denk dat niet niet uitmaakt, tenminste ik denk dat dit niet uit hoeft te maken. Wat naar mijn mening van belang is, is dat je het trucje leert op een speler zonder teveel mikmak en beatcounters. Ik denk dat het leren beatmatchen op een CD speler zonder counters niet veel verschilt van het beatmatchen met vinyl.

Ik heb het zelf ook geleerd op spelers zonder counters en later ben ik vinyl erbij gaan draaien en ik had op dat moment ook een 2 CDJ800's staan. Ik heb geen moeite gehad met het matchen zonder counters op dat moment Happy, laughing
Tomazos    posted on 19-02-2009 05:40
Poster: Stefjuuh

En als je nou nooit met platen WIL draaien?

Ik had geen counter op mn dual-deck, maar WEL op mn DJM. Op een gegeven moment was ik al sneller dan de counter van mn DJM. Nu heb ik een rmx-40, en ik neem niet eens meer de moeite om BPM counter aan een kanaal toe te wijzen. Ik heb het dus andersom gedaan dan wat de meeste mensen aanraden..

@Maarten: is het niet al de toekomst? Laatste keer dat ik keek zag ik geen, of maar 2 (als er 4CDJ's staan) draaitafels..

geen idee,

zelf heb ik het niet 'bewust' geleert, gewoon onschuldig begonnen met nummertjes opzetten, en dan ga je verder spelen:P

1e cd spelers waar ik echt intensief op heb gedraaid waren de pioneer 100s, die hadden ook geen bpm counterHappy, laughing,

en platen.. tja, ik kan wel met platen draaien, maar dat duurd voor mij persoonlijk beduidend langer om gelijk te krijgen dan met cd's, puur omdat het 'mee draaien van plaat' en corrigeren meer tijd vraagt dan cd speler.. bij platen heb je geen makkelijke 'cue' knop,.. en natuurlijk dat ik mischien bij elkaar maar 2 uurtjes op platen heb gedraaid in me leven.. en een cdj 100/800/1000 niet eens meer te tellen is hoeveel uur er daar in zit :P

maja, en toch zeg ik.. ECHT beatmatchen, en leren mixen, doe je met platen.. als je net wilt beginnen
(en anders pak je een final scratch ofzo, als je mp3's wilt gebruiken)

in spanje hebben ALLE middel/grote tenten digitale draai tafels.. zat dj's die daar binnen komen lopen met een laptop, pluggen die eraan, en draaien met platen via hun laptop,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 19-02-2009 @ 05:43:17 (14%)
ArCee    posted on 21-02-2009 09:39
Dat zijn in mijn ogen geen deejays Tomazo, voor die mensen kun je beter een andere naam / titel verzinnen zoiets als: Techdeejays ?? Digi-jays?
baath    posted on 21-02-2009 09:49
Poster: ArCee
Dat zijn in mijn ogen geen deejays Tomazo, voor die mensen kun je beter een andere naam / titel verzinnen zoiets als: Techdeejays ?? Digi-jays?

tja dat is iedereen zijn eigen mening denk ik.

zelf begonnen op cd speleres.
daarna toch 2 sl's gekocht voor het draaien met vinyl, en ja dat vind ik persoonlijk dus het echte draaien...

maar tegenwoordig ga ik ook overal met me laptopje heen i.c.m traktor pro.
puur en aleen omdat ik veel minder hoef mee te nemen als allround dj.

elke avond een auto vol aan platen tassen en cd koffers mee nemen raak je na een poos sjouwen ook echt wel beu...

Niels325    posted on 21-02-2009 10:36
Persoonlijk denk ik dat tt's gemakkelijker zijn.
Gewoon omdat je daar echt voelt hoeveel je bijstuurt en zo...
Zelf heb ik begonnen met cd, maar toen ik zo'n 2 jaar later met vinyl probeerde, ging dit direct goed.

Dus voor mij: vinyl makkelijker als cd!
djvnzza    posted on 21-02-2009 18:44
Poster: RiX
Poster: djvnzza

dit is natuurlijk onzin. Een cd-dj hoeft niet met vinyl te leren draaien, en andersom net zo! Als je wordt gevraagd geef je toch aan welke apparatuur je nodig hebt.

het is toch maar net wat jou ligt of niet? (cd / vinyl) 
Denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel... Winking my eye
Grtjz!

defam    posted on 02-03-2009 00:04
Het is toch ook een kwestie van je muziek kennen!!
Als ik nieuw vinyl koop, luister ik die altijd heel aandachtig en helemaal, op 0% pitch.
Je gehoor en ritmegevoel moet toch wel goed zijn, improviseren, snel kunnen werken ect.
Ik denk dat t dan verder niet echt uitmaakt waar je mee werkt, draaitafels of cd..hoewel cd spelers wel makkelijker te besturen zijn en nauwkeuriger.
Ik geef dan toch de voorkeur aan de draaitafel!Cool
Winston    posted on 02-03-2009 12:27
Beatmatchen bestaat uit 3 stappen: cue punt zoeken, op tijd starten en dan pitch stellen. Dus het maakt niks uit op wat je at doet, want het zijn stappen die aan jezelf liggen en niet aan de apparatuur.

CD players zijn wel wat gemakkelijker omdat er meer manieren zijn om te starten en de pitch bij te stellen en je de cue point kunt bewaren voor snelle terugkeer als het hopeloos fout gaat. Het duurt dus iets langer voordat je gefrustreert raakt dat het maar niet wil lukken.
Tic Toc
Ashley    posted on 02-03-2009 19:44
Goed leren draaien leer je door......... oefeningdat geldt voor zowel draaitafels als cd-spelers, het kan allebei, zolang je maar blijft oefenen...
Maar wat nou als het lukt, mama?
Boyd    posted on 02-03-2009 20:28
Poster: Winston
Beatmatchen bestaat uit 3 stappen: cue punt zoeken, op tijd starten en dan pitch stellen. Dus het maakt niks uit op wat je at doet, want het zijn stappen die aan jezelf liggen en niet aan de apparatuur.

CD players zijn wel wat gemakkelijker omdat er meer manieren zijn om te starten en de pitch bij te stellen en je de cue point kunt bewaren voor snelle terugkeer als het hopeloos fout gaat. Het duurt dus iets langer voordat je gefrustreert raakt dat het maar niet wil lukken.

Niet Cue zetten, Pitch zetten, dan inmixen en corigeren?
Tekhead    posted on 02-03-2009 21:04
  1. Iedere dj moet echt met vinyl kunnen draaien, maar.... je moet er niet eerst mee leren draaien, en dan pas overstappen, je kan best al enkele jaren cd-dj zijn, en dan pas met vinyl leren, al is het alleen maar thuis dat je vinyl draait. De oudere dj's onder ons zullen dit wel beamen, eens je beide onder de knie hebt, kan er weinig nog fout lopen in de club of op een party.  
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Stefjuuh    posted on 02-03-2009 21:29
Poster: Tekhead

1. Iedere dj moet echt met vinyl kunnen draaien, maar.... je moet er niet eerst mee leren draaien, en dan pas overstappen, je kan best al enkele jaren cd-dj zijn, en dan pas met vinyl leren, al is het alleen maar thuis dat je vinyl draait. De oudere dj's onder ons zullen dit wel beamen, eens je beide onder de knie hebt, kan er weinig nog fout lopen in de club of op een party. ?

Dus jij wil mij dwingen vinyl te draaien, ook al als ik moeiteloos 3decks in-time houd?
RoyBeware    posted on 02-03-2009 22:19
Ik ben begonnen met CD.
Later heb ik nog een TT gehad.
Heb daar door het beatmatchen goed onder de knie gekregen.
En op gehoor te draaien.

Maar ik zie mijn BPM niet, dus draai ook niet op de BPM, maar op mijn gehoor.
Het is ook net wat je lekker vind draaien. 
Tekhead    posted on 03-03-2009 00:56
@ stefjuuh : Ik wil niks of niemand dwingen, alleen vind ik dat je ook moet leren draaien met vinyl, zonder er een moment op te plakken wanneer je moet beginnen oefenen. Dan zal je ook begrijpen, waarom zoveel dj's de liefde voor vinyl, Technics SL's en Rodec Mixers koesteren. De basic van djingen herbergen, 2 SL's + 1 Rodec en veel vinyl. Leer het en je zal onmiddellijk begrijpen wat ik bedoel
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 03-03-2009 12:16
Poster: BoydGrift

Niet Cue zetten, Pitch zetten, dan inmixen en corigeren?

Ik beatmatch dus niet volgens jou methode. Ik ben tegenstander van corrigeren tijdens het inmixen. Cool

Ik zet vooraf in mijn headphones alles gereed voordat het inmixen begint.

@Tekhead: Ik heb wel eens met draaitafels gewerkt en ik vond het draaigevoel veel beter dan nu op mijn cd players. Maar je bent geen betere of slechtere dj in de clubs als je wel of niet met draaitafels werkt. Cool
Tic Toc

318 Users online: 265 Guests (53 Unknown)
Pages generated today : 13.475
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.762.947