Poster: creeky
ok thx voor je snelle reactie alweer
wat is ethernet>?
ik was filmpjes aan het kijken en zie vaak dat laser gewoon op mensen schijnt ook bij defqon en qlimax en dat lijken me toch wel zware lasers
Poster: creeky
ik was filmpjes aan het kijken en zie vaak dat laser gewoon op mensen schijnt ook bij defqon en qlimax en dat lijken me toch wel zware lasers
Poster: Yorick
Op grote evenementen word het via ethernet en via nog een systeem aangestuurd. En natuurlijk op dmx.Maar als je het voor een drive in gerbuikt is sound 2 light al genoeg.
Nog even over de aansturing van laser en ethernet: Pangolin is veruit de grootste leverancier van laserstuursoftware. Pangolin werkt met een eigen pci-kaart in een pc. Op die kaart zit een eigen processor en geheugen waarmee de shows worden gedraaid. De kaart stuurt analoge stuursignalen uit (+/- 5 volt).
Sinds een tijdje hoef je die kaart niet meer in je pc te steken maar kan hij in een apart kastje vlakbij of in de laserprojector. Dat kastje is dan weer verbonden met je pc via ethernet. Maar dat maakt de aansturing van je laser natuurlijk nog geen ethernetsturing. Dat blijft analoog. Alleen de verbinding tussen dat extra kastje en je pc is ethernet. De laser luistert nog steeds naar analoog.
Poster: MatthiasDB
even een paar rechtzettingen:
*de grote lasers (multicolour, >1W, ...) hebben gewoonlijk hun eigen protocol: ILDA. dit wordt dan weer getriggerd door een simpel dmx-lijntje!