paar vragen over lasers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

creeky    posted on 14-02-2009 20:01
hallo
ik heb een vraagje over lasers

1. laser mogen toch nooit in het publiek schijen?

2. staan laser op feesten altijd op dmx of op sound activated

3. moet je speciale diploma's hebben voor laser boven de 500 mw ofzo
User edit by creeky on 14-02-2009 @ 20:01:35 (3%)

What do you think about paar vragen over lasers ??

Vote :   

djjh    posted on 14-02-2009 20:03
1) weet ik niet
2) dat hoeft niet ligt eraan wat je zelf wilt. wil je alles zelf kunnen bedienen of moet het gewoon op de muziek gaan.
3) weet ik ook niet
creeky    posted on 14-02-2009 20:04
ok thx voor je snelle reactie
Yorick    posted on 14-02-2009 20:11
1. Dat mag niet omdat je anders mensen kan verblinden.. Omdat lasers slecht voor je ogen zijn.
2. Op grote evenementen word het via ethernet en via nog een systeem aangestuurd. En natuurlijk op dmx.
Maar als je het voor een drive in gerbuikt is sound 2 light al genoeg.
3.Is mij niet bekend maar weet wel dat je boven een aantal MW/W een dipoloma/cetificaat nodig heb.
lightstar    posted on 14-02-2009 20:14
Beste Creeky.

1.Ik weet niet 100% of dit wel of niet mag maar je moet in iedegeval altijd op passen. Als een laser straal een tijdje in iemand oog straalt en dan hoeft het nog geeneens een zware laser te zijn beschadigt hij het oog zeker! het lijkt mij niet dat je helemaal niet een laser op het publiek mag richten maar je moet zowiezo altijd oppassen dat de stralen niet rechtstreeks in iemands ogen komt.

2.Dit moet je zelf bepalen ik zou hem op dmx zetten omdat je dan toch wat meer kan bepalen wat hij doet en op welk tijdstip. Ook heeft hij hierdoor wat meer functies en mogelijkheden. Als je geen zin hebt om hem dmx te programeren is standalone ook altijd een goede optie. Een laser ziet er vind ik zowiezo altijd strak uit.

3Deze vraag kan ik echt helemaal niet beantwoorden en hoop dat iemand anders dat hier kan doen.

Alstjeblieft. 
creeky    posted on 14-02-2009 20:22
ok thx voor je snelle reactie alweer

wat is ethernet>?

ik was filmpjes aan het kijken en zie vaak dat laser gewoon op mensen schijnt ook bij defqon en qlimax en dat lijken me toch wel zware lasers
User edit by creeky on 14-02-2009 @ 20:24:18 (100%)
LLCoolP    posted on 14-02-2009 20:26
Poster: creeky
ok thx voor je snelle reactie alweer

wat is ethernet>?

ik was filmpjes aan het kijken en zie vaak dat laser gewoon op mensen schijnt ook bij defqon en qlimax en dat lijken me toch wel zware lasers

ethernet is geloof ik het Industriël Internet(of bus verbinding tussen Pc's). signalen gaan sneller dan bij gewoon internet en elke gebrukers heeft zijn eigen IP
Join the party and become famous!
Gery    posted on 14-02-2009 20:43
ethernet is gewoon een netwerk protocol voor digitale verbinding tussen verschillende computers, de reden waarvoor ethernet gebruikt wordt op grote evenementen is omdat men anders te lange afstanden zou moeten afleggen met een (analoge) DMX kabel, waardoor er fouten zouden ontstaan in de sturing.

Moderne lichttafels hebben ook ethernet aansluiting van waaruit een kabel (of via wifi) gaat naar de lichtstructuur waar een ethernet to DMX converter staat Happy, laughing
DJ - Producer
greup    posted on 15-02-2009 01:37
Poster: creeky

De meeste mensen hebben ooit van hun vader of moeder gehoord dat je nooit in een laser straal mag kijken en denken daarom dat je geen laser op het publiek mag richten.
Zo worden sommige mensen bijvoorbeeld boos als je een laser op een spiegel bol richt omdat al die stralen dan gewoon het publiek in komen.

Zolang je weet wat je doet, met welke laser je werk, en weet met welke snelheid hij door het publiek hij
door het publiek heen gaat is het gewoon mogelijk. Uiteraard is het wel heel belangrijk dat je weet wat je doet! Zeker bij lasers die boven de 1W komen.
Tomazos    posted on 15-02-2009 08:44
1: lasers mogen wel in het publiek schijnen, als het maar niet 1 sterke strakke straal is, maar bijv dat de laser word geplitst in 10 stralen, die snel bewegen..
(dit hangt ook wel flink van de sterkte van de laser af)

2: professionele lasers worden aangestuurd met : 'ILDA' zo kun je ook de laser zelf gemaakte afbeeldingen/teksten e.d laten maken, dit gaat met dmx niet.

3: beetje vak kennis is wel handig,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
creeky    posted on 15-02-2009 09:42
ok thx
Victor    posted on 15-02-2009 12:06
In het publiek schijnen (audience scanning) is geen probleem zolang je aan een aantal voorwaarden voldoet. Enkele stilstaande stralen en gebruik van gepulste lasers is bijvoorbeeld gevaarlijk omdat het vermogen in de tsraal veel te hoog oploopt. Audience scanning met cw groene lasers is tot en met hoge vermogens prima mogelijk. Kijk anders eens in de "laser safety" afdeling van het Pangolin forum. (www.pangolin.com).

Dmx en soundmode is meer iets voor hobby lasers. Professionele lasers worden gewoon analoog aangestuurd (-5/+5 volt op de stuurlijnen), inderdaad via de Ilda aansluitnorm. Dmx is namelijk te langzaam om high speed graphics te maken.

Speciale diploma's om te werken met high power lasers zijn er niet. Hoewel dat op zich geen slecht idee zou zijn (er lopen nogal wat cowboys rond...).
dj-ync    posted on 15-02-2009 14:15
wat altijd al mijn idee is, is dat het eigelijk niet zoveel uit maakt hoe je een laser ophangt. die stralen kunnen zo breedt zijn, dat het altijd het hoog wel raakt, ook als je even stil staat en je richt je ogen op de laser heb je 9 van de 10x kans dat het oog wordt geraaktWinking my eye
Victor    posted on 16-02-2009 09:30
Poster: Yorick
Op grote evenementen word het via ethernet en via nog een systeem aangestuurd. En natuurlijk op dmx.
Maar als je het voor een drive in gerbuikt is sound 2 light al genoeg.

Nog even over de aansturing van laser en ethernet: Pangolin is veruit de grootste leverancier van laserstuursoftware. Pangolin werkt met een eigen pci-kaart in een pc. Op die kaart zit een eigen processor en geheugen waarmee de shows worden gedraaid. De kaart stuurt analoge stuursignalen uit (+/- 5 volt).

Sinds een tijdje hoef je die kaart niet meer in je pc te steken maar kan hij in een apart kastje vlakbij of in de laserprojector. Dat kastje is dan weer verbonden met je pc via ethernet. Maar dat maakt de aansturing van je laser natuurlijk nog geen ethernetsturing. Dat blijft analoog. Alleen de verbinding tussen dat extra kastje en je pc is ethernet. De laser luistert nog steeds naar analoog.
mrmagix    posted on 16-02-2009 17:59
Een laser tot 5.9 mW kan in theorie enkel tijdelijke schade opleveren. Als je daarboven gaat is het gevaarlijker.
Waarom zeg ik in theorie?
Een laser ga je nooit gebruiken voor een statische straal te beamen.
Het spiegelsysteem van een laser is zo gemaakt dat de eigenlijke straal maar 1/100 van een seconde op dezelfde plaatst staat bij het uitbeamen van figuren. Als je natuurlijk gaat zorgen dat je een enkele straal verkrijgt kan je mensjes wel pesten met het verblinden. Maar dat noem ik sadisme.
DMX sturing is de standaard van zowat alle lichteffecten. Ook ga je op een laser onder de 5.9mW bijna geen dmx aansluitingen vinden. Tot 10 meter kan je eigenlijk ook gebalanceerde microfoon kabel gebruiken, dit werkt even goed. Het voordeel aan echte DMX kabel is dat je grotere afstanden kan overbruggen omdat die veel minder weerstand bieden aan het signaal.

Greetz
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
dJORD    posted on 26-02-2009 18:06
ik wou deze topic effe gebruiken hier mijn vraag: kan je een Shogun DJ G-40 wel of niet in het publiek richten??
FML    posted on 26-02-2009 18:41
geen idee wat het is , maar dit topic gaat over lasers en ik zie hier en daar vaak staan dat het niet aanraadbaar is om in het publiek te schijnen?...
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
creeky    posted on 28-02-2009 20:54
waar is dat blauwe ding voor dat in het midden zit van deze lasers net onder de dipswitches
http://www.velleman.be/images/products/4/vdp1001gld7_detail.jpg
Twister    posted on 01-03-2009 00:48
Dat blauwe 'ding' is serial aansluiting (zit ook op meeste moederbords).

Dit heeft ook met aansturing te maken. Maar ik weet verder ook neit veel over sirial aansluitingen
Victor    posted on 01-03-2009 10:41
Het is een DB9 connector, die bij computers inderdaad voor een seriële aansluiting wordt (werd) gebruikt.

Bij lasers zie je dit type connector meestal voor de aansluiting van een interlock: een schakelaar die aangesloten MOET worden (laat je de connector open dan werkt de laser niet) en waarmee je in geval van nood de straal kan uitschakelen.
creeky    posted on 01-03-2009 14:46
kun je hem er veder nog mee besturen of niet
Flexii    posted on 01-03-2009 19:29
lasers zijn over het algemeen zo gemaakt dat je nooit de laser geconcentreerd in een punt krijgt, het zijn altijd bewegingen die ontzettend snel gaan 100ste van secondes,, zolang je praat over miliwatt kun je in principe met een gerust hard het publiek in schijnen,, een shogun van 40mw, stelt niks voor,, moet je in het echt gezien hebben,, is een laser van niks
MatthiasDB    posted on 01-03-2009 21:36
even een paar rechtzettingen:

*dmx over CAT5 gaat niet met het ethernet protocol maar met het ARTNET protocol!
*lasers worden niet rechtstreeks aangestuurd met ARTNET! (geen enkel dmx-toestel trouwens)! artnet is gewoon een manier om meerdere dmx-universes te versturen over een simpele CAT5-lijn.
*de grote lasers (multicolour, >1W, ...) hebben gewoonlijk hun eigen protocol: ILDA. dit wordt dan weer getriggerd door een simpel dmx-lijntje!
Overdosis    posted on 02-03-2009 08:44
Poster: MatthiasDB
even een paar rechtzettingen:
*de grote lasers (multicolour, >1W, ...) hebben gewoonlijk hun eigen protocol: ILDA. dit wordt dan weer getriggerd door een simpel dmx-lijntje!

??  bij de "grotere" lasers wordt helemaal niet meer met DMX gewerkt, alleen met ilda en gaat over een 25pins DB connector of tegenwoordig over CAT5

This is an old Topic

No new postings for 5.913 days.
 Post CommentThat would be 197.1 months
or a whopping 16.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

207 Users online: 11 Guests (196 Unknown)
Pages generated today : 48.260
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.526.261

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use