[4] Luidsprekers en speakers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 11-02-2009 21:08
Speakers en luidsprekersHet vierde deel van de serie DJ Topics over geluid gaat over luidsprekers.

Ik heb geprobeerd alle basisbegrippen te verduidelijken en toe te lichten. Dit is niet zo'n diepgaand topic als de voorgaande topics, veel dieper ingaan zou erg technisch worden. En voorbij een bepaald punt is het verschil tussen kennis en mening nauwelijks meer te bepalen.

Dit is een overzicht van dit topic :

Let the BASS be louder

What do you think about [4] Luidsprekers en speakers ??

Vote :   

Xtremer    posted on 11-02-2009 21:34
Je moet echt docent worden LeadCool. Zeer goede uitleg trouwens, niet te moeilijk en toch interessant om te weten.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 11-02-2009 @ 21:34:39 (100%)
Arii    posted on 11-02-2009 21:36
Haha. ALS hij het zou willen worden, dan kon je bij ons op school aan de slag Winking my eye. Maar in denk dat je bij Pioneer ook niet verkeerd zit...
Ondanks dat ik dit al geleerd heb, is dit een hele goede uitleg! Cool
User edit by Arii on 11-02-2009 @ 21:37:25 (49%)
Lead    posted on 11-02-2009 21:58
Hehe, leuke reacties... daar maak ik dit soort topics voor Cool

Eigenlijk was het de bedoeling om gelijk met het serieuze deel te beginnen (de delen die nu gaan volgen), maar door de reacties op het eerst Topic heb ik de laatste 3 er nog maar tussen gestopt omdat zo een betere algemene basis wordt getoond.

Wat volgt zijn dingen over echte CD's, compressie, compressie (zijn 2 verschillende dingen), etc... nu gaat het pas leuk worden Winking my eye

Voor 't gemak maak ik er maar een inhoudsopgave bij, altijd makkelijk als je iets zoekt...
Let the BASS be louder
Xtremer    posted on 11-02-2009 22:22
Ik ben zeer benieuwd:d! Veel beter dan al die moeilijke oude schoolboeken troep:P. Zitten zeker wel interessante dingen bij.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Tekhead    posted on 12-02-2009 19:31
Leuk topic Lead, maar ff een vraagje, m'n 8 ohm woofer is kapot, en zou hem graag willen vervangen door een Topwoofer van 4 ohm (ex car woofer) is dit mogelijk, en zo ja op wat moet ik letten en aansluiten ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Lead    posted on 13-02-2009 00:20
Hangt van je luidspreker af. Zitten er filters etc in ?? Dan wordt het lastig aangezien die vaak de impedantie (weerstand) van de speaker gebruiken. Als hij gewoon rechtoe-rechtaan aangesloten zit moet het kunnen, mits je versterker het trekt...
Let the BASS be louder
cross-over    posted on 13-02-2009 10:02
Weer een uitstekende uitleg.

Wat ik wel mis is een klein stukje over rendement van luidsprekers.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Tekhead    posted on 13-02-2009 19:12
Poster: Lead
Hangt van je luidspreker af. Zitten er filters etc in ?? Dan wordt het lastig aangezien die vaak de impedantie (weerstand) van de speaker gebruiken. Als hij gewoon rechtoe-rechtaan aangesloten zit moet het kunnen, mits je versterker het trekt...

De versterker trekt 4 ohm das geen probleem, de crossover is apart,hij  kan toch ook afgesneden worden eventueel met spoel denk ik, zou het dan niet lukken ?
Lead    posted on 13-02-2009 19:17
Als je het crossover bypassed dan krijgt je speaker full-range signaal, da's niet altijd goed voor een sub, die is niet gemaakt om zo snel te bewegen.

Poster: cross-over
Weer een uitstekende uitleg.

Wat ik wel mis is een klein stukje over rendement van luidsprekers.

Da's een goeie, even kijken of ik daar iets over kan verzinnen. Ik weet er wel het nodige van, maar kost altijd even tijd om het duidelijk te verwoorden zodat iedereen het snapt Winking my eye

Wordt het toch nog een beetje ingewikkeld...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 13-02-2009 19:18 (31%)
Tekhead    posted on 13-02-2009 21:02
En als ik de sub dan afsnij met een spoel dan krijgt hij toch geen mid of high door, of zie ik dat verkeerd ?
Lead    posted on 13-02-2009 21:55
Poster: Tekhead
En als ik de sub dan afsnij met een spoel dan krijgt hij toch geen mid of high door, of zie ik dat verkeerd ?

Klopt bijna, voor een low-pass filter moet je een spoel in serie schakelen met de belasting. Maar dan is de kunst om de juiste waarde voor je spoel te kiezen. Deze is namelijk van belang voor de filter frequentie.
Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 5.925 days.
 Post CommentThat would be 197.5 months
or a whopping 16.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

117 Users online: Lead & 15 Guests (101 Unknown)
Pages generated today : 59.321
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.169.934