wat betekent OEM (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 12-08-2005 15:53
Hallo
Ik zie vaker in topics en bij producten dat het een oem product is.
Ik heb nog nergens gevonden wat er mee bedoeld wordt, kan iemand mij dit uitleggen?

What do you think about wat betekent OEM ??

Vote :   

Jean    posted on 12-08-2005 15:58
Original Equipment Manufacturer Happy, laughing

Als ik het goed begrepen heb, staat voor het zelfde kwaliteit voor een mindere prijs.
Doe er zelf wel niet aan mee.
PauLvD    posted on 12-08-2005 16:11
goede vraag dat vroeg ik me ook al afWinking my eye
Maartenb    posted on 12-08-2005 16:18
Het staat inderdaad voor Original Equipment Manufacter, maar wat je zegt over "de zelfde kwaliteit voor een lagere prijs" heeft eigenlijk niets met het "oem-principe" te maken. De oem-bak is een draaitafel die door een hoop verschillende leveranciers verkocht wordt. Dus deze merken verkopen allemaal dezelfde tafel alleen staat er een andere naam op en maken sommige leveranciers wat kleine aanpassinkjes. Of je nou de Akiyama dj-4000 acura of de american audio htd 4.5 koopt in principe krijg je dus dezelfde tafel. De prijs scheelt wel vaak +/- 10 euro maar als je voor een oem bak gaat kun je eigenlijk gewoon gaan voor degene die jij het mooist vindtHappy, laughing
ccc    posted on 12-08-2005 16:21
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik las altijd forum berichten en snapte dan nooit waar men het over had als ze weer over een OEM iets praatten. Maar nu dus wel. BedanktHappy, laughing.

Lead    posted on 12-08-2005 17:52
Pioneer maakt bijvoorbeeld OEM de DVD recorder drives in de mac...
Let the BASS be louder
W.i.M    posted on 13-08-2005 22:36
Wel frapant want in de PC wereld hebben ze het over OEMS als het product zonder verpakking en handleiding wordt verkocht.

Zo heb ik verschillende OEM's gekocht gewoon de Hardware van bekende fabrikanten in een zakje

Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Nvie    posted on 13-08-2005 22:49
Elk wereldje heeft zo zijn ding denk ik...
Lead    posted on 21-08-2005 13:34
OEM is niet bedoeld voor losse verkoop, maar wordt wel gedaan door sommige winkels. Die kopen een partijtje voor assemblage in PCs en de restanten worden als OEM verkocht. Geen handleiding, Geen soft/firmware, geen mooi doosje, wel een scherpe prijs... :D
Let the BASS be louder
DJ_Mama    posted on 14-09-2005 13:54
Paar voorbeelden:

Synq XTRM1

Omnitronic DD5250

Akiama DJ4000 Acura

AMDJ HTD4.5

Stanton STR8-150

Citronic PD45

Reloop RP6000MK5.

MadSteven    posted on 16-11-2005 13:13
Nou, Windows XP wordt bijvoorbeeld ook OEM verkocht... Makes you think, huh?
victorn    posted on 16-11-2005 14:08
OEM is inderdaad Original Equipment Manufacturer. En dat betekent gewoon: de fabrikant die het apparaat echt maakt.

Bijvoorbeeld de Pioneer dvd-drive die door Apple in een computer wordt gestopt: Pioneer is dan de OEM. Het is voor Apple niet rendabel om zelf een drive te ontwikkelen dus kopen ze die gewoon in. Zelfde is het geval met de Sony cd-drives die in een hoop cd-spelers van andere merken worden gebruikt: Sony is de OEM, terwijl de speler door bijvoorbeeld Gemini wordt gemaakt en verkocht.

Bij de bekende Synq (en andere) draaitafels is er één of andere fabriek in Taiwan ofzo die die dingen maakt. Dat is de OEM. De klanten van de OEM zoals Synq, Citronic, etc. kopen de draaitafel van de OEM in en verkopen hem onder eigen merk.
MadSteven    posted on 16-11-2005 15:02
Tja, en zo groeit alles een beetje naar pc-idee.

Het zou volstrekt ondenkbaar zijn dat een merk alle onderdelen in/van een computer maakt. Zelfs Apple maakt zijn beeldschermen, videochipsets, processors, harde schijven, dvd-spelers en waarschijnlijk toetsenborden niet zelf.

Dell plaatst alle onderdelen van andere fabrikanten in een kast van henzelf en plakt er de naam Dell op. Da's pas goed OEM-gebruik Happy, laughing
User edit by MadSteven on 16-11-2005 @ 15:03:20 (4%)
PatrickBeuken    posted on 16-11-2005 16:40
Netzoals HP en Compaq...
Tekhead    posted on 17-11-2005 00:57
Poster: PatrickBeuken
Netzoals HP en Compaq...

zou onnozel zijn als ze het niet doen, compaq is overgenomen door HP
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 17-11-2005 01:07
Poster: MadSteven
Tja, en zo groeit alles een beetje naar pc-idee.

Het zou volstrekt ondenkbaar zijn dat een merk alle onderdelen in/van een computer maakt. Zelfs Apple maakt zijn beeldschermen, videochipsets, processors, harde schijven, dvd-spelers en waarschijnlijk toetsenborden niet zelf.

Dell plaatst alle onderdelen van andere fabrikanten in een kast van henzelf en plakt er de naam Dell op. Da's pas goed OEM-gebruik Happy, laughing

Apple maakt enkel zelf cases,beeldschermen,toetsenborden en muis, en nog wat kleine onderdelen, maar andere zoals bvb harde schijven zijn van La Ciel,processors o.a. van motorola, dvd vooral G.E. en pioneer, enz... Maar er is wel een maar.... Apple koopt geen OEM, want apple laat ze maken volledig volgens hun persoonlijke specificaties, bij gekende kwaliteitsfabrikanten en exclusief voor apple, maw de dvd speler die voor apple gemaakt wordt is nooit identiek als 1 die voor de pc markt is, straffer nog, die worden meestal zelfs niet in dezelfde fabriek gemaakt
victorn    posted on 17-11-2005 13:26
Poster: Tekhead
Apple koopt geen OEM, want apple laat ze maken volledig volgens hun persoonlijke specificaties, bij gekende kwaliteitsfabrikanten en exclusief voor apple, maw de dvd speler die voor apple gemaakt wordt is nooit identiek als 1 die voor de pc markt is, straffer nog, die worden meestal zelfs niet in dezelfde fabriek gemaakt

Al laat je het helemaal volgens jouw specificaties maken, dan nog noem je de fabrikant die het spul maakt de OEM. Het is niet zo dat de naam OEM alleen geldt voor spullen die door meerdere fabrikanten worden aangeboden.
Tekhead    posted on 17-11-2005 21:28
je draait de zaken om, of je  hebt mijn message niet goed gelezen of begrepen.

Oem is een bepaald type toestel of dergelijke dat door 1 fabrikant wordt gemaakt, en door meerdere bedrijven met hun eigen naam verkocht wordt, aan dezelfde doelgroep, m.a.w. Niet synq, reloop, Am.Audio, citronics, en andere Akayima's zijn OEM, maar het bedrijf, die het ontwerp en productie ervan doet, dit productiebedrijf is een OEM bedrijf, degene die er zijn naam opzet, verkoopt onder andere OEM, maar is zelf geen OEM.

Wat betreft Apple, is't zo dat de Processoren, meestal van Motorola, exclusief zijn voor apple, en aan geen andere doorverkocht worden, want die kunnen die toch niet gebruiken in hun PC's (Remember, Apple is -gelukkig- geen P.C.) Motorola leverd ze alleen aan apple, of aanverwante die op het Mac OS systeem draaien.
Jori    posted on 24-04-2007 20:23
Wie is dan de originele maker van de citronic cd-s6?

Lukaz    posted on 24-04-2007 20:27
Poster: Lead
OEM is niet bedoeld voor losse verkoop, maar wordt wel gedaan door sommige winkels. Die kopen een partijtje voor assemblage in PCs en de restanten worden als OEM verkocht. Geen handleiding, Geen soft/firmware, geen mooi doosje, wel een scherpe prijs... :D

heb je het nier nou over OEM bij het computer wereldje? of ook over muziek (de tt's in dit geval) want ik heb mijn oems wel met handleiding, mooi doosje etc ontvangen
Jori    posted on 24-04-2007 20:29
Poster: Lukaz

heb je het nier nou over OEM bij het computer wereldje? of ook over muziek (de tt's in dit geval) want ik heb mijn oems wel met handleiding, mooi doosje etc ontvangen

Hij bedoelt in de computer wereld, want anders klopt er helemaal niks van.
Lukaz    posted on 24-04-2007 20:30
dacht al Happy, laughing
Jori    posted on 24-04-2007 20:31
Zijn er eigenlijk nadelen aan OEMs verbonden? Ik heb zelf de cd-s6 en die werkt heerlijk.
NielsR    posted on 25-04-2007 14:22
Poster: MadSteven
Nou, Windows XP wordt bijvoorbeeld ook OEM verkocht... Makes you think, huh?

ja maar dan moet je wel een pc erbij kopen normaal
ik heb ook is een oem webcam gekocht van logitech voor de helft van de prijs maar natuurlijk stak het wel in en wit kartonnen doosje maar maar daar geef ik geen reet om
Vibemaster-D    posted on 25-04-2007 19:50
XP als oem word gedaan om een besturingssysteem voor een mooie prijs bij een systeem te leveren. je moet dan nite denken aan het verhaal hierboven.

maar  een Oem vista Home premium kost 85 euro en een retail honderden euro;s duurder. dan is het niet interessant om Vista bij je nieuwe pc te leveren.
Lead    posted on 26-04-2007 00:20
Ik bedoelde dus inderdaad OEM in het computer wereldje...

maar in dit topic gaat het natuurlijk over de OEM draaitafels...
Geen nadelen hebben deze, alleen verschil in features....
Let the BASS be louder

130 Users online: 20 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 57.037
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.793.552