Ik weet niet meer hoe lang geleden het is dat ik eerder geschreven heb over de bevindingen van het rechtstreeks branden van mp3 naar audio cd, ik heb ook ff geen zin om te zoeken. Daar geloofde men het ook niet

Ik wil niet als een ouwe zak overkomen maar ik heb ervaring met audio cd's branden vanaf het begin van cd branders voor in de computer. Ik vertel even wat ik in de loop der jaren heb ervaren en ik heb diverse mensen mijn bevindingen laten zien en horen en vaak gehoord dat men het herkende en na mijn verhaal het probleem niet meer gehad hebben.
In het begin waren cdr's donkerblauw van kleur en had je niet sneller dan 1 speed om te branden. Mp3's naar audio cd's branden kon toen nog niet eens. De branders werden sneller en de cd's lichter van kleur.
Op een gegeven moment kon je rechtstreeks van mp3 naar audio cd's branden wat veel tijd scheelde met het eerst naar wave terug zetten. Na een tijd toen de pc's sneller waren geworden en de branders ook veel sneller merkte ik regelmatig dat er aan het begin van een track een fractie geluid weg was. Na verloop van tijd merkte ik dat dat bij mp3's was waar praktisch geen stilte zat voordat de muziek begon. Bij mp3's waar eerst b.v. een halve seonde stilte zat voordat de muziek begon was het probleem niet merkbaar.
Ik ben vanaf toen mijn mp3's gaan controleren of er genoeg stilte vooraf zat. Als dat er niet zat maakte ik zelf een stukje stilte aan het begin. NOOIT meer het probleem gehad daarna.
Later ging ik zonder controleren via een batch eerst mijn mp3's omzetten naar wav. Dat scheelde tijd t.o.v. eerst controleren en knippen en plakken e.d. Later ontdekte ik het programma Platinum notes die het voor mij deed en direct een soort mastering actie uitvoerde waardoor al mijn audio cd's met dezelfde dynamiek en hardheid worden gemaakt.
Deze ervaringen had ik niet eerder gedeeld tot dat een bevriende DJ klaagde dat sinds hij een snellere pc had hij begin stukjes miste aan het begin van zijn tracks na audio cd branden. Ik heb hem toen mijn verhaal verteld en hij keek me aan alsof ik uit mijn nek stond te lullen. "Ik heb toch een hele goeie snelle pc, die heeft toch geen last van dat soort dingen", kreeg ik te horen. Nadat ik hem overtuigd had het met dezelfde nummers waar hij problemen mee had het eens op mijn manier te proberen was hij overtuigd. Hij doet het ook niet meer op een andere manier. Later ben ik er achter gekomen dat er nog wat mensen in mijn muziek kring dit herkende en ik heb het vaker verteld waardoor er meer mensen eerst wav maken alvorens te gaan branden.
Later heb ik eens gelezen dat met het lichter worden van de cdr kleur het beter was om sneller te branden maar dat er wel eens problemen konden optreden met het op snelheid komen van de brander. Na mijn eerdere ervaringen trek ik de conclusie dat het hiermee te maken moet hebben.
Ik heb me nu toch laten verleiden het hele relaas te vertellen

Ik kan het niet wetenschappelijk verdedigen maar uit eigen ervaring en arvaringen van inmiddels een paar anderen ben ik tot deze "ugge ugge" wijsheid gekomen.

Doe met dit verhaal wat je wilt, geloof het wel of geloof het niet maakt mij niet uit. Het is mijn "safe" methode. Ik wil nou eenmaal zeker zijn van mijn audio cd's en ik neem het risico niet meer door het op een andere manier te doen.
ciao
Pat