Van mp3 naar Audio cd
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bart1981    posted on 05-02-2009 18:59
Ik zat gisteren in de auto een beetje na te denken over het omzetten van mp3 naar audio-cd formaat.
Want de nummer die je via beatport en dance-tunes, etc download zijn allemaal in mp3 formaat. Vaak in hoge bitrate van 320kbs.
Echt maakt het nog verschil in kwaliteit welk programma je gebruikt om ze om te zetten naar audio-cd formaat?
Ikzelf gebruik bijv Nero, maar kan me zo voorstellen dat die bepaalde converter gebruikt oid om ze om te zetten, maar dat er misschien kwalitatief betere converters zijn wat betere kwaliteit geluid/muziek oplevert.

Iemand enig idee?

What do you think about Van mp3 naar Audio cd ??

Vote :   
Tizio    posted on 05-02-2009 19:20
Beatport en dance tunes ook in WAV hoor Winking my eye Als je audio cd's wil maken is dit een must!
Bart1981    posted on 05-02-2009 20:21
Ow dat was me nog niet eens opgevallen.
Dat is dan niet standaard ofzo. Of moet je daar speciaal ergens voor kiezen? Want de laatste die ik gedownload had, was in 320kbs....
Roov    posted on 05-02-2009 20:24
Volgens mij gaat er geen kwaliteit verloren als je van een MP3 een audio CD maakt Winking my eye
Maar dat weet ik niet 100% zeker
Lead    posted on 05-02-2009 20:35
MP3 is slechtere kwaliteit als .CDA, de mp3 compressie is dus de bepalende factor voor kwaliteit.
WAV naar .CDA (audio cd) geeft geen kwaliteits verlies, beide is ongecomprimeerde data.

WAV -> MP3 : ja, wel kwaliteits verlies.

En een WAV download kost meestal ietsje meer... ik vind het het altijd waard. Als ik kan kiezen voor WAV doe ik het zeker !
Let the BASS be louder
Down_Town    posted on 05-02-2009 20:40
Wav kopen is een stuk duurder dus dat moet je er wel voor over hebben. Ik heb hier wel eens eerder in een discussie gezegd dat ik van mening ben dat het beter is je mp3's eerst naar wav om te zetten voordat je gaat branden naar audio cd.
Ik heb nooit last gehad van de kwaliteit van terug zetten naar wav maar wel van de opstart snelheid van branders in combinatie van het terug zetten naar wav.
Ik heb vaker mee gemaakt dat er aan het begin van tracks kleine stukjes audio wegvallen doordat op snelheid komen tijdens het branden. Dat is erg vervelend bij de cue bepalen.
Je kan bijvoorbeeld met het gratis Audacity je mp3's omzetten naar wav maar daar zijn veel tools voor te vinden. Ik zelf gebruik Platinum Notes. Die zet ook gelijk de gain gelijk van de muziek.
Winston    posted on 05-02-2009 20:44
Op welke snelheid brand je dan?
Tic Toc
Bart1981    posted on 05-02-2009 21:11
Maar er is niet zoiets in kwaliteits verschil bij het omzetten van mp3 naar wav, als je kijkt naar soort decoder die gebruikt wordt? Zoals je bijv bij rippen van cd naar mp3 de lame encoder hebt die hoog staat aangeschreven vanwege de kwaliteit, zo heb je niet een bepaalde encoder voor het omzetten van mp3 naar cda?

Trouwens dat probleem met branden dat er een stukje mist heb ik nog nooit meegemaakt.... Maar goed kan nooit kwaad om het eerst om te zetten naar WAV natuurlijk.
Lead    posted on 05-02-2009 21:54
Onzin om er eerst WAV van te maken, dat doet Nero wel voor je. Ik heb er nooit problemen of merkbare kwaliteitsverlies door gehad (en ik ben erg kritisch wat dat betreft)

Bij MP3 is de encoder van belang, die verwijdert info. De decoder maakt wat de encoder voor hem klaar zet.

CD's brand je zo LANGZAAM mogelijk op degelijke schijven (niet de Hema of noname shit)

Stukjes missen komt voornamelijk voor bij mix cd's, maar dat heeft een andere oorzaak...
Let the BASS be louder
Dyno    posted on 05-02-2009 22:02
Als je .mp3 omzet naar .wav krijg je niet ineens een betere kwaliteit!!

Je .wav wordt dan net zo slecht/goed als je .mp3!

Bij mp3-files wordt er niet hoorbare frequencies weggehaald, wat je na omzetting naar .wav nooit meer terugkrijgt. Die data zal altijd verloren blijven.

En dat er bij mp3's soms stukjes missen klopt inderdaad. Meestal in het begin en het einde van de track.
Open maar een een mp3 in (bv in mijn geval) Sound Forge en zoom maximaal in en je zal zien dat er wat mist.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
FML    posted on 05-02-2009 22:12
Een klein beetje offtopic maar je kan wel een mp3 file afspelen op ELKE cd speler , maar Mp3 gebrande cd niet op elke cd speler right?. Ik heb zelf een cd speler die niet mp3 is maar wel mp3 files afspeelt
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Dyno    posted on 05-02-2009 22:24
Als je losse mp3's als file's op een cd brand, zal je deze alleen op cd spelers kunnen afspelen die hiervoor geschikt zijn. Dit zie je meestal doordat het mp3 logo op de speler staat.

Als je mp3's als audio file's op een cd brand, kan je deze op (bijna) alle cd spelers afspelen. Het zijn dan ook geen mp3's meer na het branden.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
FML    posted on 05-02-2009 22:28
ThnQ
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Down_Town    posted on 06-02-2009 10:06
Ik was bezig een heel verhaal te tikken om mijn standpunt t.o.v. het eerst omzetten naar wav te verdedigen maar ik ben nog gek ook. Cool

Brand cd's zoals je denkt dat het voor jou het beste werkt dan doe ik het op de manier waar ik naar mijn smaak het beste resultaat haal. Cool
Bloedworst    posted on 06-02-2009 10:17
Uuh mischien met wavelab omzetten, kan je nog en beetje masteren en EQen en de nare mp3 ruis verhelpen.
En dan branden.
Winston    posted on 06-02-2009 15:40
Als je van een track een goede mp3 rip hebt met een bitrate van 320 kbps, zul je geen verschil horen in geluidskwaliteit als je het omzet naar cd met Nero e.a. bekendere merken.

Brand het alleen zo traag mogelijk. Alle andere dingen geven je alleen meer werk, zonder merkbare verbeteringen.
Tic Toc
Bart1981    posted on 06-02-2009 17:18
Brand ook zo traag mogelijk (kan trouwens niet langzamer dan 8x kiezen in Nero). Zelf gebruik ik cd's van Verbatim dus daar zal het niet aan liggen Happy, laughing

Het principe van mp3 kende ik trouwens wel hoor. Maar het ging me dus om het omgekeerde. Maar goed dat schijnt dus net even anders te werken Happy, laughing

I rest my case Winking my eye

@ Down_Town, ben toch wel benieuwd naar jou beredenatie. Kan je anders een link geven naar het vorige topic waar jij je standpunt verdedigde?
Lead    posted on 06-02-2009 17:25
Poster: Bart1981
Brand ook zo traag mogelijk (kan trouwens niet langzamer dan 8x kiezen in Nero). Zelf gebruik ik cd's van Verbatim dus daar zal het niet aan liggen Happy, laughing

Deed ik ook tot ik  in 1 spindle 3 fabricanten van de discs tegen kwam, ookal waren ze alle hetzelfde bedrukt.

Koop tegenwoordig Tayo Yuden schijven, wat duurder, maar heb amper uitval bij branden of problemen tijdens gebruik. Heb deze schijven getest en dit was het enige merk wat A klasse schijven kon maken.

Voor het simple 'effe fikken'  werk wat niet lang mee hoeft heb ik een spindle goedkope Tayo Yudens gekocht... andere merken probeer ik te vermijden.

En inderdaad, kom maar op met je uitleg, ben wel benieuwd... Uiteindelijk zitten we hier om van elkaar te leren natuurlijk Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 06-02-2009 17:26 (9%)
Down_Town    posted on 06-02-2009 20:18
Ik weet niet meer hoe lang geleden het is dat ik eerder geschreven heb over de bevindingen van het rechtstreeks branden van mp3 naar audio cd, ik heb ook ff geen zin om te zoeken. Daar geloofde men het ook niet Smile having fun

Ik wil niet als een ouwe zak overkomen maar ik heb ervaring met audio cd's branden vanaf het begin van cd branders voor in de computer. Ik vertel even wat ik in de loop der jaren heb ervaren en ik heb diverse mensen mijn bevindingen laten zien en horen en vaak gehoord dat men het herkende en na mijn verhaal het probleem niet meer gehad hebben.

In het begin waren cdr's donkerblauw van kleur en had je niet sneller dan 1 speed om te branden. Mp3's naar audio cd's branden kon toen nog niet eens. De branders werden sneller en de cd's lichter van kleur.
Op een gegeven moment kon je rechtstreeks van mp3 naar audio cd's branden wat veel tijd scheelde met het eerst naar wave terug zetten. Na een tijd toen de pc's sneller waren geworden en de branders ook veel sneller merkte ik regelmatig dat er aan het begin van een track een fractie geluid weg was. Na verloop van tijd merkte ik dat dat bij mp3's was waar praktisch geen stilte zat voordat de muziek begon. Bij mp3's waar eerst b.v. een halve seonde stilte zat voordat de muziek begon was het probleem niet merkbaar.
Ik ben vanaf toen mijn mp3's gaan controleren of er genoeg stilte vooraf zat. Als dat er niet zat maakte ik zelf een stukje stilte aan het begin. NOOIT meer het probleem gehad daarna.
Later ging ik zonder controleren via een batch eerst mijn mp3's omzetten naar wav. Dat scheelde tijd t.o.v. eerst controleren en knippen en plakken e.d. Later ontdekte ik het programma Platinum notes die het voor mij deed en direct een soort mastering actie uitvoerde waardoor al mijn audio cd's met dezelfde dynamiek en hardheid worden gemaakt.

Deze ervaringen had ik niet eerder gedeeld tot dat een bevriende DJ klaagde dat sinds hij een snellere pc had hij begin stukjes miste aan het begin van zijn tracks na audio cd branden. Ik heb hem toen mijn verhaal verteld en hij keek me aan alsof ik uit mijn nek stond te lullen. "Ik heb toch een hele goeie snelle pc, die heeft toch geen last van dat soort dingen", kreeg ik te horen. Nadat ik hem overtuigd had het met dezelfde nummers waar hij problemen mee had het eens op mijn manier te proberen was hij overtuigd. Hij doet het ook niet meer op een andere manier. Later ben ik er achter gekomen dat er nog wat mensen in mijn muziek kring dit herkende en ik heb het vaker verteld waardoor er meer mensen eerst wav maken alvorens te gaan branden.

Later heb ik eens gelezen dat met het lichter worden van de cdr kleur het beter was om sneller te branden maar dat er wel eens problemen konden optreden met het op snelheid komen van de brander. Na mijn eerdere ervaringen trek ik de conclusie dat het hiermee te maken moet hebben.

Ik heb me nu toch laten verleiden het hele relaas te vertellen Smile having fun
Ik kan het niet wetenschappelijk verdedigen maar uit eigen ervaring en arvaringen van inmiddels een paar anderen ben ik tot deze "ugge ugge"  wijsheid gekomen. Cool

Doe met dit verhaal wat je wilt, geloof het wel of geloof het niet maakt mij niet uit. Het is mijn "safe"  methode. Ik wil nou eenmaal zeker zijn van mijn audio cd's en ik neem het risico niet meer door het op een andere manier te doen.

ciao
Pat
Winston    posted on 06-02-2009 20:51
Ik had een korte periode ook last van een haperend begin van cd's. Traag branden bleek de juiste oplossing.

In Nero is er bij de eerste track ook een verplichte 2 seconden pauze. Dit is waarschijnlijk om jou beschreven probleem op te lossen. Weer wat geleerd van je.Smile having fun

Maar daarom is wav omzetting niet meer nodig z.a. vroeger misschien wel het geval was.
Tic Toc
Bart1981    posted on 06-02-2009 22:35
Lead, welke snelheid brand jij dan? En met welk programma?
Lead    posted on 06-02-2009 23:20
Ik gebruik Nero om CD's te branden en kies de laagste snelheid die kan, meestal 8x of 4x.

Boeien dat het even duurt, da's 1 keer wachten voor meer zekerheid, dat moet je er gewoon voor over hebben :d

Qua schijven ben ik ook merk-trouw na lang testen.

Gaat daarbij, zoals al gezegd, om de data dragende laag of dye genoemd. Eerst was en blauw en groen. Toen werd goud en zilver uitgevonden. Het gaat hierbij deels om brand kwaliteit, maar in hoofdzaak om houdbaarheid.

CD-R's verliezen data in de loop der jaren als gevolg van zonlicht, warmte etc. De gouden dye heeft de langste houdbaarheid (sommige zeggen meer dan 75 jaar). Een normale CD-R houd het een jaar of 10-15 vol zonder dropouts.

*(Deze cijfers zijn geen wetenschap maar is een indicatie)
Let the BASS be louder
Bart1981    posted on 07-02-2009 08:48
Ach heb nu een spindle verbatim en die maak ik eerst op. Daarna zal ik wel eens die Tay schijven proberen (hebben trouwens ook schijfjes gemaakt voor Fuji tijdje terug, weet niet of ze dat nog doen). De verbatims staat nou absoluut niet bekend als slecht. En aangezien de gebrande cd's altijd in mappen zitten waar de zon meestal niet bij komt, zal het met de houdbaarheid wel goed zitten. Beter in ieder geval dan met de hema cd's die gingen afbladderen Cool (jaren terug trouwens)

This is an old Topic

No new postings for 6.073 days.
 Post CommentThat would be 202.4 months
or a whopping 16.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

274 Users online: 79 Guests (195 Unknown)
Pages generated today : 27.087
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.500.860