Verschil tussen remix-edit-dub
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ScottB    posted on 20-01-2009 14:29
Met deze vraag loop ik eigenlijk al heel lang rond. Steeds als ik een nummer koop, dan kun je verschillende versie krijgen. De original spreekt voor zich en de artiest A remix ook. Maar vaak staat er ook artiest b Dub of artiest c edit. Wat is nu precies he verschil tussen een remix, edit en een dub? Bij remix en edit kan ik me nog goed iets voorstellen, maar bij dub??

What do you think about Verschil tussen remix-edit-dub ??

Vote :   
MaD    posted on 20-01-2009 14:32
Dub is vaak zonder vocal
noadja.com /// aboveall.nl
Roov    posted on 20-01-2009 14:34
En dan heb je ook nog extend mix ofzo, wat houd dat dan in?
Lawrenz    posted on 20-01-2009 14:37
Remix is een officiele remix, uitgebracht met het origineel
Edit is een soort van remix, niet altijd officieel uitgebracht, met een paar (kleine) wijzigingen erin. Verder lijkt ie veel op het origineel.
Een dub kan een versie zijn zonder vocal, maar ook een over-the-top remix, waar je het origineel bijna niet meer in hoort.
Dan heb je nog een bootleg, dat is een niet officiele uitgebrachte remix.
En dan op verzoek van Roov, de extended mix is gewoon de lange mixbare versie van de radio edit, eigenlijk hetzelfde als de original mix Winking my eye

Dit is wat ik altijd begrepen heb, correct me if I'm wrong!
nicknaughty    posted on 20-01-2009 14:40
Lawrenz heeft het volgens mij aardig door.

toevoeging voor 'dub' :

bij een dub ligt de nadruk op een ander element van de track dan bij de original. Als voorbeeld, bij dub X ligt de nadruk op de bassline, om dat te bereiken worden de andere elementen in de track veranderd of bijna/geheel verwijderd. bijv. een vocal die er bijna helemaal uit is en een hoofd melodie die nu alleen nog zo nu en dan in de dub als ondersteuning van de bassline dient.
cross-over    posted on 20-01-2009 14:47
Een dub is een versie van het orgineel dat in de studio op een andere wijze is afgemixt.

Meestal is de opbouw van een dub hetzelfde als het orgineel maar dan met andere instellingen voor eq, echo, enz. En zoals aangegeven is de vocal of helemaal weg of op een andere wijze ingemixt.

http://soundcloud.com/lau-daniels
ScottB    posted on 20-01-2009 15:04
Ah zo Happy, laughing Bedankt voor de uitleg!!
Xtremer    posted on 20-01-2009 15:04
Poster: Lawrenz
En dan op verzoek van Roov, de extended mix is gewoon de lange mixbare versie van de radio edit, eigenlijk hetzelfde als de original mix Winking my eye

Zoals je hem ook op vinyl hoort toch?
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
ScottB    posted on 20-01-2009 15:06
Ja of als downloadbare track.
Stefjuuh    posted on 20-01-2009 15:10
Poster: DJ-Xtremer

Zoals je hem ook op vinyl hoort toch?

Of zoals je hem op cd hoort.. Niet alle vinyl hoeft extended te zijn, downloads ook niet (*kuch* itunesstore *kuch*)
NielsR    posted on 20-01-2009 15:24
Edit is een soort van remix, niet altijd officieel uitgebracht, met een paar (kleine) wijzigingen erin. Verder lijkt ie veel op het origineel.

Een remix is als je iets toeveogt aan de track dus als je zelf een synth enzo toevoegt,
een edit is gewoon dat je de originele parts van de track gebruikt en op een andere plaats zet zo
bv een track van 3 min waar jij een club edit van wilt maken om hem te spelen kan je de intro verlengen enzo.

Dan heb je nog een bootleg, dat is een niet officiele uitgebrachte remix.

Ik had altijd gehoord dat een bootleg een remix was waarvan de remix maker niet over de originele parts beschikt en dan de originele track gewoon sampled.
Djdre    posted on 20-01-2009 15:24
Poster: Roov
En dan heb je ook nog extend mix ofzo, wat houd dat dan in?

Niet lullig bedoeld roov maar als dj zijnde moet je dit eigenlijk weten Cool
User edit by Djdre on 20-01-2009 @ 15:25:17 (1%)
Lawrenz    posted on 20-01-2009 15:36
Poster: NielsR

Een remix is als je iets toeveogt aan de track dus als je zelf een synth enzo toevoegt,
een edit is gewoon dat je de originele parts van de track gebruikt en op een andere plaats zet zo
bv een track van 3 min waar jij een club edit van wilt maken om hem te spelen kan je de intro verlengen enzo.

Ik had altijd gehoord dat een bootleg een remix was waarvan de remix maker niet over de originele parts beschikt en dan de originele track gewoon sampled.

Dank u voor deze verbetering, ben ik weer wat wijzer Winking my eye
Roov    posted on 20-01-2009 16:02
Poster: Djdre
Niet lullig bedoeld roov maar als dj zijnde moet je dit eigenlijk weten Cool

Ik heb meerdere uitleggen gehoord over extend maar ik hoorde verschillende dingen dus ik dacht ik vraag het nog maar eens.
DjVictorF    posted on 20-01-2009 16:18
Bedankt voor de weetjes! Wist het zelf ook niet precies:P
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Winston    posted on 20-01-2009 16:53
Ik hoor ook van EP. Wat is EP dan?
Tic Toc
Lawrenz    posted on 20-01-2009 16:54
Poster: Winston
Ik hoor ook van EP. Wat is EP dan?

Zover ik weet betekent EP Extended Play. Soort van LP afgekeken denk ik :P
DJADMIN    posted on 20-01-2009 17:04
Poster: Roov

Ik heb meerdere uitleggen gehoord over extend maar ik hoorde verschillende dingen dus ik dacht ik vraag het nog maar eens.

Iedereen kan hier geholpen worden toch Happy, laughing daar zijn we een goed forum voor !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
MaD    posted on 20-01-2009 17:35

Zover ik weet betekent EP Extended Play. Soort van LP afgekeken denk ik :P

EP is vaak een cd met +- 6 extra lange tracks
noadja.com /// aboveall.nl
RiX    posted on 20-01-2009 18:11
EP wordt vaak uitgebracht als smaakmaker. Vaak 4 tracks om je lekker te maken, nog voor het complete album uitkomt. Dus iets meer als een singletje.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

260 Users online: 60 Guests (200 Unknown)
Pages generated today : 49.716
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.523.489