Stel platenlabels willen jouw nummer
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Roov    posted on 19-01-2009 20:25
Stel... Je hebt een goed nummer gemaakt en platenlabels horen dat, ze luisteren jouw plaat en snel krijg je een platencontract aangeboden. Waar let je op? Wat is belangrijk voor later en wat is de beste?

Ik vraag dit omdat ik binnenkort met Dolce & Alex Muller ga produceren en we gaan aan het eind ook mijn nummer(s) aanbieden aan platencontracten. Het is een soort cursus dat door hun gegeven wordt aan een paar DJ's van Soest.

Dus :

• Waar let je op?
  • Wat is belangrijk?
  • Wat is voor later belangrijk?
  • Uit welke profiteer je het meest?
~ DJ Roov

What do you think about Stel platenlabels willen jouw nummer ??

Vote :   

tom-j    posted on 19-01-2009 20:32
sow met Dolce and Alex muller:d!
hmm
waar let je op??
allereerst je rechten: word er niks sneaky van je afgepakt, je plaat gejat, je concept (als dat er is), ben je het eens met de prijs die de mensen ervoor betalen, waar word je plaat aangeboden!
wat is belangrijk is volgens mij hetzelfde als waar let je op maar tog:p!
kijk eerst of het een bonnafide bedrijf is! nou denk ik dat Dolce & alex muller hiermee best ervaring mee hebben, maar tog!
wat voor later belangrijk is?? promoten!!! zrogen dat mensen je kenne en je plaat horen! geeft jou weer een mooie CV!
dat laatse snap ik niet helemaal?? waaruit profiteren??
met deze hulp krijg ik tog wel een promo he:pCool??
Lead    posted on 19-01-2009 20:33
Wow... da's niet zomaar even uit te leggen. Er zijn vele aspecten die je in de gaten moet houden...

Teken je exclusief of niet ?
Teken je alleen een track in of verbind je je als artiest aan de maatschappij ?
Voor hoe lang geef je de rechten aan de maatschappij ?
Hoeveel krijg je ?
Wordt de track gebruikt voor plaatsing op verzamelaars of word hij uit gebracht ?
Op vinyl, CD of digitale download ? (voor alles moet je iets afspreken)

Er zijn veel mensen de fout in gegaan door zomaar een contract te tekenen zonder hem goed uit te pluizen. Da's een hels werk want zo'n contract is vele pagina's dik en is opgebouwd uit lange moeilijke juridische zinnen. Laat daar vooral iemand naar kijken die er verstand van heeft voordat je tekent !
Let the BASS be louder
tom-j    posted on 19-01-2009 20:34
Poster: Lead

Er zijn veel mensen de fout in gegaan door zomaar een contract te tekenen zonder hem goed uit te pluizen. Da's een hels werk want zo'n contract is vele pagina's dik en is opgebouwd uit lange moeilijke juridische zinnen. Laat daar vooral iemand naar kijken die er verstand van heeft voordat je tekent !

idd helemaal vergeten!
ik zou er naar laten kijke door een advocaat ofzo!
is toch balen als achteraf blijkt dat er hele vervelende voorwaarden aan zitten!
Lead    posted on 19-01-2009 20:37
Zoals een voorschot bijvoorbeeld.

Klinkt leuk, maar als je track het niet verdient zit je er nog even aan vast of moet je terug betalen.
Het lijkt mooi een fiks voorschot, maar bedenk wel dat je werk dit moet verkopen voordat dat geld echt van jouw is. Tot dit is ingelopen zit je vast en kun je de track en mogelijk (contract afhankelijk) kun je nergens iets uit geven tot alles is ongelopen.
Let the BASS be louder
Roov    posted on 19-01-2009 20:43
Poster: Lead
Er zijn veel mensen de fout in gegaan door zomaar een contract te tekenen zonder hem goed uit te pluizen.

Dat is ook echt precies de rede waarom ik dit vraag, bedankt voor je goede antwoord.

En @ Tom-J, met het laatste bedoel ik, waar verdien je het meest mee dus waar profiteer je het meest van :P
Stefjuuh    posted on 19-01-2009 21:09
Poster: Roov

Dat is ook echt precies de rede waarom ik dit vraag, bedankt voor je goede antwoord.

En @ Tom-J, met het laatste bedoel ik, waar verdien je het meest mee dus waar profiteer je het meest van :P

Slechte platen uitbrengen, niet kunnen mixen, en commercieel helemaal opgepompt worden!

Anyway, goed topic!

Roov    posted on 19-01-2009 21:16
Poster: Stefjuuh

Slechte platen uitbrengen, niet kunnen mixen, en commercieel helemaal opgepompt worden!

Anyway, goed topic!

Als jij commercieel opgepompt wordt en slechte platen uitbrengt verdien jij nog steeds veel hoor Winking my eye. Denk aan zo'n iemand als Basshunter, commercieel perfect maar de platen zijn gewoon, naar mijn mening, ruk :P
Die kerel is toch wel weer heel rijk geworden Happy, laughing
Hardshort    posted on 19-01-2009 22:51
En dan te bedenken dat basshunter ook maar een gameverslaafde was die een dom liedje maakte om met zn vrienden is goed te kunnen lachen Cool..Zoals lead ook al zegt, pas op met voorschotten! Het klinkt allemaal leuk maar het kan heel vervelend uitpakken.

Welicht ook een goed idee om is rond te vragen op het forum wie er bij een label zit en welk label en wat hun precies moeten doen en hoe hun het regelen.
Hardstyle tools @ http://www.rawfx.nl
bambamstudio    posted on 20-01-2009 00:55
Platen contracten zijn over het elgemeen erg standaard. Het is echt geen boekwerk met moeilijke zinnen zoals hier wordt vermeld.

Veelal krijg je een bedrag per verkocht unit ( cd of vinyl ) en een evt. licentie deal ) download sites en of mix cds ed.
Daarnaast moet je opletten dat er in je contact staat wanneer de plaat gerelesed wordt en voor wel deel van de wereld je licentie geldt.

Regel de rechten van je plaat goed. Bedenkt dat zodra je een platen contract tekent, het label de baas is over je plaat, je tekent voor het afstaan van de master, de muziekrechten blijven natuurlijk bij jezelf. Op de site van de buma/stemra kun je je plaats opgegeven als gebruik, je krijgt daar ook keurig geld van. REGEL DE BUMA VOOR JE EEN DEMO OPSTUURD!!!!

Voorschot hoef je in 99% van de gevallen niet terug te betalen, dit is het risico van het label, tenzij anders vermeld in je contract, al komt dit zelden voor, want de meeste labels doen niet meer aan voorschotten. ( nog meer illegaal downloden jongens, bedankt namens alle producers.....)

De beste deals zijn licentie deals ( downloadsites en verzamel/mix cds ) hieruit krijg je 50% van de inkomsten van wat het label krijgt van bv itunes die ook weer 50% pakt, dus als een mp3 1 euro kost pas je 25 ct per verkocht download.

Voor meer vragen kun je altijd bij mij terecht, ik heb een eigen label Winking my eye

CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 20-01-2009 @ 00:56:18 (11%)
Mineral    posted on 20-01-2009 07:57
Roov,

Dolce & Alex Muller gaan ons dat ook allemaal uitleggenCool
Stefjuuh    posted on 20-01-2009 08:25
@ bambam: Regel de buma voor je een demo opstuurt.. Dit houdt in dat je dus (int begin) 100 tracks kan aanmelden bij de buma, die dus nooit gereleased worden?
MaD    posted on 20-01-2009 12:53
Poster: bambamstudio
Regel de rechten van je plaat goed. Bedenkt dat zodra je een platen contract tekent, het label de baas is over je plaat, je tekent voor het afstaan van de master, de muziekrechten blijven natuurlijk bij jezelf. Op de site van de buma/stemra kun je je plaats opgegeven als gebruik, je krijgt daar ook keurig geld van. REGEL DE BUMA VOOR JE EEN DEMO OPSTUURD

Lees de algemene voorwaarden van je contract, daar staat vaak ook het een en ander over je rechten, en zeker de auteursrechten van je plaat moet je zelf zien te houden...
Akkoord gaan met de algemene voorwaarden betekent meestal dat je ook al je rechten afstaat...
noadja.com /// aboveall.nl
User edit by MaD on 20-01-2009 @ 13:47:43 (17%)
Roov    posted on 20-01-2009 14:17
Poster: Mineral
Roov,

Dolce & Alex Muller gaan ons dat ook allemaal uitleggenCool

Wat voorkennis kan toch geen kwaad?
Bedankt voor alle reacties
MaD    posted on 20-01-2009 14:34
Handig boekje: Muzikantengids, is wel redelijk op (pop)bandjes georienteerd, maar staan we nuttige dingen in. Een van de weinig leuke schoolboeken die ik heb xD 
noadja.com /// aboveall.nl
bambamstudio    posted on 20-01-2009 18:03
Poster: MaD

Lees de algemene voorwaarden van je contract, daar staat vaak ook het een en ander over je rechten, en zeker de auteursrechten van je plaat moet je zelf zien te houden...
Akkoord gaan met de algemene voorwaarden betekent meestal dat je ook al je rechten afstaat...

fabeltje..je staat NOOIT je rechten af van je song NOOIT, als je een explotatie contract hebt getekend bij de buma is dit zelfs verboden.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
PaulBrugel    posted on 21-01-2009 08:27
Klopt inderdaad. De master draag je af. Niet de rechten. Die blijf je houden als componist / schrijver van het nummer.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

346 Users online: 286 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 18.446
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.767.918