timing met nummers inmixen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

kuituhh    posted on 12-01-2009 18:19
Beste forum people,

Ik ben alweer een tijdje aan het draaien en moet zeggen gaat aardig.

Nu wil ik mijn timing verbeteren zodat ik het moment van inmixen van een nieuwe track beter kan bepalen. Even voor de duidelijkheid ik draai hardstyle.

Je kent bijvoorbeeld wel dat wanneer de track die draaid richting zijn einde loopt er nog een break komt. Nu probeer ik juist op dat moment de nieuwe track in te mixen. Vaak komt er aan het eind van een intro zo'n lekkere zware bass en dan een break. Maar goed met mijn timing komt die, om het maar even zo te noemen, zware bass te vroeg of te laat waardoor de mix niet lekker klinkt.

Ik hoop dat ik duidelijk ben in mijn vraag. En dan nu, iemand tips?

alvast bedankt
Spin that Sh!t BAM!

What do you think about timing met nummers inmixen ??

Vote :   

sanderk    posted on 12-01-2009 18:30
kwestie van platen uit je hoofd leren
als je met cd spelers draaid kan je kijken naar de tijd
Winston    posted on 12-01-2009 18:36
Ik neem aan dat ook bij hardstyle men gebruik maak van het 4-8-16-32-64 beats systeem. Na zo een aantal beats krijg je een verandering. Dit kan zijn dat er iets van de muziek bijkomt of juist iets weggaat.

Dus gewoon tellen wanneer de verandering komt bv bij 16 of bij 32? En dan weer aftellen.

Je kunt echt de beats tellen, maar gemakkelijker is het om de veranderingen te tellen die bv om de 8 beats optreden. Vooral omdat je heel snel zou moeten tellen, omdat hardstyle tracks meestal een hoge bpm hebben.
Tic Toc
User edit by Winston on 12-01-2009 @ 18:56:00 (22%)
DeteqBoy    posted on 12-01-2009 18:37
ja platen leren kennen en op het moment starten dat in het spelende nummer ook een nieuw stukje van bijv 32 beats weer komt Happy, laughing
DeteqBoy    posted on 12-01-2009 18:37
edit: zie ook winston's post Happy, laughing
Synchronizer    posted on 12-01-2009 18:48
na de climax van een hardstyle plaat komt er meestal weer een break en dan de (mid)outro. Ik mix meestal op dat moment de volgende (hardstyle) plaat in. Gewoon vanaf de eerste beat. ik zorgt dat het 'laag'/bass dan uit staat via de equalizer. meestal na 64 beats komt er een kick+bass erin en dan is t gewoon een kwestie van de bass er weer in gooien met je equalizer en de bass van je eerste plaat er weer uit halen.

Als je je muziek op je mp3 speler oid zet en veel luistert ken je je nummers steeds beter en dat maakt t mixen makkelijker. Oefen ook eens een mix tussen 2 vaste platen. Totdat je die mix onder controle hebt. Omdat je die platen op een gegeven moment kunt dromen zal dat steeds makkelijker worden. Ik denk ook dat t slim is een schikking te maken met platen die je vaak mixt en leuk vind zodat de tracks die je gaat mixen bekend(er) zijn.

Voor de rest: Oefenen oefenen oefenenCool

Succes!Cool
mentheman88    posted on 12-01-2009 19:14
electronische muziek is opgebouwd uit beats, bars en phrases. De grootste veranderingen zitten in de phrases. start je plaat in op het begin van een phrase en je mixt perfect. Verder is het ook handig om naar de wave form te kijken als je een gelukkige eigenaar bent van cdj-1000's. Of de donkere gedeelten van je vinyl (dat zijn de breaks)

zoek op phrases op youtube in leer!
kuituhh    posted on 12-01-2009 19:24

okee hier kan ik zeker al wat mee. Zekers bedankt!

@ mentheman: helaas geen cdj-1000 maar 2x reloop rmp-1 Winking my eye

Verder snap ik uiteraard dat het veel oefenen is. Doe niks anders en ook nog eens met veel plezier Happy, laughing

Spin that Sh!t BAM!
kuituhh    posted on 12-01-2009 19:28
okej dan hij post hem al zonder dat ik het wilde maar goed.

@ winston. Idd bij hardstyle heb je ook het 8- 16- 32- 64 beats systeem

Ik heb hier nu een track die bij de 16 beats veranderd. Jij hebt het over terug tellen? wat bedoel je daar dan precies mee? terug tellen en dan erin gooien?

alvast bedankt voor de reacties
Spin that Sh!t BAM!
User edit by kuituhh on 12-01-2009 @ 19:34:09 (3%)
kuituhh    posted on 12-01-2009 20:04
ow wacht ik begrijp het terug tellen. Net weer even bezig geweest. Maar goed het lijkt me lastig terug tellen als de plaat al draaid? tijdens je mix bijvoorbeeld hoe pakken jullie dat aan dan?

thnx
Spin that Sh!t BAM!
JollyJunkie    posted on 12-01-2009 20:07
Een 3 dubbele pst is alles behalve nodig: edit je posts, dubbelposts zijn verboden
mentheman88    posted on 12-01-2009 20:16
ga trouwens naar www.djsounds.com en bekijk de how to dj filmpjes van sarah main. Zij verteld op een hele duidelijke manier hoe het werkt. Succes
Winston    posted on 12-01-2009 20:41
Ik had het over aftellen en niet over terugtellen. Je hoeft nooit terug te tellen.

Voorbeeld als er bij elke 16 beats een verandering of herhaling voorkomt.

INTRO :                                                                       16 beats/16 beats/16 zware bass/16 zware bass ...
OUTRO: ... break/16 beats met synth/16 beats met synth/16 beats/16 beats

Je begint met aftellen direct na de break van de outgoing track dus 32 beats of je telt de melodie (synth) 1 keer en dan heb je nog 16 beats te tellen of je telt het aantal keren dat je de bv melodie hoort in het voorbeeld 2 maal. En dan gooi je de intro in.

Dan vallen de rode beats mooi samen en je bass begint precies mooi op tijd.

De opbouw weet je van te voren dus je hoeft niet terug te tellen tijdens het draaien.

Zoek gewoon een gemakkelijk herkenbaar punt: in het voorbeeld het eind van de break, maar het kan ook iets anders zijn eind refrein of eind build up. Dan weet je nog 16 beats of 32 beats te gaan voor ik de volgende track moet ingooien.
Want je kan natuurlijk ook schuiven in stappen van 16 beats, afhankelijk wat de tracks toelaten en hoe je de mix wil laten klinken.
Tic Toc
User edit by Winston on 12-01-2009 @ 21:01:57 (100%)
kuituhh    posted on 12-01-2009 23:01
Poster: JollyJunkie
Een 3 dubbele pst is alles behalve nodig: edit je posts, dubbelposts zijn verboden

ja ik weet het mijn excuses. Ben het aboutdj forum gewend en daar kun jeje post niet meer aanpassen :S slechte instelling van dat forum mja.

@ winsten super bedankt. Erg duidelijke uitleg. Ik ben vanavond nog ff flink aan de slag geweest en krijg nu toch wat meer de feeling erbij. Dit was wat ik nodig had Happy, laughing

Spin that Sh!t BAM!
RAS    posted on 13-01-2009 01:22
Dat is ook precies wat je nodig hebt: Feeling

Het draait helemaal om feeling. Als je dat vanaf het begin niet gewoon al een beetje had word het sowieso erg moeilijk. Tot op zekere hoogte kun je de feeling ervoor natuurlijk wel trainen. Ik zelf hoef niet te tellen om te weten wanneer ik een plaat in moet starten, het gaat eigelijk helemaal automatisch in m'n hoofd.

Even een kleine les in timing. Stel dit is een stukje van een nummer:
....,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...|

Elke punt/tekentje is een beat. Elke komma is een kleine variatie. Elke vertikale streep en sterretje is een grotere variatie. Telkens na een verticale streep zul je over het algemeen een verandering van de (hoeveelheid) samples of melodie horen. Na 32 beats dus. Soms treed er ook een kleine verandering op na 16 beats (het *tje), maar dit zijn veelal kleinere veranderingen. (luister maar eens goed naar je nummers en je zult deze structuur herkennen).

Als je gaat mixen en legt 2 platen over elkaar heen dan moet je iig zorgen dat de sterretjes met andere sterretjes of streepjes overlappen. Elke 16 beats kun je dus een plaat instarten:

....,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...
                                                  ....,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...|

Nog beter is het om 32 beats samen te laten vallen. Dus:

....,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...
                                 ....,...,...,...*...,...,...,...|...,...,...,...*...,...,...,...

Eigenlijk is het: Hoe meer structuur van de nummers je samen laat vallen, hoe beter het op elkaar aan zal sluiten. Er zijn echter uitzonderingen, want niet elk nummer houd zich op ieder moment aan deze standaard structuur. Wel èrg veel.

Je kunt er ook voor kiezen om 2 platen met hun 32 beats structuur gelijk te laten lopen, maar in eerste instantie nog niet te mixen (schuif nog dicht). Je hebt ze dan dus beiden lopen en dan zou je na 16 beats alleen het hoog (hi-hats) in kunnen mixen. Je maakt dan zelf de variatie op het moment van het sterretje, maar de structuur van de nummers loopt wel degelijk gelijk. Daarna mix je geleidelijk, of netjes iedere 8 of 16 beats iets meer in.
User edit by RAS on 13-01-2009 @ 01:40:10 (29%)
Bas_del_Mar    posted on 13-01-2009 09:13
complimenten voor de superduidelijke uitleg!
DJADMIN    posted on 13-01-2009 09:44
Idd, mooi uitgelegd !

Het lastigste vind ik bijvoorbeeld vocals na een break, als ik op de break in wil mixen...zoals nu ook bij memory (klaas mix)..komt na de break een hele lange vocal...als ik hier ben, vind ik het erg lastig om die vocal ''er uit te trekken''...
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Gery    posted on 13-01-2009 11:13
beginnen mixen in een break is niet echt aan te raden, je verknoeit meestal niet enkel je break maar ook is het beatmatchen een pak moeilijker.

In memory zou je als downbeat de 'm' moeten nemen van de vocaal...

Ook al is het stuk zuivere beat niet mooi 16 of 32 beats lang (meestal dan 24 beats) dat is dan kwestie van je platen te kennen en weten wanneer je best een ander nummer start, moeilijk om uit te leggen als het iets is wat je vrij automatisch doet Happy, laughing
DJ - Producer
PaulBrugel    posted on 13-01-2009 11:47
Ik denk dat dit niet uit te leggen is. Je moet het op gevoel doen, anders zal het vaak niet tonaal klinken.
Zelf weet ik hoe een plaat loopt & eindigd. En zo weet ik wanneer ik er een andere plaat in kan mixen.
Daarom is het leuk dat een 800 of een 1000 een BMP teller heeft, maar het is ook van belang wanneer je je plaat erin mikst.  Ook heb je van die platen die niet echt mee willen werken bijvoorbeeld een Infirnity, radio edit dan wel te verstaan. Van de vocal radio edit maak ik dan zelf een extended vocal van Cool
Gery    posted on 13-01-2009 12:34
waarom zelf een extended maken als er perfect een extended versie bestaat van infinity klaas remix Happy, laughing

en wat heeft een BPM aanduiding te maken met timing wanneer je een plaat moet inmixen?
DJ - Producer
Illusion    posted on 13-01-2009 12:49
Poster: Winston
Ik neem aan dat ook bij hardstyle men gebruik maak van het 4-8-16-32-64 beats systeem.

Uiteraard, alleen zit hardstyle bijv. anders in mekaar dan house, en heeft het een hogere bpm.

Ik draai ook hardstyle. Dus heb er ervaring mee. Je moet je platen kennen. En dan niet de titel van de track :p maar de opbouw van je nr.

Daarnaast moet je een ritmegevoel hebben, en platenkennis. Niet elke plaat heeft dezelfde opbouw.

:::edit:::
Ik had eerst hier alles compleet uitgelegd opbouw van een track, inmix tijden. Toch is dit iets om voor jezelf te leren. Zo heb ik het ook gedaan. Niemand mixt in een keer goed. Oefening baart kunstWinking my eye En de oefeningen bij het mixen die jij doet, geven je een waardegevoel voor het mixen.

Kijk naar anderen, *luister hardstyle sets*! En oefen gewoonWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 13-01-2009 @ 12:55:24 (32%)
PaulBrugel    posted on 13-01-2009 15:04
Bestaat er een extended VOCAL mix van infinity? Dus met de VOCAL erin?

Poster: Gery
waarom zelf een extended maken als er perfect een extended versie bestaat van infinity klaas remix Happy, laughing

en wat heeft een BPM aanduiding te maken met timing wanneer je een plaat moet inmixen?

User edit by PaulBrugel on 13-01-2009 @ 15:05:12 (1%)
nicknaughty    posted on 13-01-2009 15:58
Poster: PaulBrugel

volges mij bestaat de volledige extended klaas remix er ook met vocals ... ff zoeken dus Happy, laughing
Gery    posted on 13-01-2009 16:45
Poster: PaulBrugel

uiteraard dat ie bestaat Happy, laughing  'k heb em nl staan! al weet ik niet meer waar ik die juist heb gehaald..
DJ - Producer
kuituhh    posted on 13-01-2009 18:25
@ RAS echt super duidelijk zoals anderen ook al zeiden. Net wat je zegt feeling is nodig en dat is ook niet echt het probleem. Toch kwam ik vaak niet lekker uit in mijn mix en dat is nu dus voor mij een stuk duidelijker geworden! Heb vanmiddag de ene na de andere overgang er lekker uit weten te persen dus de vruchten werpen zich al af.

@ pieterbrugel, het is dus toch uit te leggen Winking my eye

Nee ik snap uiteraard dat het oook op gevoel aankomt en op oefenen oefenen oefenen maar goed een beetje theorie helpt je zeker een eind op weg!

thnx

Spin that Sh!t BAM!
Sandr    posted on 13-01-2009 18:53
Ik heb geen zin om me koffer in te duiken maar volgens mij staat de klaas vocal extended gewoon op de single....
Play that funky music white boy....

325 Users online: 266 Guests (59 Unknown)
Pages generated today : 8.328
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.757.800