Ik ben ook bijna opgelicht op Marktplaats. Ik had mijn set te koop aangeboden op deze site en kreeg een reactie vanuit engeland (was opzich al vreemd). De man, die zichzelf Pastor John noemde, ging akkoord met mijn prijs en zou na het weekend geld overmaken naar mijn rekening.
Voor de zekerheid heb ik gegoogled op de naam, kon ik niet terugvinden (alleen evangelische sites). Na het weekend ontving ik een mail van Citibank Online Money Transfer dat het geld van Pastor John gereserveerd stond op een aparte rekening. Ik zou dit geld pas ontvangen op het moment dat ik een verzendbewijs van TNT zou sturen. Op deze manier werden zogenaamd de verkoper en de koper beschermd.
Ik had nooit gevraagd om deze methode en vond het nogal vreemd dat ik eerst iets moest zenden voordat ik mijn geld zou ontvangen (doe ik bij voorbaat al niet). Ik bij mijn bank geïnformeerd welke mij aanraadde om het beleid van de Citibank te raadplegen. Kon ik niet zo snel vinden dus ik een mail terug gestuurd naar de 'Citibank'. Deze reageerde 's avonds gelijk (buiten kantoortijden) wat ik nogal vreemd vond.
Toen ik nog eens goed keek zag ik dat de mails van de Citibank gestuurd waren vanaf een hotmailadres:
setitude2006@hotmail.com 'namens' Citibank Online Money Transfer (
contacthelplines@consultant.com) Beide geen email adressen van Citibank (die eindigen op @citi.com)
Nu vertrouwde ik het al helemaal niet meer, want elke gek kan wel een mail maken en er een logo in plakken. Bovendien had hij het ineens over verzendkosten van 190 euro voor de TNT die ik extra zou ontvangen. Ik vroeg wat dat was, toen zei ie dat ik had gezegd dat dat de verzendkosten waren.
Ik gebeld met de Citibank de volgende dag. Deze vertelde mij dat dit oplichterspraktijken zijn, want hun procedures werken niet op deze manier. Bovendien was de enige manier van contact via een emailadres en dat doen ze ook niet bij internationale banken (waar het om veel geld gaat).
Pas dus goed op met wat je doet via Internet!! Internet is anoniem, dus aantrekkelijk voor oplichters. Bij de Citibank vertelde ze mij dat je al argwaan moet hebben op het moment dat ze vragen of je het wilt opsturen naar het buitenland (vaak Engeland of Nigeria). Vaak zoeken ze dure producten uit en bieden ze boven de vraagprijs om je extra te paaien.
Sowieso NOOIT iets opsturen voordat je geld hebt ontvangen. Zorg dat je niet alleen over een mailadres van iemand beschikt en probeer dit te checken (ik google het emailadres en vond alleen maar adult dating sites..)
Er zijn zelf mensen geweest die hun producten op hadden gestuurd, vervolgens een mail kregen dat ze per ongeluk het geld 2x hadden overgemaakt, of ze het even terug konden storten. Dan ben je dus 2x genaaid!! en je producten weg en je hebt er nog voor betaald ook!
Dus nogmaals: pas op met wat je doet, check alles en als je twijfelt: NIET DOEN!! Liever persoonlijk contact en gelijk oversteken dan dit soort praktijken!
Ik heb overigens wel melding hiervan gemaakt bij zowel Marktplaats als bij Citibank om anderen te beschermen.