Legale MP3's: Branden en Draaien?? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Inspiration    posted on 05-08-2005 14:07
Hello,

Ik weet niet of dit hier al ergens aan bod is gekomen, ik heb het niet gevonden.
Als je nu als DJ mp3's downloadt (legaal natuurlijk), mag je die dan op cd branden en draaien voor publiek zoals een gewone originele cd?

Met vriendelijke groeten,
Inspiration.

What do you think about Legale MP3's: Branden en Draaien?? ??

Vote :   

DaRoyal    posted on 05-08-2005 14:08
De wetgeving is daar nogal krom over.

Ik zal even op onderzoek gaan voor je (en anders moet je ook even zelf mailen met de stichting BREIN). Happy, laughing
Nvie    posted on 05-08-2005 14:09
Denk het wel, jij hebt die mp3's gekocht, en je brand ze op cd. Een normaal verzamel album, album of single koop je toch ook, en draait ze daarna?
DJ_Inspiration    posted on 05-08-2005 14:11
@DaRoyal:Bedankt Happy, laughing

@Nvie: ja dat denk ik ook, maar ik wil het graag zeker weten want bij sommige cd's die je koopt heb je soms nummers die je weinig of nooit gebruikt dus.

Hoe kan je dat nu eigelijk bewijzen dat die mp3's legaal zijn?
Het ziet er namelijk uit als een illegale cd he..

User edit by DJ_Inspiration on 05-08-2005 @ 14:13:14 (100%)
Jorrit    posted on 05-08-2005 14:29
Ik denk dat je er een readme bij krijgt ofzo, van de site, dat het legaal is...:S
Tenminste, dat mag ik tog hopen.
Nvie    posted on 05-08-2005 14:31
Ik heb ook is ergens gezien dat ze er een e-mail bij stuurden dat de mp3 legaal gedownload was
tairip    posted on 05-08-2005 14:31
Zelfs de stichting brein weet het niet en de buma stemra niet!!! enz.... enz.... heel vaag allemaal!

Als men wist hoe de vork in de steel zat had men de MP3 allang van de kaart geveegd!
Jorrit    posted on 05-08-2005 14:33
hmmm, wazig :S
Betalen voor iets wat illegaal blijkt te zijn....
Nvie    posted on 05-08-2005 14:33
Had je 't beter meteen illegaal kunnen doen (als dat zo blijkt)
Jorrit    posted on 05-08-2005 14:35
Ja idd :D Gratis illegaal is net zo erg als betaald illegaal, of niet dan Winking my eye
Nvie    posted on 05-08-2005 14:37
Nee, Gratis illegaal is veel minder erg... want het is... Gratis :p
DJ_Inspiration    posted on 05-08-2005 15:00
Er zijn mensen die zeggen dat je achteraf een mailtje krijgt met een betaalbewijs op en een serienummer. Maar ook mensen die zeggen dat ze dit nooit hebben gezien. Zou van de site waar je het download kunnen afhangen...
Als dit werkelijk waar is en dat je een betaalbewijs ervan hebt, zou het toch mogen om dit te draaien denk ik zo.
Maarja, als de muziekorganisaties het niet eens weten, waarom zouden wij het dan moeten weten?
User edit by DJ_Inspiration on 05-08-2005 @ 15:01:41 (35%)
djmamo    posted on 05-08-2005 15:54
presies dus als je aan het draaien bent en de politie mocht je controleren en je hebt veel gebrande cd's laat hun maar bewijzen dat je er niet voor betaald hebt, of dat je ze op illigale sites hebt gehaald...

denk dat ze je niets kunnen maken en als ze het af pakken jammer, ik heb altijd mijn backup's bij (en dat is wel aan te rade om te doen)
www.moonentertainment.nl
Pullstar    posted on 05-08-2005 15:55
Voor zover ik weet zit er in het bedrag wat je betaald bij legale downloads ook een Buma Stemra bijdrage. Daarnaast betaalt een club/organisator ook nog eens een buma bijdrage. Het lijkt me dat daarmee alle buma rechten voldaan zijn. Maar zeker weten doe ik het dus niet. Daarnaast moet je natuurlijk voor al je aankopen een betalings bewijs ontvangen. Dat is wettelijk verplicht. Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met muziek downloads omdat ik vinyl koop en deze overzet naar CD.
wilum    posted on 05-08-2005 15:59
dus ik kan gewoon bij id-t dance tunes muziek downloaden een lekker gaan draaien

gr. willem
Pullstar    posted on 05-08-2005 16:19
I guess so...... maar nogmaals; ik weet het niet zeker. Als er in de disclaimer van de site waar je ze weghaalt niet uitdrukkelijk staat vermeld wat het gebruiks recht van het te downloaden materiaal is, zal je het vrijelijk kunnen gebruiken. Immers; als er sprake is van beperkt recht MOET dat vermeld worden. Daarnaast is een leverancier van producten of diensten dus wettelijk verplicht een aankoop bewijs af te geven. Het lijkt me dat je daarmee op alle mogelijke manieren ingedekt bent.

(moment van zelfreflectie: Zelfs als er sprake is van beperkt recht lijkt het me zelfs mogelijk om in een club e.d. het gedownloade materiaal af te spelen omdat de club/organisator betaalt voor deze rechten. Deze komt denkelijk ook ten goede van de artiesten. Maar nu denk ik een beetje te ver door.....)

Lead    posted on 05-08-2005 16:26
Probeer ook eens de SEARCH op deze site met het woord : BREIN.

Je ziet dan o.a. deze pagina waar veel over dit onderwerp staat: Muziek Downloaden
Let the BASS be louder
TheSupercrab    posted on 05-08-2005 17:48
ALs je met credit card betaald heb je zo ie zo bewijs dat je die MP3s Legaal gekocht hebt.
Nvie    posted on 05-08-2005 19:50
Da's waar... je eigen rekening. Maar als je er voor betaald, is het dan Legaal?
W.i.M    posted on 05-08-2005 20:26
Poster: Nvie
Da's waar... je eigen rekening. Maar als je er voor betaald, is het dan Legaal?

Als je het bij een legale online music store vandaan hebt wel.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Nvie    posted on 05-08-2005 21:41
Maar dan is het nog de vraag hoe je ziet dat het legale shops zijn... mensen zeggen zoveel tegenwoordig
PeterB    posted on 09-08-2005 14:08
Op het forum van New-Line wordt hier ook al lang over gediscussieerd. Sylvia heeft daar de moeite genomen om contact met Buma/Stemra op te nemen hierover.

Link: http://www.new-line.nl/forum/read.asp?t=1538

Conclusie: het mag niet, maar het wordt gedoogd omdat de regels het ook niet volledig uitsluiten.

"3. Het draaien vanaf CDR (gekopiëerde cd's, eigen compilaties en mixen, legale MP3 downloads) én vanaf PC is officieel NIET toegestaan.

ECHTER:
Bij gebrek aan een duidelijke regeling én omdat BUMA zich kan voorstellen dat mensen om uiteenlopende redenen (in dit topic voldoende genoemd) hun legaal verkregen muziek vanaf een CDR (of PC, maar dat wordt door Buma nu niet gezien als de hoofdmoot) ten gehore willen brengen, wordt het onder punt 3 genoemde momenteel GEDOOGD, MITS je kunt aantonen dat je eveneens de originelen of downloadfacturen in je bezit hebt.

Voor de termijn waarbinnen je dit moet kunnen aantonen bestaan GEEN richtlijnen. Zowel de bewering dat iemand altijd de originelen bij zich moet hebben als het 24-uurs-verhaal berusten dus NIET op een bestaande regeling. De controleur van Buma beslist ter plekke op wat voor manier en binnen welke termijn iemand REDELIJKERWIJS moet kunnen aantonen dat hij de originelen ook echt in zijn bezit heeft. "

Kortom: bewaar de facturen van je Creditcard...
Lead    posted on 09-08-2005 15:39
Poster: Lead
Op deze pagina staat veel over dit onderwerp: Muziek Downloaden

en hier een stukje uit die post :

Is downloaden verboden?
Nee. Iedereen mag voor eigen gebruik kopieën maken van muziek, films of teksten, ook als de bron illegaal is. Iedereen mag dus alles wat op Internet voorhanden is, vrijuit downloaden. Software is de enige uitzondering; die is extra beschermd via de Europese software richtlijn en mag niet zonder toestemming gedownload worden.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 09-08-2005 15:40 (13%)
DaRoyal    posted on 09-08-2005 18:30
Lees vanaf hier ook nog een aardige discussie. Happy, laughing
En hier nog meer. En dit citaat is ook leuk, want het komt niet eens in de buurt van wat die Sylvia daar plaatste...
PeterB    posted on 09-08-2005 18:41
Het lijkt erop dat er allerlei dingen door elkaar worden gehaald, maar goed als ze bij Buma/Stemra al geen eenduidig antwoord kunnen geven....

Mijn persoonlijke mening: Legaal gedownloade MP3's staan gelijk aan legaal gekocht vinyl of cd's. De rechten voor het bezit zijn immers in alle gevallen betaald.  Dat betekent dus niet dat je ze openbaar mag draaien, tenzij er een Bumaovereenkomst is gemaakt met de organisator van het feest waarin dit wordt afgedekt.

DaRoyal    posted on 09-08-2005 18:51
Mooi gesproken Peter en zo hoort 't ook denk ik.
Zolang jij kan overleggen dat jij voor je muziek betaald hebt (of je moet al promo's ontvangen van 1 of ander natuurlijk) en de organisatie waar je voor draait zijn BUMA-kosten heeft afgedragen, hoef je je nergens zorgen om te maken.

275 Users online: 120 Guests (155 Unknown)
Pages generated today : 20.718
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.928.010