hoe begin je
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Djmatthy    posted on 18-12-2008 21:54
hey,,

ik ben iemand die al heel lang produced en nou ga ik binnekort studeren en dan wil ik wel graag gaan draaien. maar hoe begin je hoe kom je aan je kontakten (hoe deden jullie dat bijv.)

gaan jullie gewoon langs diskotheken en vragen daar of je een keer kan draaien, zijn er mensen met wie je contact opneemt (tussenpersonen), vragen zij jou gewoon ineens, gaat het gewoon via via of zijn er andere wegen die ik niet heb opgenoemd

ik zou graag willen draaien namelijk maar aangezien ik alleen ervaring heb met producen zou ik het waarderen om er wat duidelijkheid over te hebben zodat ik weet hoe ik het aan moet gaan pakken.

ik neem ook aan dat je in ieder geval je eigen mix apparatuur moet hebben. (wat ik zoiezo al van plan was te kopen.)

maar hebben jullie uitleg of tips?

Thx
Matthy

What do you think about hoe begin je ??

Vote :   

Xtremer    posted on 18-12-2008 22:03
Wat ik eerst zou doen als ik jou was is sparen voor goede DJ set waar je goed je werk op kunt doenHappy, laughing. Probeer eerst maar eens het beatmatchen en mixen onder de knie te krijgen. Je kunt namelijk niet zomaar aankomen in een discotheek als je totaal geen ervaring hebt met draaien. Het zou natuurlijk wel handig zijn als je bijvoorbeeld bij een discotheek informeert naar een DJ die het je allemaal uit kunt leggenHappy, laughing. Aan de hand daarvan kan hij jou ook weer verder helpen met draaien op feesten.

De set uitzoeken is dus belangrijk. Wil je CD of vinyl gaan draaien en wat is je budget? Als je ons een budget verteld kunnen wij je verder helpen zoeken naar een geschikte DJ set.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
nicknaughty    posted on 18-12-2008 22:28
ja, leer eerst goed draaien. dit ga je best makkelijk oppakken denk ik, want als je produced ben je ook met maten enz. bezig. daarna ga je gewoon aan je platenkeuze werken, en maak je een aantal live gemixte demo's voor promotie. knal ze op internet, en verspreid ze zoveel mogelijk. Dan kontakten opdoen, netwerken, veel in clubs komen en praatjes maken met de mensen die er werken. probeer kleine feestjes te regelen waar je kan draaien, en krijg zo ervaring. Dit alles duurt al even, waarschijnlijk tussen de 6 en 12 maanden zeker.

Ikzelf bijvoorbeeld draai al járen en heb pas een paar jaar leuke feestjes. Het duurde eerst 3 jaar voor ik A: zeker genoeg van mijn kunnen/skills was, en B: de goede contacten ging opbouwen.

Heb dus geen haast ... en wel een euro of 1500/2000 voor een goede dj set Happy, laughing

ik ben zelf begonnen met 2 technics sl1200 (vinyl) en een simpel mengpaneel. later die dingen verkocht en ben overgestapt naar 2x pioneer cdj800 mk1 (cd's) en een pioneer mixer.

2x pioneer cdj800 (toen) 1100,- (nu 900 ofzo samen) (2ehands)
1x pioneer djm500 -> 400,- (2e hands)
simpele versterker van 200watt en 2 speakers die het aankunnen

zit je bijelkaar op zo'n 1600 euro ofzo. Heb je wel een goede beginset.
User edit by nicknaughty on 18-12-2008 @ 22:32:01 (52%)
Djmatthy    posted on 18-12-2008 22:32
beatmatchen heb ik opzich wel gevoel voor want ik heb het wel eens software matig (niet voledig automatich) gedaan en kan goed bpm's enzv raden. daarom lijkt het mij ook leuk om te draaien Happy, laughing ik hou van muziek en heb er wel gevoel voor

ik zat te denken aan een 2e hands timecode vinyl set. (compleet of in onderdelen gevonden)
ik ben best wel goed met het vinden van 2e hands meuk Winking my eye

deze topic had ik gepost voordat ik dit forum vond
http://www.aboutdj.nl/community/viewtopic.php?f=14&t=741

ook heb ik al een mengpaneeltje liggen ik weet all1 niet of het de goede is maar dat zoek ik mogge wel ffetjes uit. als dit heel duur uit komt boven 400 ofzo dan ga ik eerst even kijken wat die hercules is.
maar ze zeggen daar dat je een systeem kan krijgen voor 250 euro natuurlijk niet 100% proffesioneel maar het kan er denk ik goed mee door of ik moet het verkeerd begrepen hebben...
User edit by Djmatthy on 18-12-2008 @ 22:33:56 (26%)
Xtremer    posted on 18-12-2008 22:34
Software matig jaWinking my eye. Wil je wel eens 2 vinyls op gehoor zien mixen.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Stefjuuh    posted on 18-12-2008 23:11
Poster: nicknaughty
ja, leer eerst goed draaien. dit ga je best makkelijk oppakken denk ik, want als je produced ben je ook met maten enz. bezig. daarna ga je gewoon aan je platenkeuze werken, en maak je een aantal live gemixte demo's voor promotie. knal ze op internet, en verspreid ze zoveel mogelijk. Dan kontakten opdoen, netwerken, veel in clubs komen en praatjes maken met de mensen die er werken. probeer kleine feestjes te regelen waar je kan draaien, en krijg zo ervaring. Dit alles duurt al even, waarschijnlijk tussen de 6 en 12 maanden zeker.

Ikzelf bijvoorbeeld draai al j?ren en heb pas een paar jaar leuke feestjes. Het duurde eerst 3 jaar voor ikA: zeker genoeg van mijn kunnen/skills was , en B: de goede contacten ging opbouwen.

Heb dus geen haast ... en wel een euro of 1500/2000 voor een goede dj set Happy, laughing

ik ben zelf begonnen met 2 technics sl1200 (vinyl) en een simpel mengpaneel. later die dingen verkocht en ben overgestapt naar 2x pioneer cdj800 mk1 (cd's) en een pioneer mixer.

2x pioneer cdj800 (toen) 1100,- (nu 900 ofzo samen) (2ehands)
1x pioneer djm500 -> 400,- (2e hands)
simpele versterker van 200watt en 2 speakers die het aankunnen

zit je bijelkaar op zo'n 1600 euro ofzo. Heb je wel een goede beginset.

Respect voor de vetgedrukte opmerking! Ik heb het zelf ook een beetje, krijg nu wel meer het idee dat ik echt lekker aan het mixen ben, ipv het moeilijk doen met beatmatchen e.d. Begin nu zelfs sneller te worden dan de counter op mn DJM:P.

@TS: Qua starterset voor CD zou ik kijken naar die AXIS 4 spelers van numark. Schijnen als beginners erg goed te zijn, en zijn (zeker 2dehands) niet zo duur! Een leuk mixertje drbij (numark/reloop) en het feest kan beginnen! Zeker in het begin hoef je echt geen dure boxen erbij te kopen, ik draai al ruim een jaar thuis op een multimedia setje van philips! (Oke, 2 van de 5 speakertjes zijn stuk.. Maar daar hebben we het nu even niet over, wil nu ook wel ns goeie monitoren) Verder draai ik nu met een sennheiser van 30 euro! Verwacht niet dat het schuifmechanisme het zware DJ werk goed overleefd, maar er is prima mee te draaien!

Die hercules waar jij het over hebt, is enkel een apparaat om software op je PC mee te besturen, en is dus eigenlijk het "simpele" pc DJ-en. Hiermee geef ik je weinig kans in clubs (En nu geen discussies starten over richie hawtin, want 2 xone 1d's volledig volmappen met 4decks in traktor, is iets anders als een hercules)

Software matig, en zeker met iets visueels voor je, is heeeel anders dan echt analoog op gehoor mixen! Toen ik mijn dubbelaar kocht, en het aansloot, koste het echt TEveel moeite, terwijl ik (dacht ik) al heel veel over wist (youtube e.d.)..

Tijdcode set is wel leuk, maar om mee te nemen naar clubs e.d. is het misschien wat lastig. (ok, een cd-map is ook niet al te handig) maar het geeft toch elke keer een hoop aansluitwerk

Laat ons horen wat het wordt! En uiteraard zijn we benieuwd naar je producties!
User edit by Stefjuuh on 18-12-2008 @ 23:13:42 (7%)
Djmatthy    posted on 18-12-2008 23:44
Poster: Stefjuuh

Tijdcode set is wel leuk, maar om mee te nemen naar clubs e.d. is het misschien wat lastig. (ok, een cd-map is ook niet al te handig) maar het geeft toch elke keer een hoop aansluitwerk

ok ik begrijp dit wel Winking my eye het is minder handig maar denk ik wel het fetste zoiezo ik wil dus idd op gehoor beatmixe en als ik jullie toon hoor is de hercules daar te kinderachtig voor. 

wat ik dan wel wil weten is het een goed ding om mee te beginnen met oefenen voor het beatmixen op gehoor of werkt timecode heeel anders? dit zou ik graag willen weten want dan koop ik zon ding en pas als ik het beheers ga ik met het echte werk beginnen en echte materialen kopen. want dan weet ik 100% ckr dat ik er klaar voor ben en het wil gaan doen!

en zoiezo als het een heel gedoe is om aan te sluiten ect. zoals je zij heb jij nog andere sugesties? ik vind het gevoel van platen wel super vet ik ken wel meeste cd mixers bijv. maar die draaien niet echt staan gwn stil enzo als het ware dus dat voelt heel anders.

en als je ergens wilt Beginnen met draaien moet je dan al al die dingen hebben zoals versterker en dikke speakers. ik heb ckr goede speakers maar geen party speakers Winking my eye

Poster: Stefjuuh

Laat ons horen wat het wordt! En uiteraard zijn we benieuwd naar je producties!

muziek producties zijn op mijn link onder aan zelf gemaakte mixes heb ik nog niet natuurlijk Cool

Stefjuuh    posted on 19-12-2008 00:01
Na wat puzzelwerk....

Tijdcode, of met echte platen draaien is geen verschil, behalve dat je je plaat niet hoeft te wisselen, maar dat je dit op je PC doet.

Platen of cd, voor thuis, het is geheel je eigen keuze! Platen hebben wel "iets", maar ik blijf CD freak!

Een hercules kan je niet vergelijken met het echte spul, tijdcode, platen, of cd, maakt echt niet zoveel uit. Ik heb wel (gehoord) dat de overstap van platen naar cd veel makkelijker is!

Als je "ergens" wilt beginnen, en daarmee neem ik aan, een feestje van je buurman oid, zou je daar zelf speakers voor kunnen kopen. Maar voor die enkele keren, is dit ook prima te huren.

Maar ik raad je aan nog even de mening van andere af te wachten, ik ben een CD freak, door allerlei mogelijkheden, die je met platen gewoon niet hebt, maar er zijn weer andere die (veel) ervaring met beide hebben..
_Ivan_    posted on 19-12-2008 00:48
Ik draai met traktor scratch op cdspelers en draaitafels. Ben er zeer over te spreken. Het enige verschil met mijn voorgaande sets is, is dat ik mijn mp3'tjes niet meer op een cdtje weg zet maar gewoon in overzichtelijke mapstructuren op de externe hd. Macbook erbij + de geluidskaart meenemen (het is in 3 minuten aangesloten) en draaien maar! Heb hem nu al verschillende keren live gebruik en met alle updates etc. nog geen enkele vastloper oid gehad.

Het is een mooi systeem maar wel prijzig +- 500 euro. En dan nog het aanschaffen van tt's + mixer. Het systeem is ook te gebruiken met cd-spelers, werkt ook prima.

Als je net begint zou ik echter gewoon met 2 numark spelers ofzo beginnen en dan met een leuk mengapneeltje erbij. Een paas cdtjes branden en dan gaan uitproberen. Als je een set van 1000 euro aanschaft en er dan vervolgens achterkomt dat je hem na 1x toch niet meer wilt gebruiken dan is het zonde geld uiteraard. Niet te vergeten is doorzettingsvermogen ook belangrijk.Voor meer tips check ook even hierboven en verder. Staan soms best nuttige dingen tussen!
(zo en nu slapen...)
Feel&.Celebrate.Life!
User edit by _Ivan_ on 19-12-2008 @ 14:15:28 (1%)
TheHunter    posted on 19-12-2008 16:39
Ben zelf begonnen met virtual dj op de pc, toen 2x numark axis4 en een numark dm2050. Top spul, jogwheel wat stroef mja.
Mijn pa heeft een eigen licht/geluid bedrijf, dus die feestjes komen bij mij eigenlijk vanzelfsprekend.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

154 Users online: 50 Guests (104 Unknown)
Pages generated today : 15.066
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.831.612