Hoe mix je alles met alles? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 02-08-2005 00:04
Nou mensen,

Jullie snappen mijn probleem al, denk ik.

Simpel feit: je kan niet alles met alles mixen.

Ik heb een paar genres waar ik redelijk wat mensen op mee kan laten genieten. Dat zijn de volgende 'stijlen':

A) "Chemical" : Chemical Brothers, Underworld, Prodigy (periode voor Mindfields, maar heb Smack my bitch up nog wel op cd-single), Audio Bulleys, Junkie XL

B ) "Hip hop": Gorillaz, Linkin Park (beetje vreemde eend in de bijt, maar okee), Moby (Play), The Streets ... Hoewel deze categorie ongeveer van 80 - 120 gaat, maar okee...

C) "Party/Funny": TNN- Ayaya Cielito, Talk of the Town - Lala Song... Ja, hee ik heet niet voor niks MadSteven... En nou ja, als iemand nog meer ideen heeft in deze categorie, ik hoor het graag...

D) "Hakkuh": Ook weer zo'n brede categorie bpm wise, maar laten we dit rave/hardcore/techno noemen. Daar zitten dus platen van Dune, Perplexer, maar ook Darkraver, Dominator (ach uitvoerend artiest kennen jullie wel) en Mark Oh - Tears don't lie (--> Lala song Happy, laughing ) bij

E) "Mellow": Da's de categorie lekker melllow muziek Happy, laughing Dus tja, eh, dat is een collectie waaronder vallen: Livin' Joy, Rene et Gaston, Rollo Goes Camping - Get off your high horse (EVER SEEN A DJ DANCE? Winking my eye ) en zo

Kijk, de categorie F) "Alto" bestaat onderhand uit Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, Green Day, System of A Down en Queens of the stone Age en daar kan ik wel heen via Linkin Park of terug via prodigy en zo... En eh, ik weet wel hoe ik daar van plaat naar plaat ga: volg je gevoel en start de plaat op tijd in Happy, laughing

Mijn belofte om werkelijk ska en hip hop te gaan remixen, komt nog wel, hoor, maar voorlopig zit ik wat gebonden aan de mogelijkheden van mijn apparatuur (+- 16 % zonder pitchlock lukt niet alles zo geweldig mee).

Dus de vraag... Hoe mix je dat allemaal nou met elkaar?

En hoe vinden jullie genoemde platen trouwens? Alles wat ik noemde heb ik ook origineel en heb nog heel veel van categorie D) en E)

Laatste vraag: gooien jullie ook wel eens rare platen zoals die uit categoie C) erdoorheen of alleen met carnaval? En dan nog: wat dan?
User edit by MadSteven on 02-08-2005 @ 00:05:28 (6%)

What do you think about Hoe mix je alles met alles? ??

Vote :   

tairip    posted on 02-08-2005 00:08
Kijk naar DOn diablo die man mixt werkelijk alles!
Lead    posted on 02-08-2005 00:14
Soms voor de gein, maar in principe is alles met een beat te mixen. Als je pitch maar ver genoeg gaat Winking my eye

Een R'n'B plaat mixen met een loop uit een hardstyle plaat kan ook aardige effecten opleveren bijvoorbeeld. Of een accapella van 2 Pac over trance plaat... door Master Tempo of Key Lock kun je dat derde deck gebruiken voor dit soort dingen.

Ook rnb beats in een loop kun je door vrijwel alle muziek heen mixen. Hele platen door elkaar gooien wordt een puinhoop denk ik, maar als je loops, instrumentals en accapella's in delen gebruikt kun je wel toffe dingen doen.
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 02-08-2005 00:16
Met een CDJ-800/ 1000 kan het allemaal Winking my eye
MadSteven    posted on 02-08-2005 01:10
Zoals ik al zei...

Poster: MadSteven
Voorlopig zit ik wat gebonden aan de mogelijkheden van mijn apparatuur (+- 16 % zonder pitchlock lukt niet alles zo geweldig mee).

Nou ja, okee, met een CDJ-800 of 1000 kan dat allemaal, ja, maar ik geloof dat jullie onderhand ook wel weten dat mijn hart bij Numark Axis 9 CR en CD-X ligt. Al was het maar om wat rebels te doen. Ik koop uit principe ook nooit een Intel processor Happy, laughing .

Plus mja, sadly zal het ook wel een half jaar duren voor ik weer serieus nieuwe apparatuur ga kopen. Serieus, want mijn hoofdtelefoon heeft het een beetje begeven (linker oordop valt uit de 'goot', so to say), dus kan zijn dat ik binnenkort een nieuwe hoofdtelefoon koop. En Pioneer mensen, best een grote kans dat dat een Pioneer wordt. Maar de andere kandidaat is de Stanton 3000, natuurlijk.

Maar goed, af en toe moet je ook van de ene plaat naar de andere zonder de pitch te gebruiken. Mooie dingetjes vind ik dat van die 'swirly' eindes en beginnetjes. Van die stukken 'muziek' die niemand kan volgen, wat effectief een stukje rust geeft van een seconde of 20 om vervolgens met de nieuwe bpm verder te gaan.

Perplexer - Da Capo is bijvoorbeeld een geinige plaat om categorie D) in te starten.
DjBlackMagic    posted on 02-08-2005 09:53
Ik koop gewoon wat voor mij het beste lijkt !
En niet uit principe
DJ_Aad    posted on 02-08-2005 13:39
Om verschillende soorten/tempi te mixen heb je inderdaad een grote pitch-range nodig en mastertempo/key-lock (anders klinkt het niet). Dit is alleen als je de een extreem wil pitchen om gelijk te zetten met de ander. Met een vinyl-motor-effect (start-up en slow-down) kun je van het ene naar het andere tempo overstappen zonder dat je een start en stop idee krijgt. Het mooiste is natuurlijk als je geleidelijk van het ene naar het andere tempo kan overstappen. Zelf draai ik in een club waar we van R&B tot Club draaien (qua tempo). Wat ik zelf nog wel eens doe is beginnen met R&B (ongeveer 90-110 BPM) door naar platen als car-wash, Justin Timberlake-achtig etc. (ongeveer 110-120 BPM) en zo kom je uit bij Club (ongeveer 125-135 BPM). Zo kun je dus ook nog verder doorbouwen naar trance, maar dat draai ik daar dus niet. De truc is om steeds een plaat in te mixen die van origine wat sneller is dan de vorige en deze eerst langzamer dan het origneel in te mixen, gedurende het nummer langzaam sneller laten lopen en dan weer de volgende erin mixen. Mij lukt het om niet meer dan 12% pitch te gebruiken (weliswaar MET mastertempo/key-lock).

Ik hoop dat dit duidelijk voor je is en je er je voordeel mee kunt doen. Succes!!
DJ_Aad    posted on 02-08-2005 13:41
Ow ja... een BPM-counter kan je in dit geval dus goed helpen, omdat je zo veel meer inzicht krijgt in al die tempi (vergeef me mijn klassieke talen opleiding, maar dit is dus het meervoud van tempo) van je nummers.
djmamo    posted on 02-08-2005 15:24
ja waarom zou je alles beat matche je kan ook heel goed bij een break of aan het einde van een refrein de volgende plaat erin gooien
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 02-08-2005 16:36
Omdat beatmatchen vaak beter klinkt, al is het ook wel leuk om er ineens een snelheidsvariatie in te doen zegmaar...
djmamo    posted on 02-08-2005 23:40
sorry jorrit ben het niet zo met je eens, het licht natuurlijk wel aan de style die je draait..

als je zo verschillende stylen als hierboven draait ben je toch wel redelijk aan het apreskien. (denk ik)

en bij die style is het heel gewoon om hem dan snel over te fade.

dit doe je om het publiek te verrassen, en de verrassing is er bij een beatmatch eigenlijk al snel vanaf omdat je hem hoort aankomen.

en kan je wel een set geven waar je geen beatmatch inzit maar wel erg goed klinkt puur door de timing van de dj.

dus vraag ik me nog steeds af waarom moet je alles beatmatchen...
www.moonentertainment.nl
DJ_Aad    posted on 03-08-2005 14:48
Kwestie van smaak denk ik. Ik zie de na-1.5-minuten-afkappen-van-nummers-en-veel-te-veel-stijlwisselingen-draaistijl meer als een soort McDonalds en het goed beatmixen (hoeft natuurlijk niet alles, maar wel grotendeels) meer als uit eten bij een luxe restaurant LOL
djmamo    posted on 03-08-2005 18:16
en ik vind het maar goed dat dat een mening is en zeker geen feit
www.moonentertainment.nl
Dj_Kevin    posted on 03-08-2005 19:13
Hier en daar een accapella of een loop maken en dan lukt het wel denk ik

Alleen teveel stylen door elkaar, ben er zelf niet echt liefhebber van
djmamo    posted on 03-08-2005 19:49
ik vind het wel relaxt, maar dat is smaak natuurlijk

maar toch is het zo dat manneer mensen gedronken hebben ze deze style toch wel boven andere stylen zetten...

en dat kun je goed zien in apres-ski cafe's want (als ze een goede dj hebben) als er wel ergens veel omzet wordt gedraait is het in dat soort cafe's

maar een goed apreski dj moet ook kunnen mixen.. dat vind ik wel een voorwaarde (kijk naar mezelf) en dan heb je ooit nederlands talig waar je een goeie beat door mixt er zijn er genoeg waar het bij lukt...

maar ook rock nummers kun je goed met een dance plaat mixen bijv. anouk met girl kun je heel goed met dj jose - stepping to the beat mixen gaat erg makkelijk.

anouk zit rond de 134 en dj jose 133 bpm

en het zijn 2 verschillende stylen je moet gewoon kijken welke platen op elkaar passen en kijk naar de bpm's

maar kijk vooral naar je publiek want daar doe je het voor.
www.moonentertainment.nl
Dj_Kevin    posted on 03-08-2005 20:01
Ja, ok teveel drank of een pilleke teveel en de mensen gaan uit hun dak op eerder welke muziek

Maar elke caf? of discotheek heeft zijn eigen stijl, en iemand die niet voor die stijl is zul je er denk ik niet zo rap zien.

Ofwel is de drank daar misschien zo goedkoop
DJ_Aad    posted on 04-08-2005 13:47
inderdAAD
djmamo    posted on 04-08-2005 14:13
op commercieel gebied zou ik nu toch liever een cafe willen dan een discotheek.

gewoon omdat er in een gemiddeld cafe veel meer omzet wordt gedraaid dan in een gemiddelde discotheek... puur omdat mensen in een cafe veel meer zuipen.

en dat kun je dan ook weer terug koppelen naar de dj want als de dj goed draait dan blijven de klanten beter hangen, en als je in een disotheek bent heb je ook steeds vaker dat er verschillende zalen zijn en er zijn weinig mensen die dan de hele avond in 1 zaal blijven

de meeste gaan toch wel rond lopen.

denk ook niet dat je voor een bepaalde style naar een bepaalde tent gaat maar meer om de sfeer die er hangt.

als de sfeer en de muziek goed zijn, en ik denk dat de sfeer een grotere factor heeft dan de muziek...  dat je dan veel makkelijker zegt van we blijven nog ff.
en denk dat je dat minder snel zegt als het anders om is goede muziek maar de sfeer is toch minder...

www.moonentertainment.nl
Maartenb    posted on 04-08-2005 18:41
Het gaat allemaal om sfeer...., als er maar 10 mensen in een disco zijn, en die staan een beetje aan te kant niks te doen maakt het niet uit hoe goed of slecht de dj draait het heeft dan weinig zin.

Ander voorbeeldje:

bij mij in de buurt is een klein danscafe (en met klein bedoel ik echt heel klein), en daar draaien ze standaard ieder weekend de zelfde voorgemixte cd, iedere keer de zelfde nummers en zeker geen originele muziek. Maar het is er altijd stampvol, en omdat het zo klein is staat iedereen op elkaar, iedereen kent elkaar en het is er gewoon heel gezellig ondanks die muziek, dus sfeer heeft eigenlijk de grootste invloed

djmamo    posted on 04-08-2005 23:47
precies, het gaat niet altijd om het mixen, het gaat er vaker om of je sfeer maakt... en als je een goede dj bent kun je een bepaalde sfeer maken met je platen.

dan ben je natuurlijk wel erg goed vooral als je die sfeer kunt aan houden en steeds de mensen blijft verrassen...

dus het maakt niet uit of je alles mixt als je ze maar in een goede volgorde opzet en er een sfeer mee krieert waar je publiek voor blijft...

dan ben je goed.

kun je feilloos alle plaatjes door mixen is leuk maar bereik je er iets mee?
ik weet het niet..
www.moonentertainment.nl
DJ_Aad    posted on 05-08-2005 13:10
Met het feit dat in die kroeg waar altijd die voorgemixte cd opstaat een gezellige sfeer hangt, kun je volgens mij concluderen dat de muziek in dit geval niet zo heel veel invloed hierop heeft. Het gaat dan veel meer om de mensen die daar (altijd) komen en elkaar kennen.

Maar goed. Even wat betreft het dj-gebeuren: Het belangrijkste is natuurlijk je platenkeus. Dat zal en kan niemand ontkennen. Op de tweede plaatst komt wel degelijk je techniek (mixen enz.). Je kunt volgens mij niet concluderen dat het niet uitmaakt: dezelfde platenkeus die goed aan elkaar gemixt is doet het naar mijn idee (en van mensen die geen dj zijn, maar gewoon klanten die ik gesproken heb hierover) beter dan exact diezelfde platenkeus gedraaid zonder goede mixkwaliteiten.
Maartenb    posted on 05-08-2005 13:28
Poster: DJ_Aad
Met het feit dat in die kroeg waar altijd die voorgemixte cd opstaat een gezellige sfeer hangt, kun je volgens mij concluderen dat de muziek in dit geval niet zo heel veel invloed hierop heeft. Het gaat dan veel meer om de mensen die daar (altijd) komen en elkaar kennen.

"het is er gewoon heel gezellig ondanks die muziek, dus sfeer heeft eigenlijk de grootste invloed"

Dat zeg ik toch Happy, laughing
djmamo    posted on 05-08-2005 13:46
licht helemaal aan je style die je draait, dus het is een beetje van: iedereen die alles mixt is goed en doe je dat niet dan is het niet goed...

vind dat dus niet.

zou ook ff een voorbeeld geven...

paar weken terug is er de dj contest finale geweest van de party dj van zuid nederland (ik was 4de) de nr 1 (komt uit eindhoven, weet zo niet meer hoe deze heet) heeft geen enkel nummer gemixt, geen enkel nummer.

en toch had hij platen die je gemakkelijk in elkaar kon over mixen. maar door zijn manier van draaien was het veel vetter als hij het niet zou doen.(daarom heeft hij ook gewonnen)

en ik heb ook vaak platen (dance) die ik niet door mix maar gewoon bij een break d'r in gooi en de andere weg.

als ik aan klanten ga vragen wat hun vinden of ik iets moet door mixen of niet... maakt ze niet veel uit... 90 % van de mensen die in je tent zijn zijn er niet voor de dj (tot een bepaald niveau, wel als je tiesto heet) maar voor de sfeer

een dj is gewoon iemand die plaatjes draait, en dan net de platen die in jouw tent horen en bij het publiek passen.

dus (praat wel over dj's doe gewoon goed plaatjes kunnen opzetten, geen beginners) maakt het niet uit of je mixt als je het publiek maar vermaakt dat is veel belangrijker dan dat je je plaat goed door mixt.

mensen kijken ook vaak naar een dj en als de dj teveel met het mixen van zijn plaat bezig is en niet het publiek vermaakt vind ik het ook geen goed dj.

de laatste jaren ben je eerder entertainer dan de man die plaatjes draait je moet het publiek vermaken. en is het helemaal niet belangrijk of je dat met het door mixen van platen doet of dat je de muziek uit zet en zelf gaat zingen.

www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 05-08-2005 14:06
mwa, het ligt aan de gelegenheid, een cafetje is het idd niet noodzakelijk om te beatmixen, er zijn leuke andere manieren om dat op te lossen.
Maar als je op Sensation staat... Winking my eye
djmamo    posted on 05-08-2005 14:16
ja dan is het wel de bedoeling dat je mixt... en goed
www.moonentertainment.nl
Nvie    posted on 05-08-2005 14:17
@ Mamo: is Eindhoven ook Zuid-Nederland?

Tsja... komt voor de sfeer. Door wie wordt de sfeer hoofdzakelijk bepaald?

Ben het zeker met je eens dat mixen niet altijd de beste oplossing is. Zeker als je voor jonge groepen staat (<16), dansen ze hoofdzakelijk alleen maar op plaatjes die ze kennen, ga je ze mixen, herkennen ze niets, wordt er al veel minder gedanst...

259 Users online: 61 Guests (198 Unknown)
Pages generated today : 6.951
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.867.349